ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو و افزایش رشد ریش

درمان گیاهی ریزش مو سکه ای

ماینوکسیدیل Minoxidil اسم جنریک دارویی است که با تحریک فولیکول های مو به درمان ریزش موی الگوی مردانه و ریزش موی زنانه کمک می کند. در این مقاله به عوارض ماینوکسیدیل برای زنان و مردان و همین طور طریقه مصرف داروی مینوکسیدیل برای جلوگیری از ریزش مو می پردازیم.

مینوکسیدیل برای ریزش مو در زنان

زنانی که به الگوی طاسی زنانه مبتلا می‌شوند یا به بیماری آلوپسی آندروژنیک مبتلا هستند، روزانه چیزی نزدیک به 150 شاخه موی خود را از دست می‌دهند، این یعنی میزان ریزش موی این زنان 50 تا 100 شاخه بیشتر از زنان دیگری است که با مشکل باریک شدن موی خود روبرو نیستند. متاسفانه، زمانی که موی افراد از بین برود، زمان زیادی برای بازگرداندن مو نیاز خواهد بود، بنابرین دریافت به موقع درمان ریزش مو موضوعی است که اهمیت زیادی دارد.

نشانه اصلی بیماری آلوپسی آندروژنیک، باریک شدن کلی موی افراد می‌باشد. برای بسیاری از زنان، ریزش مو در بالا یا جلوی سر رخ می‌دهد.

خوشبختانه ماینوکسیدیل می‌تواند به جلوگیری از ریزش مو زنانه کمک کند. در بعضی موارد، این دارو به رویش مجدد موی جدید نیز کمک می‌کند. اما این دارو چه به صورت فوم یا لوسیون موضعی مصرف شود، مشکلاتی را نیز برای افراد (خصوصا زنان) به همراه دارد.

محلول ماینوکسیدیل

محلول و فوم مینوکسیدیل برای کمک به رویش مو در درمان الگوی طاسی مردانه به کار می‌رود. این دارو برای طاسی جلوی جمجمه یا عقب نشینی خط رویش مو در مردان به کار نمی‌رود. محلول دو درصدی مینوکسیدیل و فوم برای کمک به رویش مو در زنانی که مشکل باریک شدن مو دارند نیز به کار می‌رود.

مینوکسیدیل به دسته ای از داروها تعلق دارد که با عنوان گشادکننده عروق شناخته می‌شوند. در حال حاضر مشخص نیست که این دارو چگونه موجب افزایش رویش مو می‌شود.

این دارو برای درمان ریزش موی تکه ای یا ناگهانی، ریزش موی غیرقابل توضیح (برای مثال اگر فرد هیچ سابقه ارثی ریزش مو نداشته باشد)، یا ریزش موی پس از زایمان استفاده نمی‌شود.

رویش طبیعی مو 

به طور طبیعی، موی افراد بین یک تا دو سانتی متر در ماه رشد می‌کند. هر شاخه مو نیز برای شش سال رشد می‌کند و پس از آن رشد مو متوقف می‌شود، برای مدتی باقی می‌ماند و در نهایت شروع به ریزش می‌کند و با موی جدیدی جایگزین می‌شود که برای شش سال رشد می‌کند. اگر موی افراد به صورت طبیعی رشد کند، در هر بازه زمانی چیزی نزدیک به 85 درصد از آن در حال رشد و 15 درصد در حال استراحت است. 

اما اگر فرد به الگوی طاسی زنانه مبتلا شده باشد، فولیکول‌های موی وی با گذر زمان کوچک تر و کوچک تر می‌شوند. هر چقدر فولیکول‌ها کوچک تر شوند، مدت زمان رشد موی فرد نیز کاهش می‌یابد. در نهایت زمانی که رشته‌های مو شروع به ریزش می‌کنند، با موهای طبیعی جدید جایگزین نمی‌شوند، در عوض شاخه‌های باریک تر و ظریف تری از مو جایگزین این موها می‌شوند.

طریقه استفاده از محلول مینوکسیدیل

برای استفاده از این محلول بهتر است فرد تمامی دستورات نوشته شده بر روی بسته بندی محصول را پیش از استفاده مطالعه کند. اگر اطلاعات ارائه شده برای فرد کافی نبود، وی می‌تواند با پزشک معالج یا داروساز خود در مورد نحوه مصرف محلول مشورت کند.

طریقه استفاده محلول ماینوکسیدیل

  • به طور معمول فرد در ابتدا پیش از استفاده از دارو، باید ناحیه جمجمه خود را تمیز و خشک کند. فرد می‌تواند از این دارو بر روی موهای مرطوب نیز استفاده کند. 
  • برای استفاده از محلول، ابزار قرار دادن محلول را با یک میلی لیتر از دارو (تا خط یک میلی لیتر) پر کنید، یا 20 قطره از دارو را استفاده کنید.
  • موهای خود را در ناحیه ظریف شده جدا کنید و محلول را به صورت برابر بر روی ناحیه آسیب دیده بر روی جمجمه خود قرار دهید.
  • به آرامی ناحیه‌هایی که دارو زده اید را مالش دهید. 
  • پیش از استفاده از محصولات حالت دهنده دیگر مو (نظیر ژل‌ها، موس و غیره) یا پیش از رفتن به رخت خواب، به محلول اجازه دهید به طور کامل خشک شود.

طریقه استفاده فوم ماینوکسیدیل

  • برای استفاده از فوم، دستان خود را در آب سرد شستشو دهید و به خوبی خشک کنید. 
  • نصف پیمانه از فوم را بر روی جمجمه خود قرار داده و به آرامی مالش دهید.
  • پیش از استفاده از محصولات حالت دهنده دیگر مو (نظیر ژل‌ها، موس و غیره) یا پیش از رفتن به رخت خواب، به فوم اجازه دهید به طور کامل خشک شود.

اسپری ماینوکسیدیل درمان ریزش مو

نکات مهم در مصرف مینوکسیدیل

  • اگر با مشکل تحریک پذیری سر روبرو هستید، احتمالا در زمان رنگ کردن یا استفاده از روش‌های شیمیایی مراقبت از مو (نظیر پرم کردن مو) باید از مینوکسیدیل پرهیز کنید.
  • از این دارو بر روی دیگر بخش‌های بدن خود استفاده نکنید مگر این که دکتر اجازه چنین اقدامی را به شما داده باشد. 
  • از این دارو بر روی بخش‌هایی از پوست که قرمز، دردناک، حساس، زخمی، بریده یا عفونی شده اند استفاده نکنید. 
  • بعد از استفاده از این دارو دست‌های خود را به طور کامل شستشو دهید. 
  • از تماس دارو با چشمان خود اجتناب کنید. اگر این موضوع به صورت سهوی رخ داد، چشمان خود را با مقادیر زیادی از آب سرد شستشو دهید.
  • بدون تجویز پزشک میزان استفاده خود از این دارو را افزایش ندهید، همچنین از استفاده از این دارو بر روی سطوح تحریک شده و یا آفتاب سوخته اجتناب کنید. 
  • عدم توجه به این نکات می‌تواند باعث جذب دارو از بدن و ایجاد عوارض جانبی جدی شود. این محصول ممکن است حاوی الکل باشد و این موضوع می‌تواند موجب تحریک و خشکی جمجمه شود. از پزشک یا داروساز خود در مورد نحوه استفاده ایمن از این دارو سوال کنید.

رشد مجدد مو به زمان نیاز دارد. بیشتر افراد باید این دارو را به صورت منظم برای چهار ماه استفاده کنند تا از مزیت‌های آن برخوردار شوند. این دارو باید به صورت پیوسته استفاده شود تا رشد مو حفظ شود.

اگر وضعیت موی سر فرد بهبود پیدا نکرد و یا وضعیت فرد پس از مصرف دارو برای مدت چهار تا شش ماه بدتر شد، یا اگر فکر می‌کنید ممکن است با مشکلات سلامتی جدی روبرو شوید، مطلب را با پزشک خود در میان بگذارید.

مزیت‌های محلول ماینوکسیدیل 5 درصد

در بیشتر زنان، مینوکسیدیل موجب کاهش سرعت و قطع ریزش مو و همچنین موثر در درمان خرد شدن مو است. در یک چهارم از زنانی که این دارو را مصرف می‌کنند، مینوکسیدیل می‌تواند موجب رشد واقعی موهای جدید شود. این دارو زمانی بهترین عملکرد را دارد که فرد تازه متوجه شروع کاهش موی خود شده است.

این دارو به صورت بدون نسخه نیز فروخته می‌شود، بنابرین فرد برای تهیه این دارو به مراجعه به پزشک نیازی ندارد. با این حال، توصیه می‌شود پیش از مصرف این دارو به پزشک عمومی یا متخصص پوست و مو مراجعه کنید، زیرا ریزش مو می‌تواند ناشی از مشکلات پزشکی دیگری باشد و بدون رفع این مشکلات استفاده از دارو مزیتی برای فرد به همراه نخواهد داشت. برای مثال فرد ممکن است به واسطه اختلالات تیروئید یا ناهنجاری‌های تغذیه ای با ریزش مو مواجه شده باشد.

ماینوکسیدیل برای ریش

با نظرسنجی از بیماران مراجعه کننده، نظرات ماینوکسیدیل برای ریش مثبت بوده و حتی از آن با نام معجزه ماینوکسیدیل برای رویش مو نام برده اند. با اینکه می توانید بدون نسخه این دارو را تهیه کنید اما توصیه می کنیم حتما با متخصص پوست و مو مشورت کنید.

دوز مصرف ماینوکسیدیل برای پرپشت کردن ریش محلول 2 درصد است که به صورت 1 سی سی در روز در محل رویش ریش به وسیله اپلیکاتور استفاده می شود.

ماینوکسیدیل برای ریش

معایب مینوکسیدیل

استفاده از مینوکسیدیل برای درمان ریزش مو معایبی را نیز به همراه دارد. مشکلات ناشی از این دارو عبارتند از:

  • این دارو، داروی گرانی است. پنجاه گرم روگین می‌تواند نزدیک به سی دلار برای افراد هزینه داشته باشد، با این حال شکل‌های بدون برند مینوکسیدیل دو درصد می‌تواند هزینه را تا نصف این مبلغ کاهش دهد. 
  • همچنین فرد باید استفاده از این دارو را برای مدتی نامحدود ادامه دهد، زیرا نتایج مصرف دارو با توقف استفاده از آن محو می‌شوند.
  • استفاده از این دارو دشواری‌هایی را نیز به همراه دارد. فرد باید دو بار در روز از این دارو استفاده کند.
  • این دارو می‌تواند رویش موی ناخواسته به همراه داشته باشد. بعضی زنان با استفاده از مینوکسیدیل با رویش موی صورت مواجه می‌شوند. این موضوع می‌تواند زمانی که دارو بر روی صورت چکه می‌کند یا به صورت اثر جانبی استفاده از دارو بر روی سر ایجاد شود. خطر این مشکل برای زنانی که از ترکیب دو درصدی دارو استفاده می‌کنند از زنانی که از ترکیب 5 درصدی استفاده می‌کنند (که بیشتر برای مردان طراحی شده است) کمتر است.
  • این دارو می‌تواند در ابتدای استفاده موجب ریزش مو شود. افراد ممکن است در دو تا چهار هفته ابتدایی استفاده از مینوکسیدیل با افزایش ریزش مو مواجه شوند. این موضوع بدین دلیل رخ می‌دهد که موهای قدیمی به واسطه رویش موهای جدید شروع به ریزش می‌کنند.
  • دیدن نتایج ممکن است به ماه‌ها زمان نیاز داشته باشد. شما ممکن است برای دیدن نتایج بر روی سر خود نیاز باشد از دارو برای حداقل چهار ماه و احتمالا تا یک سال استفاده کنید. حتی در این زمان نیز احتمالا یک نفر از پنج زنی که از این دارو استفاده کرده اند، رویش مجدد موی متوسطی خواهند داشت. باقی افراد نیز احتمالا با کاهش شدت ریزش مو یا توقف ریزش موی خود مواجه می‌شوند.
  • این دارو می‌تواند پوست افراد را تحریک کند. فرد ممکن است با حساسیت پوستی، پوسته شدن و قرمزی پوست مواجه شود.

شاید دانستن این موضوع که شما ممکن است نتوانید دیگر هیچ گاه گیسوان بلند زمان جوانی را بازیابی کنید، ناراحت کننده باشد، با این حال مینوکسیدیل دارویی راحت و آسان برای مبارزه با ریزش مو محسوب می‌شود.

قیمت ماینوکسیدیل ایرانی موجود در بازار بین 20 تا 40 هزار تومان است. از نظر تاثیرگذاری تفاوتی با نمونه خارجی ندارد.

چه کسانی بهترین نتایج را از داروی روگین کسب می‌کنند؟

روگین یکی از نام های تجاری داروی ماینوکسیدیل است که بر روی سر مالیده می‌شود تا به رویش مو و پیشگیری از ریزش موی ناشی از الگوی طاسی مردانه یا زنانه کمک کند. این مسائل، شایع ترین مشکلات ریزش مو هستند و در خانواده‌های زیادی شایع هستند.

روگین به خوبی برای کسانی عمل می‌کند که ریزش موی ارثی در راس سر (ناحیه ای در پشت سر، زیر تاج) خود دارند یا زنانی که با باریک شدن عمومی مو در بالای سر خود مواجه هستند. روگین برای عقب نشینی خط مو یا کچلی جلوی سر مفید نخواهد بود. 

روگین بهترین کارایی را برای افرادی دارد که زیر 40 سال هستند و بهترین نتیجه را برای کسانی دارد که استفاده از دارو را با ظاهر شدن علائم اولیه ریزش مو شروع می‌کنند. این دارو به افرادی که به طور کامل کچل شده اند کمکی نمی‌کند. 

موارد منع مصرف ماینوکسیدیل

در صورتی که هر کدام از شرایط زیر برقرار بود، از روگین استفاده نکنید:

  • شما در خانواده خود سابقه ریزش مو ندارید.
  • ریزش موی شما به صورت ناگهانی ظاهر شده است و ریزش به صورت تکه ای رخ داده است.
  • فرد زیر 18 سال سن دارد.
  • سر فرد قرمز، خارش دار، عفونی یا حساس به لمس باشد.
  • ریزش موی فرد به واسطه محصولات مراقبت از مو، مواد شیمیایی یا روش‌های آرایشی ایجاد شده باشد.
  • ریزش مو به واسطه مشکلات دیگری نظیر بیماری تیروئید یا آلوپسیا آره اتا، ناهنجاری‌های تغذیه ای، زخمی شدن سر یا مصرف دارو (نظیر شیمی درمانی) ایجاد شده باشد. 

اگر با بیماری قلبی مواجه هستید، پیش از استفاده از روگین با پزشک خود مشورت کنید.

مطالعات بالینی برای بررسی کارآمدی مینوکسیدیل

مطالعات بالینی نشان می‌دهند روگین می‌تواند به شکل موثری بر رویش مجدد مو در بعضی افراد تاثیر بگذارد. در یک مطالعه بالینی بزرگ که در سال 1987 موجب تایید این دارو شد، 40 درصد از مردانی که از این دارو استفاده کردند با رویش موی زیاد تا متوسط بر روی تاج سر خود مواجه شدند. در یک بررسی، 62 درصد از 984 مردی که از مینوکسیدیل پنج درصد استفاده کردند، کاهش ریزش موی خود را گزارش کردند. 

برای رویش مجدد مو، دارو برای 16 درصد از افراد بسیار موثر بوده است، برای 48 درصد موثر و برای 21 درصد تا حدی موثر بوده است و برای 16 درصد افراد ناکارآمد بوده است. عوارض جانبی این دارو نیز چندان زیاد نیستند.

مطالعات بالینی بر روی زنان نیز انجام شده اند. در یک مطالعه دو سویه، 19 درصد از زنان 18 تا 45 ساله که از روگین برای هشت ماه استفاده کرده اند، رویش مجدد متوسطی را گزارش کرده اند، حال آن که 40 درصد دیگر رویش موی حداقلی داشته اند (این مقادیر در برابر نتایج دارونما که به ترتیب 7 درصد و 33 درصد بوده است قرار می‌گیرد).

ماینوکسیدیل برای خانم ها

آثار جانبی ماینوکسیدیل روی پوست

روگین دارویی ایمن محسوب می‌شود و آثار جانبی آن نیز معمولا چندان جدی نیستند. شایع ترین آثار جانبی این دارو عبارتند از:

  • تحریک پذیری سر
  • رشد مو در نواحی مجاور نظیر پیشانی
  • تغییر در رنگ و بافت مو

زمانی که افراد از روگین استفاده می‌کنند، باید دقت کنند که این دارو به درون چشمان آنها چکه نکند. اگر این اتفاق رخ داد، فرد باید چشمان خود را با مقادیر زیادی از آب شیر شستشو دهد. 

روگین می‌تواند آثار جانبی جدی تری نیز به همراه داشته باشد، با این حال چنین مسائلی به ندرت رخ می‌دهند. اگر افراد با هر کدام از مشکلات زیر مواجه شدند، بهتر است فورا به پزشک معالج خود مراجعه کنند:

  • افزایش وزن ناگهانی و غیرقابل توضیح
  • از حال رفتن و سرگیجه
  • ورم کردن دست‌ها و پا‌ها
  • درد قفسه سینه

زمانی که شروع به استفاده از روگین می‌کنید، ممکن است با افزایش ریزش مو در چند هفته ابتدایی مواجه شوید. این موضوع بدین دلیل رخ می‌دهد که فولیکول‌های موی سر شروع به خارج کردن موهای قدیمی می‌کنند تا فضایی برای رویش جدید ایجاد کنند.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر