آمادگی های قبل از لیزر موهای زائد بدن چیست؟

امروزه لیزر مو، از دیگر روش‌های حذف موهای زائد، سریع‌تر و مطمئن‌تر است. همه روش‌های ازبین‌بردن موهای زائد یک هدف را دنبال می‌کنند: پوستی نرم  و شفاف، پاها و دست‌هایی جذاب و البته راحتی و پاکیزگی بیشتر. در این مطلب قصد داریم چگونگی آمادگی برای لیزر موهای زائد بدن را با شما در میان بگذاریم.

آشنایی با لیزر موهای زائد بدن

لیزر، روشی است که موجب می‌شود برای مدت طولانی از شر موهای زائد بدن خلاص شوید. دستگاه‌های لیزر با طول‌موج‌های مختلف کار می‌کنند. هر طول موج، طیفی از رنگ‌های پوست بدن را مورد پوشش قرار می‌دهد.  پوست انسان از بسیار روشن تا تیره طبقه‌بندی می‌شود. پرتوهای لیزر به بدن تابانده می‌شوند و در اثر برخورد به پوست در لایه‌های آن نفوذ می‌کنند. پرتو لیزر در لایه‌های پوست تبدیل به گرما می‌شود و فولیکول‌های مو را از بین می‌برد.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا چندین مرتبه نیاز به لیزر داریم؟ برای پاسخ به این پرسش باید توجهتان را به چرخه رشد مو جلب کنیم. موهای زائد انسان در چرخه‌های متفاوت رشد قرار دارند. لیزر تنها موهایی را ریشه‌کن می‌کند که در چرخه رشد فولیکول باشند. در نتیجه، به چند جلسه لیزر درمانی نیاز دارید تا همه موهای زائد بدن شما از بین بروند. از طرفی دیگر، رنگ پوست و ژنتیک شما نیز بر تعداد جلسات لیزر مو تاثیرگذار است.

در جلسه مشاوره، به طور مفصل درباره ویژگی‌های پوستتان با شما صحبت خواهند کرد. همچنین نوع دستگاه لیزر موهای زائد بدن مورد استفاده را با قابلیت‌هایش به شما معرفی می‌کنند تا با آگاهی کافی در اولین جلسه درمان خود حضور پیدا کنید.

چگونه برای لیزر موهای زائد بدن آماده شویم؟

لیزر موهای زائد، بی‌خطر و بی‌درد است؛ اما باید از قبل خود را برای انجام آن آماده کنید. زیرا انجام برخی کارها قبل از لیزر، عوارض جانبی بعد از عمل را افزایش می‌دهد. در ادامه، توصیه‌های آماده‌سازی جهت لیزر بدن را برای شما بیان می‌کنیم.

قبل از عمل لیزر، بدن خود را تمیز کنید

وقتی تصمیم دارید برای لیزر به کلینیک مراجعه کنید، باید بدن و ناحیه‌ای که می‌خواهید لیزر نمایید را خوب بشویید. بدن شما باید عاری از لوسیون‌ها، آلودگی و کثیفی باشد تا کارایی لیزر افزایش پیدا کند. بدنی تمیز،  لیزر را مستقیما به فولیکول‌های مو هدایت خواهند کرد تا آن‌ها را ریشه‌کن کند. در نتیجه، هم زمان جلسات شما کاهش پیدا خواهد کرد، هم لیزر کارش را به‌خوبی انجام می‌دهد.

موهای زائد بدن خود را وکس نکنید

برخی از روش‌های از بین ‌بردن موهای زائد بدن مثل وکس کردن، موها را از ریشه در می‌آورند و بدین ترتیب، برای مدتی از شر آن‌ها راحت می‌شوید. اما شش هفته قبل از اولین جلسه درمانی با لیزر نباید وکس کنید. زیرا در صورت وکس کردن، دستگاه لیزر قادر نیست رنگ‌دانه مو را هدف بگیرد، چون مویی وجود ندارد. در نتیجه، عمل لیزر موهای زائد بدن فاقد کارایی خواهد شد.

قبل از جلسه لیزر شیو کنید

برخلاف وکس، شیوکردن موهای زائد را از ریشه درنمی‌آورد. یک یا دو روز مانده به اولین جلسه لیزر باید  موهای ناحیه‌ای که قرار است لیزر کنید را، شیو نمایید. چون با شیو کردن موها از ریشه درنمی‌آیند، بنابراین لیزر می‌تواند رنگ‌دانه‌ها و فولیکول‌های مو را هدف قرار دهد. علاوه بر این، شیو کردن تاثیر مثبت دیگری دارد. اگر مو‌های زائد شما بلند باشند، در اثر برخورد پرتوهای لیزر احتمالا می‌سوزند و به پوست شما آسیب وارد می‌شود. در نتیجه، برای لیزر موهای زائد بدن شیو‌ کردن لازم و ضروری است.

از نور خورشید دوری کنید

برنزه کردن و آفتاب‌سوختگی باعث می‌شود لیزر پوست شما را بسوزاند. زیرا دستگاه لیزر به تضاد واضحی بین رنگ پوست و رنگ موی شما نیاز دارد تا بتواند به فولیکول‌ها و رنگ‌دانه‌های مو حمله کند. اگر پوست شما از موهای زائد شما تیره‌تر باشد، لیزر به‌جای اینکه مو را هدف قرار دهد، به طور اشتباهی به ملانین پوست حمله می‌کند. بنابراین چندین هفته قبل از عمل لیزر، از برنزه کردن خودداری کنید؛ همچنین در معرض نور شدید آفتاب قرار نگیرید.

همچنین حداقل دو هفته قبل از عمل لیزر، از لوسیون‌ها و اسپری‌های برنزه کننده استفاده نکنید. زیرا احتمال سوختگی پوست شما را افزایش می‌دهند.

حال فرض کنید که در اواسط تابستان هستیم و بدن شما برنزه است و تصمیم دارید که عمل لیزر را انجام دهید. چاره کار چیست؟ چه باید بکنید؟ در این وضعیت نوع دستگاه لیزر بسیار اهمیت دارد. دستگاه‌های لیزری مانند جنتلمکس پرو پلاس قادر هستند بدن‌های برنزه را نیز لیزر کنند. در نتیجه، مشکل شما حل می‌شود و برای لیزر موهای زائد بدن خود باید به کلینیکی مراجعه کنید که این دستگاه را دارد.

برخی از داروها را بااحتیاط مصرف کنید

برخی از داروها با عمل لیزر موهای زائد بدن تداخل دارند، زیرا این داروها پوست را حساس‌تر می‌کنند و عوارض جانبی لیزر را بالا می‌برند. در ادامه، این داروها را معرفی می‌کنیم.

  • داروهای رقیق‌کننده خون
  • آنتی‌بیوتیک‌ها
  • داروهای ضد تورم
  • درمان‌های هورمونی
  • داروهای ضد جوش و آکنه

اگر از هر یک از داروهای بالا استفاده می‌کنید، با پزشک معالجتان مشورت فرمایید تا از چگونگی تداخل آن‌ها با عمل  لیزر موهای زائد بدن آگاه شوید و طبق نظر پزشک رفتار کنید.

مواد آرایشی – بهداشتی را بادقت استفاده کنید

برخی از  ترکیبات محصولات مراقبتی و آرایشی بدن، مناسب استفاده قبل از عمل لیزر موهای زائد بدن نیستند؛ زیرا پوست را در برابر آن آسیب‌پذیرتر می‌کنند. همچنین استفاده از برخی مواد باعث تغییر رنگ پوست، قرمزی و دیگر عوارض جانبی بعد از عمل لیزر می‌شود. برای اینکه عمل لیزر موفقیت‌آمیزی داشته باشید، از مواد و ترکیبات آرایشی – بهداشتی زیر دوری کنید.

  • کرم‌های لایه بردار پوست را چند هفته قبل از عمل استفاده نکنید.
  • اگر در محصولی بنزوئیل پراکسید به‌کاررفته باشد، از مصرف آن محصول خودداری فرمایید.
  • محصولاتی که پوست را خشک می‌کنند، مصرف نکنید.
  • در برخی از محصولات رتینول به‌ کار رفته است که نباید آن‌ها را مصرف کنید.

برای اینکه از هر نظر خیالتان راحت باشد، چند روز قبل از عمل لیزر موهای زائد بدن از شوینده‌ها و مرطوب‌کننده‌های ملایم استفاده کنید.

الکل ننوشید

حداقل 24 ساعت قبل از عمل لیزر، از مصرف الکل خودداری کنید. الکل، خون را رقیق می‌کند و از طرفی دیگر، آب پوست را می‌گیرد. در نتیجه، عمل لیزر شما دردناک می‌شود. همچنین احتمال بروز عوارض جانبی دردناک لیزر مانند تورم و زخم را بالا می‌برد.

قهوه را فراموش کنید

چندین ساعت قبل از عمل لیزر، قهوه ننوشید؛ قهوه موجب خواهد شد پوست شما حساس شود. در نتیجه، در هنگام عمل لیزر درد و ناراحتی بیشتری را تجربه خواهید کرد. چندین ساعت صبر کنید و بعد از جلسه لیزر در آرامش، قهوه خود را میل فرمایید.

بعد از بوتاکس و مزوتراپی لیزر نکنید

بعد از تزریق بوتاکس و مزوتراپی حداقل دو هفته صبر کنید و سپس عمل لیزر را انجام دهید. بوتاکس و مزوتراپی نیاز به زمان دارند تا در بدن تاثیرگذار شوند. لیزر در عملکرد آن‌ها اختلال ایجاد می‌کند و موجب تورم و قرمزی می‌شود. لیزر همچنین اثربخشی بوتاکس و مزوتراپی را کاهش می‌دهد.

چگونه برای لیزر موهای زائد بدن آماده شویم؟
چگونه برای لیزر موهای زائد بدن آماده شویم؟

جمع‌بندی

لیزر موهای زائد بدن بهترین روشی است که امروزه در همه جای دنیا برای خلاصی از مو‌های زائد استفاده می‌شود. لیزر، عملی بی‌خطر است که به لطف تکنولوژی‌های جدید با درد بسیار کمی همراه خواهد بود. اگر طبق این مقاله برای عمل لیزر آماده شوید، احتمال بروز عوارض جانبی این عمل را کاهش می‌دهید و از پوست نرم و براق خود لذت می‌برید.

منابع: vibrantskinbar

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر