آیا مراقبت های ویژه بعد از لیزر موهای زائد را می دانید؟

لیزر کردن موهای زائد و خلاص شدن از شر موهای زائد برای همیشه، بسیار هیجان‌انگیز است. این امر می‌تواند اعتماد به ‌نفس شما را افزایش دهد و در زمان شما نیز صرفه‌جویی کند. با این روش، دیگر نیازی به اصلاح، کندن، اپیلاسیون یا دیگر روش‌ها برای رفع موهای زائد بدن نخواهید داشت. اما مانند تمام روش‌های پزشکی و زیبایی، پیروی از دستورالعمل‌هایی پس از عمل برای دستیابی به بهترین نتایج، بسیار مهم خواهد بود. اکثر متخصصان پوست، دستورالعمل‌های خاصی را در ابتدا و قبل از شروع لیزر به شما خواهند داد. اما یکسری دستورالعمل‌های کلی وجود دارند که باید پس از ترک جلسه لیزر موهای زائد به آن‌ها توجه داشته باشید.

آشنایی با لیزر موهای زائد

لیزر کردن موهای زائد یک روش غیرتهاجمی برای کاهش یا حذف موهای زائد از بدن فرد داوطلب محسوب می‌شود. این روش به مرور زمان به یکی از محبوب‌ترین درمان‌های زیبایی کمتر تهاجمی در جهان تبدیل شده است. لیزر می‌تواند گزینه خوبی برای کسانی باشد که به دنبال راهی برای کاهش یا حذف مؤثر موهای زائد نواحی مختلف بدن هستند.

قبل از عمل، محل مورد نظر برای انجام لیزر درمانی را تمیز می‌کنند. اگر ناحیه حساسیت خاصی دارد، از ژل بی‌حس‌کننده نیز می‌توان استفاده کرد. در طول عمل، همه افراد حاضر در اتاق باید از عینک محافظ مخصوصی استفاده کنند تا از آسیب چشم ناشی از پرتوهای لیزر جلوگیری شود. سپس اپراتور، پرتویی از نور پرانرژی را در ناحیه مورد نظر متمرکز می‌کند. هر چه ناحیه‌ای که می‌خواهید درمان شود، بزرگ‌تر باشد، لیزر موهای زائد بیشتر طول خواهد کشید. لیزر نواحی کوچک ممکن است چند دقیقه طول بکشد. در حالی‌ که لیزر مناطق بزرگ‌تر مانند قفسه سینه ممکن است یک ساعت یا بیشتر هم به طول انجامد.

بعد از لیزر موهای زائد چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

متخصص پوست در انتخاب لیزر مناسب و روش درمان، نوع پوست و موی منحصربه‌فرد، شیوه زندگی و داروهای مصرفی شما (در صورت وجود بیماری خاص) را برای به حداقل رساندن عوارض جانبی در نظر خواهد گرفت. اما بعد از خاموش شدن دستگاه لیزر، کار متخصص تمام و کار شما آغاز می‌شود. ورم، سرخی، تغییر رنگ و درد خفیف از عوارض جانبی عادی بعد از عمل حتی در صورت رعایت دستورات پزشک هستند.

اما این عوارض عادی باید در عرض 1 تا 3 روز از بین بروند. اگر این‌طور نشد، این عوارض نشان می‌دهند که یک مشکل پیش آمده است. پس در صورت مشاهده عوارض جانبی جدی‌تر زیر، با پزشک خود تماس بگیرید.

  • تورم قابل توجه، سوختگی یا تاول
  • درد شدیدی که با داروهای تجویزشده دکتر شما آرام نمی‌شود.
  • اسکار یا تغییر رنگ‌دانه
  • علائم عفونت مانند چرک، تغییر رنگ یا قرمزی
  • هرگونه عوارض جانبی عادی که بعد از 3 روز باقی می‌مانند.

1 تا 2 روز پس از لیزر

بلافاصله پس از جلسه لیزر موهای زائد پوست تحت درمان شما ممکن است به لمس حساسیت داشته باشد. پس از لیزر کردن موهای زائد و برای جلوگیری از تحریک و عوارض جانبی، اقدامات زیر را انجام دهید.

  • از قرار گرفتن مستقیم پوست در معرض نور خورشید خودداری کنید.
  • در صورت احساس قرمزی یا تورم، کمپرس یخ را روی ناحیه تحت درمان قرار دهید.
  • پوست درمان‌شده خود را نخارانید و مالش ندهید.
  • از یک مرطوب‌کننده ملایم و بدون عطر دارای SPF استفاده کنید.
  • لباس‌های گشاد و نرم بپوشید که پوست شما را ساییده یا تحریک نکند.
  • از آرایش غلیظ بعد از درمان‌های صورت خودداری کنید.
  • دوش آب ولرم و نه گرم بگیرید.
  • از تخت‌های برنزه، سونا، اتاق بخار و سایر محیط‌های گرم دوری کنید.
  • به ورزش و فعالیت بدنی شدید نپردازید.

3 تا 7 روز بعد از لیزر

پس از یک یا دو روز، هرگونه تحریک پوست شما برطرف خواهد شد. در این مرحله می‌توانید به روال ورزش کردن و انجام فعالیت‌های بدنی معمول خود بازگردید و هر لباسی که می‌خواهید را بپوشید و آرایش کنید. احتمالاً دیگر به یخ گذاشتن روی پوست خود نیازی نخواهید داشت و می‌توانید دوش آب گرم هم بگیرید. با این‌ حال، همچنان باید قرار گرفتن در معرض نور خورشید را به حداقل برسانید و هنگام بیرون رفتن از خانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

پوست پدیا - لیزر موهای زائد
پوست پدیا – لیزر موهای زائد

کارهایی که باید از آن‌ها اجتناب شود

چندین کار وجود دارد بعد از لیزر موهای زائد و تا زمان بهبودی کامل پوستتان باید از انجام دادن آن‌ها اجتناب کنید. مثلاً نباید لیزر درمانی دیگری را در کمتر از 4 تا 6 هفته داشته باشید. برای رسیدن به نتایج دلخواه ممکن است چندین درمان لازم باشد. اما پوست شما به زمان نیاز دارد تا در این مدت بهبود یابد. سایر کارهایی که باید از آن‌ها دوری کنید، به شرح زیر هستند:

  • از موم و موچین استفاده نکنید، زیرا باعث تحریک بیشتر پوست می‌شوند.
  • برنزه کردن زیر نور خورشید تا یک ماه می‌تواند خطر سوختگی‌های جدی و هایپرپیگمانتاسیون دائمی را افزایش دهد. لوسیون‌های برنزه‌کننده نیز حاوی مواد شیمیایی هستند که باعث جوش، سوختگی یا برآمدگی پوست می‌شوند.
  • محصولات معطر را روی ناحیه لیزرشده قرار ندهید. بهتر است تا یک هفته بعد از عمل، از مصرف هر گونه عطر یا مواد شوینده اجتناب کنید.
  • اگر زیر بغل خود را هم لیزر کرده‌اید، از دئودورانت استفاده نکنید.
  • حدود یک هفته بعد از لیزر از اسکراب‌های لایه‌بردار خشن خودداری شود.
  • حداقل یک هفته بعد از عمل به استخر یا جکوزی نروید و از کلر و سایر مواد شیمیایی دوری کنید.

آمادگی برای جلسه بعدی لیزر

به یاد داشته باشید، احتمالاً برای رسیدن به نتایج مورد نظر خود به چندین جلسه نیاز خواهید داشت. تعداد کمی از بیماران پس از یک جلسه لیزر موهای زائد دچار ریزش کامل مو در ناحیه تحت درمان می‌شوند. بنابراین، از آنجایی ‌که برای جلسات دیگر نیز مراجعه خواهید کرد، باید چگونگی آماده‌سازی پوست خود را از قبل بدانید. برای آماده شدن برای جلسه بعدی لیزر کردن موهای زائد باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • از تابش مستقیم نور خورشید به ناحیه‌ای که می‌خواهید لیزر شود، جلوگیری و هنگام بیرون رفتن از خانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • موهای خود را با کندن، اپیلاسیون یا انجام هر کار دیگری که فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند، از بین نبرید.
  • موهای خود را کوتاه کنید یا بتراشید تا پوست شما نمایان شود. اما از تحریک فولیکول‌ها خودداری کنید.
  • مهم است که از برنزه شدن طبیعی یا استفاده از محصولات برنزه‌کننده قبل از جلسه لیزر، خودداری شود. زیرا برنزه کردن ممکن است تأثیر فرایند لیزر را کاهش دهد.

جمع‌بندی

مراقبت‌های پس از انجام لیزر موهای زائد بدن بسیار ضروری و ضامن دریافت بهترین نتیجه هستند. این مراقبت‌ها به شما کمک خواهند کرد تا هر چه سریع‌تر ریکاوری پیدا کنید و در زمان کم‌تری به نتیجه دلخواه دست یابید. لیزر درمانی به چندین جلسه نیاز دارد که باید در فواصل بین آن‌ها به بهترین شکل از پوست خود مراقبت نمایید. پزشک متخصص مطمئناً راهنمایی‌های لازم را در این رابطه به شما ارائه خواهد کرد.

منابع: aafloodmd، mylaser، greatist، healthline

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر