مراحل پاکسازی صورت با پوست چرب در منزل

به احتمال زیاد افرادى که داراى پوست چرب هستند، ممکن است از ظاهر خود ناراضی باشند. اما پوست هاى چرب این قدرها هم بد نیستند. شما تنها باید مراحل پاکسازی پوست چرب و جوش دار را به ترتیب اجرا کنید.

امتیاز ویژه اى که پوست هاى چرب دارند این است که به نسبت پوست هاى خشک کمتر مستعد چروک شدن هستند. با این حال، پوست هاى چرب و آکنه هاى همراه با آن همیشه باعث ناراحتى فرد هستند. ولى مى توان با مراقبت هاى مناسب، آکنه ها را بهبود بخشید، چربى اضافى پوست را مدیریت کرد و از داشتن پوستى براق لذت برد.

مراقبت از پوست چرب و جوش دار

یک روش ساده برای مراقبت از پوست چرب، پاکسازى کردن پوست به طور مرتب است. براى این منظور، روزانه دو بار صورت خود را بشویید، یکبار صبح و یکبار شب. از یک صابون فوم یا پاک کننده که به صورت کرم یا لوسیون است استفاده کنید. پاک کننده های فومى، چربى هاى اضافى پوست را بهتر پاک مى کنند و باعث مى شوند پوست شما تازه و تمیز شود.

همچنین باید همیشه به خاطر داشته باشید که پس از انجام فعالیت هایى که باعث عرق کردن مى شود، مانند ورزش کردن و یا کارهاى بدنى، حتما صورت خود را پاکسازى کنید. عرق باعث تحریک چربى ها و منجر به بروز نوع خاصى آکنه به نام آکنه مکانیک مى شود.

اگر در شرایطى هستید که به آب و صابون مناسب دسترسى ندارید، بهتر است تعدادى دستمال مرطوب همیشه همراه خود داشته باشید تا در صورت لزوم از آنها براى پاک کردن پوست خود استفاده کنید. دستمال هاى مرطوب متنوعى در بازار وجود دارند که مى توانید آنها را تهیه کنید، ولى دستمال مرطوب بچه به دلیل نداشتن عطر، بهترین گزینه است.

از پاک کردن و تمیز کردن بیش از حد صورت خود نیز بپرهیزید. تمیز کردن بیش از حد صورت می تواند باعث تحریک پوست شما شود. از آنجا که آکنه به دلیل چربى یا آلودگى پوست ایجاد نمی شود، پس شستن بیش از حد پوست، فقط باعث خشکى و چروک پوست مى شود.

آموزش پاکسازی پوست چرب با تونر

استفاده از یک محلول جمع کننده هم مى تواند روش خوبى برای کنترل چربى پوست باشد. از انواع این مواد مى توان به تونرها اشاره کرد، به خصوص که تونرهایى که مخصوص پوست هاى چرب هستند. تونرها چربى اضافى پوست را از بین مى برند و به طور موقتى باعث بسته شدن منافذ پوست مى شوند.

برای استفاده از تونرها، روی یک گلوله پنبه ای یا پد پنبه ای مقدارى تونر بمالید و از آن براى پاک کردن کل ناحیه صورت و گردن استفاده کنید. این کار را بعد از تمیز کردن صورت و قبل از استفاده از مرطوب کننده یا داروهای موضعی آکنه انجام دهید.

مى توانید از تونرها پس از شستن صورت استفاده کنید تا از شر چربى هاى اضافى در طول روز خلاص شوید! بعضی از تونرها حاوی ترکیباتی مانند اسید گلیکولیک یا اسید سالیسیلیک هستند که می توانند به شفاف سازی پوست نیز کمک کنند.

تونر پوست

محصولات مراقبت از پوست بر پایه آب

مسلما نمى خواهید که روى پوست چرب خود، چربى بیشترى قرار دهید!

بر روى محصولات بهداشتى و مراقبتى مربوط به پوست حتما به دنبال نوشته ‘فاقد چربى’ بگردید، به خصوص براى محصولاتى مانند مرطوب کننده ها، ضد آفتاب ها و دیگر لوازم ارایشى. شما همچنین ممکن است بخواهید از محصولات دارای برچسب غیرمتداول استفاده کنید.

استفاده از این محصولات کمتر باعث انسداد منافذ و به وجود امدن کومدون های AKA می شود و احتمال بروز آکنه را نیز کاهش می دهند. محصولات بهداشتى مبتنی بر آب گزینه عالی دیگری برای انواع پوست های چرب هستند. در محصولات مبتنی بر آب، از ژل استفاده می شود و هیچ گونه باقیمانده سنگینی روی پوست بر جاى نمی گذارند.

این محصولات بسیار سبک هستند و پوست احساس راحتى و سبکى بیشترى خواهد داشت.

می توانید انواع متنوعى از ژل های مرطوب کننده، ضدآفتاب ها و فوندانشن هاى آرایشى بر پایه آب را از بازار تهیه کنید. بهتر است حتما برچسب این محصولات را بررسى کنید، چرا که برخى از این محصولات براى افرادى که چربى پوست شدید دارند و یا داراى چروک هاى شدید هستند فقط تجویز مى شود.

داروهای موضعی آکنه نیز گزینه های مبتنی بر آب هم دارند. داروهایى مانند Retin-A، Onexon و Differin و برخى دیگر از موارد به صورت ژل و بر پایه آب هستند. اگر داروهای فعلی که براى آکنه استفاده مى کنید چرب و سنگین هستند، از متخصص پوست خود بپرسید که آیا گزینه ژل و مبتنى بر آب انها وجود دارد یا خیر.

درباره جوش ها بیشتر بدانید:

جوش یا آکنه چیست؟

اسکراب برای پوست چرب و جوش دار

به نظر می رسد افرادى که عادت کرده اند تا پاکسازی پوست چرب را با اسکراب انجام دهند، به این راحتى نمى توانند از این عادت دست بکشند! فکر مى کنید که اسکراب کردن، منافذ پوست را عمیقا تمیز مى کند و چربى اضافى پوست را کاهش مى دهد؟

متاسفانه پاسخ این سوال منفى است! اسکراب کردن باعث کاهش چربى پوست نمى شود و فقط پوست را تحریک می کند. چه پوست چربى داشته باشید و چه خشک، بهتر است که با پوست خود مهربان باشید و به ارامى آن را درمان کنید.

آموزش مراحل پاکسازی پوست چرب

لایه برداری پوست های چرب

در رابطه با پوست هاى چرب، بهتر است دقت کنید که بیش از حد لایه بردارى نشوند. این کار مى تواند باعث خشک شدن پوست و در نتیجه تولید چربى بیشتر شود. متخصصین پوست که با آنها صحبت کردیم، اظهار داشتند که استفاده از یک اسکراب مى تواند گزینه مناسبى براى لایه بردارى پوست چرب باشد، به خصوص که این نوع مواد آلودگى هاى روى پوست را نیز از بین مى برند.

بهتر است از لایه بردارهای زغالی استفاده کنید، چرا که این مواد چربى اضافى پوست را بهتر از بین مى برند. همان طور که لایه برداری بیش از حد براى پوست مضر است، لایه بردارى نکردن و یا وفقه انداختن بیش از حد بین جلسات لایه بردارى نیز براى پوست مضر است.

باید در نظر داشته باشید که چربى دشمن پوست شما نیست و فقط حضور آن در مقادیر بیش از حد است که براى پوست مضر است.

⬅ در همین ارتباط بخوانید: مزایا و عوارض تزریق چربی به صورت

براى این که بدانید هر چند وقت یکبار به لایه بردارى احتیاج دارید، ابتدا باید نوع پوست خود را مشخص کنید. براى مثال، پوست هاى حساس فقط باید هفته اى یکبار لایه بردارى شوند، در حالى که پوست هاى طبیعى، مختلط و چرب باید هفته اى دو الى سه بار لایه بردارى شوند.

اگر بیش از حد لایه بردارى کنید، درخشش طبیعى پوست از بین خواهد رفت. به همین دلیل متخصصان پوست و متخصص پزشکی توصیه می کنند افرداى که پوست چربى دارند فقط دوبار در هفته لایه بردارى کنند، یکبار در آخر هفته و یکبار در طول هفته.

لایه بردارها را به طور مرتب استفاده کنید.

داروهاى درمان آکنه و محصولات لایه بردار مى توانند چربى اضافى پوست را کاهش دهند و ظاهر منافذ باز و بزرگ را بهبود دهند. چربى اضافى پوست و منافذ بزرگ هم مى توانند مانند خود آکنه ها خسته کنند و آزاردهنده باشند. اگرچه نمی توانید اندازه منافذ پوست خود را بطور دائم کوچک کنید، ولى می توانید با استفاده از محصولات مناسب به طور موقت ظاهر آنها را کوچکتر کنید.

بسیاری از داروهای آکنه علاوه بر پاکسازى پوست، منافذ باز و بزرگ را نیز درمان مى کنند.

استفاده از رتینوئیدهای موضعی، باعث کاهش منافذ باز و بزرگ مى شوند. استفاده از اسید سالیسیلیک، که مى توان آن را بدون نسخه نیز تهیه کرد، مى تواند گزینه مناسب دیگری باشد. اگر پوست شما آکنه ندارند و فقط مى خواهید ظاهر منافذ باز و بزرگ پوست خود را درمان کنید، استفاده از محصولات لایه بردار بهترین گزینه براى شما است. اسیدهای هیدروکسی آلفا مانند اسید گلیکولیک، مى توانند منافذ را از آلودگى ها پاکسازى کنند و منافذ را کوچکتر کنند.

در هواى گرم و خشک، از سرم و روغن استفاده کنید!

ممکن است معقول به نظر نرسد، ولى اکثر افراد در هواى گرم و خشک کمتر عرق مى کنند و رطوبت پو ست کاهش پیدا مى کند. بنابراین براى حفظ رطوبت و چربى پوست در این نوع آب و هوا بهتر است از سرم و روغن بیشترى استفاده کنید و براى بسته نگه داشتن منافذ پوست از تونرها استفاده کنید.

استفاده از روغن و سرم به پوست شما کمک مى کند تا بهتر نفس بکشد. همیشه پیش از استفاده از سرم و روغن، پوست صورت خود را با تونر تمیز کنید تا بهتر جذب شوند، در غیر این صورت در حال اضافه کردن روغن روى چربى هاى قبلى هستید!

مناطق جوش صورت

مراحل پاک سازی پوست صورت

پاکسازى مضاعف روشى است که شامل استفاده از یک پاک کننده مبتنى بر روغن و یک ماده پاک کننده بر پایه آب است که باعث می شود تا گرد و غبار و آلودگى ها از سطح پوست شما پاک شود.

در ادامه مطالب چگونگى به کار گیرى این روش و این که چگونه پوست پاک سازى مى شود را توضیح خواهیم داد.

مرحله اول: پاک کننده بر پایه روغن

اولین گام در پاکسازی پوست چرب به صورت مضاعف، استفاده از پاک کننده روغنى است.

از پاک کننده های مبتنی بر روغن می توان برای تمیز کردن آلودگى های مبتنی بر روغن استفاده کرد و پس از آن، فرد پوست لطیف ترى خواهد داشت. پیش از آن که چگونگى انجام این مرحله رو توضیح دهیم، بگذارید راجع به مرحله اى که بسیار مهم است و همیشه نادیده گرفته مى شود تذکرى بدهم: “شستشو با آب”، توجه داشته باشید که حتما صورت خود را با آب بشویید. سپس از پاک کننده هاى مبتنى بر روغن استفاده کنید تا چربى اضافى پوست شما پاک شود و همچنین لطافت پوست نیز حفظ شود.

برای شستن صورت با یک پاک کننده روغنی، کافی است یک پمپ از پاک کننده را بر روى پوست شسته شده و خشک شده  اعمال کنید و با حرکات دایره ای به سمت بالا ماساژ دهید. سپس صورت خود را به روشى که توضیح داده شد، با حرکات مدور به مدت ٣٠ الى ۴٠ ثانیه ماساژ دهید و بعد دست هاى خود را با آب ولرم بشویید.

در این مرحله، شما متوجه مى شوید که ماده پاک کننده ى روغنى شروع به امولسیون شدن مى کند و شما مى بایست صورت خود را با آب ولرم بشویید – چند بار صورت خود را بشویید تا مطمئن شود که پاک کننده ى روغنى روى پوست باقى نمانده باشد – سپس کار با پاک کننده  مبتنی بر آب را شروع خواهیم کرد.

مرحله دوم: پاک کننده مبتنی بر آب

پاک کننده های مبتنی بر آب، آلودگى هاى حلال در آب را پاکسازى مى کند، این آلودگى ها به وسیله پاک کننده هاى مبتنى بر روغن از روى پوست پاک نمى شوند و براى پاک کردن آنها حتما باید از پاک کننده هاى مبتنى بر آب استفاده کرد. برای تمیز کردن پوست صورت با یک پاک کننده ى مبتنى بر آب، کافی است  که پوست خود را با آب ولرم مرطوب کنید و مقدارى از پاک کننده را در کف دست خود قرار دهید. سپس، این مواد را به صورت مدور و به مدت ٣٠ ثانیه روى پوست خود ماشاژ دهید و در نهایت صورت خود را با آب ولرم بشویید. سپس مى توانید از دیگر محصولات مربوط به مراقبت پوستى خود استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر