علت و درمان زیاد شدن جوش های صورت در سنین مختلف

شما مرتباً صورت خود را می شویید، لایه برداری صورت می کنید ، از مرطوب کننده استفاده می کنید و حتی کرم ضد آفتاب می زنید، اما هنوز پوستتان جوش می زند. واقعیت غم انگیز و ناراحت کننده این است که حتی با رعایت کامل اعمال روزمره مراقبت پوستی خود، درصورتی که به تمام علل احتمالی آکنه نپردازید، باز هم هرشب در گوگل سرچ می کنید که «علت زیاد شدن جوش صورت چیست؟»

اگرچه هر نوع پوستی متفاوت است، اما جوش عمدتا توسط هورمون ها و تولید بیش از حد چربی ایجاد می شود. در واقع، هورمون ها چربی زیر پوستی شما را افزایش می دهند، که به مسدود شدن فولیکول مو و در نتیجه رشد باکتری های ایجاد کننده آکنه (zit) که P. acnes نام دارند، منجر می گردد. اگرچه ژنتیک نقش زیادی در واکنش بدن شما به هورمون های تحریک کننده آکنه دارد، اما کارهای خاصی هست که احتمالا روزانه آنها را انجام می دهید و می تواند سبب ایجاد جوش یا حداقل بدتر کردن آنها شود.

علت جوش های دردناک صورت چیست؟

خب، اگر همواره دنبال علت زیاد شدن جوش صورت خود هستید، ابتدا با متخصص پوست خود صحبت کنید تا در مورد رفتارهای خود بحث کرده و نگرشی تخصصی براساس پوست خود کسب کنید. ثانیاً ، در مقابله با آکنه، بزرگسالان ، مردان و زنان به یک اندازه باید 9 مورد زیر را در کنار سایر پیشنهادهای پزشک ارزیابی کنند. تعجب آور نیست که یک برنامه متشکل از رفتارهای سالم منجر به سلامت پوست می شود، اما گاهی اوقات ایجاد این مشکل به راحتی ایجاد یک تغییر در محصولات مراقبت از پوست و مو نیز هست.

1- خواب کافی ندارید

یکی از بهترین هدیه هایی که می توانید به خود دهید، استراحت شبانه کامل (7-8 ساعت) است. این موضوع مانند یک دکمه “تنظیم مجدد (reset)” برای کل بدن است، زیرا همه سیستم های بدن آرامش می یابند و سلول هایتان احیا می شوند. و نه تنها با از بین رفتن سیاهی‌های زیر چشم، بلکه در تمام بخش های صورت شما نیز منعکس می گردد.

یک خواب کامل شبانه دو دلیل عمده دیگر آکنه – استرس و هورمون های پرکار را بهبود می دهد: این کار میزان استرس شما را کاهش می دهد و از تولید بیش از حد کورتیزول جلوگیری می کند، هورمونی که به نوبه خود باعث تولید سبوم اضافی در بدن می شود. تمام چیزی که باید گفت این است که با استراحت، منافذ پوست خود را تمیز و ذهنتان را آرام نگه می دارید.

از آنجا که سلول های شما در طول شب بازسازی و ترمیم می شوند، همچنین فرصتی برای داشتن یک رژیم مراقبت از پوست فعال در طول شب وجود دارد، که بهتر است در آن از سرم، مرطوب کننده های متراکم و رتینول استفاده کنید تا پوست را محکم، شفاف و جوان نگه دارید.

نقشه جوش های صورت در محل های مختلف

2- آلودگی‌های پوست

صحبت از خواب فراوان است، به این فکر کنید که چقدر صورتتان روی بالشت قرار دارد. (صریح بگویم، تقریباً یک سوم روزتان) تمام روغن و جرمی که هنگام خواب جمع می شود – یا از روز قبل هنوز روی پوست شماست – به داخل روکش بالش فشرده شده و به روی منافذ صورتتان کشیده می شود. بنابراین، هر هفته حداقل روکش بالش های خود را بشویید، و حتماً قبل ازخواب صورت خود را تمیز و موها را از تمام فرآورده ها و چربی ها پاک کنید.

3- اثر استرس بر پوست

استرس یکی از مهمترین دلایل ایجاد آکنه است. به این دلیل که در پاسخ به استرس بدن تولید کورتیزول و سایر هورمون ها را افزایش می دهد و این هورمون ها باعث تولید بیش از حد سبوم در پوست می گردند. با این که سبوم برای مرطوب نگه داشتن پوست و جوان بودن آن مهم است، اما مقادیر بیش از حد آن منافذ را به سرعت مسدود می کند.

4- رژیم غذایی نامناسب

اگر لازم است ریشه جوش زدن خود را پیدا کنید، پس رژیم غذایی شما یکی از اولین مواردیست که باید بررسی شود. ممکن است پوست شما به بعضی از غذاها مانند لبنیات یا کربوهیدرات ها واکنش منفی نشان دهد. از آنجایی که این مساله اغلب ژنتیکی است، سطح تحمل هر فرد نسبت به این موارد متفاوت می باشد.

شکر و کربوهیدرات های بسیار فرآوری شده سطح گلوکز را در خون افزایش می دهند، که به نوبه خود می تواند باعث افزایش تستوسترون و سایر هورمون ها در خون گردد. در این مرحله، شما از قبل می دانید که هورمون های بیش از حد فعال شده، چه بلایی بر سر پوست می توانند بیاورند- بنابراین سعی کنید مصرف غذاهای بیش از حد شیرین و فرآوری شده و همچنین غلات تصفیه شده مانند نان سفید، دسر ها، غلات صبحانه، میان وعده ها، پاستاهای تهیه شده با آرد سفید و همچنین سیب زمینی را کاهش دهید.

فرآورده های لبنی فرآوری شده اغلب با هورمون ها اصلاح می شوند، که بسیار شگفت آور است! و به نظر می رسد که احتمال ابتلا به جوش های صورت را افزایش می دهند.

درمان جای جوش با لیزر

5- کم آبی بدن

کمبود منابع آب، توانایی بدن در ترمیم خود را مختل می کند. این بدان معناست که بدن شما می تواند سبوم اضافی تولید کند – بیش از آنچه که قبلا برای مرطوب نگه داشتن پوست تولید می کرد – و این می تواند باعث مسدود شدن منافذ پوست گردد. اغلب اوقات، کمبود آب بدن منجر به تجمع سلولهای مرده پوست می شود که می تواند منافذ پوست را مسدود کند. (در این باره می توانید مطلب باز کردن منافذ بسته پوست بینی را بخوانید).

با توجه به اهمیت کلی آب برای تمامی عملکردهای بدن ، بهتر است آب بیشتری مصرف کنید و تا حد امکان مصرف کافئین و الکل را قطع نمایید.

گذراندن زمان زیاد در معرض نور خورشید راه دیگری برای خشک شدن پوست و ایجاد مسائلی از این دست است – به خصوص اگر پوست توسط خورشید سوخته و آسیب دیده باشد. علاوه بر نوشیدن مقدار زیادی آب، حتما از کرم ضد آفتاب SPF 30+ استفاده کنید و پس از آن مرطوب کننده بزنید.

6- محصولات شیمیایی نامناسب برای پوست

اکثر محصولات مراقبت از پوست غیر کمدوژن هستند (سبب ایجاد آکنه نمی شوند). این بدان معنی است که آنها با موادی ساخته می شوند که سبب ایجاد کمدون یا جوش نمی گردند. با این حال ، محصولات مو با این ویژگی ها تولید نمی شوند – و چرا باید تولید شوند؟ آنها برای موهای شما ساخته شده اند ، نه برای پوست شما. اما در یک روز گرم ، یا بعد از اندکی ورزش یا یک روز طولانی در محل کار، گاهی اوقات محصولی که استفاده کرده اید می تواند با قطرات عرق روی صورت قرار بگیرد. شما هرگز متوجه آن نمی شوید، اما این اتفاق می افتد. اگر موهای خود را روی پیشانی خود می ریزید و متوجه افزایش جوش ها در امتداد ابرو می شوید، همین اتفاق رخ داده است.

اگر فکر می کنید این اتفاق ممکن است برایتان بیفتد، یک دستمال مرطوب و پاک کننده را برای تمدید پاکیزگی پوست در میانه روز در جیب خود نگه دارید یا از محصولات مو محلول در آب استفاده کنید که هر شب به راحتی شسته شوند، به خصوص اگر ترجیح می دهید صبح دوش بگیرید. (این نیز به نکته ای که در مورد روبالشتی ها گفتیم، برمی گردد؛ آنها محصول مراقبتی موی شما را جمع می کنند و سپس آن را به صورت شما فشار می دهند).

میکرونیدلینگ برای درمان جای جوش

7- کرم‌های تشدید کننده جوش صورت

اکنون، در مورد رژیم مراقبت از پوست، ضروری است که محصولات غیر کمدوژنیک را انتخاب کنید. این روزها بیشتر یک استاندارد صنعتی است، اما برخی از مردم در برابر برخی از مواد تشکیل دهنده واکنش متفاوتی نشان می دهند. به عنوان مثال ، روغن نارگیل  یک کمدوژن (ایجادکننده جوش) بسیار معروف است، اما فقط در دوزهای بالا. بنابراین، اگرچه ممکن است شما آن را به عنوان یک ماده اصلی در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست ببینید، اما ممکن است به مقدار جزیی در آنها وجود داشته باشد. یا ممکن است وارد منافذ پوست شما شده و آنها را مسدود کند.

اگر می خواهید در این مورد هوشیار باشید ، فقط به دنبال عبارت “غیر کمدوژنیک” در مورد هر محصول باشید. اگر این موضوع برای محصول ثابت شده باشد، با افتخار آن را روی فرآورده درج می کنند. یا می توانید محصولاتی را خریداری کنید که دارای برچسب “مخصوص پوست مستعد آکنه” هستند، زیرا این محصولات نیز معمولاً از همان نوع هستند.

8- اختلال هورمونی در نوجوانان و زیاد شدن جوش

ما در مورد مواردی صحبت کرده ایم که هورمون های شما را به هم می ریزد، مانند استرس و کمبود خواب. این عدم تعادل منجر به افزایش تولید سبوم می شود که منافذ پوستی شما را به سرعت می بندد. به همین دلیل است که نوجوانان خیلی بیشتر جوش می زنند: میزان هورمون های آنها شدیدا بهم ریخته است.

این نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشید ، به خصوص اگر مکمل های ورزشی استفاده می کنید یا شب هنگام و تا دیروقت در دفتر کار می کنید. (یا اگر هر روز به راحتی اخبار را می خوانید.) بنابراین ، استراحت کنید ، هر کاری می توانید برای کاهش اضطراب و استرس خود انجام دهید، و در مورد مواد تغییر دهنده سطح هورمون ها انتخاب های مسئولانه تری انجام دهید. همچنین می توانید روزانه یک مکمل گیاهی + آداپتوژن مصرف کنید تا به ذهن خود دفاع بیشتری در برابر اعصابتان بدهید.

محل جوش های هورمونی

9- پاکسازی بیش از حد پوست

این مورد به همراه کمبود آب بدن است: اگر در شستن صورت وسواس زیادی دارید ، ممکن است همان مشکلی را ایجاد کنید که سعی می کنید از آن جلوگیری کنید. پوست شما بسیار باهوش است. خودش را تنظیم می کند و فقط به همان اندازه که برای سالم ماندن، هیدراته شدن و جوانی لازم است، سبوم تولید می کند. با این حال، وقتی آن را بیش از حد بشوییم، ابتدا بیش از حد خشک می شود. این منجر به تولید نوعی محافظ با پوست مرده و در نتیجه تولید بیش از حد سبوم می شود. ناگهان ، پوست شما بیش از حد سبوم تولید می کند ، که شما آن را اشتباه تلقی می کنید و بلافاصله دوباره تمیز می کنید. این موضوع به طور همیشگی به یک چرخه تبدیل می شود ، بیش از حد خشک و سپس خیلی چرب شدن، بدون اینکه هرگز هماهنگی پیدا کند.

اگر بیش از دو بار در روز (صبح و شب) پاکسازی می کنید ، فقط به این دلیل که هوا گرم است یا در اواسط روز مشغول کار هستید ، یا کمی وسواس دارید ، بنابراین یک پاک کننده خود را به یک نوع  ملایم تغییر دهید که پوست شما را از میزان مرطوب کننده لازم و طبیعی خود خالی نمی کند.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر