۱۰ باور غلط درباره عوارض بوتاکس

وقتی که صحبت از عوارض بوتاکس می شود، اطلاعات موجود در فضای وب می تواند بسیار زیاد و گیج کننده شود. و گاهی اوقات نیز غلط. ما در این مقاله 10 باور غلط رایج در مورد بوتاکس و خطرات آن را بررسی کرده ایم تا بتوانید به خوبی حقایق را از این باور های غلط تشخیص دهید. با ما همراه باشید.

بوتالونیوم نیوروتوکسین، که در زمانی آن را سمی ترین ماده بر روی کره زمین معرفی می کردند، در دو نوع مختلف وجود دارد؛ بوتاکس و دیسپورت. این ماده اخیرا کاربرد زیادی در حوزه پزشکی و زیبایی پیدا کرده است و برای درمان برخی موارد خاص از آن استفاده می شود. علی رغم افزایش میزان استفاده از بوتاکس، بسیاری از مردم هنوز به خاطر باور های رایج و غلط گیج و گمراه هستند و نمی توانند تصمیم بگیرند.

عدم درمان افتادگی پلک بعد از بوتاکس

باور غلط شماره ۱

این تا حدی یک باور غلط است، با این حال فردی که برای چهار ماه با یک پلک افتاده زندگی کرده است نظر دیگری دارد! پایین افتادگی پلک بالای چشم ها می تواند پس از تزریق بوتاکس رخ دهد. این ممکن است دو هفته پس از تزریق بوتاکس اتفاق بیوفتد و بیشتر از بیمارانی با سنین بالا رخ می دهد که برای اولین بار از بوتاکس استفاده می کنند. این ریسک با تزریق بوتاکس یک سانتی متر بالاتر از ابرو کاهش پیدا می کند.

افتادگی پلک بعد از بوتاکس

معمولا دستورالعملی به بیماران ارائه می شود تا از مالیدن ناحیه مربوطه اجتناب کنند. بیشتر پلک های پایین آمده پس از 4 هفته به جای خود برمی گردند. پلک های بزرگ شده را نیز می توان به سادگی درمان کرد. اما افتادگی پلک ها کمی سخت تر درمان می شود با این حال بسیاری از بیماران نسبت به یک ماده خاص درمانی در این زمینه واکنش خوبی نشان می دهند.

آیا دچار پتوز بعد از بوتاکس شده اید؟! درمان افتادگی پلک بعد از بوتاکس

باور غلط شماره 2

خوابیدن بعد از بوتاکس ممنوع است!

این به نظر یک باور غلط است با این حال برخی دکتر ها هنوز هم چنین دستورالعملی به مراجعه کنندگان خود می دهند. منطق مربوط به آن نیز به خاطر این حقیقت است که افتادگی پلک بر اثر جابجایی ماده سمی به سمت سپتوم مداری اتفاق می افتد.

با این حال اگر واقعا چنین چیزی درست باشد مراجعه کننده ها باید برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی باید روی سر خود بایستند. در حالت عمومی نباید چنین دستورالعملی به افراد  داد. فشردگی های فعال عضلات تحت درمان می تواند احتمال جذب بوتاکس را افزایش داده و انتقال آن کاهش یابد.

باور غلط شماره 3

تزریق بوتاکس درد دارد!

در طرف مقابل باید بگوییم که تزریق بوتاکس معمولا بدون هیچ دردی انجام می شود. سوزنی که از آن برای وارد کردن بوتاکس استفاده می شود ریز است، در حقیقت سایز آن کوچک تر از سوزن هایی است که به منظور تزریق انسولین برای بیماران دیابت استفاده می شود. آن هایی که تجربه تزریق بوتاکس را داشته اند آن را از لحاظ درد با نیش حشرات کوچک مقایسه میکنند.

اما برخی افراد ترجیح می دهند حدود 15 دقیقه قبل از پروسه تزریق بوتاکس از یک کرم بی حس کننده بر روی صورت خود استفاده کنند که به کلی درد را از بین می برد. پس از تزریق بوتاکس خبری از درد نخواهد بود.

باور غلط شماره 4

تزریق بوتاکس باعث سردرد می شود!

در طرف مقابل باید بگوییم که با این که بوتاکس می تواند در دو الی سه درصد مردم سردرد ایجاد کند، اما می تواند در خیل عظیمی از افراد سردرد را برطف کند. مدتی است که پژوهشگران متوجه شده اند که بوتاکس می تواند به پیشگیری و درمان میگرن کمک کند.

بدین منظور، متخصصین معمولا بوتاکس را در نواحی مختلف محرک در افراد تزریق می کنند که در هر فرد با فرد دیگر فرد دارد. مدت زمان تاثیر بوتاکس بر روی پیشگیری از میگرن حدود ۱۰ الی ۱۳ هفته است و شروع تاثیر ممکن است چند هفته ای طول بکشد. به شکل ایده آل، این دارو نباید بیش از ۳ الی ۴ بار در ماه استفاده شود.

کلینیک تزریق بوتاکس شمال تهران

اگر شما هم به مزایای بوتاکس باور دارید، همین حالا جهت مشاوره و تعیین وقت تماس بگیرید.

۰۲۱۲۲۶۵۷۹۱۶

مرکز جوانسازی دکتر گیتا مجید زاده

باور غلط شماره 5

بهترین سن بوتاکس ، بالای 40 سال است!

سخت است بفهمیم منشا این باور غلط چیست و آیا هنوز در بین افراد جوان در کشور های توسعه یافته وجود دارد یا خیر. این حس احتمالا در بین نسل های پیرتر وجود دارد که کمتر در معرض رسانه و فشار روانی هم سن و سالان قرار دارند.

این افراد معمولا حس می کنند این یک اتفاق بزرگ است که بخواهند به پزشکی برای تزریق بوتاکس مراجعه کنند بدون این که فردی جز خودشان از این موضوع با خبر باشد.

در واقع، سن میانگین شروع استفاده از بوتاکس در آمریکا هم اکنون به ۱۹ سال کاهش یافته است چرا که جوانان متوجه شده اند که مواجهه با یک مشکل در همان مراحل ابتدایی آن آسان تر است و اگر زودتر شروع کنند، چین و چروک صورت به سراغ آن ها نخواهد آمد.

اگر شما زودتر شروع کنید احتمالا نتیجه بهتری را خواهید گرفت و کمتر نیاز دارید که در ادامه زندگی خود به آن ادامه دهید.

باور غلط شماره ۵

تنها تزریق بوتاکس در صورت اثر دارد

این یک باور کاملا غلط است اما برخی افراد هنوز به آن فکر می کنند. در حقیقت باید بدانید که نوزادانی که از فلج عضلانی رنج می برند با دریافت حجم های بیشتر بوتاکس می توان مشکلشان را برطرف کرد. همچنین جالب است بدانید پزشکانی متوجه این موضوع شدند که بر روی اسپاسم عضلانی تحقیق انجام می دادند و در تحقیقات خود فهمیدند بوتاکس تاثیر مناسب برای رفع چین و چروک دارد. در واقعیت، از بوتاکس برای درمان تعریق زیر بغل، میگرن، اسپاسم ها، سکته، بی اختیاری، فلج مغزی، درمان آندومتریوز و همچنین درد شدید پشت و گردن استفاده می گردد.

باور غلط شماره 7

بوتاکس سمی است!

تقریبا هر مخدر با ارزش که در محصولات دارویی استفاده می شود در واقع محلولی از یک ماده سمی است. اگر فردی امروز با مشکل قلبی و عروقی مواجه شود و او را به بیمارستان ببرند از موادی نظیر دیجوکسین، آتروفین، لیدوکایین و یا آدرنالین استفاده می کنند تا جان وی را نجات دهند و همه این ها از گیاهان، میکروب ها و حیواناتی خاص استخراج می شوند تا مورد استفاده قرار گیرند.

عوارض تزریق بوتاکس

برخی از داروها نظیر دیجوکسین که از گیاه فاکسگلاو استخراج می شوند در صورتی که در حجمی زیاد مورد استفاده قرار گیرند می توانند منجر به ایست قلبی فرد شوند. اگر آن ها را به حالت محلول در آوریم میزان اثر آن ها کم می شود اما باز هم امکان متوقف کردن ناگهانی قلب شما را دارند.

بوتاکس یک محلول ضعیف از سم بوتولینوم است که می تواند نوعی جدی از مسمومیت غذایی را در افراد ایجاد کند. امنیت بوتاکس نیز با تزریق حجم مناسبی از آن در یک عضله یا گروهی از عضلات تضمین می شود که به همین دلیل این ماده نمی تواند در خارج از ناحیه مد نظر فعالیت و تاثیری داشته باشد.

نوزادان تازه به دنیا آمده ای که از مشکل فلج مغزی یا اسپاسم عضلانی رنج می برند بدون تجربه کوچکترین مشکل و عوارضی، دز های بسیار بیشتری از بوتاکس را دریافت می کنند.

بسیاری از پزشکان موافق این باور هستند که آسپیرین و آنتی بیوتیک ها به نسبت بوتاکس برای بدن خطرناک تر هستند. با این حال همچون هر داروی دیگری، مشکلات و عوارض جانبی ممکن است برای فرد رخ دهند و پروسه های مربوط به تزریق بوتاکس باید توسط افراد ماهر انجام شوند.

هزینه تزریق بوتاکس ایرانی و بوتاکس انگلیسی

باور غلط شماره ۸

عدم امکان مسافرت و پرواز بعد از بوتاکس

این نیز احتمالا یک باور غلط باشد با این حال پزشکان در مورد آن دستورالعمل می دهند. منطق این باور نیز آن است که فشار وارده بر اکابین هواپیما می تواند منجر به جابجایی بوتاکس شود. بنابراین به مراجعه کنندگان پیشنهاد می شود پس از تزریق پرواز نداشته باشند. با این حال فشار موجود در کابین مشابه با فشار هوای آزاد روی زمین است.

باور غلط شماره ۹

تزریق بوتاکس برای همیشه

اسنادی وجود دارد که حدود 5 درصد از بیمارانی که به شکل ادامه دار از تزریق بوتاکس بهره گرفته اند یک آنتی بادی خنثی کننده را در خود تولید خواهند کرد که می تواند منجر به توقف عملکرد بوتاکس گردد. احتمال رخ دادن این موضوع بستگی به حجم های زیاد تزریق بوتاکس دارد.

بوتاکس زیر بغل

باور غلط شماره ۱۰

تزریق بوتاکس زیر بغل تاثیری بر کاهش تعرق ندارد

در حقیقت باید بگوییم که بوتاکس تقریبا تاثیر ۱۰۰ درصدی بر روی تعریق زیاد دارد که می تواند تا یک سال ادامه دار باشد. یک مشکل خاص با نام هایپرهیدروسیس بر اثر پر کاری غدد تعریق وجود دارد که برخی افراد از آن رنج می برند.

یک پژوهش دانشگاه کالیفورنیا در سال 2002 وجود دارد که در آن دوازده بیمار مطالعه شدند و تزریق بوتاکس بر روی آن ها و در ناحیه زیر بغل انجام شد. میزان بوتاکس استفاده شده در این پژوهش مشابه با حجم مورد استفاده برای چین و چروک صورت بود. تمامی این افراد اعلام کردند که در عرض 48 ساعت تعریق آن ها کم شده بود. ادامه تحقیقات نشان داد که بوتاکس تاثیر پنج تا دوازده ماهه بر کاهش تعریق زیر بغل دارد.

عوارض بوتاکس لب

بوتاکس و سایر تزریقات بر روی لب ها زمانی که توسط یک پزشک حرفه ای دارای مجوز انجام شوند، بی خطر محسوب می شوند. همه پزشکان موظف هستند از دستورالعمل های ایمنی را که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تهیه شده است ، پیروی کنند. با این حال ، استفاده از سم بوتولینوم در ناحیه اطراف دهان (اطراف لب ها ) توسط FDA هنوز ایمن محسوب نمی شود.

صرف نظر از این ، شما ممکن است پس از انجام این تزریق عوارض جانبی خفیفی را تجربه کنید. این عوارض معمولاً چند روز طول می کشد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بی حسی در محل تزریق
  • کبودی در محل تزریق
  • تورم ، که می تواند باعث شود لب های شما موقتاً بزرگتر از حد انتظار ظاهر شود
  • حساسیت به تماس
  • سردرد
  • حالت تهوع

برخی عوارض منحصرا مربوط به انجام تزریق در اطراف دهان می باشد. به عنوان مثال ، اثر شل کننده ای که باعث ضعف عضلات لب می شود و ظاهر چین و چروک ها را کاهش می دهد ، همچنین می تواند مانع از توانایی شما در لبخند زدن ، بوسیدن ، سوت زدن و مکیدن از طریق نی شود. حتی ممکن است روی گفتار شما نیز تأثیر بگذارد. برخی  افراد گزارش می دهند که لب های خود را ناخواسته گاز می گیرند.

اگر بوتاکس از عضله هدفمند به نواحی دیگر بدن شما منتقل شود ، سبب عارضه ی جانبی نادر اما جدی می شود.

اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید ، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • ضعف کلی عضلات
  • مشکل در تنفس
  • مشکل در صحبت کردن
  • مشکل در بلع
  • اختلالات بینایی

اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن ندارید ، نباید تزریق بوتاکس را انجام دهید.

عوارض بوتاکس در دراز مدت

از آنجایی که اثرات تزریق بوتاکس موقت است ، بیشتر افراد پس از مدتی نیاز به تزریق مجدد دارند. با این حال ، تحقیقات در مورد اثربخشی و ایمنی طولانی مدت آن محدود است.

یک منبع معتبر مطالعاتی در سال 2015 ،  اثرات تزریق بوتاکس بر روی شرکت کننده های مطالعه که هر 6 ماه یک بار آن را دریافت کرده اند را ارزیابی کرده است. محققان ارزیابی را در دو سال انجام دادند.

آن ها در نهایت از این مطالعه نتیجه گرفتند که خطر عوارض جانبی با گذشت زمان افزایش نمی یابد. افرادی که تزریق مکرر داشتند نیز در دراز مدت موفقیت درمانی بهتری داشتند.

با این حال ، نتایج یک مطالعه دیگر در سال  2015 نشان می دهد که عوارض جانبی ممکن است بعد از تزریق 10 یا 11ام ظاهر شود.

به عنوان مثال ، محققان در یک مطالعه شامل یک منبع معتبر شامل 45 شرکت کننده در طی 12 سال بودند ، عوارض بوتاکس را بررسی کردند. شرکت کنندگان به طور مرتب تزریق بوتاکس را دریافت می کردند. در این مدت ، 20 مورد از عوارض جانبی گزارش شده است. این عوارض شامل موارد زیر است :

  • مشکل در بلع
  • افتادگی پلک
  • ضعف گردن
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تاری دید
  • ضعف عمومی
  • مشکل در جویدن
  • خشونت صدا
  • ادم یا تورم
  • مشکل در صحبت کردن
  • تپش قلب

برای درک عوارض احتمالی بلند مدت تحقیقات بیشتری لازم است.

عوارض دیسپورت

در صورت بروز علائم آلرژی به دیسپورت سریعا به پزشک مراجعه کنید مانند کهیر ، اشکال در تنفس ، غش کردن ،  تورم صورت ، لب ها ، زبان یا گلو.

سم بوتولینیوم موجود در دیسپورت می تواند به مناطق دیگر بدن فراتر از محل تزریق  گسترش یابد. این امر باعث ایجاد عوارض جانبی جدی در برخی  افرادی برای زیبایی تزریق می کنند می شود  .

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی ، که ممکن است تا چند هفته پس از تزریق دیسپورت وجود داشته باشد ، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • در تنفس ، صحبت کردن یا بلعیدن مشکل داشتید.
  • صدای خشن ، پلک های افتاده؛
  • مشکلات بینایی؛
  • ضعف عضلانی غیرمعمول یا شدید (خصوصاً در ناحیه ای از بدن که به تزریق نشده باشد).
  • از دست دادن کنترل مثانه.
  • درد یا سوزش هنگام ادرار کردن ، ادرار قرمز یا صورتی؛
  • پوسته پوسته شدن یا اشک ریزش از چشم.
  • بثورات پوستی شدید یا خارش پوست.
  • ضربان قلب سریع ، آهسته یا ناهموار. یا
  • درد قفسه سینه یا احساس سنگینی ، انتشار درد به بازو یا شانه ، احساس ناراحتی عمومی.

عوارض جانبی رایج دیسپورت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ضعف عضلانی در نزدیکی محل تزریق دارو.
  • سرگیجه ، خلق و خوی افسرده؛
  • کبودی ، خونریزی ، درد ، قرمزی یا تورم در ناحیه ی تزریق
  • سردرد ، درد عضلانی ، درد در بازوها یا پاها.
  • تب ، سرفه ، گلودرد ، آبریزش بینی یا گرفتگی بینی
  • افتادگی پلک ، چشمان خشک یا پف کرده. (برای مطالعه روش های درمان پف زیر چشم کلیک کنید)
  • حالت تهوع ، خشکی دهان.
  • مشکل در بلع؛ یا
  • احساس خستگی.

اقدامات قبل از تزریق بوتاکس

  • از 24 ساعت قبل از درمان از الکل استفاده نکنید (ممکن است الکل خون را رقیق کند و خطر ایجاد کبودی را افزایش دهد).
  • از داروهای ضد التهاب و رقیق کننده خون بپرهیزید، در صورت امکان از دو هفته قبل از درمان. داروها و مکمل هایی نظیر آسپرین، ویتامین ای، عصاره گینکو بیلوک، جنسینگ، مخمر سنت جون، امگا 3، مکمل روغن ماهی، ایبوپروفن، موترین، ادویل، الوا و دیگر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی دارای اثر رقیق کنندگی خون هستند و میتوانند خطر ایجاد کبودی و تورم بعد از تزریق را افزایش دهند.
  • قرار ملاقاتتان برای پر کردن صورت و بوتاکس را حداقل تا دو هفته قبل از جشن ها و اتفاقات ویژه هماهنگ کنید. نتایج حاصل از پر کردن صورت و تزریق بوتاکس بعد از نزدیک 4 تا 7 روز پدیدار میشوند. همچنین ممکن است در این مدت تورم و کبودی وجود داشته باشد.
  • از پزشک خود بخواهید از بهترین نوع بوتاکس برای شما استفاده کند.
  • در صورت حساسیت به بوتاکس، اقدام به تزریق ژل ژوویدرم یا تزریق چربی نمایید.
  • استفاده از رتین و ویتامین-آ را دو روز قبل و بعد از درمان قطع کنید.
  • تا حداقل 24 ساعت قبل در صورتی که دچار راش، سرماخوردگی یا لکه در آن ناحیه شدید، قرار درمانی خود را تعویض کنید.
  • اگر سابقه سرماخوردگی دارید به درمان کننده خود اطلاع دهید، ممکن است به شما قبل از درمان داروی ضد ویروس داده شود.
  • حتما صبحانه خوبی میل کنید، شامل غذا و نوشیدنی قبل از عمل. این کار باعث کاهش خطر احساس سبکی سر هنگام درمان میشود.
  • اگر شما باردار یا شیرده باشید، نامزد خوبی برای این درمان نیستید.

اقدامات قبل از بوتاکس

مراقبت های بعد از بوتاکس

  • تا سه ساعت بعد از درمان، ناحیه درمان شده را هیچ گونه دستکاری نکنید. تا 10 روز بعد از تزریق بوتاکس لیزر درمانی یا میکرودرم ابریشن نباید انجام شود. درمورد انجام هرگونه فرآیند دیگر از درمان کننده خود سوال کنید.
  • بعضی از درمان کننده ها بر این باور هستند که درست بعد از تزریق بوتاکس خندیدن و اخم کردن به بوتاکس کمک میکند تا راه خود را پیدا کرده و بع عضلاتی که درون آن ها تزریق شده اند بروند.
  • تا چهار ساعت بعد از درمان با بوتاکس دراز نکشید. این کار به پیشگیری از ورود بوتاکس به کاسه چشم و افتادگی پلک کمک خواهد کرد.
  • برای پدیدار شدن نتایج 4 تا 7 روز میتواند زمان نیاز باشد. اگر نتایج دلخواه بعد از دو هفته از تزریق ایجاد نشدند، ممکن است نیاز به تزریق بیشتری بوتاکس داشته باشید. شما به میزان بوتاکسی که تزریق کرده اید هزینه پرداخت میکنید. از این رو، به مقداری که در هر بار درمان بوتاکس استفاده میشود هزینه خواهید داد.
  • فعالیت هایی تنش زا، بلند کردن اجسام سنگین یا ورزش های قدرتی را تا شش ساعت بهد از درمان انجام ندهید. این کار باعث میشود بوتاکس در محل خود بماند و به جای دیگری نرود.

عوارض بوتاکس

  • خون ریزی های سوزنی خفیف، تورم خفیف یا کبودی
  • کمی حرکت در عضلات درمان شده برای 1 تا 2 هفته
  • وجود خط های استراحت در صورت، زیرا بوتاکس فقط خط های حرکت را محو میکند
  • بعضی از بیمارن دریافتند زمانی که چین و چروک های ناحیه ای از بین می رود، چرک های نواحی دیگر میتوانند آزاردهده تر شوند. اگر میخواهید به درمان نواحی دیگر فکر کنید، ممکن است بخواهید با پزشکتان برای تنظیم قرار ملاقات جهت صحبت تماس بگیرید.

رفع عوارض بوتاکس 

❇ از حرکت چشم گیر و ماساژ ناحیه درمان شده پرهیز کنید. مگر اینکه درمان کننده تان به شما گفته باشد.

❇ تا 24 ساعت از ورزش های تنش زا خودداری کنید.

❇ تا 72 ساعت از تابش خورشید و گرما دوری کنید.

❇ برای پیشگیری از تورم زیاد از نوشیدن الکل و استفاده از نمک خودداری کنید.

❇ اگر تورم دارید ممکن است بتوانید هر ساعت برای 15 دقیقه از کمپرس سرد استفاده کنید.

❇ برای رهایی از درد از تیلنول استفاده کنید.

❇ اگر احساس تورم میکنید سعی کنید هنگام خواب صورتتان بالا بوده و کمی زیر سرتان بلند باشد.

❇ برای کمک به تورم و کبودی از آرنیکا استفاده کنید، حداقل دو روز قبل از تزریق آن را شروع کنید.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فازمه یکشنبه ۲۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 342 مشاهده پرسش
    سلام من یه کرم صدف دریایی گرفتم واسع چاقی صورت دخترم ۱۴سالشع الان میگن نباید استفاده کنه چون کورتن داره ب نظر شما چطوریع؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام عزیزم ببینید تجویز یک دارو یا رد کردن آن بدون معاینه بالینی کار غیر علمی هست برای اظهار نظر تخصصی لازم هست ایشون از نزدیک معاینه شوند
  • تصویر کاربر نگار شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    با سلام
    بوتاكس در دراز مدت مثلا بعد از ١٠ سال ، باعث تحليل عضلات صورت ميشه؟
    من ٣٠ سالمه و ميخوام سالي يكبار انجام بدم!!
    بعد از هر بار از بين رفتن بوتاكس آيا چروك ها بيشتر ميشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      ببینید اگر شما از برندهای معتبر برای بوتاکس استفاده کنید جای نگرانی نیست بعلاوه مکانیزم بوتاکس به اینصورت هست که برای جلوگیری از ایجاد چین و چروکهای صورت تزریق میشود اطلاعات کاملتر در لینک زیر موجود است.

      https://drmajidzadeh.com/162

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر