۵ عامل که باعث بدرنگ و کدر شدن پوست می شود

پوستی نرم و درخشان نمادی از سلامت سیستمیک است. پوست بزرگترین عضو بدن است که نقش حیاتی در محافظت از اندام های داخلی در برابر محیط خارجی دارد. افرادی که پوستی براق، سالم و درخشان دارند، به احتمال زیاد وضعیت جسمانی مناسبی نیز دارند. برعکس، بدرنگ بودن می تواند نشان از برخی کمبودها در بدن افراد داشته باشد.

سبک زندگی استرس زا باعث می شود بسیاری از افراد دچار مشکلات پوستی مانند هایپرپیگمانتاسیون، لکه های قهوه ای یا پوستی تیره و مات شوند. با این حال، بخشی از استرس و سایر عوامل خارجی مانند آلودگی یا قرار گرفتن در معرض آفتاب و برخی از تغییرات فیزیولوژیکی که در بدن رخ می دهد نیز باعث بی روح جلوه دادن پوست می شوند. در اینجا 5 فاکتور بیولوژیکی که بر درخشندگی پوست شما تأثیر می گذارند را بررسی می کنیم.

کمبود ویتامین، عامل کدر شدن پوست

ویتامین های B کمپلکس و C، نقشی حیاتی در حفظ سلامت پوست دارند. ویتامین C مسئول تولید پروتئینی به نام کلاژن است که به پوست قابلیت ارتجاعی می دهد. افرادی که کمبود ویتامین C دارند، پوستی خشک، مات و شل دارند. کمبود ویتامین B-9 (اسید فولیک) و B-12 (کوبالامین) می تواند باعث ایجاد مشکلات رنگدانه ای منجر به ایجاد لکه های پوستی شود. کمبود ویتامین هایی که به دلیل کاهش مصرف سبزیجات و میوه های تازه ایجاد می شود، می تواند پوست شما را کدر و تیره نشان دهد.

کمبود آهن نیز می‌تواند منجر به تیرگی پوست شود. در واقع کمبود آهن و تیرگی پوست نیز کاملاً‌\ مرتبط است.

علت بد رنگ شدن پوست

تغییرات هورمونی، علت ایجاد لکه های سیاه روی پوست

تغییرات هورمونی عمدتاً زنان را در فازهایی مانند بارداری یا یائسگی تحت تأثیر قرار می دهد. نوسان سطح هورمون های زنانه پروژسترون و استروژن باعث تحریک ملانوسیت ها برای تولید ملانین، رنگدانه ای که به پوست رنگ می دهد، بیشتر می شود. تجمع ملانین در مناطق خاص روی پوست منجر به بیماری پوستی به نام ملیسما می شود که مشخصه آن ایجاد لکه های تیره یا توزیع ناهموار رنگ روی پوست است.

تیره شدن پوست با رسوب بیش از حد آهن

مکمل های آهن می توانند تا حدودی باعث تیرگی پوست شوند. اگرچه آهن برای بسیاری از عملکردهای مهم فیزیولوژیکی ضروری است، اما تجمع بیش از حد آهن می تواند اعضای بدن مانند کبد و پوست را تحت تأثیر قرار دهد. آهن اضافی در بدن عامل ایجاد هایپرملانوز (تولید بیش از حد رنگدانه پوست ملانین) است.

چگونه لک های سیاه صورت را پاک کنیم؟

هایپرپیگمانتاسیون پوست با تولید بیش از حد ملانین

زمانی که بدن ملانین اضافی تولید می کند منجر به هایپرپیگمانتاسیون می شود. این امر ممکن است به دلیل برخی بیماری ها یا عواملی مانند قرار گرفتن در معرض نور آفتاب اتفاق بیفتد. قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت طولانی می تواند باعث ایجاد لکه هایی با رسوب رنگدانه بیش از حد شود که به لنتیژین معروف است. لنتیژین های خورشیدی بیشتر در مناطقی مشاهده می شوند که بطور مداوم در معرض آفتاب قرار می گیرند، مانند دست و صورت. برخی از اختلالات پوستی یا آسیب دیدگی ها نیز می توانند باعث هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب شوند و پوست را تیره نشان دهند.

عامل تیره شدن پوست

جای آکنه یا جوش صورت

آکنه یکی از ناراحت کننده ترین بیماری های پوستی است. حتی دیدن نواحی تاریک که هر آکنه یا جوش بر جای می گذارد ناراحت کننده تر است. جای آکنه در واقع نوعی رنگدانه پس از التهاب است. لکه های تیره هنگامی که می خواهید آکنه را بترکانید یا فشار دهید، بدتر می شوند.

اگر پوستی مات و خشک دارید و در فکر درمان آکنه نیستید، می توانید درمان سفید کننده پوست را امتحان کنید. می توانید از برنامه سفید کنندگی پوست با آب گرم و مواد طبیعی با کیفیت بالا برای درخشش پوست استفاده کنید.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رؤیا شنبه ۲۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    ممنون میشم بفرمایید روش جوانسازی هایفوتراپی چه ضرری داره، چون یک متخصص پوست گفته تأیید نمیکنم؟
    ضررش برای صورت و شکم یکسان هست؟
    نظرتون در مورد میکرودرم و میکرونیدلیگ چی هست؟
    خیلی خیلی ممنون و متشکرم میشم جواب کامل بدید
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر ما در این مجموعه متاسفانه هایفو انجام نمیدیم و در حال حاغضر دستگاهی مورد تایید برای انجام این کار در ایران وجود ندارد . در مورد میکرودرم و میکرو نیدلینگ هم باید خد متتون عرض کنم که حتما باید تشریف بیارین تا توسط پزشک ویزیت بشین و پوست صورتتون از نزدیک ببینن اگر کاندید انجام این کار بودید میتونین انجام بدین عزیزم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر