روغن درخت چای برای آکنه چگونه کار می کند؟

روغن درخت چای یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی است که از برگ‌های یک درخت بومی استرالیا معروف به Melaleuca alternifolia (ملالوکا آلترنیفولیا) استخراج می‌شود. روغن درخت چای یک گزینه عالی برای درمان پوست، به ویژه پوست‌های چرب و مستعد آکنه است، به همین دلیل بهترین درمان طبیعی برای آکنه در نظر گرفته می‌شود. یک کیت آزمایش DNA به شما کمک می‌کند پوست را به لحاظ مستعد بودن برای آکنه تشخیص دهید. اگرچه مشخص شده است که استفاده از روغن درخت چای برای آکنه بسیار موثر است، اما بسیاری از ما  هنوز نمی‌دانیم که این روغن چگونه کار می‌کند.

درمان جای جوش با روغن درخت چای

درمان جای جوش با لیزر

جای لکه‌های آکنه جدا از ظاهر ناخوشایندی که ایجاد می‌کند می‌تواند بر میزان اعتماد به نفس فرد نیز تأثیر منفی بگذارد. اما از بین بردن اثر آکنه‌ها از روی پوست معمولاً کار آسانی نیست؛ گزینه‌های درمانی شیمیایی و لیزری به دلیل هزینه‌های بالقوه و خطرات موجود ممکن است گزینه‌های مناسبی در نظر گرفته نشوند.

به همین دلیل، بسیاری از ما به دنبال یک روش درمانی مناسب برای جایگزینی خواهیم بود. خوشبختانه برای پوست‌های آسیب دیده، یک درمان خانگی ساده وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا اثرات خفیف و یا عمیق حاصل از جوش‌ها را از روی پوست خود پاک کنید. اگرچه عملکرد روغن درخت چای همچنان برای بسیاری ناشناخته است، اما این روغن احتمالاً موثرترین درمان خانگی برای درمان اثرات باقی مانده از آکنه‌ها است.

آیا روغن درخت چای موثر است؟

اسانس این روغن برای مدتی طولانی برای درمان انواع مختلفی از بیماری‌های پوستی مورد استفاده قرار گرفته و می‌توان آن را در مجموعه‌ای از محصولات آرایشی یافت. اگرچه این یک داروی شناخته شده برای جوش‌های فعال آکنه است، اما تأثیر روغن درخت چای بر جای جوش تا حدودی نامشخص است.

برخلاف اکثر جوش‌ها، لکه‌های آکنه و جای جوش‌ها ایجاد شده بر روی پوست اغلب در اعماق پوست ایجاد می‌شوند. این اثرات باقی مانده از جوش‌ها با افزایش سن و قرار گرفتن در معرض آفتاب‌، سایه تیره‌تری پیدا می‌کنند. اگرچه روغن درخت چای پتانسیل کمک به مبارزه با این اثرات را دارد، اما نتایج مثبت آن تضمین شده نیستند.

نحوه استفاده از روغن درخت چای بر روی جای جوش

روغن درخت چای برای درمان جوش

اگرچه، چگونگی اثربخشی روغن درخت چای در درمان اسکارهای آکنه همچنان نامشخص است، اما امتحان این روش درمانی هیچ ضرری برای شما و پوست‌تان ندارد. در اینجا چند ایده در مورد چگونگی استفاده از روغن درخت چای برای آکنه آورده شده است.
درمان لکه‌ای (استفاده به صورت موضعی در نقطه‌ی مورد نظر):

برای این روش مقداری روغن نارگیل را در یک کاسه بریزید‌، دو یا سه قطره روغن درخت چای به آن اضافه کنید و سپس آن را خوب مخلوط کنید. از نوک گوش پاکن استفاده کنید و ترکیب ساخته شده را بر روی موضع مورد نظر قرار دهید، اجازه دهید این ترکیب تا صبح بر روی پوست باقی بماند و در نهایت صبح آن را بشویید.

– ماسک

مقداری ماست در یک کاسه بریزید و دو یا سه قطره روغن درخت چای به آن اضافه کنید. وقتی خوب با هم مخلوط شدند، روی جای جوش بزنید. حدود 20 دقیقه صبر کنید و سپس برای شستن آن اقدام کنید.

– اسپری

یک فنجان آب، یک قاشق چای خوری روغن فندق افسونگر (فندق افسونگر که نام لاتین آن witch hazel است، نوعی گیاه دارویی محسوب می‌شود که از یک درخت بومی در امریکای شمالی بدست می‌آید به گونه‌ای که از پوست و برگ درخت مذکور برای تهیه روغن و عصاره فندق افسونگر استفاده می‌شود) و دو یا سه قطره روغن درخت چای را در یک کاسه مخلوط کنید.

محلول حاصل را درون بطری اسپری بریزید. مخلوط را قبل از اینکه روی پوست خود اسپری کنید، خوب تکان دهید. وقتی اسپری صورت تمام شد، با کمک دستان‌تان پوست را به صورت دورانی ماساژ دهید.

گرچه اسانس این روغن برای اکثر کاربران بی‌خطر تلقی می‌شود، شما می‌توانید قبل از استفاده بر روی پوست صورتتان تست پچ ( این تست روشی است برای تعیین علل ایجاد واکنش آلرژیک در افراد) را انجام دهید تا مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید.

در اینجا نحوه انجام تست پچ آورده شده است:

  • به صورت موضعی مقدار کمی روغن درخت چای را به قسمت داخلی آرنج خود بمالید.
  • اجازه دهید حداقل 24 ساعت بر روی پوست باقی بماند.
  • اگر در این مدت هیچ نوع ناراحتی یا تحریک پوستی را احساس نکنید، روغن برای استفاده در جاهای دیگر بی‌خطر است.

نحوه استفاده از روغن درخت چای برای جوش

نحوه استفاده از روغن اغلب به نوع محصول خریداری شده بستگی دارد. برای مثال، قبل از استفاده از فرم اسانس خالص، باید آن را با یک روغن حامل رقیق کنید. برای هر 12 قطره اسانس روغن یک اونس روغن حامل توصیه می‌شود. شما می‌توانید با استفاده دوبار در روز بر کل بدن از این اسانس روغن، بهترین نتیجه را بگیرید.

اگرچه استفاده زیاد از روغن درخت چای اغلب باعث تحریک پوستی می‌شود، اما اگر در غلظت مناسب استفاده شود می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. بخاطر بسپارید که از بین رفتن آثار جوش‌ها تا چند ماه زمان می‌برد، پس سعی نکنید با استفاده بیش از حد از روغن درخت چای آثار به جا مانده از جوش‌ها را سریع‌تر محو کنید چرا که این کار می‌تواند باعث التهاب بیشتر پوست شود.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر