مزایای لیزر موهای زائد چیست؟

مزایای لیزر موهای زائد به اندازه ای است که امروزه بیشتر مردم برای حذف موهای زائد بدن خود این روش را انتخاب نموده اند. این فرایند، روشی غیر تهاجمی است که در آن از لیزر برای کاهش رشد موهای بدن استفاده می شود. لیزر موهاى زائد یکی از محبوب ترین روشهای زیبایى براى از بین بردن موهاى زائد بدن است.

لیزر موهای زائد چگونه است؟

در این روش، یک پرتوی متمرکز از نور به ملانین (نوعی رنگدانه) در موهای شما تابیده مى شود. نور به گرما تبدیل مى شود و به فولیکول مو آسیب می رساند، بنابراین رشد مو متوقف مى شود و یا به تأخیر میفتد. شما می توانید لیزر موهای زائد را در هر قسمتى از بدن انجام دهید.

کجای بدن را لیزر می کنند؟

یکی از مزایای لیزر موهای زائد ، انجام این عمل روی نواحی مختلف بدن می باشد. نواحى اصلی براى درمان موهاى زائد با استفاده از لیزر مى تواند به شرح زیر باشد:

  • شانه ها
  • لب بالا
  • چانه
  • گردن
  • پشت
  • قفسه سینه
  • پاها
  • دست ها
  • خط بیکینى
  • زیر بغل

لیزر فقط رشد موهای شما را برای مدتى به تأخیر می اندازد. در ابتدا لازم است بدانید که براى از بین بردن موهاى زائد باید چند جلسه تحت مراقبت و درمان قرار بگیرید. پس از آن می توانید برای حفظ نتیجه و یا مقابله با رویش مجدد موها اقدام کنید.

لیزر موهای زائد بدن چیزى بیشتر از رهایى از موهاى مزاحم و اضافى بدن است. در حقیقت لیزر موهاى زائد یک روش پزشکی است که براى انجام آن باید آمادگى هاى لازم را داشته باشید. در رابطه با این موضوع حتما باید پیش از انجام لیزر موهاى زائد چند نکته را مورد بررسى قرار دهید.

مقایسه روش های مختلف رفع موهای زائد بدن

مزایای لیزر موهای زائد

از مزایای لیزر موهای زائد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تحریک موهاى در حال رشد
  • شفاف تر و نرمتر شدن پوست
  • کاهش موهای زائد بدن به طور دائمی
  • کاهش رشد موهاى در حال رشد
  • کاهش تحریک پوست
  • نتیجه روی تمامی انواع پوست
  • درد کمتر به نسبت سایر روش های اپیلاسیون
  • استفاده ى آسان و قابل استفاده براى تمام بخش هاى بدن

نکته

نسل جدید لیزرهای جنتل مکس پرو، امکان استفاده برای هر نوع رنگ پوستی را فراهم نموده است.

برای اطلاع از نحوه کار و مزایای لیزر جنتل مکس پرو مطلب زیر را بخوانید

لیزر جنتل مکس پرو چیست؟

نتیجه لیزر موهای زائد

در کل لیزر موهای زائد بدن به طور دائمى رشد آنها را متوقف نمى کند (فقط الکترولیز مورد تائید سازمان FDA مى تواند رشد موها را به طور دائمى متوقف کند) و فقط رشد آنها را به قدرى کند مى کند که دیگر لازم نباشد همیشه در حال اپیلاسیون آنها باشید.

آیا لیزر موهای زائد درد دارد؟

مطمئناً یکی از مزایای لیزر موهای زائد ، عدم وجود درد می باشد. در رابطه با میزان دردى که هنگام لیزر موهاى بدن ممکن است تجربه کنید، میزان این درد چیزى مابین ژیلت کردن (دردى نداره!) و مومک انداختن (اوف لعنتى درد داره!) است.

تکنسین ها براى بى حس کردن ناحیه مورد نظر، قبل و بعد از تابش لیزر از یخ استفاد مى کنند. با ادامه روند درمان و نازک تر شدن موها، درد هم به تدریج کمتر می شود. لیزر موهای زائد با تابش اشعه لیزر به رنگدانه هاى مو انجام می شود. این اشعه به گرما تبدیل می شود و به فولیکول و پیاز مو آسیب می رساند.

این فرایند یک درد سریع و تیز ایجاد مى کند که ممکن است در نواحى نازک تر پوست مانند بینی، چانه و گیجگاه ها دردناک تر باشد. بعضی از لیزرها دارای مکانیسم خنک کننده هستند (در واقع یک انفجار سرد از هوا را دائما درست در جایی که لیزر تابیده مى شود إیجاد می کنند) که به کاهش درد کمک می کند.

حذف کامل موهای زائد بدن با لیزر

عوارض لیزر موهای زائد بدن

  • تغییر در پوست: اگر اخیرا برنزه کرده اید، ممکن است پس از انجام لیزر موهاى زائد دچار مشکل پوستى شوید.
  • جای زخم (اسکار): اگر به راحتی دچار اسکار و زخم مى شوید، ممکن است پس از انجام لیزر موهاى زائد هم دچار اسکار شوید.
  • رشد بیش از حد مو: بروز این عارضه بسیار نادر است، اما این احتمال وجود دارد که پس از اغاز دوره ى لیزر درمانى رشد موهاى زائد شما شدیدتر شود.
  • تاول: اگر پس از انجام لیزر موهاى زائد، بدن خود را در معرض تابش نور خورشید قرار دهید احتمال دارد که تاول بزنید.
  • زمان بر بودن فرایند لیزر موهای زائد: دو یا سه هفته پس از اولین لیزر درمانى طول می کشد تا اختلاف رشد موها مشاهده شود و بین ٨ تا ١٢ جلسه درمان لازم است تا به نتیجه کامل و مطلوبى برسید.
  • امکان گران بودن لیزر موهای زائد:

    اگر پولى را که مى خواهد در تمام طول عمر خود براى تیغ و یا مومک هزینه کنید را براورد کنید، در مقایسه با هزینه لیزر موهاى زائد بدن، حتما متفاوت خواهد بود! ولى لیزر موهاى زائد بدن را مى توانید به عنوان یک سرمایه گذارى زیبایى در نظر بگیرید.

  • قرمزی و تحریک شدن پوست: قرمزی و سوزش پوست در لیزر موهای زائد معمولا بسیار رایج است. نواحى حساس تر بدن بیشتر دچار قرمزى و سوزش مى شود.ممکن است این نواحى حتى دچار مقدارى تورم خفیف هم بشوند. البته این عوارض در هر نوع اپیلاسیونى ممکن است رخ دهد. حس سوزش و قرمزى معمولا در کمتر از یک ساعت از بین مى رود. مى توانید براى سرعت بخشیدن به بهبود این عارضه از یک کیسه یخ بر روى محل استفاده کنید.

  • تغییر در رنگدانه های پوستی: ممکن است پس از لیزر موهاى زائد متوجه شوید که رنگ پوست شما تغییر کرده است. اگر رنگ پوست شما روشن باشد، ممکن است متوجه لکه های تیره روی پوست خود شوید. اگر پوستى تیره دارید، ممکن است متوجه لکه های روشن تر روی پوست خود شوید.

مطلب ویژه پوست پدیا:
اگر پوست سبزه دارید، پیش از انجام لیزر موهای زائد بدنتان این نکات را بخوانید. به این منظور، بر روی لینک زیر کلیک کنید.بهترین لیزر پوست های سبزه
  • رفتن به سالن ورزشی ممنوع است!

گرمای حاصل از لیزر به مدت ٢۴ ساعت در پوست شما باقی می ماند، بنابراین به هیچ عنوان نباید به سالن ورزشی و یا سونا بروید و یا دوش آب گرم بگیرید. اگر این کار را انجام دهید، محیطى گرم و مرطوب و دلپذیرى براى رشد باکترى ها ایجاد خواهید کرد و در نتیجه پوست شما دچار لک خواهد شد.

  • رشد بیشتر موها در برخی موارد

    درست است! انواع خاصی از موها ممکن است بلند تر و یا ضخیم تر شوند. اما نگران نباشید، اگر رشد این گونه موها غیر عادى باشد، متخصص پوست شما را در جریان قرار خواهد داد.

    لیزر بخش های مختلف بدن

بروز این تغییرات معمولا موقتی و نادر هستند ولى اگر احساس می کنید غیر عادى و شدید به نظر می رسند، فورا پزشک خود را در جریان قرار دهید. از آن جایى که خطرات احتمالی لیزر موهای زائد بسیار جدی است، توصیه می شود که برای انجام این کار فقط به متخصصین پوست معتبر مراجعه کنید.

شما حتما باید در روزى که پزشک براى شما مشخص مى کند در مطب حاضر باشید، چرا که فولیکول های موی شما در مراحل مختلفى از رشد هستند پس باید اطمینان حاصل شود که همه موها تحت درمان قرار مى گیرند.

مراقبتهای بعد از لیزر موهای زائد

آفتاب گرفتن ممنوع!

به مدت یک ماه بعد از لیزر درمانى به طور مرتب از ضد آفتاب استفاده کنید تا از ایجاد تغییر رنگ در ناحیه تحت درمان جلوگیرى شود. پس از لیزر درمانى، متخصص پوست و مو توصیه هاى لازم را به شما خواهد کرد.

به دلیل شدید بودن عوارض آفتاب گرفتن بعد از لیزر ممکن است لازم باشد که شما تا حد امکان از آفتاب گرفتن و یا قرار گرفتن در معرض آفتاب جدا خودداری کنید.

همچنین اگر به تازگى برنزه کرده اید، باید صبر کنید تا اثرات آن کاملا از بین برود و بعد لیزر درمانى را شروع کنید. همچنین با متخصص پوست خود مشورت کنید تا زمان مناسبى را براى انجام لیزر درمانى شما در نظر بگیرد تا احتمالا با تعطیلات و آفتاب گرفتن شما مصادف نباشد.

استفاده از ضد آفتاب بعد از لیزر موهای زائد

برخی محصولات یا برنامه های آرایشی خود را عوض کنید.

از دو روز قبل و تا دو روز بعد از لیزر درمانى از مصرف کرم های اسکراب، گلیکولیک اسید و کرم های رتینول خودداری کنید. مى توانید در این دوره از ماسک هاى صورت و مرطوب کننده های اضافی استفاده کنید تا از خشک شدن پوست جلوگیرى کنید.

توصیه می شود به مدت ٢ هفته قبل و بعد از لیزر از محصولات لایه بردار شیمیایی استفاده نکنید. و به همین صورت باید به مدت یک تا دوهفته پس از لیزر درمانى صبر کنید تا بتوانید دوباره از اسپرى هاى برنزه کننده ى فیک استفاده کنید.

نباید موهاى خود را وکس و یا دکلره کنید!

وکس کردن و یا دکلره کردن موها روند کار را مختل می کند. اگر می خواهید در طول دوره درمان بدنى بدون مو داشته باشید، بهتر است آن ها را ژیلت کنید.

احتمال دارد جلسات لیزر ادامه داشته باشد.

امکان دارد پس از جلسه اول لیزر موهای زائد، پزشک متخصص برای حصول نتیجه بهتر برای شما جلسات بیشتری تجویز نماید. در هر صورت برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید دوره درمانی کامل شود.

دوش آب گرم نگیرید!

هم چنین در این مدت از وان آب گرم و سونا استفاده نکنید.

از لوازم آرایشی بر روی ناحیه تحت درمان استفاده نکنید!

بیشتر افراد گزارش داده اند که رشد موهاى زائد بدن آن ها تا حدود ٩٠ درصد کاهش پیدا کرده است، ولى نوسانات هورمون ها ممکن است باعث رشد مجدد مو شود. لیزر موهای زائد بدن راهی مطمئن برای خلاص شدن از شر موهای اضافى بدن است. با این وجود قبل از انجام لیزر درمانى باید با متخصص پوست مشورت کنید.

دوره بهبودی بعد از لیزر موهای زائد

به مدت یک یا دو روز پس از انجام لیزر درمانى، پوست ناحیه ى تحت درمان ممکن است احساسى مانند آفتاب سوختگی داشته باشد.  استفاده از کمپرس هاى خنک و مرطوب کننده مى تواند در کاهش این حس ناخوشایند ممکن است کمک کنند.

اگر صورت شما تحت درمان قرار گرفته باشد بهتر است به مدت یک روز از مواد آرایشى استفاده نکنید، چرا که ممکن است صورت شما تاول بزند. در طی یک ماه آینده، موهایى که تحت درمان هستند کاملا بیرون مى ریزند. بروز تاول پدیده اى بسیار نادر است، ولى این عارضه در افرادى که پوستى تیره رنگى دارند بیشتر پدید مى آید.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر