مزایا و معایب تیغ زدن موهای زائد بدن

شیو کردن موهای بدن یا همان زدن موهای بدن با تیغ یا ژیلت، به احتمال زیاد یکی از قدیمی ترین و متداول ترین روش های از بین بردن موهای زائد در نواحی مختلف بدن است. از ایام قدیم

زدن موهای بدن با تیغ یا هر وسیله تیغی شکل دیگر، موهای زائد بدن از سطح پوست قطع می‌شوند. این روشی است که اکثر مردان به صورت روزانه و یا هر از چند گاهی برای از بین بردن موهای صورت خود استفاده می کنند. زنان نیز از این روش برای از بین بردن موهای زائد زیر بغل، پاها و ناحیه تناسلی استفاده می کنند.

اصلاح موهای زائد با تیغ در مردان از اوایل قرن بیستم مد بوده است. این عادت به نیازمندی های مربوط به ارتش نسبت داده شده است. سربازان موظف بودند در جنگ جهانی اول حتما شیو کنند تا بتوانند از ماسک های گاز شیمیایی به طور مناسب استفاده کنند.

عوارض نزدن موهای زائد

نزدن موهای زائد از نظر ظاهری چندان مطلوب نیست. دلیل اصلی اینکه بیشتر مردم می خواهند موهای شرمگاهی خود را از بین ببرند، دلایل زیبایی است. زن و شوهر ظاهر آراسته را بیشتر می‌پسندد. پس اگر علاقه زیادی به حذف موهای زائد خود دارید، روش های بسیار مطمئنی برای تمیز نگه داشتن ناحیه بیکینی وجود دارد. علی الخصوص اگر به دنبال رفع دائمی موهای زائد هستید می‌توانید از مزایای لیزر موهای زائد بهره ببرید.

از دیگر عوارض نزدن موهای زائد، مسائل مربوط به بهداشت شخصی است. رفع موهای زائد قاعدتا بیشتر منجر به بهداشت و پاکیزگی شخصی می‌شود. این در حالی است که نزدن موهای زائد باعث می‌شود بدن بیشتر عرق کند.

روش اصلاح موهای بدن با تیغ

در اصل دو نوع روش برای زدن موهای بدن با تیغ وجود دارد، یکی “اصلاح دستی” که از تیغ یا خودتراش استفاده می شود و دیگری “اصلاح خشک” است که از ماشین تراش استفاده می شود.

  • تیغ، پدر تمام ابزارهای شیو کردن است و در اصل یک تیغه ی چاقو است که تبدیل به یک گوه ی بسیار نازک شده است و دارای یک دسته است. لبه ی این تیغ صاف و بسیار خطرناک است و این روش در حال حاضر فقط توسط آرایشگران حرفه ای برای اصلاح صورت مردان استفاده می شود.
  • در اوایل دهه ۱۹۰۰، کینگ ژیلت با تولید تیغ ژیلت، انقلابی در شیو کردن ایجاد کرد.

این تیغ ​​“هنر” استفاده از تیغ مستقیم و دستی را از بین برد، چرا که با قرار دادن یک تیغه ی نازک از جنس استیل ضد زنگ در داخل یک قاب باعث شد که آسیب دیدگی تقریبا غیر ممکن شود.

اختراع ژیلت این امکان را ایجاد کرد که هر کسی در خانه بتواند به راحتی شیو کند و همه ی تیغ های یکبار مصرف امروزی بر پایه ی همین طرح ساخته شده اند. تیغ های مدرن امروز اغلب دارای چندین تیغه، نوارهای روان کننده و حتی سر چرخشی نیز هستند.

اصلاح خشک دقیقا همان چیزی است که از اسمش می شود حدس زد. اصلاح خشک نیازی به آب یا کرم اصلاح ندارد. تقریبا در اواخر دهه ۱۹۲۰ ژاکوب اسکیک، تیغ برقی را اختراع کرد و اصلاح خشک متولد شد.

در ماشین های اصلاح یا اپیلاسیون، تیغه ها در پشت یک قطعه ی فلزی سوراخ دار به نام فویل قرار گرفته اند. هنگامی که فویل روی پوست مالیده می شود، موها وارد سوراخ ها می شوند و توسط تیغه ی نوسانی یا چرخشی بریده و قطع می شوند.

ژیلت کردن موهای بدن

عوارض استفاده از ژیلت

روش های زیادی برای خلاص شدن از شر موهای زائد وجود دارد. شیو کردن و اپیلاسیون دو گزینه ی رایج هستند. با این حال، این روش ها اغلب می توانند عوارض جانبی منفی هم داشته باشند.

چند نمونه از این عوارض در زیر ذکر شده اند:

  • خارش

شیو کردن یا اپیلاسیون اغلب می تواند باعث خارش پوست شود. این خارش حدود ۱ الی ۵ روز پس از اصلاح و با شروع رشد مجدد موها آغاز می شود. بدتر این که، اگر تن به خاراندن مداوم ناحیه ی خارش دار بدهید، ممکن است این ناحیه دچار زخم شود!

  • سوزش

سوزش یکی از آسیب های استفاده ی مستقیم تیغ بر روی سطح پوست است. در صورت آسیب دیدن پوست بر اثر شیو کردن، پوست دچار درد، التهاب و خارش می شود. سوزش با تیغ اغلب به این دلیل اتفاق می افتد که افراد معتقدند اگر تیغ را بیشتر فشار دهند، موهایشان از عمق بیشتری تراشیده خواهد شد! متاسفانه این کار نه تنها موها را از عمق بیشتری قطع نمی کند، بلکه فقط باعث آسیب رساندن به پوست می شود!

  • رشد موهای زیر پوستی و بروز برآمدگی

اپیلاسیون و شیو کردن ممکن است باعث بروز برآمدگی های قرمز و تحریک کننده ای بر روی پوست شود. با این حال، بدون در نظر گرفتن نوع پوست، احتمال بروز این برآمدگی ها بعد از شیو کردن وجود دارد. هنگامی که مویی تراشیده شود، بلافاصله شروع به رشد مجدد می کند.

اگر مو به جای رشد از طریق سطح پوست، به درون پوست رشد کند، به موی زیر پوستی تبدیل شده و باعث بروز برآمدگی های دردناک و ملتهب می شود.

  • بریدگی

هنگامی که تیغه کند شود و یا هنگامی که برای شیو کردن عجله کنید، دچار بریدگی های ریزی بر روی پوست خود خواهید شد. این بریدگی ها معمولا دردناک هستند و برای بهبودی به زمان نیاز دارند و در صورت شدید بودن، بریدگی ممکن است تبدیل به زخم شود.

  • فولیکولیت

اپیلاسیون و شیو کردن می تواند باعث ایجاد فولیکولیت شود. فولیکولیت نوعی عفونت است که در داخل فولیکول های مو اتفاق می افتد. شیو کردن یا اپیلاسیون باعث بریدگی های ریزی در پوست می شود که به باکتری ها اجازه می دهند تا وارد فولیکول ها شوند. این باکتری ها سپس تکثیر می شوند و در نتیجه برآمدگی های متورم و ملتهبی در ناحیه آسیب دیده ایجاد می کنند.

  • تاثیر کوتاه مدت

یکی از مشکلات اصلی شیو کردن این است که یک راه حل کوتاه مدت هستند. موها فقط از سطح بریده می شوند و دوباره به سرعت رشد می کنند. این به معنای این است که به طور مداوم باید شیو کنید. تاثیر موم انداختن موهای زائد کمی بیشتر از شیو کردن  است، چرا که در مومک کردن موها از ریشه کنده می شوند. ولی با این حال، همچنان یک راه حل طولانی مدت محسوب نمی شود.

روش های حذف موهای زائد

آیا باید از کرم اصلاح استفاده کرد

خمیر اصلاح باعث رطوبت بخشیدن به پوست و نرم کردن موها می شود، در نتیجه راحت تر می توان موها را شیو کرد. همچنین استفاده ی مقدار مناسبی از یک خمیر اصلاح باعث می شود تا لایه ی بالایی پوست آسیب نبیند.

خمیرها و ژل‌های اصلاح مدرن که برای اصلاح خیس استفاده می شوند معمولا در قوطی های آئروسل توزیع می شوند. ماده ی روان کننده، کرم را پر از حباب های ریز می کند.

کرم های اصلاح کمتر از صابون تحریک کننده و بیشتر از آن مرطوب کننده هستند. به غیر از آب، آنها معمولا حاوی مواد ذکر شده در زیر هستند:

  • اسید استئاریک و تری اتانول آمین: سورفاکتانت هایی (مانند صابون) برای از بین بردن آلودگی ها و چربی های روی سطح و برای جذب آب
  • مونواستارات لانولین و پلی اکسی اتیلن سوربیتان: امولسیون کننده هایی برای ترکیب مواد
  • گلیسیرین: حلال و نرم کننده

نکات ایمنی هنگام زدن موهای بدن با تیغ

برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی شیو کردن، می توان اقدامات احتیاطی ذکر شده در زیر را انجام داد:

  • همیشه از ژیلت تیز استفاده کنید. تیغه ها را به محض اینکه کند شدند و یا لکه هایی بر روی آنها ایجاد شد، حتما عوض کنید.
  • ناحیه ای که باید اصلاح شود را با پاک کننده های مرطوب و آب گرم بشویید تا موها به قدر کافی نرم شوند. پوست را گرم و مرطوب نگه دارید.
  • کرم یا ژل اصلاح بزنید و اجازه دهید ۲ الی ۳ دقیقه بر روی پوست شما بماند تا موها بیشتر نرم شوند و با یکبار تیغ کشیدن به طور کامل و راحت شیو شوند. از یک برس برای مالیدن و کف زدن به موها استفاده کنید تا موها کاملا به کرم اصلاح آغشته شوند.
  • افرادی که پوست حساسی دارند باید محصولات ملایم را انتخاب کنند. برای این افراد، استفاده از کرم آبی (آکوا) توصیه می شود، اما این نوع کرم ها اغلب ممکن است تیغ را مسدود کنند.
  • هرگز از صابون استفاده نکنید.
  • همیشه در جهت رشد موها، شیو کنید. اگر برخلاف رویش مو شیو کنید، موها را با عمق بیشتری شیو می کنید ولی ممکن است به احتمال زیاد دچار سوختگی (درماتیت تماسی تحریک کننده) و رشد موهای زیر پوستی شوید.
  • سعی کنید با یکبار کشیدن تیغ بر روی پوست، موهای ناحیه ی مورد نظر را کاملا شیو کنید، چرا که کشیدن پیاپی تیغ بر روی پوست باعث تحریک پوست می شود.
  • شیو کردن را با آبکشی آب سرد به اتمام برسانید تا به کاهش التهاب کمک کند.
  • در نهایت برای آبرسانی به پوست از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

اگر پس از زدن موهای بدن با تیغ دچار تحریک یا خارش شدید می توانید از یک کرم موضعی ملایم کورتیکواستروئید (به عنوان مثال هیدروکورتیزون) برای کاهش این علائم استفاده کنید. تا زمان برطرف شدن هرگونه تحریک، باید از شیو کردن مجدد پرهیز کنید.

روش‌های جایگزین تیغ زدن موهای صورت و بدن

لیزر موهای زائد یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن موهای زائد است. لیزر، با هدف قرار دادن رنگدانه قهوه ای مو، موها از بین می روند و از رشد مجدد آن ها برای مدت زمانی طولانی تر از هر دو روش ذکر شده (شیو کردن و مومک کردن) جلوگیری می‌کند.

با چندین روش درمانی می توانید پوستی صاف و دلخواه را بدون دردسر و بدون بروز تحریک های پوستی داشته باشید.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر