تمامی نکات مهمی که در مورد شپش سر باید بدانید

شپش سر حشرات ریز و ۶ پایی هستند که تقریبا به این اندازه (-) هستند. آنها سفید مایل به خاکستری و پر از خون هستند و قرمز به نظر می رسند. این حشرات بال ندارند، بنابراین نمی توانند پرواز کنند. آنها نمی توانند بپرند اما می توانند بسیار سریع حرکت کنند. ازینرو پیدا کردن آنها در مو بسیار سخت می شود.

رشک همان تخم‌های شپش هستند. آنها شبیه به شوره مو می‌باشند اما زمانی که لمس می‌شوند پوسته پوسته نمی شوند. رشک‌ها به مو می‌چسبند و تقریباً به اندازه ( ‘) هستند. رشک‌ها ممکن است سفید مایل به زرد تا قهوه‌ای رنگ باشند.

شپش سر، رشک‌های خود را با نوعی ماده شبیه به چسب ضدآب به ساقه مو می چسبانند. تخم‌ها نزدیک به پوست سر در جایی گذاشته می‌شوند که دما گرم و ثابت است. این یک مکان عالی برای رشد و از تخم بیرون آمدن آنها است. همچنین هنگام بررسی سر از نظر شپش،‌به دنبال رشک‌ها در پشت گردن و پشت گوش‌ها هم باشید.

معمولاً اولین نشانه شپش سر، خارش شدید است. شپش‌ها باعث بروز بیماری نمی‌شوند، اما اگر پوست خراشیده شود، زخم ها می‌توانند عفونت ایجاد کنند.

چگونه شپش میگیریم

شپش ها معمولاً در زمانی از کودکی به کودک دیگر سرایت می کنند که آنها لباس، کلاه، روسری، شانه، بروس یا کلاه ایمنی های خود را که دارای رشته هایی از مو همراه با شپش می باشد را به اشتراک می گذارند. شپش همچنین زمانی می تواند انتقال داده شود که آنها ورزش های تماسی انجام دهند.

افراد با تمام گروههای سنی و از تمام نژادها می توانند شپش بگیرند، اما در کودکان آمریکایی آفریقایی کمتر شایع می باشد. فرقی نمی کند که آنها چقدر تمیز هستند یا کجا زندگی می کنند. حیوانات خانگی، شپش انسان را حمل نمی کنند (و نباید درمان شوند).

چرخه عمر شپش

چرخه عمر شپش

شپش ها تمام عمر خود را روی سر انسان سپری می کنند. یک شپش در صورتی که بتواند چند بار در روز خون تغذیه کند، می تواند تا یک ماه نیز زنده بماند. اگر شپش از روی پوست سر پایین بیفتد، در طول یک یا دو روز خواهد مرد.

شپش‌های ماده می‌توانند روزانه 8 رشک تخم گذاری کند. تخم ها در طول یک هفته (9-6 روز) باز می شوند. “پوره ها ” ی نوزاد در زمان باز شدن تخم نیاز به یک وعده خون دارند. در 7 روز دیگر، آنها بزرگ می شوند و می توانند تخم گذاری را شروع کنند. دانستن چرخه عمر شپش می تواند به شما در درک درمان شوره کمک کند.

درمان شپش سر

درمان شپش سر

هیچ داروی با تجویز پزشک و داروی بدون نسخه ای وجود ندارد که به طور کامل بتواند هم شپش و هم رشک ها را بکشد. رشک ها نمی توانند از روی مو شسته شوند و یا بریزند. آنها باید با شانه مخصوص یا با دست برداشته شده و یا بیرون کشیده شوند.

درمان های طبیعی مختلفی برای شوره وجود دارد اما هیچ اثبات علمی برای تأثیرگذاری آنها وجود ندارد. ترکیبی از روش ها مورد نیاز است:

  • استفاده از داروی شوره با تجویز پزشک و یا داروی بدون نسخه
  • از بین بردن رشک ها با شانه رشک و با دست که مهمترین درمان می باشد.
  • کنترل محیطی، وکیوم کردن و شستن
  • بررسی سر به طور منظم و سپس معاینه سر با فاصله بیشتر برای کشف انتشار مجدد شپش
  • معاینه ی کسانی که رابطه نزدیکی با کسی که شپش دارد، دارند.

درمان با داروی شوره و از بین بردن رشک ها

شامپوی شوره سر، یک داروی حشره کش می باشد. این دارو باید با احتیاط مصرف شود. بسیاری از داروهای شوره برای کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی‌شوند. دستورالعمل‌های محدودیت‌های سنی پیشنهادی را بررسی کنید.

اگر باردار هستید یا سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارید، از پزشک خود سؤال کنید که آیا استفاده از شامپوی شوره مانعی ندارد.

دنبال کردن این اقدامات برای اکثر داروهای شوره بسیار مهم است:

– خواندن برچسب شامپو

برچسب شامپو را بخوانید تا مطمئن شوید که دارو چه مدت زمانی باید روی مو باقی بماند و چگونه باید شسته شود. بسیاری از داروها به مدت 10 دقیقه روی مو باقی می مانند. از مقدار بیشتر یا مدت زمانی طولانی تر از میزان توصیه شده استفاده نکنید.

سایر نکات:

  • مو را با شامپوی معمولی بشویید. از نرم کننده استفاده نکنید چرا که می تواند از تأثیر داروی شوره جلوگیری کند.
  • دارو را با آب گرم به خوبی بشویید و آن را با حوله خشک کنید. تا زمانی که حوله شسته نشده، دوباره از آن استفاده نکنید.
  • از یک شانه معمولی استفاده کنید. این شانه نیاز است که بعداً درمان شود.
  • دستکش بپوشید و از داروی شپش فقط روی کف سر بزنید. از استفاده از دارو در دیگر بخش های بدن خودداری کنید. اگر این دارو با چشم تماس پیدا کرد، آن را فوراً با آب بشویید.
  • زمانی که دارو روی سر قرار دارد، کنار کودک خود بمانید. روی سر کودک خود کلاه پلاستیکی یا کیسه پلاستیکی قرار ندهید.
  • گاهی اوقات، مرطوب کردن موها با سرکه سفید و شانه کردن موها، روش آسانتری برای خارج کردن رشک ها می باشد. سرکه به شل شدن چسبی که رشک ها را به مو چسبانده کمک می کند.
  • دسته های کوچکی از مو را جدا سازی و شانه کنید. استفاده از گیره مو برای جدا کردن موهایی که روی سر کودک خود بررسی کرده اید می تواند به شما کمک کند.
  • از شانه رشک برای از بین بردن رشک ها استفاده کنید. شانه های فلزی بهتر عمل می کنند. شانه کردن، بسته به طول موی شما و تعداد رشک ها می تواند بیشتر از یک ساعت طول بکشد. اگر روش های دیگر اثر نکنند، ممکن است بخواهید که رشک ها را با دستکش از روی سر جدا کنید.
  • شپش ها و رشک ها را در توالت بریزید و آنها را با آب بشویید و یا در یک کیسه پلاستیکی کوچک بریزید. پلاستیک را محکم ببندید و آن را دور بیاندازید.
  • دستان خود را با دقت بشویید. دقت کنید که زیر ناخن های خود را نیز به خوبی بشویید.

– مراقبت‌های پس از درمان شپش سر

مراقبت‌های پس از درمان

  • پس از هر درمان شپش لباس تمیز به تن فرزند خود بپوشانید.
  • هر 8 تا 12 ساعت دوباره سر را بررسی کنید. از شانه رشک برای خارج کردن شپش ها و رشک های مرده استفاده کنید.
  • اگر هنوز شپش موجود باشد، اما حرکت آهسته ای دارد، از شامپو دوباره استفاده نکنید.
  • اگر شپش هنوز فعال است و شپش مرده ای پیدا نشده با پزشک خود تماس بگیرید. این شپش ها ممکن است به دارو مقاوم باشند. بدون سؤال کردن از پزشک خود، به طور همزمان از بیش از یک داروی شپش سر استفاده نکنید.
  • یک تا 2 روز پس از درمان شوره موهای خود را نشویید. این کار ممکن است اثرگذاری داروی شوره را کاهش دهد.
  • به مدت 2 تا 3 هفته، هر 2 تا 3 روز یک بار، به بررسی کردن موها و استفاده از شامپوی رشک و شوره ادامه دهید. این فرایند باید تا زمانی که رشک ها و شوره ها هنوز روی سر هستند، ادامه پیدا کند.
  • بسیاری از داروهای شپش در روز 9 تا 10 درمان دوباره ای را توصیه می کنند. این کار هرگونه پوره جدیدی را که پس از اولین درمان از تخم بیرون آمده اند را می کشد. بدون مشورت با پزشک بیش از دو بار از یک داروی مشابه استفاده نکنید.
  • به مدت 10 روز پس از درمان از نرم کننده مو استفاده نکنید. در این صورت ممکن است تمام رشک هایی که از بین نرفته اند، تبدیل به شپش های زنده شوند، موها دوباره آلوده شوند و شما باید تمام فرایندهای درمانی را دوباره آغاز کنید.
Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر