بیماری‌های پوستی مرتبط با مالاسزیا

قارچ مالاسزیا به گروهی از مخمرهای بازیدیومیست (به شکل شبدر) از تیره مالاسزیا اطلاق می‌شود. گونه‌های مختلفی از این مخمرها وجود دارد. در این مقاله با این عفونت قارچی بیشتر آشنا شده و در انتها راهکارهای درمانی برای از بین بردن قارچ مالاسزیا بررسی خواهد شد.

نام‌های مختلف گونه‌های قارچ مالاسزیا به شرح زیر است:
  • dermatis
  • equi
  • مالاسزیا فور فور
  • globosa
  • obtusa
  • pachydermatis
  • restricta
  • slooffiae
  • sympodialis
  • ovalis (که به نام Pityrosporum ovale نیز شناخته می‌شود)

عوارض عفونت قارچی مالاسزیا

از جمله بیماری‌های پوستی که می‌توانند به دلیل ابتلا به مالاسزیا ایجاد یا تشدید شوند، شامل موارد زیر است:

  • پیتیریازیس ورسیکالر: در بیشتر موارد عامل ابتلا به این بیماری زیرگونه‌های globosa، M. sympodialis و M. furfur هستند.
  • جوش زیر پوستی: چنین اختلالی در نتیجه رشد مخمر در فولیکول‌های ملتهب مو ایجاد می‌شود.
  • آکنه استروئیدی
  • درماتیت سبوره‌ای، شوره سر، پسوریازیس پوست سر و پسوریازیس صورت. در بیشتر موارد، عامل ابتلا به این بیماری‌ها دو گونه restricta و M. globosa زیر هستند

تفاوت پسوریازیس و درماتیت سبوره

  • پوستولیت در نوزادان: این بیماری با بروز جوش‌های چرکی روی پوست کودکان کم‌سن‌وسال همراه است و به آکنه نوزادی شباهت دارد.
  • پاپیلوماز هم‌گرا و مشبک: ممکن است فرد در برخی موارد به پاپیلوماز هم‌گرا و مشبک مبتلا شود. چنین اختلالی بیشتر برای دختران نوجوان پیش می‌آید و معمولا می‌توان روی سینه، کمر و گردن آن‌ها جوش‌های رنگدانه‌دار مشاهده کرد.
  • ابتلا به برخی درماتیت‌های آتوپیک صورت: در این اختلال احتمالا آنتی‌بادی‌های IgE خاصی با مالاسزیا و تست پریک مثبت اندام‌ها مقابله می‌کنند.
  • ابتلا به پیتیروسپوروزیس تهاجمی در افراد مبتلا به بیماری‌های کمبود ایمنی (موردی نادر)
عفونت قارچی مالاسزیا
عفونت قارچی مالاسزیا

تشخیص قارچ مالاسزیا

معمولا بیماری‌های پوستی مرتبط با مالاسزیا به صورت بالینی تشخیص داده می‌شود اما با نمونه‌برداری از پوست هم می‌توان این بیماری را تشخیص داد.

در روند بررسی مالاسزیا با میکروسکوپ از ترکیبات پتاسیم هیدروکسید استفاده می‌شود و در تصاویر زیر میکروسکوپ خوشه‌های سلول‌های مخمر و نخینه‌های بلند آن‌ها قابل مشاهده است. گفته شده است که این خوشه‌ها شبیه «اسپاگتی و گوشت قلقلی» هستند. قبلا به رشته‌های نخینه‌ها «مالاسزیا» و به شکل مخمرها «پیترسپوروم» گفته می‌شد اما در نهایت قارچ‌شناس‌ها به این نتیجه رسیدند که این دو مورد یک اندامک هستند.

 رشد گونه‌های مالاسزیا در آزمایشگاه سخت است در نتیجه ممکن است به نمونه‌برداری‌های این بیماری واژه «کشت منفی» اطلاق شود. اگر لیپیدی مانند روغن زیتون به محیط کشت آگار لیتمن اضافه شود، مخمر با سرعت بیشتری رشد می‌کند.

البته می‌توان در روند آسیب‌شناسی بافتی یا نمونه‌برداری از پوست با بررسی لایه شاخی پوست، مخمرها را تشخیص داد. با استفاده از روش‌های رنگ‌آمیزی خاصی مانند روش پریودیک اسید شیفت (PAS)، این مخمرها بهتر قابل تشخیص هستند.

مالاسزیا

علت عفونت مالاسزیا

گونه‌های مالاسزیا روی پوست حدود 90% از افراد بزرگسال بدون ایجاد هیچ گونه آسیبی زندگی می‌کنند اما ممکن است سیستم ایمنی مورد انتظار بدن، این مخمر را سرکوب کند و باعث تکثیر مالاسزیا و ابتلا به بیماری شود. معمولا پاسخ‌های التهابی جزیی از عوارض ابتلا به این بیماری است. اگر هر دو بیماری مالاسزیا و درماتیت با هم برای فرد پیش بیایند؛ این احتمال وجود دارد که متابولیت‌های محرک مخمرها عامل ابتلا به این بیماری‌ها باشند (اسیدهای چرب آزاد از تری‌گلیسیرید تجزیه می‌شوند).

عوامل زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های پوستی مالاسزیا شامل موارد زیر هستند:

  • رطوبت
  • تعریق (به همین دلیل احتمال بیشتری وجود دارد که افراد در مناطق گرمسیری به بیماری ﭘﯿﺘﺮﯾﺎزﯾﺲ ورﺳﯿﮑﺎﻟﺮ مبتلا شوند)
  • پوست چرب (چربی نابه‌هنجار پوست) : به همین دلیل احتمال بیشتری وجود دارد که قسمت‌های بالایی بدن، صورت و پوست سر دچار این بیماری شوند.
  • جوش و مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک خوراکی چون تتراسایکلین برای درمان آن‌ها
  • کمبود ایمنی در بدن (مثل ابتلا به عفونت HIV)، کورتیکواستروئیدهای بدنی یا مصرف برخی داروها که منجر به سرکوب سیستم ایمنی بدن می‌شود.

این مخمرها عوامل شیمیایی تولید می‌کنند که میزان رنگدانه‌های پوست را کاهش داده و لکه‌های سفیدی روی آن ایجاد می‌کنند. آزلاییک اسید، پیتریاسیترین و مالاسزین از جمله این عوامل شیمیایی هستند. تجویز آزلاییک اسید روش مناسبی برای درمان اختلال‌هایی چون جوش و رزاسه است.

ممکن است مالاسزیا در معرض نور ماوراء بنفش شب‌نما شود. این حالت به دلیل عامل شیمیایی دیگری به نام پیتریالاکتون رخ می‌دهد.

از بین بردن قارچ مالاسزیا

از بین بردن قارچ مالاسزیا

به طور کلی می‌توان با مصرف داروهای ضد قارچی خوراکی یا موضعی مانند شامپوی کتوکنازول و فلوکونازول خوراکی، عفونت‌های مالاسزیا را درمان کرد. هم‌چنین امکان درمان درماتیت سبوره‌ای با مصرف استروئیدهای موضعی وجود دارد.

اگر مالاسزیا منجر به شوره سر شود، مردم همچنین می توانند با استفاده از داروهای طبیعی زیر ، شوره سر ناشی از مالاسزیا را در خانه درمان کنند«

  • روغن درخت چای
  • روغن علف لیمو
  • ژل آلوئه ورا
  • اسیدهای چرب امگا 3
  • آسپرین
  • جوش شیرین
  • فلز روی
  • روغن نارگیل
Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 1 مشاهده پرسش
    سلام و عرض خسته نباشید آقای دکتر ببخشید برای مبتلا به ویتیلیگو که پوست بدن و دستش به صابون و مواد شوینده حساسه چه نوع صابونی مناسبه ؛ خیلی ممنون از توجه شما
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      سلام وقت بخیر حتما باید به صورت حضوری تشریف بیارین و ویزیت بشین طول درمان این بیماری باید بررسی بشه سپس دارو تجویز کرد 

      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند 

      02126806595

  • تصویر کاربر Sani دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر
    ببخشید همسر من چند وقتیه بطور ناگهانی چندتا لکه قهوه ای روشن روی پیشانیش بودجود اومد ک رفته رفته بیشترم شد,این لکه ها نه خارش دارن نه پوسته ریزی دارن فقط به شکل لکه دارن خودنمایی میکنن,از چند وقت پیش روی شکم و زیر سینه منم از همین لکه ها بوجود اومد ک خیلی کم و کمرنگ بودن و من بهشون اهمیتی ندادم ولی چند روزه ک بشدت پررنگ و زیاد شدن این لکه ها هم فاقد خارش و پوسته ریزی ان,سوالم ازتون اینه ک علت ایجاد این لکه ها چیه و اینکه ممکنه مُسری باشه با توجه ب اینکه من 15 ساله ک پسوریازیس دارم پشت گردنم و این میتونه ارتباط داشته باهاش؟
    درمانش چیه و باید الان چیکار کنم ؟بشدت جفتمون نگرانیم ک مشکل حادی باشه
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر با توجه به عکسایی که فرستادین احتمال قارچ پوستی یا کهیر برای همسرتون وجود دارد که حتما باید تشریف بیارین ویزیت بشین و دورده درمان دارویی براتون تجویز بشه بدون مشورت هیچ دارویی مصرف نکنید در رابطه با پسوریازیس هم حتما باید دکتر متخصص ازمایشات و نوع داروهایی که مصرف میکنید رو بررسی کنند و درمان قطعی رو براتون تجویز کنند
  • تصویر کاربر صفا چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید. من دخترم ۴ ماهشه تقریبا از دو ماهگیش روی پوست سینش و پاش لکه های سفید پراکنده ظاهر شدن و هیچ تغییری نکردن تازگیا هم متوجه شدم چندتا دونه قد عدس چندجای دیگه هم ظاهر شده البته اینو هم بگم همون موقعه ای که این لکه ها ظاهر شدن روی پوست سرشم یه لایه چربی مانند زرد رنگهم ظاهر شد که اونو با زود زود حموم بردن و آروم با شونه خاروندن از بین بردم ولی لکه هاش نرفتن و اینکه اوایلم پوستش جوشهای قرمز ریز داشت که
    اونا برطرف شدن. از پزشکم به صورت آنلاین پرسیدم گفت احتمالا ویتیلیگو هستش ولی من که تحقیق کردم دیدم یه نوع قارچ به نام مالاسزیا هم باعث اینا میشه الان میخواستم بدونم این لکه های دلیلش واقعا چی میتونه باشه و اینکه ایا قابل درمان هستن؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر با توجه به عکسایی که فرستادین احتمال بیماری ویتیلیگو بسیار زیاد هست اما این مورد مشکوک به قارچ هم میباشد که حتما برای شروع درمان و تشخیص دقیق باید تشریف بیارین ویزیت بشین توسط پزسک متخصص
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      ۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر همیشه چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    سلام . من ۵۰ سالمه . از بچگی اگزمای سبورییک داشتم و دارم . چون یه بار باآزمایش دکتر گفتن اگزمای سبورییک هست. پوست سرم سفت میشه و میخاره باید حتما درش بیارم بعضی مواقع برای کندن از انبرک استفاده میکنم . همیشه هم شامپو کوتوکو نازول استفاده میکنم . ولی بهبود پیدا نمیکنه . راهکار شما چبه جناب دکتر؟آیا باید تا آخر عمر تحمل کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر عزیزم این بیماری درمان قطعی ندارد اما میشه تا حدودی کنترل کرد. برای بررسی دقیق تر باید حتما حضوری تشریف بیارین و ویزبت بشین
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۰ شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو. کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      ۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    با سلام.من دچار شوره قارچی شدم وهر دکتری رفتم به شامپو کتاکونازول اکتفا کرد. ریزش مو شدید شد تا اینکه با خود درمانی چهل روز قرص کتوکونازول خوردم و تمام موهای از دست رفته برگشت. بعد از مدتی دوباره قارچ ها عود کردن و ریزش خیلی شدید شد.آیا تا آخر عمر باید این قارچ کثیف رو تحمل کنم. اگه می شه نابود کرد لطفا یه وقت ویزیت لطف کنید. چون هر جایی می رم فقط تقویت کننده و محرک رشد مو می دن که اثر نداره. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک از هیچ دارویی استفاده نکنید در اسرع وقتبرای د مان حضوری تشریف بیارین عزیزم
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزروکنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Sonia پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین من ۱۸ سالمه یه چند روزه بود که قسمت کشاله ران و قسمت رویی واژنم به شدت خارش داشت و به شدت هم مخاروندم چون اصلا قابل تحمل نبود و بعدش الان چند روزه که فقط کشاله رانم سمت راست و قسمت بیرونی واژنم پوستش قرمز و ملتهب شده به شدت هم میخاره و سوزش داره به طوری که حتی راحت نمیتونم راه برم تقریبا علاعمش شبیه عفونت قارچی کشاله رانه پماد ضد قارچ گرفتم استفاده کنم خوب میشه؟یا چون التهابم داره باید حتما برم دکتر؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر بدون مشورت پزشک به هیج عنوان دارویی مصرف نکنید و در اسرع وقت تشریف بیارین جهت ویزیت با پزشک متخصص مجموعه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر گلشید چهارشنبه ۲۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ببخشید من یک دوسالیبود جلوی گردنم یک برآمدگی مثل غده چربی ایجاد شد خیلی کوچیک بود به دکتر پوست هم نشون دادم گفت احتمالا چربی بعد تا دیروز که یکم بزرگ شد اندازه سر سوزن انگار سرش ساه شدو بعد فشارش دادم ماده سفید رنگی مثل چربی سفید خارج شد
    الانم از دیشب توش آب جمع میشه و بهش دست میزنم درد میکنه میخواستم ببینم چی کارکنم عفونت نکنه و اینکه این آبی که جمع میشه طبیعیه من باردارم یکم نگران شدم ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر لطفا به هیچ عنوان دست کاری نکنید و لیف نکشید باتوجه به شرایط باردار بودنتون از ویزیت انلاین است استفاده کنید پزشک مجموعه ما با شما تماس تصویری خواهند داشت
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حمید یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت شما بخیر با عرض پوزش
    من ۱۸ سالمه زیر ریشم خیلی جوش های قرمز میزنه چه ریشم پر باشه چه اصلاح کرده باشم اون جوش ها همش هست و موقعی که با صابون صورتم رو میشورم جوش ها بیشتر میشوند بنظرتون چکار کنم ممنون میشم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر به هیچ عنوان با صابون صورتتون رو نشورید واز فیس واش های مخصوص صورت استفاده کنید و لیف هم نکشید . در اواین فرصت با مطب تماس بگیرین تا همکارانم در بخش روابط عمومی براتون وقتتون رو رزرو کنند
  • تصویر کاربر توحید شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر دو روز پیش (شنبه) ناخن انگشت سشت پایم را عمل کرده و قسمتی از ناخنم را ک زیرش چرک داشت رو ورداشتن. سوال من این هست ک برای تعویض پانسمان چیکار کنم چون دکتری ک عمل کرده بود فرصت نکردم ازش بپرسم ایشونم هیچ توصیه ای نکرد. لطفا بهم بفرمایید برای مراقبت چیکار کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام جناب توحیدی عزیز، وقت شما هم بخیر،تمیز و خشک نگه داشتن جای زخم هنگام شستن و دوش گرفتن بسیار مهم هست برای تعویض پانسمان بهتر هست که از باند و وسایل کاملا استریل استفاده کنید .برای تعویض پانسمان بهتر هست که از اب گرم برای جدا کردن هر گونه مواد چسبنده استفاده کنید در صورت وجود هرگونه عفونت از انتی بیوتیک روزی دوبار استفاده کنید سپس محل مورد نظر رو بانداژ کنید پاهارو کاملا خشک نگه دارید و از پوشیدن کفش های تنگ خودداری کنید.
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر