انواع پسوریازیس پوست + درمان قطعی

می‌توان گفت پسوریازیس پوست سر از جمله بیماری‌های پوستی مزمن و عود کننده است. با اینکه نوع خفیف این بیماری مسئله خاص سلامتی ندارد، اما پسوریازیس شدید بایستی درمان شود چرا که خطر مرگ را به همراه دارد. به همین دلیل درمان قطعی پسوریازیس پوست سر بسیار حائز اهمیت است.

درمان قطعی پسوریازیس پوست سر

درمان قطعی پسوریازیس پوست سر

درمان این بیماری که باید با همکاری تنگاتنگ بیمار و پزشک عمومی یا متخصص پوست صورت گیرد شامل روش های درمانی متعددی می شود که به صورت دارو های موضعی یا خوراکی هستند. این درمان به سن بیمار، وضعیت سلامت او و نوع پسوریازیس بستگی دارد.

– درمان پسوریازیس خفیف سر

مرطوب کننده‌ها عامل مهمی در درمان پسوریازیس بوده و می توانند تنها چیزی باشند که برای درمان نوع خفیف این بیماری مورد نیاز است. مرطوب کننده ها، خشکی، ترک خوردگی و فلس مانند شدن پوست را کاهش می دهند. همچنین، این مواد نیاز به درمان فعال را هم کم می کنند.

– پماد برای پسوریازیس سر

درمان های موضعی خاص شامل پماد ها و کرم های حاوی قطران زغال سنگ، دیترانول، تازاروتین (زوراک) یا ترکیبات مرتبط با ویتامین D می شوند. از نمونه های ترکیبات مرتبط با ویتامین D می توان به کلسی پوتریول (دوونکس)، کلسیتریول (سیلکیس) یا تاکالسیتول (کوراتودرم) اشاره کرد.

انواع روش های درمان پسوریازیس

گاهی اوقات، پماد های حاوی کورتیکو استروئید برای مدت کوتاهی استفاده می شوند. استفاده از ترکیب یک داروی کورتیکواستروئید با یک داروی دیگر، چه به صورت دو محصول جداگانه باشند و چه یک محصول که ترکیبی از آن دو است می تواند برای درمان نوع ولگاریس مزمن مفید باشد.

از نمونه های محصولات تکی که ترکیب هر دوی این دارو ها را در خود دارند می توان به دووبت (کلسیپوتریول و بتامتازون) یا آلفوسیل HC (قطران زغال سنگ و هیدرو کورتیزون) اشاره کرد.

– درمان پسوریازیس پوست سر با لوسیون

لوسیون های مخصوصی جهت درمان پوست سر موجود می باشند. این لوسیون ها اغلب حاوی سالیسیلیک اسید، قطران زغال سنگ، گوگرد یا کورتیکو استرویید می باشند. ویتامین D جهت استفاده بر روی پوست سر در بازار موجود است.

درمان پسوریازیس پوست سر

– درمان جدید پسوریازیس با UV

هر دو روش فتوتراپی (امواج فرابنفش B یا UVB) و پسورالن امواج فرابنفش (A PUVA) در مراکز تخصصی پوست برای درمان پسوریازیس هایی استفاده می شوند که در محدوده وسیعی پخش شده اند.

بیماران بسیاری دریافته اند که نور خورشید نیز برای آن ها مفید است. درمان خوراکی با دارو های سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند سیکلوسپورین (نئورال)، متو تروکسات (مکس ترکس) یا مشتق ویتامین A به نام اسیترین (نئوتیگاسون) می تواند برای درمان بیماران مبتلا به پسوریازیسی مفید باشد که شدید، وسیع و غیر پاسخگو به درمان ها می باشد.

تزریق دارو های سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند اتانرسپت (انبرل)، آدالیمو ماب (هومیرا)، اوستکینو ماب (استلارا) یا اینفلکسی مب (رمیکاد) می تواند برای بیماران مبتلا به پسوریازیسی پلاکی استفاده شود که به دارو های سیکلوسپورین، متو تروکسات و فوتو شیمی درمانی پاسخگو نبوده است. همچنین، این تزریقات برای افرادی که توانایی یا تحمل مصرف این دارو ها را ندارند نیز استفاده می شود.

تحقیقات وسیعی در حال انجام است تا راه های بهتری برای درمان این بیماری پیدا شود. روش های درمانی جدید به طور معمول معرفی می شوند که شرایط برخی بیماران را می توانند بهبود بخشند.

پسوریازیس سر و رنگ مو

در افراد دارای پسوریازیس پوست سر، رنگ کردن مو می تواند مشکل آفرین باشد. هرچند هیچ مرجع علمی هنوز رنگ کردن مو در صورت داشتن پسوریازیس را رد نکرده است. رنگ کردن مو الزاماً به پوست سر آسیب نرسانده یا علائم پسوریازیس را تشدید نمی کند. پسوریازیس، پوست سر را بیشتر از موها تحت تأثیر قرار می دهد. با انجام برخی ملاحظات، افراد مبتلا به پسوریازیس نیز می توانند موهای خود را رنگ کنند. هرچند مواد شیمیایی موجود در برخی محصولات رنگ مو می تواند باعث خارش پوست سر شود.

رنگ موها مواد شیمیایی مختلفی با ترکیبات متفاوتی دارند و هر بیمار پسوریازیس می تواند با بیمار دیگر متفاوت باشد. به همین دلیل، پیش بینی واکنش پوستی بیمار به رنگ مو دشوار است.

۷ نکته برای محافظت از پوست سر

در صورتی که به پسوریازیس مبتلا هستید، قبل از رنگ کردن موهای خود این چند نکته را به خاطر داشته باشید:

۱- با آرایشگر خود مشورت کنید.

بسیاری از آرایشگران با بیماری پسوریازیس آشنا هستند، اما در صورت نیاز بیماری خود را برای آنها شرح دهید. در صورتی که به محصول خاصی حساسیت دارید، به آنها بگویید. در صورتی که آرایشگر شما توجهی به این موضوع نکرد، می توانید آرایشگر خود را عوض کنید.

۲- ابتدا تست کنید

ابتدا محصول رنگ مو را روی یک نقطه کوچک از پوست سر یا گردن خود تست کنید. بعد از شستشو و آب کشی، 24 ساعت صبر کنید تا واکنش پوست خود را ببینید.

۳- درمان های لازم را قبل از رنگ کردن مو انجام دهید.

در صورتی که پزشک متخصص پوست و مو، درمان خاصی را برای پسوریازیس شما در نظر گرفته است، 1 تا 2 روز قبل از رنگ کردن موها، آن ها را انجام دهید.

۴- از کرم های چرب کننده استفاده کنید.

از کرم هایی نظیر وازلین، بر روی پیشانی، گوش ها، گردن و نقاط دیگری که ممکن است با رنگ مو تماس داشته باشند استفاده کنید تا از نفوذ مواد شیمیایی به نقاط حساس جلوگیری کند.

۵- رنگ موی خود را به آرایشگاه ببرید.

ممکن است سالن ها محصول مناسب هر فرد را نداشته باشند. بسیاری از سالن های زیبایی به مشتریان خود اجازه می دهند که رنگ مو و شامپوی خود را استفاده کنند. قبل از رزرو وقت از این مسأله مطمئن شوید.

۶- با ملایمت با پوست سر برخورد کنید.

از آرایشگر خود بخواهید که با ملایمت کار کند. از برس های سفت که میتواند پوست سر را خراش دهد و سایش و اعمال گرما بر روی پوست سر خودداری کنید. آب بسیار گرم یا سرد نیز می تواند پوست سر را اذیت کند.

۷- از آزمون و خطا استفاده کنید.

گاهی تنها راه اینکه بفهمید یک محصول می تواند برای شما مضر باشد یا خیر، امتحان کردن آن است. در صورتی که قبلا تجربه احساس خارش یا درد و ناراحتی از استفاده از یک محصول را دارید، به آرایشگر خود اطلاع دهید.

جایگزین های طبیعی رنگ مو

امروزه روش های مختلفی برای رنگ کردن مو به صورت طبیعی در اینترنت و سایر مجلات منتشر می شود که برخی از آنها عبارتند از:

  • حنا
  • جوش شیرین
  • قهوه یا چای سیاه
  • آب لیمو
  • پروکسید

یک فرضیه برای توضیح این وضعیت این است که سموم موجود در سیگار می توانند اجزایی از سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار دهند که با پسوریازیس در ارتباط هستند.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Ela شنبه ۲۳ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 91 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر ببخشید من دخترم ۱۶ ساله هست و حدودا ده ماه هست که به مشکل پوستی دچار شده و چندین بار به پزشک مراجعه کردیم و گفتن حساسیت و چندین ماه ملوکاست و سیتریزین و فکسوفنادین ۱۸۰ و الان تنها دارویی که مصرف میکنه فکسوفنادین ۱۲۰ هستش.متاسفانه موقع غذا تنش بالا نمیزنه در حالت عادی اگه بدنش به جایی برخورد کنه متورم میشه.و روی دستش میتونه بنویسه و بعدش هم نوشته متورم میشه و بعد مدتی پایین میره. میخواستم بپرسم به نظر شما بیماری خاصی هست یا یک حساسیت عادیه و با مصرف دارو گذراست؟ ممنون میشم کمک کنید چون خیلی نگران هستم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر در رابطه با مواردی که میفرمایین باید حتما به صورت حضوری تشریف بیارین و ویزیت بشین به هیج عنوان به این صورت نمیشه نظر اصلی رو داد در بعضی ار موارد نیاز هست که ازمایش انجام شود که پزشک متخصص این موارد رو تشخیص میدهند
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارام در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک نزدیک ترین وقت روبراتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر بهار سه شنبه ۲ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    من روی بازوهام و زیر بغل دانه های قرمز ایجاد میشه که اکثرا بدون خارش هستند بعد از چند روز پوسته پوسته میشه و کم کم از بین میره ولی در منطقه دیگه ایجاد میشه.علتش چی میتونه باشه؟
    البته این اتفاق حدود ۱ ماهه افتاده که در این مدت قرص پاورفیت برا سیستم ایمنی مصرف کردم امکانش هست عوارض اون باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر به صورت قطعی نمیشه گفت که از عوارض قرص پاورفیت هست باید حتما ازمایش های مربوطه ر انجام بدید تا علت اصلی مشحض شود لیف نکشید و بدون مشورت پزشک از دارویی استفاده نکنید در اسرع وقت تشریف بیارین ویزیت بشین
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونی همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام.من حدود دوساله که ناحیه پشت سرم دچار پسوریازیس پلاکی شده.۱سال و نیم پیش رفتم متخصص و ایشان دارو دادن مدتی استفاده کردم بهبود پیدا کرد ولی بعد که قطعش کردم الان ناحیه ای که درگیر بیشتر شده.ریزش مو هم دارم.خواستم بدونم بهترین درمان چی هست که عود نکنه
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر معمولا پسوریازیس درمان قطعی ندارد و باید دوره درمان ادامه داشته باشد به هبچ عموان خود سرانه دوره درمان رو قطع نکنید لیف نکشید و در اسرع وقت تشریف بیارین تا توسط پزشک متخصص ویزیت بشین عزیزم
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روره از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر عرفان یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    دچار بیماری صدف درناحیه پوست سر شدید.
    دارو چی مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر برای شروع دوره درمان حتما باید تشریف بیارین تا از نزدیک ویزیت بشین ونوع بیماری دقیق مشخص بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر نجمه چهارشنبه ۲۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    من حدودا نزدیک ۷ سال این دونه ها رو رو پوستم میبینم شاید قبلانم بوده دقت نمیکردم
    یکهو ظاهر میشه یکهو کم رنگ میشن خیلی میترسم بیماری خطر ناکی باشه
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر احتمال حساسیت پوستی بسیار زیاد هست حتما باید تشریف بیارین از نزدیک ویزیت انجام بشه براتون و دوره درمان براتون شروع بشه عزیزم
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا وقتتون رو براتون رزرو کنند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر نازی شنبه ۲۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    سلام. من صورتم التهاب و سوزش و خارش و ورم پیداکرد دکتررفتم.صابون هیدرودرم و پماد کوتریمازول و تریامسینولون ولوسیون کالامین دادند و دراین دو هفته استفاده کردم. تا حدی خوب شده بودو برای رفع خشکی و پوسته پوسته شدن کمی عسل و آب زدم اما دوباره خارش و سوزش ایجادشده و صابون هیدرودرم یا پن بچه زدم باز می سوزه و کمی خارش دارم لطفا بفرمایید اکنون چه کنم.ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام عزیزم. یه نکته باید به یاد داشته باشید زمانی که به پزشک مراجعه میکنید این نسخه های خونگی را باید فراموش کنید بعضی این نخسه های خونگی حتی گاها باعث تحریک و ایجاد بیماری های جدید میشه حتما باید برای اظهار نظر از نزدیک معاینه شوید که ببینیم دلیل این واکنش آلرژیک شما چی هست
  • تصویر کاربر Safa یکشنبه ۲۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    ببخشید موهای بدن من خوب درنیومده مثلا سیبیلام بعضیاش خوب رشد میکنه بعضی هم از پوست در میاد ولی رشد ندارن یا خیلی اهسته ان یا اینکه ریشام خیلی نازکن کرک مانندن ولی یک ماه که از ماینوکسیدیل استفاده میکنم کلفت میشن بعدش ک ماینوکسیدیلو قطع میکنم دوباره مثل حالت اول میشه موهای پشت پام هم همینطور در نمیاد
    بعد ی سوال دیگم اینه که ممکنه قسمتی از بدن دارای فولیکولهای مو باشه ولی مو درنیاد ؟ درمانش چیه؟
    ممنون میشم اگه کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر ببینید برای درمانهای این چنینی فاکتورهایی مثل سن یا حتی ژنتیک باید مورد بررسی قرار گیرد و بهتون پیشنهاد میکنیم بصورت خودسرانه از داروهای موضعی استفاده نکنید اگر برای ریش و در صورت شما فولیکول مو وجود داشته باشد میتوان آنهارا تقویت کرد برای اظهار نظر تخصصی لازم هست از نزدیک معاینه شوید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر