علل و درمان نازک شدن تارهای مو

ممکن است به تازگی متوجه نازک شدن تارهای مو خود شده باشید اما باید بدانید که تنها نیستید. 70 درصد مردان در مرحله ای از زندگی خود ریزش مو با الگوی مردانه را تجربه می کنند. یک چهارم از این افراد قبل از رسیدن به سن 21  سال به ریزش مو دچار می شوند.

در اغلب موارد، کم پشت شدن مو ها ارتباطی با مشکلات سلامتی ندارد. با این حال، این پدیده می تواند سلامت روانی و اعتماد به نفس مردان را تحت تاثیر قرار دهد. افراد می توانند جهت بهبود سلامت، تراکم و توان مو های خود می توانند روش های درمانی و درمان های خانگی را امتحان کنند. در این مقاله عوامل، روش های درمانی و درمان های خانگی موجود برای ریزش مو را بررسی خواهیم کرد.

عوامل مؤثر بر نازک شدن تارهای مو

ریزش مو تا اندازه ای طبیعی است. همزمان با افزایش سن، مو ها به صورت طبیعی شروع به از دست دادن حجم و توان خود می کنند. انجمن درماتولوژی آمریکا بیان دارد که افراد روزانه 50 تا 100 تار مو از دست داده و مو های جدید از همان فولیکول ها شروع به رویش می کند. با این وجود، برخی فولیکول ها با گذشت زمان تولید تار مو را متوقف کرده و تار های مو نازک تر می شوند.

 علاوه بر این موارد، مو ها رنگ خود را نیز از دست می دهند. در صورتی که فرد متوجه ریزش چشم گیر یا گسترش نواحی طاسی خود شود احتمالا به ریزش مو دچار شده است. به گفته انجمن درماتولوژی آمریکا بسیاری از عوامل ریزش مو قابل پیشگیری و درمان هستند.

در قسمت بعد عوامل احتمالی ریزش مو را بررسی می کنیم.

نازک شدن تارهای مو

ریزش مو با الگوی زنانه یا مردانه

ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه در مجموع آلوپسی آندروژنتیک نامیده می شوند. ژن ها و هورمون ها عوامل این نوع ریزش مو هستند. آلوپسی آندروژنتیک یک عامل رایج ریزش مو بوده که به طور تقریبی 50 میلیون مرد و 30 میلیون زن را در ایالات متحده آمریکا به خود مبتلا ساخته است. به گفته منابع علم ژنتیک، احتمال تجربه کردن آلوپسی آندروژنتیک همگام با افزایش سن بیشتر می شود.

بیش از نیمی از افراد دارای سن 50 سال یا بیشتر درجاتی از ریزش مو را تجربه می کنند.

البته، این نوع ریزش مو می تواند نوجوانان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. آلوپسی آندروژنتیک معمولا پس از یائسگی در زنان بروز می دهد. افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک اغلب دارای سابقه خانوادگی هستند. ریزش مو در مردان از خط جلوی مو شروع شده و تا پشت سر ادامه می یابد. این ریزش مو در زنان از تاج یا همان فرق سر شروع می شود.

بارداری

امکان دارد زنان در دوران بارداری یا پس از آن به ریزش مو دچار شوند. معمولا در این وضعیت، مو ها بدون نیاز به درمان رشد خود را از سر می گیرند.

درمان نازک شدن تارهای موی سر

پزشک متخصص پوست و مو، روش های مختلفی را برای درمان موهای نازک و ضعیف شما ممکن است پیشنهاد دهد. اگر شما هم ضعیف شدن ریشه مو را تجربه کرده اید، حتما قبل از هر درمان خودسرانه به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه نمایید.

دارو برای ضخیم شدن موی سر

افراد می توانند جهت درمان نازک شدن تارهای مو از دارو های تجویزی نیز استفاده کنند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دو داروی تجویزی ماینوکسیدیل و فیناستراید را برای درمان آلوپسی آندروژنتیک تایید کرده است.

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل به صورت دارو های 2 یا 5 درصد ارائه می شود. این دارو، درمانی ایمن و موثر برای آلوپسی آندروژنتیک بوده و باید به صورت مستقیم به نواحی دچار ریزش مو اعمال شود. بهبود رشد مو ها در حدود 6 تا 12 ماه طول می کشد. با این حال، افراد باید به صورت دائمی به مصرف ماینوکسیدیل ادامه دهند زیرا در غیر اینصورت ریزش مو دوباره اتفاق خواهد افتاد.

عوارض جانبی مصرف ماینوکسیدیل شامل موارد زیر می شود:

  • درماتیت تماسی (التهاب پوست)
  • تحریک پذیری پوست
  • رشد بیش از حد مو

ماینوکسیدیل برای ریزش مو

فیناستراید

فیناستراید (پروپشیا) یک داروی خوراکی است که افراد مبتلا به ریزش مو باید 1 میلی گرم از آن را به صورت روزانه مصرف کنند. فیناستراید دارویی تجویزی برای مردانی است که ماینوکسیدیل در درمان ریزش موی آن ها موفق نیست. عوارض جانبی فینتاستراید شامل موارد زیر می شود:

  • اختلال نعوظ
  • کاهش میل جنسی
  • ژنیکوماستی یا رشد بافت سینه

فرایند PRP

در فرایند پی آر پی مقداری خون از فرد گرفته شده و با چرخش در یک دستگاه سانتریفیوژ پلاسمای آن جدا می شود. پلاسما پس از ترکیب شدن با مواد مغذی متنوع (مانند پروتئین ها)در فواصل 2 سانتی متری به پوست سر تزریق می شود. قبل از شروع فرایند، پوست سر توسط یک داروی موضعی بی حس می شود.

PRP از جمله درمان های جدیدی است که به زنان مبتلا به ریزش مو ارائه می شود. با اینکه ریزش مو در زنان نسبت به مردان کمتر است اما این پدیده برای زنان از اهمیت بیشتری برخوردار است. علت چنین موضوعی نیز این است که ریزش مو در زنان از نظر جامعه کمتر قابل قبول بوده و دارو های کمتری برای درمان ریزش موی زنانه تولید شده است.

درمان خانگی موهای نازک

علاوه بر موارد فوق، افراد می توانند طیفی از درمان های خانگی را نیز برای بهبود رشد موهای خود و خرد شدن مو خود امتحان کنند.

  • مصرف مواد غذایی مفید برای مو
  • مواد غذایی بهبود دهنده رشد مو ها شامل موارد زیر می شوند:
  • تخم مرغ: تخم مرغ حاوی پروتئین بوده که این ماده برای رشد مو ها ضروری است. علاوه بر پروتئین، بیوتین نیز در تخم مرغ یافت می شود. بیوتین نوعی ویتامین B است که طبق برخی تحقیقات می تواند سبب بهبود رشد مو ها شود.
  • آجیل برزیلی: آجیل برزیلی منبعی غنی از سلنیوم به شمار می رود. سلنیوم ماده ای معدنی است که می تواند سلامت مو ها را ارتقا دهد.
  • ماهی های چرب: این نوع ماهی ها سرشار از امگا 3 بوده که رشد مو ها با مصرف این ماده بیشتر می شود.
  • گردو: گردو نیز شامل امگا 3 می باشد.
  • موهای خود را کوتاه کنید ( بیشتر بخوانید: تاثیر کوتاهی مو در ریزش)

درمان خانگی ریزش مو

ویتامین D بیشتری مصرف کنید

اکثر مقادیر ویتامین D از رژیم غذایی و قرار گیری در معرض نور خورشید بدست می آید. مواد غذایی سرشار از ویتامین D شامل موارد زیر می شوند:

  • ماهی های چرب
  • جگر گاو
  • پنیر
  • زرده تخم مرغ
  • قارچ ها
  • مواد غذایی غنی شده از جمله شیر، غلات صبحانه و آب میوه ها

ویتامین های مورد نیاز مو

روغن های ضروری

برخی افراد جهت بهبود رشد مو های خود از روغن های ضروری استفاده می کنند. با اینکه تاکنون تحقیقات اندکی بر تاثیرگذاری این روغن ها انجام شده اما مصرف آن ها مضر نیست.

روغن های ضروری در هنگام استفاده باید به وسیله روغن های حامل رقیق شوند تا از هر گونه تحریک پذیری جلوگیری شود. از جمله روغن های حامل می توان به روغن نارگیل یا جوجوبا اشاره کرد.

کسانی که رایحه درمانی انجام می دهند می توانند از روغن های رزماری، نعناع یا موارد دیگر جهت رشد بیشتر مو ها استفاده کنند.

بهترین زمان درمان موهای نازک و ضعیف

هر چه درمان نازک شدن تارها مو را زودتر شروع شود، پیشگیری از ریزش مو و تقویت مو های جدید آسان تر است. بنابراین، در صورتی که افراد در درمان ریزش مو پیش قدم شوند، نتایج کلی بهتری را دریافت خواهند کرد. به گفته یک متخصص، تا زمانی که نزدیک به 50 درصد مو ها دچار ریزش نشوند، مو ها کم پشت به نظر نخواهند رسید. بنا بر این گفته، شروع درمان در زمان مشاهده کم پشتی مو ها چندان زودهنگام نخواهد بود.

تشخیص مشکل ضعیف شدن مو

پزشکان اغلب با مشاهده الگوی ریزش مو علت آن را تشخیص داده و درباره موارد زیر از بیماران خود سوال می پرسند:

❓ رژیم غذایی فعلی

❓ بیماری هایی که فرد قبل از ریزش مو به آن ها دچار شده

❓ سابقه خانوادگی ابتلا به ریزش مو

❓ سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری هایی که می توانند سبب ریزش مو شوند

امکان دارد، پزشک جهت انجام آزمایش های بیشتر نمونه ای از مو یا پوست سر فرد را به آزمایشگاه ارسال کند. در برخی موارد ممکن است جهت بررسی ابتلا به بیماری های خود ایمنی نیاز به انجام آزمایش خون نیز باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر