حساسیت های پوست زنان در دوران پریود ماهیانه

حساسیت های پوستی در دوران قاعدگی بسیار شایع است. عادت ماهیانه یا همان پریود شما می تواند اثری زنجیره ای بر بسیاری از فرایندهای بدن داشته باشد، هورمون ها در طول ماه در حال نوسان هستند و علائم غیر منتظره ای را ایجاد می کنند.

پوست شما ، نیز ناحیه ای است که می تواند تحت تأثیر قرار بگیرد، و در طول ماه ممکن شما با مسائل زیر دست و پنجه نرم کنید:

  • پوست چرب
  • لکه ها و نقطه ها
  • خشکی
  • پوست حساس

در این مطلب، توضیح خواهیم داد چگونه این علائم به وجود می آیند و نکات مهم در مورد حفظ سلامت پوست شما را ارائه  خواهیم کرد.

اختلالات هورمونی و مشکلات پوستی

سه هورمون بر پوست شما در طول عادت ماهیانه تأثیر می گذارد: استروژن، پروژسترون و تستوسترون. این هورمون ها در طول عادت ماهیانه ی شما نوسان می کنند و نسبت تغییر آنها چیزی ست که باعث تغییر در ظاهر و احساس پوست شما می شود.

استروژن

استروژن هورمون غالب در نیمه اول عادت ماهیانه شماست. این هورمون ، تولید کلاژن، الاستین و اسید هیالورونیک را تحریک می کند و از اینرو بر یکپارچگی ساختاری و حفظ رطوبت پوست تأثیر می گذارد. زمانی که استروژن در نقطه ی اوج خود باشد، پوست شما ضخیم، مرطوب و بدون چین و چروک به نظر می رسد.

پروژسترون

در نیمه دوم عادت ماهیانه شما، پروژسترون افزایش می یابد. پروژسترون ، باعث تحریک تولید ماده ای به نام سِبوم می شود، و با افزایش آن، پوست شما متورم و منافذ آن فشرده می شوند. این فشرده سازی می تواند منجر به تجمع چربی و تجزیه هورمونی شود.

تستوسترون

تستوسترون در طول عادت ماهیانه شما ثابت می ماند و هنگامی که استروژن و پروژن در طول  عادت ماهیانه افت پیدا می کنند، تستوسترون پیشرو می شود. تستوسترون ، همانند پروژسترون، غدد چربی را فعال می کند، و باعث تولید روغن بیشتری می شود. در نتیجه: سبوم (چربی ) بیش از حد و مسدود شدن منافذ پوست، در طول عادت ماهیانه شما ، هر دو منجر به ایجاد آکنه می شوند.

راه هایی برای پاکسازی منافذ پوست

جوش های زمان پریود

تغییرات پوست در طول ماه

در طول عادت ماهیانه ی خود، به نظر می رسد که پوست شما ، ذهن خود را دارد. گرچه، الگوهای ظاهراً مرموز آن اغلب به سطح هورمون ها بستگی دارد. در اینجا آنچه در طول چرخه ی  28 روزه از پوست خود انتظار دارید آمده است.

روزهای 6-1

در اولین روز عادت ماهیانه شما، تمام هورمون های شما در پایین ترین سطح خود قرار دارند. تولید سبوم (چربی) ممکن است کاهش یابد، و بدون کمک استروژن، پوست شما در حفظ رطوبت خود با مشکل مواجه می شود. در نتیجه ، احتمال دارد ، پوست شما به نظر خسته، خشک و رنگ پریده به نظر برسد. در طول این هفته اول، بدن شما ، پروستاگلاندین های بیشتری تولید می کند. این ترکیبات همراه با اثرات هورمون مانند، معمولا التهاب را کنترل می کنند، اما در صورت عدم تعادل، حساسیت به درد را افزایش می دهند. این امر می تواند باعث شود پوست شما حساس تر و واکنش پذیرتر شود.

نکته مراقبت از پوست

پوست شما حساس می شود، بنابراین از انجام اقدامات دردناک همچون موم انداختن اجتناب کنید. همچنین پوست شما فوق العاده خشک می شود و شما می توانید کمبود آب را با یک سِرُم یا مرطوب کننده غنی از اسید هیالورونیک جبران کنید.

روزهای 11-7

در طول این مدت، بدن شما تولید استروژن را دوباره آغاز می کند. این فرایند موجب تحریک تولید کلاژن، الاستین و اسید هیالورونیک می شود، و رشد سلولهای پوستی قوی تر و ارتجاعی تری را تشویق می کند. همانطور که سلولهای پوستی شما تغییر می کنند، چهره شما احساس شادابی ، جوانی و چاقی بیشتری دارد.

نکته مراقبت از پوست

معیارهای انتخاب بهترین لایه بردار

در طول این روزها بر لایه برداری پوست صورت خود تمرکز کنید. سلولهای پوستی جدید در حال شکل گیری هستند و این زمانی فوق العاده برای تقویت روند تغییر پوست شما می باشد. یک لایه بردار فیزیکی یا شیمیایی ملایم را برای از بین بردن سلولهای مرده از روی سطح پوست خود امتحان کنید و پوست سالم خود را از زیر آن نمایان کنید.

روزهای 16-12

درست قبل از تخمک گذاری، استروژن در نقطه ی اوج خود می باشد و پوست شما پرشور به نظر می رسد. در طول این ایام، سطح رطوبت پوست شما بسیار بالا می باشد، منافذ کوچکتر هستند و افزایش کلاژن و الاستین معجزه آساست.

نکته مراقبت از پوست

اکنون، زمان نشستن نیست! تولیدکلاژن طبیعی بدن خود را که علائم قابل مشاهده پیری را کاهش می دهند، تقویت کنید. از محصولاتی استفاده کنید که حاوی مواد طبیعی رتینول و پپتیدهای بوتانیکال برای حفظ شادابی و جوانی پوست هستند.

روزهای 24-17

پس از تخمک گذاری، سطح استروژن افت کرده و پروژسترون افزایش می یابد. افزایش پروژسترون، تولید سبوم را فعال می کند و باعث تورم پوست و فشرده شدن منافذ آن می شود. در حالی که این حالت باعث می شود که منافذ شما ریز به نظر برسند (بله)، باعث می شود که روغن را به دام اندازد و این تجمع چربی باعث بروز آکنه می شود.

نکته مراقبت از پوست

ماسک خاک رس برای جوش را به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید تا روغن اضافی را جذب کرد و ناخالصی ها را از عمق منافذ پوست شما بیرون بکشد.

روزهای 28-25 (قبل از پریود)

شما در حال ورود به محدوده PMS (سندرم پیش از قاعدگی) هستید و احتمالا از علائم آکنه هورمونی رنج می برید. پروژسترون و استروژن تحت سطح تستوسترون قرار می گیرند، و باعث نفخ، پف کردگی و تولید بیش از حد چربی می شود. پوست شما ممکن است بیش از حد معمول براق به نظر برسد و با شل شدن منافذ پوست ممکن است بزرگتر به نظر برسند. روغن موجود در منافذ پوست شما ممکن است با باکتری آکنه ساز ترکیب شود و منجر به فوران آکنه هورمونی در اطراف چانه و خط فک شما شود.

10 علت دیگر برای جوش های خط فک

نکته مراقبت از پوست

سالیسیک اسید را فراموش نکنید. این اسید بتا هیدروکسی ( BHA) انسداد را از بین می برد، باکتری ها را می کشد و از بروز آکنه پوستی در آینده جلوگیری می کند.

تغییرات پوست در دوره پریود

  • طرز تهیه ماسک خاک رس را از اینجا بخوانید.

جوش های دوران قاعدگی

هنگامی که مقادیر زیاد آندروژن، باعث تولید بیش از حد سبوم شوند، سبوم می تواند با سلولهای مرده پوست از طریق منافذ ترکیب شود و باعث انسداد شود. این انسداد منافذ می تواند تمام سبوم اضافی تولید شده را به دام اندازد و به صورت جوش و آکنه نمایان کند. زنان و افرادی که عادت ماهیانه می شوند و سطوح بالاتری از آندروژن ها دارند، مانند افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، بیشتر در معرض آکنه، همچنین رشد بیش از حد موهای زائد و ریزش موی نوع زنانه هستند.

دلایل آکنه هورمونی هنوز مشخص نیستند، اما چندین نظریه وجود دارد. برخی از محققان فکر می کنند که پیش از آغاز عادت ماهیانه، استروژن کافی برای تقویت اثرات “ضد سبوم” وجود ندارد. بدون استروژن بالا، آندروژن ها ، تولید سبوم را افزایش می دهند که منجر به انسداد منافذ و ایجاد محیطی قابل سکونت برای آکنه های P می شود. دیگر نظریه ها نشان می دهند که آکنه هورمونی ممکن است به علت کمبود یا عدم تعادل نسبت پروژسترون به استروژن باشد. در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

درمان جوش های دوران عادت ماهیانه

بیش از 50 درصد زنان با آکنه پوستی مبارزه می کنند. این حالت به طور معمول در میانسالی ظاهر می شود و می تواند با بالا پایین شدن های هورمونی در دوره عادت ماهیانه ایجاد شده باشد. این  آکنه های هورمونی ممکن است کیست های عمیق و دردناکی باشند که تمایل دارند در یک سوم پایین صورت در جایی ظاهر شوند که سطوح آندروژن بیشترین تأثیر را دارند. دو روش برای مبارزه با آکنه هورمونی  به صورت درونی (رژیم غذایی) و به صورت خارجی (مراقبت از پوست) می باشند.

رژیم غذایی

شما با محدود کردن جذب غذاهای التهاب آور همچون، شکر، لبنیات و کربوهیدرات های تصفیه شده، می توانید به پوست هورمونی خود کمک کنید. همچنین شما می توانید به رژیم خود غذاهایی مانند ، چربی های سالم، اسیدهای چرب امگا 3، سبزیجات برگ دار و مواد با محتویات زینک بالا را اضافه کنید تا با آندروژن های اضافی رژیم شما مقابله کنند.

رژیم غذایی مناسب در عادت ماهیانه

خشک شدن پوست در اثر پریود

داشتن پوستی خشک تر از آنچه می خواهید، به ویژه در طول فصل های سرد یا آب و هوای خشک بسیار معمول می باشد. پوست خشک همچنین تحت تأثیر ژنتیک است و ممکن است با افزایش سن شیوع بیشتری پیدا کند. درماتیت، پسوریازیس سر و سایر بیماری و شرایط پوستی ممکن است در دوره عادت ماهیانه بدتر شوند.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رویا دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت دکتر عزیز برا من یهذمشکلی به وجود اومده تقریبا میشه گفت دو ساله که موقع پریودی بعضی تز نقاط بدنم قرمز میشه و همون نقاط خارش میگیرین خیلی میخاره تاذحدی که زخم میشه به چیز خاصیم حساسیت ندارم حتی لبام ورم میکنه و خارش میگیره قبلا اینطور نبودم دوساله که اینطوری شدم بچه دار شدم فکر کردم خوب میشم ولی باز بدنم خارش میگیره اصلا پوشتم پوسته پوسته نمیشه یا خشک نیست عس قسمتی از ارنجم گذاشتم که قرمز شده و خیلی میخاره
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر احتمال حساسیت پوستی بیش از اندازه بسیار هست لطفا لیف نکشید و در صورت خارش دستکاری نکنید در اسرع وقت تشریف بیارین تا توسط پزشک متخصص ویزیت انجام بشه براتون
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین هر روز از 8 صبح تا 10 شب با مطب تماس بگیرین تا همکارانم نزدیک وقت رو براتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      هم چنین میتونین از لینک زیر استفاده کنید و به صورت انلاین وقت بگیرین پزشک مجموعه ما باهاتون تماس تصویری خواهند داشت
    4. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 2 سال پیش)
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر Nooshin یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر هر ماه ۴ ۵ روز قبل از شروع پریود پوست صورتم از کنار چانه تا بالای ابرو حالت تی صورت سرخ خشک و حساس میشود به طوری که هر ماه مقدارش بیشتر شده و سوزش هم پیدا کردم با هیچ پماد و کرم و روغنی هم آروم نمیشه و دقیقا تا پریودم شروع میشه کلا خوب میشه لطفا بگید چرا اینجور هست و راه درمان چیست خیلی داره اذیتم میکنه دور از زشت شدن پوستم واقعا سوزش و درد دارم؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر در رابطه با این مورد باید خدمتتون عرض کنم که باید حتما به صورت حضوری تشریف بیارین تا از نزدیک صورتتون بررسی شود و دوره درمان شروع بشه براتون. با مطب تماس بگیرین تا همکارانم وقتتون رو براتون رزرو کنند ویا از طربق لینک زیر به صورت انلاین وقت بگیرین
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      جهت ویزیت آنلاین با آقای دکتر ریاحی می توانید از طریق لینک زیر اقدام فرمایید: https://drmajidzadeh.com/visitonline پس از ثبت نام، حداکثر طی 2 تا 4 هفته نوبت ویزیت شما خواهد شد و از طریق تماس تصویری، ویزیت شما با آقای دکتر ریاحی انجام می شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر