مراقبت های بعد از PRP مو چیست؟

پلاسمای غنی از پلاکت یا PRP ماده ای است که برای تسریع بهبودی تزریق می شود. پلاسما بخشی از خون است که حاوی فاکتور ها یا پروتئین های خاصی جهت کمک به لخته شدن خون می باشد. علاوه بر آن، این ماده شامل پروتئین هایی است که از رشد سلول حمایت می کنند. پزشکان به وسیله تزریق پلاسما به سر به تقویت مو می پردازند. دلیل چنین کاری این است که تزریق PRP به بافت های آسیب دیده، بدن را جهت تولید سلول های جدید و  سالم تحریک کرده و همچنین بهبودی را تسریع می کند.

PRP شمشیر دولبه ای است که در صورتیکه مراقبت های بعد از PRP به درستی انجام نگیرد می تواند سبب بروز عوارضی شود اما به صورت کلی روشی بسیار موثر و مفید جهت تحریک رشد فولیکول های مو است.

از آنجایی که عوامل رشد بافتی، در مواد تزریقی از قبل آماده شده ­ی رشد، غلظت بیشتری دارند، محققان تصور می کنند که احتمالا بافت های بدن سریع تر بهبود می یابند. این درمان به صورت قطعی اثبات نشده است. علاوه بر آن، این روش به عنوان یک روش درمانی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید نشده است.

پی آر پی چیست؟

برای درک اینکه پی آر پی چگونه عمل می کند، باید از نقش پلاکت ها در سلامت انسان آگاه باشید. پلاکت ترکیبی  از خون، گلبول سفید و گلبول قرمز هستند. زمانی که فردی دچار زخم یا بریدگی می شود، پلاکت جزو اولین واکنش های بدن هستند که به محل زخم می رسند تا خونریزی را متوقف و زخم را بازسازی کنند.

محققان معتقدند که اگر بتوانند این پلاکت ها را استخراج کرده و آن ها را به محل آسیب دیده تزریق کنند، می توانند سرعت بازسازی بافت را بهبود بخشند.

برای تولید PRP، یک متخصص نمونه خون بیمار را گرفته و آن را در دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می دهد. این دستگاه با سرعت زیاد می چرخد و باعث می می شود اجزای خون جدا شوند. سپس پلاکت ها برای تزریق از خون جدا می شوند.

پی آر پی شامل مقدار مشخصی فاکتور رشد و پروتئین می شود که پروژه ترمیم بافت را سریعتر می کند. از آنجایی که برخی از انواع ریزش مو به دلیل آسیب فولیکول مو اتفاق می افتد، محققان از ابتدا بر این باور بودند که پی آر پی به رشد مجدد موها بعد از دچار شدن فرد به آلوپسی ژنتیکی (ریزش موی ارثی) کمک می کند.

از آن زمان تا کنون، prp یکی از روش های محبوب ترمیم مو می باشد. پزشکان از پی آر پی برای درمان آسیب تاندون ها، ماهیچه ها و رباط صلیبی به خصوص برای ورزشکاران آسیب دیده می باشد.

آیا prp مؤثر است؟

در سال 2019، یک گروه از محققان مروری بر تحقیقات پی آر پی انجام دادند که بر اساس آن نتیجه گرفتند که پی آر پی ریزش مو را کاهش داده و قطر مو و تراکم موهای رشد کرده را افزایش می دهد. همچنین تحقیقات حاکی از آن بودند که PRP در درمان ریزش موی ارثی و آلوپسی آره آتا (ریزش موی سکه ای) مؤثر است و از پی آر پی به عنوان یک روش تضمینی در درمان ریزش مو نام برده اند.

مراحل درمان PRP مو

درمان PRP مو یک فرایند سه مرحله ای می باشد. اغلب درمان های PRP به 3 جلسه درمانی با فاصله ای 4 تا 6 هفته ای نیازمندند. انجام درمان هایی که جهت نگهداری نتایج انجام می شوند هر 4 تا 6 ماه نیاز می باشد.

1- گرفتن خون

از فرد خون که معمولا از بازو می باشد؛ گرفته شده و در یک دستگاه سانتریفیوژ قرار داده می شود که با چرخش سریع خود مایعات با تراکم های متفاوت را از یکدیگر جدا می کند.

2- سانتریفیوژ کردن

پس از 10 دقیقه سانتریفیوژ کردن، خون به سه لایه تقسیم می شود:

  • پلاسمای کم پلاکت
  • پلاسمای پر پلاکت
  • گلبول های قرمز خون

3- تزریق به پوست سر

پلاسمای غنی از پلاکت به درون سرنگی کشیده شده و سپس به نواحی از پوست سر تزریق می شود که نیاز به رشد بیشتر مو دارند. تحقیقات کافی در ارتباط با موثر بودن یا نبودن PRP انجام نشده است. همچنین، مشخص نیست که این روش درمانی بر روی چه افرادی و تحت چه شرایطی بیشترین تاثیر را دارد.

طبق یک مطالعه، با اینکه PRP مدارک علمی و تئوری کافی جهت حمایت از خود جهت استفاده در ترمیم مو دارد، اما ترمیم مو ها به وسیله PRP هنوز در مراحل اولیه خود می باشد. شواهد بالینی هنوز محدود هستند.

مراحل درمان prp مو

مراقبت بعد از پی آر پی مو

هنگامی که پس از آسیب، PRP تزریق می شود، پزشک می تواند به فرد توصیه کند تا ناحیه مورد نظر را استراحت دهد. با این حال، این توصیه ها بیش از اینکه در مورد تزریقات PRP باشند به آسیب مربوط می شوند. اغلب افراد می توانند پس از تزریقات PRP به فعالیت های روزانه خود ادامه دهند.

از آنجایی که تزریقات PRP با هدف تسریع رشد و بهبودی انجام می شوند، فرد ممکن است تغییری سریع را پس از دریافت تزریقات احساس نکند. با این حال، پس از چند هفته یا چند ماه، فرد می تواند بهبود سریع تر یا رویش بیشتر موها را نسبت به میزانی که در صورت عدم انجام تزریقات انتظار داشته، در آن ناحیه مشاهده کند.

برای مشاوره PRP لطفا بر روی لینک زیر کلیک کنید:

تماس با دکتر مجید زاده

عوارض PRP موی سر

از آنجایی که درمان PRP شامل تزریق خون فرد به پوست سر او می شود، فرد در معرض ابتلا به بیماری های واگیر دار قرار ندارد. با این حال، هر گونه درمانی که شامل تزریق می شود همواره خطر ابتلا به عوارض جانبی از جمله موارد زیر را به همراه دارد:

  • آسیب به عروق خونی یا اعصاب
  • عفونت
  • کلسیفیکاسیون در محل تزریق
  • بافت اسکار (جای زخم)

همچنین، احتمال دارد که فرد به ماده بی حس کننده استفاده شده در درمان واکنشی نامطلوب دهد. در صورتی که قصد انجام درمان PRP مو  برای ریزش آن را دارید، حساسیت خود را نسبت به مواد بی حس کننده به طور کامل برای پزشک خود توضیح دهید.

خطرات PRP برای مو

باید از اطلاع دادن تمامی دارو های مصرفی خود از جمله مکمل ها و داروهای گیاهی به پزشک اطمینان یافت. هنگامی که فرد برای مشاوره اولیه مراجعه می کند، در صورت داشتن موارد زیر پزشکان بسیاری او را از انجام PRP مو برای درمان ریزش مو منع می کنند:

  • مصرف داروهای رقیق کننده خون
  • مصرف شدید سیگار
  • داشتن سابقه مصرف الکل یا سوء مصرف دارو

همچنین، در صورت ابتلا به موارد زیر احتمال دارد از انجام این درمان برای بیمار اجتناب شود:

  • عفونت های مزمن یا حاد
  • سرطان
  • بیماری کبدی مزمن
  • بیماری پوستی مزمن
  • ناپایداری همودینامیک
  • هیپوفیبرینوژنمی
  • اختلالات متابولیک
  • سندرم های اختلالات پلاکتی
  • اختلالات سیستمی
  • سپسیس
  • پایین بودن شمار پلاکت ها
  • بیماری تیروئیدی

خطرات prp مو

آیا پی آر پی سرطانزا است؟

پی آر پی از خون غلیظ شده خود فرد بیمار بدست می آید و به دلیل اینکه برخی افراد این روش را با روش کشت سلولی اشتباه می گیرند، شابیعه سرطان زا بوده prp مطرح شده است. هر چند باید در هنگام تزریق پی آر پی حتما به مراکز معتبر و تخصصی پوست و مو مراجعه نمود و از انجام این عمل نزد پزشکان عمومی اجتناب کرد. زیرا بر اساس قانون، پزشکان عمومی مجوز انجام این کار را ندارند.

البته باید توجه کرد که افراد با سابقه سرطان نیز از انجام عمل پی آر پی منع شده اند.

کاربرد های prp 

محققان در چند مورد تزریقات PRP را انجام می دهند. علاوه بر درمان ریزش مو که پزشکان برای رشد مو و جلوگیری از ریزش مو PRP را به پوست سر تزریق می کنند؛ پی ار پی در موارد دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از:

1- آسیب های تاندونی

تاندون ها نوار هایی ضخیم و سفت هستند که عضله را به استخوان متصل می کنند. التیام تاندون پس از آسیب ها معمولا به کندی صورت می گیرد. پزشکان از تزریقات PRP برای درمان مشکلات مزمن تاندونی مانند آرنج تنیس بازان، التهاب تاندون آشیل، آسیب زانو ناشی از پرش (درد در تاندون پاتلار زانو) استفاده می کنند.

2- آسیب های حاد

پزشکان از تزریقات PRP برای درمان آسیب های ورزشی حاد مانند کشیده شدن عضلات همسترینگ یا پیچ خوردگی های زانو استفاده می کنند.

3- ترمیم پس از جراحی

گاهی اوقات، پزشکان پس از جراحی با هدف ترمیم پارگی رباط یا تاندون از تزریقات PRP استفاده می کنند. از نمونه های پارگی تاندون و رباط به ترتیب می توان به پارگی تاندون چرخنده در شانه و پارگی رباط صلیبی اشاره کرد.

4- استئوآرتریت

پزشکان PRP را به زانو های افراد مبتلا به استئوآرتریت یا آرتروز تزریق کرده اند. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که در درمان استئوآرتریت تزریقات PRP نسبت به تزریقات هیالورونیک اسید (یک درمان سنتی) تاثیر بیشتری داشته اند. با این حال، این آزمایش بر روی گروهی کوچک و متشکل از 160 نفر انجام شده و برای قطعی شدن این گفته به تحقیقات بزرگتری نیاز است.

لازم به ذکر است که هیچ کدام از این موارد مصرف از نظر ارائه نتایج به طور قطعی اثبات نشده اند.

مطلب مرتبط: مزوتراپی مو

عکس پی ار پی مو

عکس پی ار پی مو

مراقبت قبل از تزریقات PRP مو

به طور کلی، چندین مورد جهت آماده شدن برای تزریقات PRP مورد نیاز است.

با این حال، PRP می تواند به روش های مختلفی تزریق شود. برای مثال، گاهی اوقات قبل از تزریق، محلول موضعی بی حس کننده لیدوکائین به پوست سر اعمال می شود. ممکن است برای اعمال این دارو فرد ملزم باشد تا زودتر در جلسه درمانی حاضر شود.

در مواقع دیگر جهت کاهش هر گونه ناراحتی یک ماده بی حس کننده موضعی با PRP ترکیب می شود. گاهی اوقات، پزشک PRP را در حین جراحی تزریق یا اعمال می کند. در این مورد، آماده شدن برای تزریقات PRP شامل پیروی از توصیه های قبل از عمل جراحی می شود.

فرایند تزریق PRP

در این قسمت مواردی بیان شده اند که از فرایند تزریق موضعی PRP انتظار می رود:

1- یک فرد متخصص در زمینه مراقبت سلامت یک نمونه خون از فرد می گیرد. مقدار نمونه به محلی بستگی دارد که قرار است PRP به آن تزریق شود. برای مثال، در یک مطالعه مقدار خون گرفته شده برای تزریق به پوست سر 20 میلی لیتر بود. این مقدار کمی بیشتر از یک قاشق چایخوری است.

2- خون در یک سانتریفیوژ قرار می گیرد. این مورد دستگاهی است که با سرعت بالایی چرخیده و سبب جداسازی مواد درون خون می شود. فرایند جداسازی در حدود 15 دقیقه به طول می انجامد. یک تکنسین پلاسمای جدا شده را گرفته و آن را برای تزریق به ناحیه مورد نظر آماده می کند.

3- پزشکان اغلب برای مشخص کردن نواحی خاص جهت تزریق از تصویر برداری هایی مانند سونوگرافی استفاده می کنند. از جمله این نواحی خاص جهت تزریق می توان به تاندون ها اشاره کرد. سپس پزشک PRP را به ناحیه مورد نظر تزریق می کند. طبق مراقبت سلامت Emory این فرایند حدود 1 ساعت به طول می انجامد.

تعداد جلسات پی ار پی مو

تعداد جلسات درمان پی آر پی با توجه به شدت ریزش مو برای هر فرد متفاوت است. به طور کلی معمولاً پی آر پی در ده جلسه با فاصله سه هفته انجام شده و پس از آن فرد باید هر سال 2-3 مرتبه درمان خود را تکرار کند.

هزینه PRP چقدر است؟

تعداد کمی از برنامه های بیمه ای بازپرداخت هزینه تزریقات PRP را پوشش می دهند. بخش عمده هزینه این عمل بر عهده فرد خواهد بود. همچنین، هزینه ها از یک مکان تا مکان دیگر متفاوت بوده و به نحوه مصرف تزریقات نیز بستگی دارند.

عوارض PRP برای قسمت های دیگر بدن

از آنجایی که PRP شامل تزریق یک ماده به پوست می شود، عوارض جانبی احتمالی نیز به همراه دارد. PRP یک اتولوگوس است یعنی حاوی موادی است که مستقیما از بدن خود فرد بدست آمده اند. این مورد خطرات بروز واکنشی حساسیتی را کاهش می دهد که می تواند در اثر تزریق دیگر داروها مانند کورتیزون یا هیالورونیک اسید به وجود آید. با این حال، خطراتی نیز در تزریق کردن وجود دارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت
  • آسیب های عصبی
  • درد در محل تزریق
  • آسیب بافتی

فرد باید در ارتباط با این خطرات احتمالی و همچنین اقدامات پزشک جهت کاهش این خطرات با او صحبت کند.

 

پوست پدیا

مرجع تخصصی پوست و مو و زیبایی

3.3/5 - (3 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر