چگونه می توان از شر موخوره خلاص شد؟

موخوره ابتدا به آرامی و سپس ناگهانی اتفاق می افتد. در ابتدا آنها به سختی و به صورت تک تک قابل تشخیص هستند. جای نگرانی نیست… با هیچ چیزی، حتی قیچی یا کمی روغن مو، درست نمی شود، درست است؟ سپس، قبل از اینکه متوجه شوید، مراجعه نکردن به آرایشگاه، سبب ایجاد موخوره، خشکی و وزی موی شما می شود.

برای برخی افراد، موخوره یک مشکل مزمن است، در حالی که سایرین می توانند موهای بلند، قوی و سالمشان را، بدون هیچ زحمتی، حفظ کنند. اما اگرچه ژنتیک در توانایی رشد بدون شکستگی مو نقش دارد، اما برای کاهش ایجاد موخوره، می توان کارهایی انجام داد. هرآنچه باید بدانید، از علت ایجاد موخوره تا نحوه جلوگیری از بروز آن، در ادامه آورده شده است.

موخوره چیست؟

به زبان ساده، موخوره زمانی رخ می دهد که یک تار مو، به دو قسمت شود. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که عادت دارند موخوره را جدا کنند و بدون اینکه حتی متوجه شوید، این کار را انجام می دهید، احتمال اینکه به خوبی با این مشکل آشنا باشید وجود دارد. اما واقعاً موخوره چیست؟ و در صورت عدم درمان چه اتفاقی می افتد؟

از نظر علمی، موخوره به دلیل شکاف یا پارگی در ساقه مو اتفاق می‌افتد. اگرچه موخوره بیشتر در انتهای مو قابل تشخیص است (و از آنجا که این سلول ها، قدیمی ترین سلول ها هستند، به احتمال زیاد از بین می روند)، در واقع می توانند در هر نقطه از مو وجود داشته باشند.

اگرچه داشتن موخوره در موها، کاملا طبیعی است، اما در مقادیر زیاد، می تواند نشانه خطر باشد. موخوره، نه تنها از نظر زیبایی شناسی نامطلوب است، بلکه نشان دهنده آسیب دیدگی، خشکی و ناسالم بودن موهاست. اگر از مراقبت های مناسب مو غافل شوید، این مشکل می تواند خیلی سریع تشدید شده و در نتیجه باعث ایجاد موخوره در تمام رشته ها و به طور کلی شکنندگی مو گردد.

بنابراین اگر واقعاً برای بررسی وجود موخوره در موهایتان هرگز وقت نگذاشته اید، اما به نظر می رسد که موهای شما بیشتر از حد مشخصی رشد نمی کند، ممکن است تنها مشکل، وجود موخوره باشد.
چه عواملی باعث ایجاد موخوره می شود؟

عادت‌های روزانه و بد مرتبط با مو

علت خرد شدن مو

در حالی که ژنتیک در ایجاد موخوره نقش دارد، عوامل دیگری نیز می تواند باعث ایجاد موخوره گردد. شایع ترین عامل، وجود موارد استرس زای روزمره مانند دوش آب گرم، شانه زدن موهای درهم، قرار دادن موها در حوله برای خشک شدن و خوابیدن با موهای بسته است که همه اینها می تواند منجر به شکستگی مو و ایجاد موخوره گردد. برای اکثر افراد، این روش های نظافت، یک امر عادی ست، بنابراین در واقع باعث آسیب رسانی به موها، بدون آنکه متوجه باشید، می شود.

– حالت دهی مو با حرارت

استفاده مکرر از وسایل حالت دهنده داغ مانند سشوار، اتو مو و فرکننده، چون رطوبت را از مو می کشد، تأثیر زیادی داشته، که به نوبه خود، آن را بسیار ظریف تر و شکننده می کند.

– درمان های شیمیایی

درمان های صاف کننده شیمیایی و تثبیت کننده، همراه با رنگ یا سفید کردن موها، تمام رشته های گرانبهای مو را ضعیف می کند، که احتمال ایجاد موخوره را افزایش می دهد.

– استفاده از محصولات اشتباه مو

روتین پوست چرب و جوش دار

همچنین، استفاده از محصولات مویی که پر از مواد خشک کننده و الکل هستند، موها را بیشتر سست می کند و به طور کلی خشکی و شکنندگی موها را افزایش می دهد. بنابراین، اگر با کندن موخوره های خود حس خوبی دارید، یا در تلاش برای رشد موهایتان، از شوینده های معمولی استفاده نمی نمایید، به خود لطف نمی کنید.

– آب و هوا

در حالی که همه این عوامل تا حد زیادی تحت کنترل شما هستند، علل کمتر شناخته شده ای نیز برای ایجاد موخوره وجود دارد، که تشخیص و مدیریت آنها دشوارتر است. عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض آفتاب یا کمبود رطوبت، می توانند منجر به ایجاد خشکی و در نتیجه ابتلا به موخوره گردد.

– تغذیه نامناسب

تا به حال این جمله را شنیده اید: “شما همان چیزی هستید، که می خورید؟” خوب، درست است! کمبود مواد مغذی به دلیل داشتن رژیم غذایی نامناسب، کمبود ویتامین و هورمون ها، همگی در سلامت موهای ما نقش دارند.

درمان موخوره

لطافت و نرمی موی سر

برای درمام موخوره راهکارهای زیر را امتحان کنید:

– آن‌ها را بتراشید

متأسفانه، پس از وقوع موخوره، نمی توان از شر آن خلاص شد. تنها درمان واقعی برای موخوره، اصلاح است، به همین دلیل پیشگیری از ایجاد آن در وهله اول، حیاتی ست. اگرچه به نظر مغیرمعقول می رسد، اما اصلاح منظم به رشد سریعتر و قویتر موها کمک می نماید. زیرا اگر قسمت های دارای موخوره بریده نشوند، شکنندگی موها همچنان در امتداد ساقه مو بالاتر و بالاتر می رود و در نتیجه موهای وزتری خواهید داشت.

با اینکه می توانید از محصولات صاف کننده مو مانند روغن، سرم، ژل یا پماد، برای کمک به آبرسانی موها، به حداقل رساندن موخوره، پنهان کردن شکستگی و وز شدن بی نظم مو استفاده نمایید، اما اصلاح منظم، تنها داروی موجود برای موخوره به نظر می رسد.

– وانمود کن تا اتفاق بیفتد

در حالی که پیشگیری بهترین روش است، می دانیم که راه رسیدن به موهای سالم و کامل، به خصوص اگر مستعد موخوره وشکنندگی مو باشید، یا موهای خود را مرتب رنگ یا گرم می کنید، می تواند طولانی باشد. در ضمن، در اینجا به چند نکته داخلی برای کمک به حفظ ظاهر، تا زمان بهبود وضعیت موهایتان، اشاره کرده ایم.

در حالی که موهایتان هنوز مرطوب است، به تمام بخش های ساقه مو نرم کننده مرطوب بزنید. سپس، از یک روغن مو یا سرم استفاده کنید (بهترین فرمول طبیعی)، آن را در طول و انتهای ساقه بزنید تا به آب رسانی مو کمک کرده و کوتیکول را صاف نماید. هنگامی که موهای شما کاملا خشک شد، مجددا به انتهای آن کمی روغن/سرم بزنید زیرا این امر، به موهای شما زیبایی و نمای صاف تری می دهد. سرانجام، برای رفع شکستگی های موجود در اطراف خط مو یا نزدیک ریشه، از مقداری اسپری یا پودر صاف کننده روی مسواک استفاده کنید تا از شر هرگونه موی شکسته خلاص شوید.

– آنها را به کمک اکستنشن مو پنهان کنید

مطمئناً، اگر می خواهید موهای خود را تقویت نمایید یا به دنبال این هستید که کمی به تعداد یا قد موهای خود اضافه کنید تا در کل سالم تر به نظر برسد، مجموعه ای از اکستنشن Luxy Hair باعث می شود که موخوره ها دیگر به چشم نیایند. حتی اگر موهای شما نسبتاً سالم باشد، اما ضخامت و بلندی مورد نظر شما را نداشته باشد، استفاده از این نوع اکستنشن واقعاً ظاهر شما را دگرگون می کند.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر