ملاسما چیست و چه علائم و نشانه هایی دارد؟

ملاسما، به تغییر رنگ پوست صورت، به قهوه ای، برنزه یا خاکستری-آبی گفته می شود، که معمولاً در زنان در سنین باروری رخ می دهد.

ملاسما معمولاً دراین نواحی رخ می دهد:

  • گونه های فوقانی
  • لب بالا
  • پیشانی
  • چانه در زنان 20 تا 50 ساله

ملاسما در چه افرادی بیشتر رخ می‌دهد؟

اکثر افراد مبتلا به ملاسما، سابقه قرار گرفتن در معرض آفتاب، به طور روزانه یا متناوب، را دارند؛ گرچه احتمال می رود گرما نیز عامل اصلی بروز آن باشد.

  • ملاسما بیشتر در بین زنان باردار به خصوص در نژادهای لاتین و آسیایی دیده می شود.
  • ملاسما در افرادی که دارای پوست زیتونی یا تیره تری هستند، مانند افراد اسپانیایی تبار، آسیایی و خاورمیانه، بیشتر دیده می شوند.
  • بروز ملاسما در مردان نادر است.

چه عواملی باعث ملاسما می شود؟

علت ملاسما

به نظر می‌رسد که ملاسما در درجه اول، مربوط به این موارد باشد:

  • قرار گرفتن در معرض آفتاب
  • مصرف هورمون، مانند قرص های جلوگیری از بارداری
  • تغییرات هورمونی همانند دوران بارداری

علت دقیق بروز ملاسما، ناشناخته است. متخصصان بر این باورند که لکه های تیره ملاسما، می تواند توسط عوامل مختلفی از جمله بارداری، قرص های جلوگیری از بارداری، هورمون درمانی (HRT و پروژسترون)، سابقه خانوادگی ملاسما، نژاد و داروهای ضد تشنج ایجاد شود. نور خورشید، مهمترین عامل در تولید ملاسما محسوب می شود، خصوصاً در افرادی که استعداد ژنتیکی این بیماری را دارند. مطالعات بالینی نشان داده است که افراد به طور معمول در ماه های تابستان، که شدیدترین آفتاب را دارد، دچار ملاسما می شوند. در زمستان، رنگدانه های ملاسما کمتر می شوند.

– محصولات

علاوه بر این، محصولات یا درمان هایی که پوست را تحریک می کنند، ممکن است باعث افزایش تولید ملانین شده و علائم ملاسما و هیپرپیگمنتیشن را تشدید می کنند.

– سوابق ژنتیکی

افرادی که استعداد ژنتیکی یا سابقه خانوادگی ابتلا به ملاسما دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند. روش های مهم پیشگیری برای این افراد، شامل پرهیز از آفتاب و استفاده از ضد آفتاب برای جلوگیری از تحریک تولید رنگدانه است. این افراد همچنین باید در مورد نگرانی های خود با پزشک صحبت کنند و در صورت امکان از مصرف قرص های ضد بارداری و درمان جایگزینی هورمون (HRT) پرهیز کنند.

ملاسمای بارداری

به ملاسمای بارداری، کلوازما یا “ماسک بارداری” نیز می گویند. زنان باردار در سه ماهه دوم و سوم بارداری، افزایش میزان استروژن، پروژسترون و هورمون تحریک کننده ملانوسیت (MSH) را تجربه می کنند. ملانوسیت ها، سلول های رنگدانه دار موجود در پوست هستند. تصور می شود که ملاسمای مربوط به بارداری ناشی از افزایش سطح پروژسترون است و استروژن و MSH در آن اثری ندارند. مطالعات نشان داده است که زنان یائسه، که تحت درمان جایگزینی هورمون پروژسترون قرار می گیرند، بیشتر در معرض ابتلا به ملاسما هستند. به نظر می رسد زنان یائسه، تنها استروژن دریافت می کنند، کمتر به ملاسما مبتلا می شوند.

انواع ملاسما

انواع ملاسما

در ملاسما چهار نوع الگوی رنگدانه وجود دارد:

  1. ملاسمای اپیدرمی با وجود ملانین اضافی در لایه های سطحی پوست مشخص می شود.
  2. ملاسمای پوستی با وجود ملانفاژها (سلولهایی که ملانین را می بلعند) در سراسر درم متمایز می شود.
  3. ملاسمای مخلوط هم شامل نوع اپیدرمی و هم نوع پوستی است.
  4.  ملانوسیت های اضافی در پوست افراد پوست تیره وجود دارد.

ملاسما در کدام قسمت بدن ظاهر می‌شود؟

ملاسما با تغییر رنگ و یا رنگدار شدن بیش از حد در صورت مشخص می شود. سه نوع الگوی معمول در صورت برای ملاسما شناسایی شده است:

1. مرکز صورت (centrofacial)
2. استخوان گونه (malar)
3. استخوان فک (mandibular)

الگوی centrofacial، شایع ترین شکل ملاسما است و در این نواحی ظاهر می گردد:

  • پیشانی
  • گونه ها
  • لب بالا
  • بینی
  • چانه

الگوی malar گونه های فوقانی را درگیر می کند. الگوی mandibular مختص فک است.

ملاسما معمولا در دو طرف بالای گردن، کمتر رخ می دهد. بندرت ممکن است ملاسما در قسمت های دیگر بدن مانند بازوها ایجاد شود. مطالعه ای وجود ملاسما در بازو را در افرادی که به آنها پروژسترون داده می شود، تأیید کرد. این یک الگوی منحصر به فرد است که در یک مطالعه بومی در آمریکا مشاهده شده است.

بهترین روش‌های درمانی ملاسما

درمان ملاسما

1. متداول ترین روشهای درمانی ملاسما شامل کرمهای هیدروکینون (HQ) 2٪ مانند محصولات بدون نسخه Esoterica و Porcelana و داروهایی که نیاز به نسخه دارند مانند obagi clear،Neocutis Blanche و هیدروکینون 4٪ است.

2. برخی از ضد آفتاب ها نیز حاوی هیدروکینون 4٪ هستند، مانند ضد آفتاب Glytone Clarifying Skin Bleaching Sunvanish SPF 23 و ضدآفتاب obagi’s sunfader.

3- محصولاتی که غلظت بالای HQ آنها بیش از 2٪ باشد، گاهی اوقات به نسخه پزشک احتیاج دارند یا توسط پزشک توزیع می شوند.

4- مطالعات بالینی نشان می دهد کرم های حاوی HQ 2٪ می توانند در روشن شدن پوست موثر بوده و نسبت به غلظت های بالاتر HQ برای ملاسما تحریک کنندگی کمتری داشته باشند.

5. کرم ها معمولاً دو بار در روز و به لکه های قهوه ای زده می شود.

6. ضد آفتاب باید هر روز صبح، روی کرم هیدروکینون مالیده شود.

7. روش های درمانی مختلفی برای انواع ملاسما وجود دارد، اما نوع اپیدرمی، نسبت به بقیه انواع آن، بهتر به درمان پاسخ می دهد؛ زیرا رنگدانه به سطح پوست نزدیکتر است.

8. ملاسما ممکن است بدون درمان و به صورت خود به خود برطرف شود. در مواقع دیگر، ممکن است با استفاده از ضد آفتاب و عدم قرارگیری در معرض آفتاب از بین برود.

9. در بعضی از افراد، تغییر رنگ ناشی از ملاسما ممکن است پس از بارداری یا در صورت قطع مصرف قرص های جلوگیری از بارداری و هورمون درمانی از بین برود.

10. برای درمان ملاسما، ممکن است کرم های ترکیبی یا فرموله شده مخصوصی حاوی هیدروکینون، یک ماده ضد رنگدانه فنلی، اسید آزلاییک و اسید رتینوئیک (ترتینوئین)، سفید کننده های غیر فنولیک و / یا اسید کوجیک تجویز شود.

11. در موارد شدید ملاسما، کرم هایی با غلظت بالاتر HQ یا ترکیب HQ با سایر مواد مانند ترتینوئین، کورتیکواستروئیدها یا اسید گلیکولیک ممکن است در روشن شدن پوست موثر باشند.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسنا یکشنبه ۱۳ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید.من خانمی 31ساله هستم.بیماریدخاصی نداشته و داروی خاصی استفاده نمیکنم.در حال حاضر باردار و شیرده نمیباشم.بعد از بارداری قبلیم که شش سال پیش بود لکه های قهوه ای رنگی روی گونه هام‌ایحاد شد که به مرور زمان شدید تر و پر رنگ تر شد و الان به صورت هاله قهوای رنگ در اومده.قبلا دکتر برام روشن کننده هیدرو درم و روشن کننده سی گل تجویز کرد که اثر بخشی نداشت.دیروز از داروخانه پماد ژانولوما Januluma گرفتم و شب به لک ها زدم اما یه مقدار صورتم رو قرمز کرده.میخاستم بپرسم این‌پماد خوبه که استفاده کنم؟اگر خوبه که نحوه مصرف و طول دوره مصرف رو بفرمایید؟
    واگر تایید نمیکنید لطفا یه داروی موثر دیگه پیشنهاد بدین .
    قصد بارداری مجدد دارم میخام قبل بارداری از دست این لکه ها خلاص بشم.
    لازم به ذکر هست که روی صورت و بدنم خال هم از بچگی دارم و‌پوستم هم خشک هستش.
    بسیار ممنونم
    بسیار متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۳ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان کرمی استفاده نکنید چون ممکن هست یاعث تشدید لکه ها بشه حتما تشریف بیارین تا از نزدیک ویزیت بشین و دوره درمان براتون شروع بشه هم چنین شما میتونین از لینک زیر استفاده کنید و به صورت انلاین وقت بگیرین پزشک مجموعه ما باهاتون تماس تصویری خواهند داشت
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۳ تیر ۰( 2 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر