بهترین راه های درمان ریزش موی سکه ای

در بیماری آلوپسی یا ریزش موی سکه ای موها به صورت نواحی تکه تکه می ریزند. در ریزش موی سکه ای موها میتوانند در سر یا هر جای دیگر بدن دچار ریزش شوند. درمان خانگی ریزش مو سکه ای چیست؟

ریزش مو می تواند به شکل های مختلفی اتفاق بیفتد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلوپسی منطقه ای (ریزش موی سکه ای)
  • آلوپسی کامل (ریزش تمام موهای سر)
  • آلوپسی سراسری (ریزش تمام موهای بدن)

همه ی افراد تمام موهای بدن یا سر خود را از دست نمی دهند. این اتفاق فقط درحدود 5 درصد افراد می افتد. اغلب موها دوباره رشد میکنند اما ممکن است دوباره بریزند. بعضی اوقات ریزش مو چند سال طول می کشد.

آلوپسی واگیردار نیست. باید بدانید ریزش موی سکه ای ، عصبی نیز نیست. چیزی که اتفاق می افتد آن است که دستگاه ایمنی به فولیکول های مو حمله میکند (ساختاری که حاوی ریشه ی مو است)، و باعث ریزش مو میشود. این بیماری اغلب در افراد غیر سالم ایجاد میشود.

درمان ریزش موی سکه ای

برای آلوپسی ناحیه ای درمانی وجود ندارد. اغلب موها دوباره خود به خود رشد میکنند. درمان میتواند به رشد سریع تر موها کمک کند. متخصص پوست ممکن یک یا تعدا بیشتری از موارد زیر را برای کمک به رشد مجدد موهای شما تجویز کند:

۱- کورتیکواستروئید، آمپول ریزش موی سکه ای

 این دارو سیستم ایمنی را سرکوب میکند. این دارو میتواند به صورت تزریقی مصرف شود و متخصص پوست دارو را درون مناطق دچار ریزش مو تزریق میکند. بعضی اوقات به بیمار داروی موضعی (برای مالیدن روی پوست) داده میشود. این ممکن است به صورت کرم، لوسیون یا پماد باشد. بیمار دارو را روی نقاط طاس می مالد. با شیوع کمتر، بیمار قرص کورتیکواستروئید مصرف میکند.

برای بزرگسالانی که ریزش موی سکه ای دارند، اغلب تزریق اولین تلاش درمانی است. بیماران هر 3 تا 6 هفته داروی تزریقی را دریافت میکنند. موها تقریبا 4 هفته بعد از آخرین تزریق شروع به رشد میکنند. بعضی مدت بیشتری طول خواهد کشید.

کورتیکواستروئید موضعی، تاثیر کمتری از تزریقی دارد. معمولا این روش بهترین درمان برای کودکان است. قرص های کورتیکواستروئید میتوانند عوارض جانبی شدیدی داشته باشند. به همین دلیل معمولا متخصص های پوست آن ها را تجویز نمی کنند. قرص ممکن است برای بیمارانی که نقاط طاسی بسیاری زیادی دارند درمان انتخابی باشد.

۲- ماینوکسیدیل برای ریزش سکه ای ریش آقایان

یک داروی رشد مجدد مو، ماینوکسیدیل 5 درصد، ممکن است به بعضی از بیماران برای رشد مجدد موها کمک کند. هم کودکان و هم بزرگسالان میتوانند از این دارو استفاده کنند. بیماران آن را دو بار در روز روی پوست سر، ابروها یا ریش خود می مالند. موهای جدید ممکن است حدود 3 ماه دیگر شروع به رشد کنند. اغلب بیماران این دارو را کنار دیگر درمان ها استفاده میکنند.

۳- آنترالین (دیترانول)

این دارو عملکرد سیستم ایمنی در پوست را تغییر می دهد. بیمار یک ماده ی قیر مانند را روی پوست خود می مالد و 20 تا 60 دقیقه آن را باقی می گذارد. ممکن است متخصص پوست به این درمان، درمان کوتاه تماس بگوید. بعد از 20 تا 60 دقیقه، برای جلوگیری از تحریک پوست آنترالین شسته خواهد شد.

۴- دیفن سیپرومین (DPCP)

 این دارو روی پوست طاس شده مالیده میشود. این دارو یک واکنش حساسیتی کوچک ایجاد میکند. وقتی واکنش اتفاق افتاد، بیمار دچار قرمزی، تورم و خارش میشود. متخصص های پوست باور دارند این واکنش حساسیتی سیستم ایمنی را گمراه میکند، و باعث فرستادن گلبول های سفید به سطح پوست میشود. این موضوع با التهاب مبارزه میکند. همچنین این موضوع از به خواب رفتن فولیکول های مو و در نتیجه ریزش آن ها جلوگیری میکند.

با استفاده از این دارو، 3 ماه طول می کشد تا موها دوباره شروع به رشد کنند.

۵- بهترین شامپو برای ریزش موی سکه ای

اگر تصور می کنید با جستجو در اینترنت می توانید بهترین شامپو را برای درمان ریزش موی سکه ای خود انتخاب کنید سخت در اشتباهید! موهای شما باید کاملاً توسط پزشک متخصص پوست و مو معاینه شده و مشکلات دیگر شما نظیر پسوریازیس سر و … بررسی شود و در نهایت بهترین و به صرفه ترین شامپو توسط دکتر برای شما تجویز شود.

۶- درمان های دیگر

اغلب بیماران بیش از یک درمان همزمان دریافت می‌کنند. ترکیب دو یا تعداد بیشتری درمان اغلب موفقیت را تسریع میکند.

در مورد عوارض احتمالی از متخصص پوست خود بپرسید (مشکلات سلامتی که ممکن است دراثر دارو ایجاد شود). اگر شما دچار واکنش شدید به یک دارو شدید، بی درنگ با پزشک خود تماس بگیرید.

پژوهشگران درحال کار رویی پیشرفت درمان آلوپسی ناحیه ای هستند. آن ها داروهای دیگری کشف کرده اند که روی سیستم ایمنی افراد عمل میکند. همچنین آن ها روی درمان با لیزر و دیگر درمان های بر پایه ی نور کار میکنند.

درمان خانگی آلوپسیا

درمان خانگی ریزش مو سکه ای

راهکارهای درمان گیاهی ریزش مو سکه ای خیلی محدود هستند، پژوهش هایی که از درمان های طبیعی حمایت میکنند کم تعداد هستند.

برای درمان گیاهی ریزش مو سکه ای افراد هستند که توصیه میکنند پیاز، سیر، چای سبز سرد، روغن بادام، روغن رزماری، عسل یا شیر ی نارگیل را روی پوست سر مالیده شود. با این حال که هیچ کدام از این ها به نظر آسیب زننده نمی رسند، تاثیر آن ها نیز در پژوهش ها تایید نشده است.

بعضی افراد به درمان جایگزینی مثل طب سوزنی یا ماساژ درمانی رو می آورند، گرچه اگر شواهدی برای تاثیرات درمانی آن ها وجود داشته باشد،  کم است.

علائم ریزش موی سکه ای

اگر شما دچار آلوپسی ناحیه ای شوید، ممکن است یک یا تعداد بیشتری از موارد زیر را داشته باشید:

# ریزش موی تکه تکه

 این مشکل اغلب با ایجاد یک یا تعداد بیشتری تکه های ریزش مو به اندازه ی سکه، گرد، صاف و عریان که قبلا مو داشته است شروع میشود. ممکن است شما در ابتدا مشکل را زمانی متوجه شوید که توده های موی خود را روی بالش یا هنگام حمام کردن مشاهده کنید.
ریزش مو در بیشتر موارد روی سر اتفاق می افتد. اما میتواند ابروها، مژه ها، ریش –هر جایی که مو رشد میکند نیز شامل شود. اندازه ی تکه های ریزش مو متفاوت هستند.

# نازک شدن انتهای مو

 اغلب، تعداد کمی موی کوتاه داخل یا اطراف نقاط عریان ظاهر میشوند. این موها در انتهای خود نازک میشوند، مانند یک علامت تعجب!

# ریزش مو گسترده

 با گذشت زمان، بعضی از بیماران طاس میشوند. همچنین بعضی ها تمام موهای بدنشان را از دست می دهند. این مورد شایع نیست. همچنین ریزش موی پشت سر نیز شایع نمی باشد.

# تغییرات در ناخن‌ها

ناخن ها میتوانند فرورفتگی، نقطه های سفید و زبری داشته باشند. آلوپسی ناحیه ای همچنین میتواند ناخن های دست و پا را نیز تحت تاثیر قرار دهد. ناخن ها میتوانند فرورفتگی های بسیار کوچکی داشته باشند (پیتنگ). همچنین میتوانند نقطه ها یا خطوط سفید، زبری و از دست دادن درخشندگی داشته باشند یا نازک و شکننده شوند. ندرتا شکل ناخن ها تغییر میکند و ناخن ها می افتند.

بعضی اوقات تغییرات ناخن اولین علامت آلوپسی ناحیه ای است.

افراد مستعد به ریزش موی سکه ای

افراد در تمام رده های سنی میتوانند به این نوع ریزش مو دچار شوند. این مشکل اغلب در سنین کودکی شروع میشود. بعضی افرادی که ریزش موی سکه ای دارند، در خانواده شان نیز کسی این بیماری را دارد.

علل ایجاد آلوپسی سکه‌ای

آلوپسی ناحیه ای یک بیماری خودایمنی است. خودایمنی یعنی که دستگاه ایمنی به خود بدن حمله کند. زمانی که ریزش موی سکه ای ایجاد میشود، دستگاه ایمنی به فولیکول های موی خود فرد حمله کرده است. زمینه ی ژنتیکی فرد، و ترکیب آن با سایر عوامل، این نوع ریزش مو را باعث میشوند.

افرادی که ریزش موی سکه ای دارند، در معرض خطر بیشتری برای موارد زیر هستند:

  • سایر بیماری های خودایمنی مانند بیماری های تیروئید یا ویتیلیگو (ظهور تکه های روشن در پوست)
  • آسم و آلرژی، به صورت عمده درماتیت آتوپیک (که به صورت متداول به آن اگزما گفته میشود) و تب یونجه (آلرژی بینی)
  • داشتن بستگانی که آسم، آلرژی یا یک بیماری خودایمن مانند دیابت نوع 1 داشته باشند.

تشخیص آلوپسی منطقه ای یا سکه‌ای

بعضی اوقات متخصص پوست با دیدن ریزش مو میتواند آلوپسی ناحیه ای را تشخیص دهد.

اگر تکه های ریزش مو گسترش یابند، ممکن است پزشک چند عدد از موهای شما را بردارد. این موها زیر میکروسکوپ بررسی خواهند شد.

بعضی اوقات پزشک برای تایید بیماری آلوپسی ناحیه ای از پوست شما نمونه برداری خواهد کرد. برای انجام نمونه برداری از پوست، متخصص پوست تکه ی کوچکی از پوست شما برمی دارد، سپس میتواند آن را زیر میکروسکوپ بررسی کند.

اگر پزشک گمان کند که ممکن است بیمار، یک بیماری خودایمنی دیگری داشته باشد، ممکن است انجام آزمایش خون لازم باشد.

درمان ریزش موی سکه ای

آیا ریزش موی سکه ای واگیردار است؟

ریزش موی سکه ای واگیردار نیست. این بیماری در مردان و زنان و کودکان در تمام سنین رخ می دهد. هرچند، این بیماری بیشتر در کودکان و جوانان 20 تا 30 ساله شایع است.

آنچه مشخص است این است که ریزش موی سکه ای (آلوپسی آره آتا) نوعی اختلال در واکنش ایمنی بدن است. از آن رو که این بیماری به دلیل هیچ نوع باکتری یا ویروسی ایجاد نمی شود، ارگانیسمی برای انتقال آن وجود ندارد. بنابراین این بیماری نمی تواند به هیچ فرد دیگری بلکه حتی به نقاط دیگر بدن شما سرایت کند.

ریزش موی سکه ای بیماری دردناکی نیست. حتی کارکرد هیچ کدام از قسمت های بدن شما را مختلف نخواهد کرد و خللی به فعالیت های روزمره شما وارد نخواهد کرد، اما به هرحال می تواند باعث ریزش ناگهانی موهای شما شده و اعتماد بنفس شما را کاهش دهد. بنابراین رسیدگی و درمان سریع آن می تواند از عواقب بعدی جلوگیری کند.

آیا ریزش موی سکه ای ارثی است؟

هیچ کس دقیقا نمی داند که چرا سیستم ایمنی بدن به یکباره دچار اختلال شده و بر عملکرد فولیکول ها تأثیر می گذارد. عامل ژنتیکی و  ارثی یکی از علل احتمالی است، اما تنها علت این قضیه نیست.

معمولاً افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا در خانواده هایی هستند که سایر بیماری های خود ایمنی مشاهده شده است. اما مسلماً هر فردی که دچار بیماری های خود ایمنی می شود سابقه واکنش های غیر طبیعی ایمنی در ژنتیک خود ندارد. شما ممکن است تنها فرد در خانواده خود باشید که به این بیماری ها دچار می شوید.

عوامل دیگری که می تواند احتمال بروز ریزش موی سکه ای را تقویت کند شامل: جای زخم و جراحی، عفونت و حتی تغییرات هورمونی در اثر بارداری می باشد.

علائم ریزش موی سکه ای

پس از درمان ریزش موی سکه ای

زمانی که شخص دچار آلوپسی ناحیه ای میشود، زمانی که بدن او به حالت درست بازگردد موهایش دوباره شروع به رشد میکنند. بعضی اوقات این موضوع بدون درمان اتفاق می افتد. حتی با درمان، ممکن است ریزش موهای جدید اتفاق افتد. همه چیز به واکنش سیستم ایمنی بستگی دارد.

در زیر به اتفاقاتی که ممکن است ایجاد شوند میپردازیم:

– رشد مجدد موها

 این احتمال وجود دارد که رشد موها حتی بدون درمان بازگردد. گرچه ممکن است دوباره دچار ریزش شوند. بیشتر بیماران قبل از رفع کامل بیماری، موهای خود را بیشتر از یک بار از دست می دهند. حتی کسانی که تمام موهای سر و بدن خود را از دست دادند، میتواند رشد مجدد موهایش را تجربه کند. زمانی که ریزش موی گسترده (بسیاری از موهای روی سر و یا بدن)، شانس زیادی برای عدم رشد مجدد موها وجود دارد.
زمانی که موها دوباره رشد میکنند، ممکن است سفید یا همانند ابتدا باشند. اغلب همان رنگ و حالت ابتدایی موها کمی دیرتر باز می گردد.

– بازگشت ریزش مو پس از درمان

 متفاوت است. برای بعضی افراد، بیماری هیچ وقت باز نمی گردد. بقیه ی افراد برای سال های طولانی دچار ریزش و رشد مجدد موها میشوند. هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که چه زمانی موها می ریزند یا دوباره رشد میکنند. این عدم کنترل، بیماری را خسته کننده میکند.

– عوارض احساسی

جنبه های احساسی زندگی با موی ریخته شده میتواند سنگین باشد. دنیای ما احترام زیادی برای مو به عنوان نشانه ای از جوانی و سالم بدون قائل است. خبر خوب این است که ریزش موی سکه ای روی سلامت کلی بدن تاثیری نمی گذارد. آلوپسی نباید شما را از رسیدن به اهداف و رویاهایتان دور کند. نباید به آن اجازه دهید که شما را از فعالیت مناسب در مدرسه، ورزش یا شغلتان باز دارد.

اگر به دنبال پرسش و پاسخ درباره ریزش موی سکه ای هستید می توانید سوالات خود را در بخش پرسش از دکتر مطرح کنید تا دکتر گیتا مجیدزاده به آن ها پاسخ دهد.

4.3/5 - (3 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر وقت بخیر من سال 92کاشت مو انجام دادم مشکلی نداشتم در سال 98 ریزش مو سکه ای گرفتم اول از ریشم شروع شد بعد دو طرف سرم ریخت بعد موهای کاشته شده ریخت بعد ابروم ریخت رفتم ولی مرتب ریشم و دو طرف سرم می‌ریخت و آمپول میزدم موهام میومدن رفتم از دوباره مو کاشتم مجدد موهای کاشته شده ریختن تو را خدا باید چیکار کنم اعتماد به نفسم را داره از بین می‌بره راهنمایی بفرمایید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر معمولا ریزش مو به عوامل متعددی از جمله استرس اضطراب ژنتیک نوع تغذیه بستگی دارد و با توجه به مواردی که توضیح دادین باید حتما ازمایشات مربوط به مو رو انجام بدین تا علت اصلی مشخص بشه و دوره درمان دارویی براتون شروع بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونی همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب باهمکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت روبراتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر غفوری سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 401 مشاهده پرسش
    پسرم ۸ سالش ریزش مو سکه ای گرفته امروز بردم دکتر خواست تزریق در سر داشته باشه گفتم آیا این تزریق کورتون چطور
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام وقت بخیر

      برای اظهار نظر تخصصی که چه راه درمانی برای ایشون مناسب است لازم هست از نزدیک معاینه شوند.

  • تصویر کاربر مجتبی شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 381 مشاهده پرسش
    بر اثر قمه زنی وسط مو خالی شده و رشد نمیکند چه کنیم برای رویش مجدد مو
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام وقت بخیر

      برای اظهار نظر تخصصی که چه راه درمانی برای شما مناسب است لازم هست از نزدیک معاینه شوید.

  • تصویر کاربر ابوالفضل شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 367 مشاهده پرسش
    سلام وقت عالی بخیر دکتر عزیز ببخشید من ریزش مو سکه ای دارم ریش من ریزش داشت خوب شد الان دو طرف سرم ریزش مو سکه ای پیدا کرده چند روزی هست از دوبار ابروم ریزش پیدا کرده اگر راه درمانی بهم عنایت بفرمایید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام وقت بخیر

      برای ریزش سکه ای لازم هست از نزدیک معاینه شوید و فاکتورهای مورد نظر مورد بررسی قرار گیرد و نتایج آزمایشاتتان مورد بررسی قرار گیرد و درمان مناسب با شرایط شما برایتان تجویز گردد.

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر