روش‌های جوانسازی دور چشم چیست؟

اگر به فرض، در همه مکان‌های عمومی ماسک به چهره داشته باشیم، چشم‌هایمان تنها عضوی از صورت هستند که می‌توانند بیشترین تاثیر را داشته باشند. در دوران همه‌گیری کرونا، این موضوع را بارها تجربه کردیم. پوست  دور چشم با پوست دیگر نواحی صورت، تفاوت دارد؛ اما مثل دیگر نواحی، چین‌وچروک می‌خورد و تحت تاثیر گذر زمان قرار می‌گیرد. در این مطلب قصد داریم شما را با روش‌های جوانسازی دور چشم آشنا کنیم. بدین منظور، انواع مشکلات پوست دور چشم را با روش‌های مناسب جوانسازی برطرف‌کننده آن‌ها، شرح می‌دهیم.

ویژگی‌های پوست دور چشم

پوست دور چشم از پوست‌ سایر بخش‌های بدن، نازک‌تر است. به همین دلیل، گذر زمان‌بر آن زودتر تاثیر می‌گذارد. از طرفی دیگر، نرم‌تر و حساس‌تر بود چربی زیرپوست دور چشم نیز در  این امر بی تاثیر نیست.

پوست دور چشم خیلی سریع تحت تاثیر عوامل بیرونی مانند استرس، رژیم غذایی نامناسب، کمبود خواب و… قرار می‌گیرد. این تاثیر، خود را به‌صورت حلقه‌های سیاه زیر چشم نشان می‌دهد. به همین دلیل، جوانسازی دور چشم بسیار مهم و بااهمیت می‌شود.

جوانسازی دور چشم

افتادگی پلک چشم، حلقه‌های سیاه دور چشم، کیسه‌های چربی زیر چشم و چین و چروک از مهم‌ترین مشکلات دور چشم هستند. در ادامه، این مشکلات و روش‌های رفع آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

افتادگی پلک چشم

هرسال که پیرتر می‌شویم، تولید کلاژن پوست ما کمتر می‌شود. در نتیجه، پوست خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد و شل‌تر می‌شود. زمانی که پوست پیشانی شل می‌شود، بسیاری از ما کمی افتادگی پلک را تجربه می‌کنیم. برای بهبود این حالت می‌توانیم از روش‌های جوانسازی دور چشم زیر استفاده کنیم. البته باید توجه داشته باشید که این افتادگی پلک، نتیجه شل‌شدن پوست پیشانی و ابرو است و با بیماری افتادگی پلک تفاوت دارد.

روش هایفو

در این روش از امواج الترا ساند یا فراصوت استفاده می‌شود. برخی از خانم‌ها، این امواج را در سونوگرافی تجربه کرده‌اند. این امواج به پوست پیشانی برخورد می‌کنند و با تولید گرما، شروع به تحریک آن می‌کنند. در اثر این تحریک، پوست پیشانی کلاژن تولید خواهد کرد. به همین سبب، پوست پیشانی و ابرو سفت می‌شود و افتادگی پلک ناشی از آن، درمان‌پذیر خواهد شد.

در این روش، ابروهای شما نیز کشیده می‌شوند و در نتیجه، علاوه بر بهبود چین و چروک‌های پیشانی، اندک افتادگی پلک نیز از بین می‌رود. روش هایفو، ماندگاری طولانی‌مدت دارد و یک روش غیرجراحی است.

لیفت ابرو با نخ

در این روش، با استفاده از نخ‌های مخصوصی سوراخ‌های ریزی در پوست ایجاد می‌کنند. لیفت ابرو با نخ موجب خواهد شد ابروها به بالا کشیده شوند و شل‌شدگی پوست دور چشم برطرف شود. در نتیجه، اندکی افتادگی پلک درمان خواهد شد. لیفت ابرو با نخ‌های مخصوصی صورت می‌گیرد. جنس و اندازه نخ در عملکرد و تاثیرگذاری لیفت ابرو موثر هستند. البته این روش یکی از راه‌های جوانسازی دور چشم برای افتادگی اندک پلک است.

حلقه‌های سیاه دور چشم

حلقه‌های سیاه دور چشم در بسیاری از افراد وجود دارند. اگر دارای پوست زیتونی و سبزه‌ هستید، بیشتر در معرض تشکیل حلقه‌ سیاه دور قرار دارید. عواملی مانند ژنتیک، خستگی، فقر آهن و پیرشدن در تشکیل حلقه سیاه دور چشم موثر هستند. میزان و شدت حلقه‌‌های سیاه دور چشم  بستگی به این دارند که عوامل ذکر شده چگونه جریان خون و رگ‌های خونی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

استفاده از ویتامین K برای ازبین‌بردن این حلقه‌های سیاه بسیار موثر است. از مواد آرایشی برای پوشاندن حلقه تیره زیر چشم نیز بسیار استفاده می‌شود. ویتامین E نیز برای کم‌تر شدن میزان تیرگی کمک می‌کند. البته سرم‌های آرایشی – بهداشتی شستشوی چشم نیز به کمترشدن تیرگی کمک فراوانی می‌کنند. جوانسازی دور چشم برای ازبین‌بردن حلقه چشم روش موثر دیگری نیز دارد که در ادامه بیان می‌کنیم.

PRP

در این روش که کاملا طبیعی است با استفاده از خون بیمار، ماده‌ای به دست می‌آید که برای جوانسازی دور چشم بسیار مفید است.PRP  روشی جدید محسوب می‌شود که با استفاده از سلول‌های بنیادین و عمل‌آوری آن‌ها به زیباتر شدن بیمار کمک فراوانی می‌کند.

در این روش، مقداری کمی از خون شما را می‌گیرند و در آزمایشگاه با کمک کیت‌های مخصوصی، آن را آماده‌سازی می‌کنند. از طریق این فرآیند، میزان پلاکت‌های خون را تا چند برابر افزایش پیدا می‌دهند و سپس به موضع موردنظر تزریق می‌کنند. با این روش، حلقه تیره زیر چشم شما به‌راحتی از بین می‌رود. در پلاکت‌ها، عامل رشد بافتی وجود دارد که به‌سرعت تیرگی دور چشم را ترمیم می‌کند.

حلقه سیاه دور چشم باعث می‌شود پوست‌نازک‌تر شود و رگ‌های خونی آن دیده شوند. با تزریق PRP پوست خود را ترمیم می‌کند و دیگر اثری از رگ‌های خونی نیست. اگر به‌موقع این درمان را انجام دهید، با یک جلسه تزریق می‌توانید از شر تیرگی‌ها خلاص شوید. این روش یکی از بی‌خطرترین روش‌های جوانسازی دور چشم است.

کیسه‌های چربی زیر چشم

وقتی پوست زیر چشم خاصیت کشسانی و حجم خود را از دست می‌دهد، کیسه‌هایی زیر آن تشکیل می‌شوند. این کیسه‌های چربی به پف زیر چشم نیز مشهور هستند و ظاهری ناخوشایند به انسان می‌دهند. روش‌های متعددی برای جوانسازی دور چشم وجود دارند که باعث از بین ‌رفتن کیسه‌های چربی می‌شوند؛ در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

جراحی

یکی از روش‌های ازبین‌بردن کیسه‌های چربی، جراحی بلفاروپلاستی است. در این جراحی، پزشک متخصص می‌تواند با ایجاد برش‌های ریزی، مقدار چربی اضافی را از زیر چشم خارج کند. در این جراحی، میزان چربی موجود در پوست زیر چشم شما تنظیم می‌شود. این جراحی با بی‌هوشی موضعی انجام می‌شود و نیاز به بستری‌شدن بعد از عمل ندارد. اثر جراحی بلفاروپلاستی در جوانسازی دور چشم بعد از اتمام عمل قابل‌مشاهده است.

فیلر و ژل تزریق‌کننده

در این روش از اسید هیالورونیک استفاده می‌شود و با تزریق فیلر، پف چربی زیر چشم قابل‌درمان است. اسید هیالورونیک به طور طبیعی در پوست وجود دارد و به همین دلیل، این روش، بی‌خطر محسوب می‌شود. این روش با توجه به برند مورداستفاده و ویژگی‌های پوست، بین 6 تا 18 ماه ماندگاری دارد.

لیزر

یکی از راه‌های بی‌خطر جهت ازبین‌بردن کیسه‌های چربی، استفاده از لیزر است. با استفاده از لیزر، لایه‌های زیرین پوست تحریک می‌شوند و حجم ازدست‌رفته  خود را به دست می‌آورند. این روش برای ماندگاری بیشتر می‌تواند با تزریق اسید هیالورونیک ترکیب شود.

جوانسازی دور چشم
جوانسازی دور چشم

چین‌وچروک

چین‌وچروک‌های زیر چشم از جمله مواردی هستند که به زیبایی و گیرایی چشم‌های شما آسیب می‌زنند. برای ازبین‌بردن چین‌وچروک، روش‌های جوانسازی دور چشم زیادی وجود دارند. تزریق ژل و لیزردرمانی  PRاز جمله روش‌های ازبین‌برنده چین‌وچروک هستند که آن‌ها را معرفی کردیم؛ در ادامه، روش‌های دیگر را بیان می‌کنیم.

بوتاکس

بوتاکس ماده‌ای سمی است که موجب بی‌حرکت‌شدن و فلج موقتی ماهیچه‌ها می‌شود. با تزریق بوتاکس می‌توانید تا حداکثر 9 ماه از شر چین‌وچروک‌های دور چشم خلاص شوید.

تزریق چربی

پزشک، چربی را از یک ناحیه بدن شما مثل ران‌ها و شکم استخراج می‌کند و آن را به زیر چشم شما تزریق می‌کند تا اثر چین‌وچروک از بین برود.  این روش ماندگاری بالاتری نسبت به لیزر و تزریق فیلر و ژل دارد.

جمع‌بندی

جوانسازی دور چشم با روش‌های بسیاری انجام می‌شود که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. برای انتخابی آگاهانه باید سن و نوع پوست خود را در نظر بگیرید. در ضمن، مشورت با پزشک متخصص، بهترین انتخاب ممکن را برای شما به ارمغان می‌آورد.

منابع: rejuvaustralia

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر