آیا لیزر موهای زائد در بارداری ضرر دارد؟

در هنگام بارداری، بدن بانوان دستخوش تغییرات زیادی می‌شود. یکی از تغییرات هورمونی که رخ می‌دهد، رشد ناخواسته موهای زائد بدن است. ممکن است موهای زائد آن‌ها در مکان‌های تازه‌ای جوانه بزنند. همچنین ممکن است بزرگ شدن شکم، باعث ایجاد محدودیت در تراشیدن موهای زائد در برخی نواحی شود. بنابراین بسیاری از زنان ترجیح می‌دهند در دوران بارداری خود از لیزر استفاده کنند. اما برخی افراد نگران عواقب و عوارض لیزر موهای زائد در بارداری هستند. آیا لیزر موهای زائد در دوران بارداری با خطر همراه است؟ آیا لیزر می‌تواند باعث ایجاد تاثیرات منفی بر بدن و از آن مهم‌تر روی جنین شود؟. اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید، به خواندن این مطلب ادامه دهید.

بارداری چه تاثیری بر رشد مو دارد؟

در زمان بارداری، هورمون‌های بانوان در بالاترین حد خود پمپاژ می‌کنند و بر چرخه طبیعی رشد مو تاثیر می‌گذارند. زنان باردار ممکن است ناگهان متوجه موهای زائد روی شکم، صورت، گردن، سینه‌ها و بازوهای خود شوند.  هورمون‌های بارداری نه‌تنها روی محل جوانه زدن ناگهانی مو و میزان آن تاثیر می‌گذارند، بلکه چرخه رشد مو را نیز به حد زیادی تغییر می‌دهد. این تغییر ممکن است برای بسیاری از افراد ناخوشایند باشد و باعث شود که آن‌ها به دنبال لیزر موهای زائد در بارداری بروند.

آیا لیزر موهای زائد در بارداری ایمن است؟

بسیاری از متخصصان و مراقب‌های سلامت ممکن است به زنان باردار توصیه کنند که در دوران بارداری لیزر درمانی را برای موهای زائد خود انجام ندهند. اما از نظر بسیاری افراد دیگر، لیزر موهای زائد در بارداری بی‌خطر خواهد بود. در حال حاضر، هیچ مطالعه طولانی مدت و معتبری وجود ندارد که اثرات لیزر موهای زائد بدن روی جنین را اثبات یا آن‌ها را تحلیل کند. بنابراین در حالت کلی، بهتر است اگر می‌توانید لیزر موهای زائد را تا پس از زایمان عقب بیندازید و به جای آن، از روش‌های دیگر استفاده کنید.

بانوان بارداری که شاهد رشد موهای ضخیم‌تر یا جوانه زدن موها در مکان‌های جدید هستند، لازم نیست نگران شوند و به دنبال راه‌حلی سریع برای از بین بردن آن‌ها باشند. زیرا پس از کاهش هورمون‌های بارداری، رشد موهای زائد حدود شش ماه پس از زایمان به چرخه رشد طبیعی خود باز خواهند گشت. حدود سه تا شش ماه پس از تولد نوزاد و عادی شدن هورمون‌های زنان باردار، موهای اضافی آنان می‌ریزند. این ریزش ناگهانی مو، تلوژن افلوویوم نامیده می‌شود.

خطرات لیزر موهای زائد در بارداری کدامند؟

مهم‌ترین چیزی که در دوران بارداری وجود دارد، سلامتی مادر و کودک است. زمانی که می‌گوییم تحقیقات کافی در مورد لیزر موهای زائد در زنان باردار انجام نشده، یعنی هیچ فردی ایمن بودن این روش را در زمان بارداری تایید نکرده است. همچنین خطرات عوارض لیزر، به ویژه سوختگی‌های پوستی وجود دارند که با توجه به تغییر وضعیت هورمونی در بارداری، این خطر ممکن است از نظر تئوری افزایش یابد. اگر سوختگی رخ بدهد، در زمان بارداری کندتر بهبود می‌یابد و احتمال افزایش رنگدانه‌ها بیشتر است.

هورمون‌هایی که در دوران بارداری فعال می‌شوند، ممکن است باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی صورت و بدن شوند. به همین دلیل، روش‌هایی مانند لیزر یا حتی محصولات مراقبت از پوست خشن، می‌توانند علائم تیره‌ای از خود به جای بگذارند. همچنین این پتانسیل وجود دارد که درمان‌های لیزری در دوران بارداری کمتر موثر باشند.

چرا باید لیزر را تا پس از زایمان عقب انداخت؟

یکی از شایع‌ترین تغییراتی که ممکن است در دوران بارداری اتفاق رخ دهد، تیره‌شدن پوست است. این وضعیت، هایپرپیگمانتاسیون نامیده می‌شود. به گفته محققان، لیزر موهای زائد زمانی موثرتر است که بین رنگ پوست و رنگ موهای افراد تضاد وجود داشته باشد.

اگر هایپرپیگمانتاسیون، پوست ناحیه هدف شما را به رنگ موهای شما نزدیک‌تر کرده باشد، ممکن است درمان کمتر موثر باشد. علاوه بر این، همان‌طور که قبل‌تر گفته شد، بارداری چرخه طبیعی رشد موهای شما را مختل می‌کند. برای اینکه لیزر موهای زائد موثر باشد، لازم است حداقل 6 جلسه لیزر درمانی انجام شود. اما هورمون‌های فعال‌شده می‌توانند طول مدت برخی از مراحل را تغییر دهند، ممکن است به تعداد جلسات بیشتری نیاز باشد و لیزر تاثیر کافی نداشته باشد.

یکی دیگر از مسائل مهم، حساسیت پوست است. بارداری باعث افزایش جریان خون در سراسر بدن زنان باردار می‌شود. همچنین پوست شکم و سینه آن‌ها را باز می‌کند. بنابراین انجام درمان‌های لیزر موهای زائد در حالی که پوست افراد در این حالت حساس قرار دارد، ممکن است ناراحت‌کننده باشد.

با توجه به موارد گفته شده در بالا، لیزر موهای زائد در بارداری ممکن است عوارض و خطراتی را در پی داشته باشد. بنابراین بهتر است بانوان محترم این کار را تا بعد از زایمان، عقب بیندازند.

جایگزین‌های لیزر موهای زائد در بارداری

روش‌های موقتی مانند اصلاح، اپیلاسیون، نخ و موچین معمولا در دوران بارداری بی‌خطر تلقی می‌شوند. بسیاری از افراد، کرم‌های موبر را نیز برای استفاده در دوران بارداری بی‌خطر می‌دانند. اما تاکنون هیچ تحقیقی در رابطه با اثر این کرم‌ها روی زنان باردار انجام نشده است. همچنین هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که ثابت کند مواد شیمیایی مانند پودر سولفیدباریم و اسید تیوگلیکولیک برای مادران و نوزادان بی‌ضرر هستند. سازمان غذا و دارو نیز گزارش‌های مختلفی از واکنش‌های پوستی دردناک مرتبط با این کرم‌ها و لوسیون‌ها دریافت کرده است. از آنجایی که تحقیقات کمی در مورد عوارض و اثرات احتمالی این دسته از مواد وجود دارد، در صورت نیاز به استفاده، حتما لازم است با یک پزشک متخصص و آگاه مشورت کرد.

چه مدت بعد از زایمان می‌توان از لیزر برای از بین بردن موهای زائد استفاده کرد؟

تحقیقات نشان می‌دهند بهتر است درمان لیزر موهای زائد سه ماه پس از زایمان، زمانی که بیشتر سطوح هورمون‌ها عادی شده‌اند، از سر گرفته شود. حتی اگر پس از مدت کوتاهی بعد از زایمان احساس کردید بدن شما به حالت عادی خود برگشته، بهتر است لیزر را تا پس از مدت‌زمان گفته‌شده عقب انداخت.

جایگزین‌های لیزر موهای زائد در بارداری
جایگزین‌های لیزر موهای زائد در بارداری

جمع‌بندی

هورمون‌هایی که در زمان بارداری در بدن بانوان باردار فعال می‌شوند، باعث ایجاد تغییرات مختلفی در سیستم بدن آن‌ها خواهند شد. ازجمله این تغییرات می‌توان به افزایش موهای زائد و پرپشت شدن موهای صورت، گردن، دست و پا اشاره کرد. بسیاری از بانوان از این تغییر، احساس ناخوشایندی می‌کنند و به دنبال راه‌حلی ایمن برای از بین بردن آن هستند. بعضی از زنان باردار، بهترین روش را استفاده از لیزر می‌دانند. اما برخی دیگر نگران عوارض لیزر موهای زائد در بارداری هستند. در حالت کلی، بهتر است بانوان باردار لیزر درمانی خود را تا پس از زایمان عقب بیندازند، تا بتوانند از خطرات احتمالی آن جلوگیری کنند.

منابع: verywellfamily، healthline، laserallclinic

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر