عوارض تزریق چربی به صورت چیست؟

به برداشت چربی از یک ناحیه بدن و انتقال آن به ناحیه دیگر، تزریق چربی، لیپومدلینگ یا گرافت چربی می‌گویند. این عمل، معمولاً یک عمل با میزان تهاجم بسیار پائین است که برای حجم‌دهی، کانتورینگ و جوانسازی نواحی مختلف بدن مثل صورت کاربرد دارد. از تزریق چربی به صورت می‌توان برای حجم دادن به گونه‌ها، از بین بردن فرورفتگی‌ها زیر پلک‌ها، لیفت و زاویه‌سازی کلی صورت، حجم دادن به لب‌ها و… استفاده کرد. این عمل، مانند هر عمل دیگری می‌تواند با عوارض کوتاه مدت و بلند مدتی همراه باشد. در این مقاله، عوارض تزریق چربی به صورت را بررسی خواهیم کرد.

عوارض تزریق چربی به صورت

با این‌که عمل تزریق چربی به صورت، یک عمل زیبایی متداول و رایج است، اما خالی از ریسک و عوارض نیست. عوارض تزریق چربی به ناحیه صورت را می‌توان به دو دسته عوارض کم‌خطر و پرخطر تقسیم کرد. همچنین، برخی عوارض ایجادشده کوتاه مدت هستند و ظرف حداکثر یک ماه از بین می‌روند. ولی دسته دیگری از عوارض این عمل، طولانی مدت هستند. اگرچه عوارض پرخطر و مزمن تزریق چربی به صورت به‌ندرت اتفاق می‌افتند، اما لازم است قبل از اقدام برای عمل، درباره آنها اطلاعات لازم را کسب کنید.

عوارض کوتاه مدت

عوارض کوتاه مدت در حین یا با فاصله کمی بعد از عمل ایجاد می‌شوند که در ادامه، به هر یک از آنها پرداخته‌شده است.

تورم و درد

یکی از عوارض تزریق چربی به صورت که بلافاصله بعد از عمل خود را نشان می‌دهد و تا چند وقت ادامه دارد، التهاب و تورم در دو ناحیه استخراج چربی و تزریق چربی است. درد در دو ناحیه هم، یکی دیگر از عوارض کوتاه مدت و کم خطر این روش محسوب می‌شود. معمولاً با مصرف مسکن و کمپرس سرد دو ناحیه، این مشکلات برطرف خواهند شد. بسته به ساختار بدنی، حدود شش ماه طول می‌کشد تا التهاب، تورم و کبودی این نواحی از بین بروند. اما درد، خیلی زودتر برطرف می‌شود.

تجمع مایعات و سرم در محل استخراج چربی

تا زمان بهبود ناحیه‌ای که چربی از آن استخراج شده است، احتمال تجمع مایعات و سرم در محل استخراج چربی وجود دارد. این مورد یکی از عوارض تزریق چربی به صورت و سایر عمل‌های تزریق چربی است که با داروهای ضدانعقاد خون، آسپرین و داروهای مشابه آن از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: نکات مراقبتی تزریق چربی

آمبولی چربی

یکی از عوارض خطرناک در عمل تزریق چربی، آمبولی چربی است که به ورود چربی‌های اضافی به داخل رگ‌های بدن گفته می‌شود. در این حالت، ذرات چربی در مویرگ‌ها گیر می‌کنند و موجب انسداد آن‌ها می‌شوند. این عارضه، اگرچه خطرناک است، اما امروزه به‌ندرت ایجاد می‌شود. در دستگاه‌های لیپوماتیک مدرن، چربی‌های خردشده به بهترین نحو و بالاترین کیفیت از ناحیه استخراجی خارج خواهند شد. همچنین، سرعت کار آن‌قدر بالا است که احتمال ورود ذرات چربی به داخل خون را به‌ حداقل می‌رساند.

یکی از عوامل اصلی در جلوگیری از خطر آمبولی چربی، دانش و تجربه جراح است. جراح باید آشنایی کاملی با آناتومی بدن داشته باشد و بداند استخراج چربی‌ها از کدام ناحیه کم‌خطرتر است. به‌علاوه، تجربه جراح در کار با دستگاه‌ها و ابزارهای استخراج چربی، اهمیت زیادی دارد. پزشک جراح قبل از عمل، مراجعه‌کننده را ملزم به انجام برخی آزمایشات می‌کند. سپس با بررسی این آزمایشات و بررسی وزن و توده‌های چربی او، ناحیه استخراج را به ‌دقت انتخاب خواهد کرد.

ایجاد فرورفتگی در ناحیه استخراج

توجه داشته باشید که میزان استخراج چربی به میزان چربی موردنیاز برای حجم‌دهی به ناحیه یا نواحی مشخص‌شده از صورت بستگی دارد. معمولاً برای تزریق چربی به صورت، به بیش از 100 سی‌سی چربی نیاز است. این مقدار، آن‌قدر زیاد نیست که باعث یک فرورفتگی بزرگ در ناحیه استخراج شود. با این حال، تجربه جراح در برداشت متوازن چربی‌ها برای جلوگیری از این عارضه مهم خواهد بود. همچنین، اگر بیمار احساس فرورفتگی در این ناحیه داشته باشد، با گذشت زمان برطرف خواهد شد.

البته در نظر داشته باشید که چربی معمولاً از نواحی که بیمار چربی بیشتری دارد، برداشته می‌شود. معمولاً همه ما در ناحیه پهلو و شکم چربی اضافی داریم و کاهش آنها ما را بیشتر خوشحال می‌کند تا ناراحت!

عفونت

یکی از عوارض تزریق چربی به صورت که بر اثر تمیز نبودن محل استخراج و تزریق و عدم رعایت پروتکل‌های ضدعفونی ابزار ایجاد می‌شود، عفونت است. عفونت، خود را با علائمی چون تب، درد، تورم و ترشحات چرکی نشان می‌دهد. برای جلوگیری از پیشامد این مشکل، عمل باید در محیطی کاملاً استریل انجام شود. برای رفع عفونت هم از آنتی‌بیوتیک‌های طیف گسترده سریع‌الاثر استفاده می‌شود. در صورت مشاهده علائم عفونت، بیمار باید سریعاً به پزشک خود مراجعه کند تا علائم نمود شدیدتری پیدا نکنند. این عارضه را می‌توان در کوتاه مدت از بین برد ولی اگر طولانی شود، بسیار خطرناک خواهد بود.

تغییر در ظاهر و حجم
تغییر در ظاهر و حجم

تغییر در ظاهر و حجم

بعد از تزریق، نزدیک به 20 تا 30 درصد از چربی تزریق‌شده جذب بدن می‌شود و مابقی خانه جدید خود را می‌پذیرند و رگ‌زایی می‌کنند. ممکن است به چند جلسه عمل نیاز باشد تا حجم موردنیاز به ‌دست آید. توجه داشته باشید که مواردی چون افزایش وزن، می‌تواند باعث افزایش حجم نامطلوب در ناحیه تزریق شود. البته این عارضه بسیار نادر است ولی می‌توان آن را به‌ عنوان عوارض بلند مدت تزریق چربی به صورت در نظر گرفت. احتمال جابه‌جا شدن چربی‌های تزریق‌شده نیز وجود دارد.

سفت و توده شدن چربی‌ها (نکروز چربی) در محل تزریق

اگر استخراج یا تصفیه چربی‌ها به ‌درستی انجام نشود، ممکن است همه یا بخشی از چربی‌ها، سخت، سفت و حالت قلنبه پیدا کنند. از سوی دیگر، ممکن است همه چربی‌ها زنده نمانند و نکروز چربی اتفاق افتد. نکروز چربی هم موجب ایجاد نواحی سفت در پوست، حساس شدن پوست و درد می‌شود. امکان کالسیفیکاسیون (تجمع کلسیم در بافت) و پیدایش کیست‌های روغنی نیز وجود دارد. برای خروج چربی‌های مرده به عمل جراحی نیاز است.

سکته، کوری و آسیب به عضلات، غدد و اعصاب

ممکن است در محل تزریق، به عروق خونی چشم آسیب وارد شود که نتیجه آن کوری بیمار خواهد بود. البته این مورد از عوارض تزریق چربی به صورت و عوارض خطرناکی مانند سکته و آسیب به عضلات، غدد و اعصاب به ‌ندرت اتفاق می‌افتند ولی بسیار خطرناک هستند. آشنایی کامل جراح با آناتومی صورت و تبحر او در انجام عمل، احتمال بروز چنین عوارضی را به‌صفر می‌رساند.

عوارض بلند مدت تزریق چربی به صورت

ممکن است به دنبال چاقی یا لاغری‌های غیراصولی، افزایش سن یا شرایط دیگر نامرتبط با عمل تزریق چربی، تغییراتی در شکل و ظاهر نواحی استخراج و تزریق چربی ایجاد شوند. با عمل‌های اصلاحی می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

در موارد بسیار نادر و در صورتی که جراح از تجربه کافی برخوردار نباشد، ممکن است پوست و بافت‌های پیرامون دو ناحیه آسیب ببینند. در نتیجه، زخم و تغییر شکل بافت ایجاد خواهد شد. در این حالت، جای زخم و تغییر شکل بافت باقی می‌ماند و باید با جراحی‌های اصلاحی برطرف شود.

عوارض بلند مدت تزریق چربی به صورت
عوارض بلند مدت تزریق چربی به صورت

جمع‌بندی

با همه عوارضی که در این مقاله به آنها اشاره شد، تزریق چربی به صورت یک عمل ساده و بسیار کم خطر است. بسیاری از افراد، فقط عوارض کم‌خطر و کوتاه مدت این عمل یعنی تورم، درد و قرمزی را تجربه می‌کنند. برای رسیدن به یک نتیجه عالی و جلوگیری از عوارض تزریق چربی به‌ صورت حتماً در انتخاب کلینیک و پزشک جراح وسواس به ‌خرج دهید. همچنین، مراقبت‌ها و دستورالعمل‌های بعد از عمل را سرسری نگیرید.

منابع: nhs، wellesleycosmeticsurgery، topdoctors، kaiserpermanente

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر