درمان و پیشگیری از افتادگی پلک پس از بوتاکس

افتادگی پلک پس از بوتاکس می تواند تقارن و زیبایی چهره افراد را بر هم بزند. این شرایط که به آن پتوز (Ptosis) نیز می گویند می تواند بسیار نگران کننده باشد، اما خوشبختانه به هیچ وجه دائمی نیست و با گذر زمان از بین می رود.
  • مشکل افتادگی پلک پس از بوتاکس یکی از عوارض جانبی تزریق بوتاکس است که البته نادر بوده و هر فردی آن را تجربه نمی کند
  • پتوز پلک یا همان افتادگی پلک معمولا به شکل طبیعی پس از گذشت چند هفته حل می شود.
  • راه های درمانی خاصی در دسترس هستند تا بتوان به کمک آن ها میزان شدت این حالت را به حداقل برسانیم.

بسیاری از افراد از بوتاکس (Botox) با عنوان یک معجزه مدرن یاد می کنند. تنها با انجام تزریقات سریع و آسان، آن هم هر سه الی چهار ماه، می توانید چین و چروک و افتادگی های دور چشم و پیشانی خود را تا سال ها از بین ببرید. این پروسه بسیار ساده و سریع است و تاثیرات آن نیز خیلی زود و بلافاصله پس از تزریق ژل مخصوص قابل رویت خواهد بود.

تصاویر افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس

توجه: این تصاویر مربوط به بیماران دکتر گیتا مجیدزاده نیست و تنها به جهت اطلاع رسانی درج شده است.

تزریق بوتاکس به عنوان یکی از محبوب ترین پروسه های زیبایی در کلینیک های مطرح جهان شناخته می شود و این موضوع به هیچ وجه غافلگیر کننده نیست.

با این حال همچون هر پروسه درمانی و زیبایی دیگری، بوتاکس نیز ممکن است مشکلات و عوارض جانبی خاصی را به همراه داشته باشد. یکی از همین عوارض بوتاکس ، افتادگی پلک در افراد است.

علاوه بر این، ریسک بروز این مشکل را می توان با رعایت برخی دستورالعمل های خاص در حین اجرای پروسه تا حد زیادی کاهش داد. با این حال حتی اگر تمامی این پروتکل ها نیز به خوبی رعایت شوند، مشکل پتوسیس پلک ها باز هم ممکن است در برخی از بیماران نمود پیدا کند.

عوامل ایجاد پتوز پلک بعد از بوتاکس

سم خاصی که در بوتاکس با نام بوتولینیوم وجود دارد با فلج کردن عمدی عضلات در صورت، معجزه خود را انجام می دهد. این فلج شدن عمدی از ایجاد شدن چین و چروک های پیشانی و خطوط خنده در چهره توسط عضلات صورت جلوگیری می کند.

علت پتوز بعد از بوتاکس

متاسفانه پس از تزریق بوتاکس و این سمت به داخل پوست، برخی پزشک ها در زمینه این که سم مربوطه به چه نقاطی منتقل می شود کنترل صد درصدی ندارند. در برخی موارد نادر این سم از طریق غشا میانی پوست به سمت عضله ای که در بالای چشم قرار دارد منتقل می شود.

کلینیک تزریق بوتاکس شمال تهران

اگر شما هم به مزایای بوتاکس باور دارید، همین حالا جهت مشاوره و تعیین وقت تماس بگیرید.

۰۲۱۲۲۶۵۷۹۱۶

مرکز جوانسازی دکتر گیتا مجید زاده

این عضله مسئول بالا و پایین آمدن پلک چشم های شما است. در واقع کارکرد عضله مذکور همچون در یک گاراژ برای هر کدام از چشم های شماست. وقتی که این عضله به سمت عقب فشرده شده و از جلوی صورت شما دور می شود، چشم های شما باز خواهند شد.

متاسفانه حتی اگر ذره ای کوچک از سم بوتولینیوم به عضله بالای پلک های چشم برسد، باز کردن کامل چشم ها برایتان غیر ممکن خواهد شد. در نتیجه مشکل کوچک شدن چشم در اثر بوتاکس به وجود می آید.

علت به وجود آمدن مشکل افتادگی پلک یا مصرف زیاد بوتاکس در پروسه درمانی است و یا تزریق آن نزدیک به پلک ها که در نتیجه آن سم مربوطه می تواند به سمت عضله بالای پلک منتقل شده و آن را تا حدی فلج کند.

تزریق کردن بوتاکس به پوست یک هنر خاص می خواهد. پزشک های با تجربه، فهم و دانش خوبی نسبت به ساختار عضلانی صورت داشته و می توانند تصمیمات منطقی در زمینه محل تزریق بوتاکس بگیرند. با انتخاب صحیح نقاط مناسب و عمق تزریق در هر محل، می توان ریسک های مرتبط با سم بوتولونیوم را به حداقل خود رساند.

جوان ها بخوانند

پزشکان معتقدند اگر شما در آستانه 30 سالگی هستید و کم کم نشانه هایی از چین و چروک را در اطراف پلک خود مشاهده می کنید، اولین کار مراقبت های بهداشتی و استفاده مداوم از کرم های دور چشم است. سپس می توانید برای جلوگیری از زیاد شدن چین و چروک ها از بوتاکس استفاده کنید اما در انتخاب پزشک خود نهایت دقت را به عمل آورید.

آیا کوچک شدن در اثر بوتاکس قطعی است؟

نه مسلماً! همیشه این اتفاق نمی افتد. بلکه همانطور که گفتیم در صورت تزریق نادرست ممکن است این عارضه اتفاق بیفتد.

 هنگامی که مشکل پتوز یا همان افتادگی پلک پس از تزریق بوتاکس به وجود می آید، دلیل آن معمولا تزریق این ماده سمی در عمقی کم از عضله پیشانی است که باعث می شود پیشانی افراد به سمت پایین ریلکس شود و در نتیجه پلک های بالا به سمت پایین افتاده می شوند.

شاید این مطالب برای شما جالب باشد:

جلوگیری از ورم چشم بعد از بوتاکس پلک

اولین و مهمترین پیشنهاد در این زمینه: حتما به ملاقات یک متخصص پوست تایید شده گروه های پزشکی و یا یک جراح پلاستیک بروید که سابقه کار با بوتاکس را داشته و درک خوبی از ساختار عضلانی چهره افراد داشته باشد.

علاوه بر این، از محصولات عمومی و عادی برای پروسه درمانی استفاده نکنید. قبل از تزریق بوتاکس، از پزشک خود بپرسید که آیا تزریقات بوتاکسی که قرار است انجام شود مربوط به برند های تولید کننده شناخته شده و معتبر هستند یا خیر.

افتادگی پلک چند روز بعد از بوتاکس ادامه دارد؟

خبر خوب اینجا است: بیشتر پلک های افتاده به خودی خود و تا شش هفته پس از تزریق بوتاکس خوب می شوند.

در حالت عمومی، تاثیرات ناخواسته به نسبت تاثیرات مد نظر افراد کمتر به قوت خود باقی می مانند چرا که دز کمتری به عضله می رسد. ممکن است بین سه تا چهار ماه طول بکشد – همان میزانی که تاثیر بوتاکس در داخل پوست باقی می ماند

بنابراین مدت زمانی که مشکل پتوتیس پلک های شما باقی می ماند به این موضوع بستگی دارد که میزان حرکت سم بوتولینیوم درون بوتاکس چقدر بوده است و چقدر از آن توانسته است به عضله مسئول باز و بسته کردن پلک چشم ها برسد.

نفازولین برای افتادگی پلک

قطره مخصوص افتادگی پلک

شما باید در صورت مشاهده ورم و پف بالای چشم بعد از بوتاکس سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید و وی ممکن است هر یک از داروهای زیر را برای شما تجویز کند.

قطره نفازولین برای افتادگی پلک

شما می توانید با مشورت پزشک خود از قطره چشمی آپرکلینیدین استفاده کنید. این قطره با منقبض کردن عضلات چشم، پلک بالایی را بالاتر می کشد.

در مورد استفاده از قطره نفازولین برای افتادگی پلک ملاحظات زیادی وجود دارد.

پزشکان، استفاده مداوم برای بیشتر از 1 هفته از قطره های آنتی هیستامین مانند نفازولین را منع کرده اند. زیرا استفاده بلند مدت از این قطره ها باعث قرمز شدن چشم می شود. همچنین استفاده مداوم از نفازولین باعث می شود چشم به این قطره عادت کرده و این قطره دیگر اثر بخشی خود را نداشته باشد.

قطره فنیل افرین برای افتادگی پلک

یکی دیگر از درمان های دارویی برای افتادگی پلک، قطره فنیل افرین هیدروکلراید 2.5 درصد است که باید زیر پلک بالایی (در هنگام نگاه کردن بیمار به بالا) انجام شود. در صورت اثر کردن این دارو، پلک به اندازه 3 میلیمتر به بالا برده می شود.

قطره بریمونیدین برای افتادگی پلک

در صورتی که پزشک این قطره را برای درمان افتادگی پلک در اثر بوتاکس برای شما تجویز کند، بعد از 3 الی 10 روز می توانید نتیجه آن را احساس کنید.

هزینه تزریق بوتاکس پیشانی

درمان خانگی افتادگی پلک بعد از بوتاکس

از آنجایی که این مشکل در اثر ورود ماده بوتاکس به محل غیر هدف به وجود آمده است، در نتیجه هر گونه دستکاری خودسرانه و درمان خانگی می تواند در کل نتیجه بوتاکس شما تأثیر منفی بگذارد. بنابراین از انجام درمان خانگی افتادگی پلک که در اینترنت به منظور رفع پتوز پیری آورده شده است جداً خودداری کنید.

سنگینی پلک بعد از بوتاکس

شاید ابتدا بهتر است بپرسیم تفاوت افتادگی ابرو بعد از بوتاکس و افتادگی پلک بعد از بوتاکس چیست؟

این سوال بسیار مهمی است زیرا در تعیین نوع درمان تأثیر دارد. تفاوت این دو عارضه به صورت ظاهری مشخص می شود و باید ببینید آیا خط پلک شما دچار افتادگی شده است یا اینکه افتادگی ابرو اتفاق افتاده است. گاهی ممکن است ابرو پایین تر به نظر برسد یا اینکه احساس سنگینی در فرد ایجاد کند که منجر به حس سنگینی پلک بعد از بوتاکس در فرد شود. این عارضه با تزریق مقدار کمی بوتاکس در گوشه ابرو برای مقابله با سنگینی ابرو درمان می شود.

سوال:

آیا آرایش کردن بعد از بوتاکس امکان دارد؟

بوتاکس یک درمان خاص به حساب می آید که در آن سم بوتولیزم در داخل پوست و عضلات صورت تزریق می شود تا مشکل چین و چروک بر روی پوست از بین برود. با این که بوتاکس یک درمان موقت به حساب می آید، بسیاری از افراد این تزریق را قبل از مراسم و رویداد های خاص انجام می دهند. با این حال، بسیار مهم است بدانیم که آیا می توان از لوازم آرایشی پس از جلسه تزریق استفاده کرد یا خیر و در صورت مثبت بودن پاسخ، چه زمانی برای این کار مناسب است.

آرایش بعد از بوتاکس

زمان

با این که پیشنهاد می شود در حین انجام تزریق بوتاکس به عضلات صورت بهتر است از لوازم آرایشی استفاده نکنید، اما می توانید پس از اتمام این پروسه از لوازم آرایشی خود استفاده کرده و خودتان را آماده رویداد یا مراسم خاصی کنید.

شما می توانید 4 ساعت پس از اتمام جلسه تزریق بوتاکس از این لوازم زیبایی بر روی صورت خود استفاده نمایید.

ورم چشم بعد از بوتاکس

بوتاکس گاهی اوقات می تواند منجر به بروز ورم و کبودی در ناحیه تزریقی پوست شود. بسیاری از کلینیک های زیبایی و تزریق بوتاکس پیشنهاد می کنند که ناحیه مربوطه را با لوازم آرایشی بپوشانید، بنابراین استفاده از این لوازم پس از جلسات تزریق بوتاکس امن بوده و مشکلی را برای افراد به وجود نمی آورد.

هشدار

با این که بوتاکس و تزریق آن امن و مناسب است اما ما پیشنهاد می کنیم که تا چند ساعت پس از جلسه تزریق خود دراز نکشید و یا ناحیه مربوطه را مالش ندهید که این موضوع شامل مالیدن لوازم آرایشی در ناحیه تزریق بوتاکس می شود.

سوال:

آیا بوتاکس برای افتادگی پلک خوب است؟

بوتاکس می تواند چین و چروک های کلاغی اطراف چشم را برطرف کند و افتادگی پلک را با تزریق صحیح رفع کند. تنها باید توجه داشته باشید که این درمان را باید هر 6 ماه یکبار تکرار کنید.

3/5 - (1 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سروش شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام ،مادر من که ۶۸ سالشه دوهفته پیش تزریق بوتاکس انجام داده برای نواحی بالای لب و دور چشم و حالا اینقدر دور دهانش بی حس شده که غذا رو نمیتونه در دهانش بگردونه و زیاده از حد پوست بالای لبش افتاده و موقع پلک زدن هم گاها دچار مشکله آیا ممکنه که این عوارض ماندگار بشه و چه راهی برای از بین بردن عوارض هست،اگر ممکنه زودتر بهم جواب بدین خیلی نگرانه ،ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر در اسرع وقت به مرکزی که براتون تزریق رو انجام دادن تشریف ببرید تا از نزدیک بررسی کنند معمولا بوتاکس برای بالای لب تزریق نمیشود چون عوارض شدیدی دارد تا زمانی که کامل از بین بره.لطفا د ر اولین فرصت به مرکزی که براتون تزریق کردند مراجعه کنید
  • تصویر کاربر گیسو یکشنبه ۲۹ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    بعداز ۳ ماه افتادگی پلک از بین نرفته
    آیا این مشکل حل خواهد شد ویا درمان انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۹ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر برای درمان افتادگی پلک حتما باید به صورت حضوری تشریف بیارین تا از نزدیک بررسی بشه پلکتون نیازی به درمان دارویی نیست اما این مورد حتما باید از نزدیک بررسی بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۹ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سمیرا یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    من حود پنج روز پیش بوتاکس انجام دادم روز سوم افتادگی پلک پیدا کردم چون مسافرتم نتوستم به پزشکم مراجعه کنم طی تماسی که باایشون داشتم دوقطره الفاگان یاآپروکلوتیدیدن رو گفتن استفاده کنم
    ایا استفاده از قطره تاثیر گذار هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام سمیرا عزیز بله برای درمان افتادگی بعد از بوتاکس درمان با قطره چشمی می تونه موثر باشه، در کل جای نگرانی نیست در بدترین شرایط حتی اگر درمان هم نشوید ماندگاری بوتاکس کم است و به سرع به حالت اول بر میگردد

  • تصویر کاربر علي یکشنبه ۲۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    سلام من دو هفته پيش تزريق بوتاكس انجام دادم ك بعداز ٥ روز دچار افتادگي پلك سمت راست شدم ميخواستم بدونم چقدر زمان ميبره تا ب حالت عادي برگرده مرسي
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر بطور مشخص نمیشه گفت هر شخصی که دچار افتادگی پلک میشود این مورد تا چه مدتی ادامه دارد بهتر هست اول با پزشکی که براتون بوتاکس انجام دادند مشورت بفرمایید اگر به ایشون دسترسی ندارید برای اظهار نظر تخصصی لازم هست از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر نسیم شنبه ۲۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 338 مشاهده پرسش
    ۱۷ روز بو تاکس کردم روز ۱۰ دهم پلکم افتادگی پیدا کرده وسنگین شده امروز که روز ۱۷ هستش رفتم مطب Rf گرمایی کردم ولی تغییر نکرد چطوری پلکم به حالت اول بگرده
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام عزیزم. ببنید اگر پزشکی که براتون تزریق انجام داده و نتونستن مشکلتونو حل کنند حتما میتوانید به چشم پزشکی مراجعه کنید تا احتمالا با تجویز قطرهای چشمی شاید مشکل افتادگیتون حل بشه البته نمیشه اظهار نظر کرد که حتما با قطره برطرف میشه برای شما ولی چشم پزشک احتمالا میتواند مشکل شما را بر طرف کند.
  • تصویر کاربر رشیدی سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    چه قطره ای میتونم استفاده کنم بوتاکس زدم وپلکم افتاده
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام وقت بخیر

      برای افتادگی پلک اگر که ناشی از تزریق بوتاکس هست لازم هست با پزشکی که براتون تزریق امجام دادند مشورت بفرمایید.

  • تصویر کاربر عباسی سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    سلام وخداقوت .مدت 13روزاست که بوتاکس پیشانی انجام داده ام وسنگینی پلک اذیتم میکنه وهمینطورابروهام اصلاحرکتی نداره ونمیتونم درست مدادابروبکشم علتش چیه وچطوردروان میشه
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام وقت بخیر

      ما در جریان روند تزریق شما و برندی که براتون تزریق شده نیستیم که اجازه اظهار نظر داشه باشیم برای اظهار نظر تخصصی لازم هست از نزدیک معاینه شوید.

  • تصویر کاربر شیرین شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام،من ۵ روز بوتاکس ابرو برای بالا بردن ابروهام انجام دادم و دو روزه ک چشم چپم کوچیکتر شده واقعا استرس دارم لطفا بگید چیکار کنم خوب بش
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر کوچک شدن چشم نمیتونه به تزریق بوتاکس مرتبط باشه عزیزم معمولا بعد از گذشت دو هفته از تزریق بوتاکس میتون به مرکزی که تزریق کردین مراجعه کنین و با ترمیم مجدد این مشکل حل میشودالبته بازم بستگی به نظر پزشک متخصص مجموعه ای که دارین این کار رو انجام میدین داره عزیزم
  • تصویر کاربر میثم سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 388 مشاهده پرسش
    سلام من مادرم پیش شما نه جای دیگه بوتاکس زده و پتوز داده میشه راهنمایی کنید که چه کاری باید انجام بدیم یه قطره هم گفتن آپراکلانیدن که اصلا نیست الان باید چی کار کنه مادرم ممنون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر افتادگی که در اثر تزریق بوتاکس ایجاد میشود معمولا با دارودرمان نمیشود بعد از دو هفته از گذشت تزریق میتونین مجدد به مرکزی که تزریق کردین تشریف ببرین تا با ترمیم بوتاکس این مشکل براتون برطرف بشه
  • تصویر کاربر عسل سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    برای درمان پتوز چقد زمان لازمه؟کامل خوب میشه؟مقصر تزریق نادرست بوده؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر معمولا دو هفته بعد از تزریق میتونین به مرکزی که تزریق کردین تشریف ببرین و باترمیم تا حدودی این مشکل رو برطرف کنید در صورتی که پزشک مربوطه تشخیص دهند با تزریق مجدد در نواحی که افتادگی ایجاد شده این مشکل برطرف میشود
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر