درمان های خانگی و سنتی برای خرد شدن موی سر

 آیا می‌دانید علت خرد شدن مو چیست؟ برای پیشگیری از شکنندگی موهای خود چه اقداماتی انجام می‌دهید؟ درمان شکنندگی مو و دستیابی به موهایی سالم، کار بزرگی به نظر نمی رسد. با داشتن رژیم غذایی سالم و دستورالعمل های مراقبت از موی درست می توان به موهایی با قدرت طبیعی دست یافت.

در این مقاله، ما می خواهیم توضیح دهیم که علت خشکی و خرد شدن و شکنندگی مو چیست، چگونه می توان آن را درمان کرد؟ و نکاتی برای حفظ سلامت موها را توضیح داده ایم.

شکنندگی مو چیست؟

موهای شما از SCALE (شبیه به فلس ماهی) تشکیل شده است. هر رشته از مو دارای پوسته های روی هم قرار گرفته ای است که از شکسته شدن موهای شما جلوگیری می کند. هنگامی که این فلس ها ضعیف شدند، شکنندگی مو روی می دهد، که این امر معمولا در ساقه ها اتفاق می افتد. این می تواند موهای شما را به شدت خشک، وز و مستعد مو خوره کند.

علت خشکی و شکنندگی مو

از سبک زندگی شما گرفته تا وضعیت پزشکی، دلایل زیادی وجود دارد که علت خورد شدن موها است. در اینجا برخی از شایع ترین علت شکسته شدن مو را ذکر می‌کنیم:

۱. رژیم نامناسب

رژیم های محدود در واقع بیش از اینکه مفید باشند به موهای شما ضرر می رسانند. اطمینان حاصل کنید که مواد غذایی ، ویتامین ها و مواد معدنی کافی که باعث سلامت مو و پوست شما می شوند، را دریافت می کنید. برخی از مواد غذایی حیاتی شامل آهن، روی و فولیک اسید می باشند. غذاهایی را مصرف کنید که غنی از آنتی اکسیدان ها و نیز پروتئین ها باشند.

توجه داشته باشید که:

اختلالات در خوردن غذا نیز می تواند منجر به شکنندگی مو شود. افرادی با اختلالات غذا خوردن ممکن است میزان درستی از مواد غذایی مورد نیاز برای مو را مصرف نکنند. این امر می تواند رشد کامل آن را محدود کند و بنابراین شما ممکن است متوجه شوید که موی شما به راحتی می شکند.

شکنندگی مو

۲. خشکی مو

موی خشک و شکننده نیز می‌تواند علت شکسته شدن مو باشد. شماری از عوامل که می توانند این شرایط را بدتر کنند شامل استفاده از محصولات خشن، شامپو زدن زیاد به موها و شستن آنها با آب گرم می باشد. استفاده نکردن از نرم کننده پس از شستن کف سر نیز می تواند منجر به خشکی و یا شکنندگی موی شما شود.

در مورد عوارض نرم کننده مو این مقاله را مطالعه کنید.

۳. شانه زدن بسیار سخت

شانه زدن شدید مو می تواند منجر به شکنندگی رشته های مو شود. همچنین می تواند موهای شما را از ریشه بیرون بکشد و به آن آسیب برساند. آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند که موهای خود را به آرامی فقط در زمانی شانه بزنید که نیاز دارید برای بیرون رفتن به آن حالت دهید. 100 بار شانه کردن در روز فقط یک افسانه می تواند باشد.

۴. قرار دادن مو در معرض حرارت بالا

قراردادن موهای شما در معرض دماهای بسیار بالا می تواند باعث از بین رفتن و شکسته شدن  فلس موی شما شود. از استفاده از چنین ابزارهایی به دفعات زیاد خودداری کنید. اجازه دهید موهای تان نفس بکشند. سرمایه گذاری در محافظ گرمایی می تواند از آسیب موهایتان توسط این ابزارها جلوگیری کند.

۵. استعمال مواد شیمیایی به موها به دفعات زیاد

درمان های شیمیایی مانند ریلکس کردن، رنگ زدن و یا صافی دائمی موی شما می تواند علت شکسته شدن مو شود. درمان های شیمیایی موهای شما اغلب به معنای درمعرض قرار دادن موها در مواد شیمیایی مضر و حتی حرارت می باشد که می تواند به طور قابل توجهی به مو آسیب برساند. همچنین توصیه شده است که اگر به موهای خود مواد شیمیایی زده اید، حداقل تا 6-7 ماه بعد از این کار خودداری کنید.

۶. خشک نکردن موها به طور طبیعی

خشک کردن موها به طور طبیعی، برای جلوگیری از آسیب طولانی مدت به مو بسیار مهم می باشد. هنگامی که از حمام بیرون می آیید موی شما در حساسترین حالت خود می باشد. مالیدن مو با حوله یا استفاده از حرارت می تواند باعث آسیب جدی به موهایتان شود و علت خورد شدن موها است.

۷. بستن زیاد موها

وقتی که موهای خود را به طور مرتب می بندید، جدای از این که موهای خود را از ریشه بیرون می کشید، این کار می تواند باعث پیچیده شدن موها و شکستن آسان آنها م شود. شل بستن موها بهترین روش برای درمان موها می باشد.

۸. کم کاری غده تیروئید

کم کاری غده تیروئید شرایطی می باشد که غده تیروئید از تولید مقدار کافی هورمون های تیروئید خودداری می کند. هورمون های تیروئید برای رشد مو ضروری هستند. فقدان هورمون تیروئید می‌تواند علت خورد شدن موها باشد.

علائم خرد شدن و شکستگی مو

  • وقتی که متوجه شوید که انتهای موی شما دو تکه شده احتمالا دچار مسئله شکنندگی مو شده اید.
  • موهای ریخته شده خود را بررسی کنید. تکه های کوچک، کوتاه و شکسته موی شما می توانند به معنای این باشد که شما با مسئله شکنندگی مو رو به رو هستید.
  • اگر موی شما بسیار خشک باشد، احتمال دارد که شما با مسئله شکنندگی مو سر و کار داشته باشید.
  • موی سالم به راحتی گره نمی خورد. اگر موهای شما در هم پیچیده می شوند و شانه کردن آن برای شما دشوار است، شما ممکن است با مسئله شکنندگی مو درگیر باشید.
  • موهای شما در کف سر نسبت به موهای گردن چه تفاوتی دارند؟

اگر احساس کنید که وقتی که انگشتان خود را درون موهایتان عبور می دهید، موی شما شکننده است، شما ممکن است دچار موی شکننده باشید.

کمبود چه ویتامینی باعث شکنندگی مو می شود؟

ویتامین های C ،D3 و بیوتین می توانند با بهبود سلامت مو، به کاهش شکنندگی مو کمک کنند. غذاهایی که غنی از این مواد هستند را برای داشتن مویی سالم در رژیم غذایی خود جای دهید. اگر شما قادر به مصرف چنین غذایی نباشید و یا کمبود شدید داشته باشید ، می توانید آنها را به صورت مکمل مصرف کنید.

خارش سر و کمبود ویتامین

ویتامین  C می تواند منجر به تولید کلاژن شود ، که مسئول تشکیل اساس رگ های خونی در پوست شما می باشد. ویتامین  D3 تولید کراتین (پروتئینی فیبری که اکثر مواد تشکیل دهنده مو می باشد) را افزایش می دهد. بیوتین برای بهبود رشد مو ضروری می باشد تحقیقات نشان می دهند که کمبود این مواد موجب ریزش موی قابل توجهی می شود.

کمبود چه ویتامینی باعث شکنندگی مو می شود؟

درمان موهای شکسته و آسیب دیده

با انجام برخی کارهای ساده در خانه می توانید به طور موثر به درمان موهای خرد شده خود بپردازید.

– یک روتین خوب مراقبت از مو داشته باشید

پوست سر خود را به طور منظم با روغن ضروری برای مو ماساژ دهید تا جریان خون به فولیکول های موی شما افزایش یابد.این کار به تقویت فولیکول های موی شما و جلوگیری از شکستن آنها کمک می کند.

شامپوها به پاکسازی پوست سر شما کمک می کنند و برای از بین بردن چربی اضافی سر ضروری می باشند. استفاده از آن حداقل دو یا سه بار در هفته توصیه می شود.

پس از شامپو زدن، از یک نرم کننده استفاده کنید که مواد مغذی را به موی شما برساند، آن را چرب و کنترل آن را آسان می کند. پس از شستشو، بگذارید که موی شما به صورت طبیعی خشک شود.

– نرم کننده عمیق مو

نرم کنندگی عمیق مو، مواد مغذی و پروتئین های زیادی را برای موی شما فراهم می کند و می‌تواند درمان موهای خرد شده باشد. این کار به تقویت موی شما و نفوذ عمیق مواد مغذی به ساقه مو برای ترمیم موی آسیب دیده کمک می کند. زدن نرم کننده به مو به صورت منظم، موی شما را نرمتر و عاری از شکنندگی می کند.

درمان شکنندگی مو در طب سنتی

شما می توانید یک نرم کننده عمیق موی آماده خریداری کنید که به طور ویژه برای نوع موی شما فرمول سازی شده و یا درمان های خانگی زیر را انجام دهید:

– روغن نارگیل

روغن نارگیل برای مرطوب نگه داشتن موهای شما ضروری است. این روغن حاوی اسید لوریک می باشد که ضد قارچ است. این روغن می تواند علائم مرتبط با شوره سر و یا دیگر عفونت های پوست سر را کاهش دهد. این روغن به نوبه خود از موثرترین راهکاری درمان شکنندگی مو در طب سنتی است.

روغن نارگیل برای مو

– درمان شکنندگی مو در طب سنتی با روغن کرچک

روغن کرچک حاوی اسید ریسینولئیک می باشد که به افزایش جریان خون به پوست سر کمک می کند. گردش خون برای تقویت فولیکول های موی شما ضروری می باشد.

– ماسک تخم مرغ

تخم‌مرغ‌ها منبعی غنی از پروتئین می‌باشند که به مو قدرت می‌دهند. تخم مرغ‌ها می‌توانند وزی موی شما را از بین ببرند و در صورت استفاده منظم باعث درمان موهای خرد شده باشند.

همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها و دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش آسیب به مو کمک می کنند.

– سرکه سیب

سرکه سیب

سرکه سیب برای بهبود آسیب مو و خرد شدن مو بسیار ضروری می باشد. این سرکه دارای خواص متعادل کننده PH می باشد که برای حفظ سلامت پوست سر حیاتی است. سرکه سیب همچنین حاوی خواص ضد قارچی می باشد که به کاهش علائم مربوط به شوره همچون خشکی و پوسته پوسته شدن کف سر کمک می کند. به طور کلی، این ماده از دیگر راهکارهای بسیار موثر در درمان شکنندگی مو در طب سنتی است.

– روغن ضروری بادام

این روغن حاوی اسید اولئیک، اسید لینولئیک و دیگر ترکیبات است که به حفظ رطوبت و تعادل متابولیسم لیپید در مو کمک می کنند. این روغن همچنین به کاهش خرد شدن موی سر و نرم کنندگی مو کمک می کند.

– اسانس بابونه

ویژگی های مرطوب کنندگی و ضد التهابی این روغن چیزی است که آن را در کاهش خرد شدن مو مؤثر می سازد. این روغن، همچنین به درمان التهاب ناشی از عفون های قارچی پوست سر شما کمک می کند و منجر به آبرسانی به موی شما می شود.

چگونه از شکسته شدن مو جلوگیری کنیم؟

  • به طور منظم و به آرامی به موی خود شامپو و نرم کننده بزنید. موهای خود را به سختی شامپو نزنید.
  • از حوله زبر برای خشک کردن موها استفاده نکنید.
  • برای جلوگیری از خرد شدن موی سر از بستن موها در اکثر مواقع خودداری کنید.
  • یک رژیم غذایی که حاوی مواد غذایی غنی باشد را دنبال کنید.
  • تا جایی که امکان دارد اجازه دهید موهای شما به طور طبیعی خشک شوند.

تفاوت ریزش مو و شکستن مو

ریزش مو، شرایطی ست که زمانی روی می دهد که موی شما از ریشه جدا شود. همگی ما ریزش موی حداقل 100 تار مو در روز را داریم. گرچه، شرایط خاصی ممکن است برای شما اتفاق بیفتد که مقدار بیشتری مو از دست دهید. این شرایط شامل آلوپسی، کم کاری ترائید و دیگر شرایط پزشکی می باشد.

اگر موی شما خشک و شکننده باشد، ممکن است متوجه شوید که مو از ساقه خود می شکند. شکنندگی مو موجب طاسی نمی شود. شکنندگی مو را می توان با موخوره، موی وز و یا بافت زبر تشخیص دارد. شکنندگی مو معمولاً در مقایسه با ریزش مو نگران کننده نیست. همچنین می توان آن را به راحتی درمان کرد.

موی خشک، وز و زبر به این معنا می باشد که شما شکنندگی مو را تجربه می کنید. سبک زندگی، موارد پزشکی و دیگر عوامل می توانند منجر به شکنندگی مو شوند. حفظ یک روتین درمانی موی خوب، خوراک خوب، مرطوب نگه داشتن موها و رساندن مواد غذایی مناسب برای جلوگیری از شکستن مو بسیار مهم می باشد.

3/5 - (1 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شریف یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 126 مشاهده پرسش
    سلام من حدود دوسال پیش جراحی روده بزرگ داشتم که نتجه خوبی داشت ولی بعداز چند ماه دچار فتق شکمی شدم که حدود دوماه پیش جراحی شدم ومش برایم گذاشتند الان ا بعداز این جراحی دچار شکستگی موهایم شدهام آزمایش تیروئید دادم‌T4=5.6وT3=1,0وTSH=5,6 است نظرتون دراین مورد را لطفا بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر برای بررسی جواب ازمایش حتما باید حضوری تشریف بیارین به هیچ عنوان به این صورت نمیشه نظر قطعی داد و حتما نیاز به بررسی دارد
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونی همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیکترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر آنا چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر

    موهای من مدتی ست که دچار شکنندگی شده و از قسمت ریشه کوتاه و تیکه تیکه و وز شده. سوالم این هست که چه مکملی میتونم استفاده کنم برای رفع شکنندگی؟ و اینکه نرم کننده بهترش میکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر نرم کننده نمیتونه تاثیری داشته باشه عزیزم حتما باید تشریف بیارین تا از نزدیک ویزیت بشین و ازمایش های مربوط به پوست رو انجام بدین و فاکتور های مورد نظر بررسی بشه و دوره درمان براتون شروع بشه
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر