هر آنچه که از سولاریوم بعد از لیزر موهای زائد نمی دانید؟

اگر اخیرا موهاى زائد بدن خود را لیزر کرده اید، به شما تأکید مى شود که به هیچ عنوان تحت معرض تابش نور خورشید قرار نگیرید و یا در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش قرار نگیرید. شاید این سوال برای بسیاری از افراد مطرح باشد که آیا آفتاب گرفتن یا سولار بعد از لیزر موهای زائد خطر دارد؟

البته لیزر موهای زائد در تابستان می تواند بسیار سخت و حساس باشد.

با این حال، به طور کلى به شما توصیه مى شود که حتما حدود ٢ هفته بعد از لیزر کردن موهاى بدن خود صبر کنید و سپس براى برنزه کردن با اشعه ماوراء بنفش و یا نور خورشید اقدام کنید.

لیزر موهای زائد برای پوست هاى حساس

لیزر موهاى بدن براى کاهش رشد موهاى بدن انجام مى شود.

این کار به وسیله تابش یک نور با شدت بالا به فولیکول مو صورت مى گیرد.

انرژى نور به فولیکول هاى مو آسیب وارد مى کند.

این انرژى به گونه اى طراحى شده است که به پوست و دیگر نواحى اطراف فولیکول آسیب وارد نکند.

پس از انجام لیزر موهاى بدن، پوست بدن به شدت حساس مى شود و تابش اشعه ماوراء بنفش بر روى پوست مى تواند بسیار مضر باشد و حتى باعث بروز عوارض جانبی شود.

برنزه کردن و لیزر موهاى زائد بدن

بهره بردن از نور خورشید و برنزه کردن در فصل تابستان بین مردم محبوبیت بسیارى دارد.

در عین حال، بسیارى از ما مى خواهیم پوستى ابریشمى و بدون مو داشته باشیم، پس چه گزینه اى بهتر از لیزر کردن موهاى زائد بدن.

استفاده از لیزر براى حذف موهاى زائد بدن به سرعت تبدیل به برترین روش براى حذف دائم موهاى زائد بدن شده است.

بریدگى و زخم کردن و خونریزى هاى ایجاد شده در اثر وکس کردن و تیغ زدن دیگر متعلق به گذشته است و تبدیل به خاطره مى شود.

تا زمانی که اکثر مردم از روش لیزر براى حذف موهاى زائد بدن خود استفاده مى کنند تا بتوانند در فصل گرما لباس هاى بازتر و راحت ترى بپوشند، دانستن این موضوع که تابش نور خورشید چه تاثیرى بر پوست لیزر شده دارد و این که چرا باید پوست لیزر شده را از تابش نور خورشید محافظت کرد، بسیار مهم است.

 

برنزه کردن و لیزر موهاى زائد بدن

مقدار حساس بودن پوست در هر فردى متفاوت است و پزشک معالج توصیه هاى مربوط به لیزر مو و حفاظت از پوست را براى هر فردى جداگانه ارائه مى دهد.

معمولا به افرادى که پوست آنها برنزه شده است (روش برنزه کردن مهم نیست، فرد مى تواند با استفاده از نور طبیعى خورشید، سولاریوم، برنزه فیک و ساختگى و یا هر چیزى که باعث تغییرات در رنگ دانه هاى پوستى شود، برنزه کرده باشد)، توصیه مى شود تا براى حذف موهاى زائد بدن خود تا چند ماه از لیزر درمانى استفاده نکنند.

لیزر موهای زائد پس از سولار

این عوارض مى تواند هیپرپیگمانتاسیون، سوختگى، و یا حتى بروز اسکارهاى (زخم هاى) دائمى باشد.

اگر واقعا احتیاج دارید که برنزه به نظر برسید، بهتر است یک اسپرى برنزه کننده تهیه کنید تا رنگ بدن شما را تیره کند.

اگر مستعد ابتلا به هیپرپیگمانتاسیون هستید، بهتر است بعد از لیزر موهاى بدن حداقل شش ماه صبر کنید و بعد براى برنزه کردن بدن خود اقدام کنید.

عوارض لیزر موهای زائد پس از برنزه کردن

هنگامى که براى حذف موهاى بدن از لیزر استفاده مى شود، نور لیزر به وسیله پیگمنت هاى (رنگ دانه هاى) تیره فولیکول مو جذب مى شود و آن را تخریب مى کند، در نتیجه رشد آن فولیکول متوقف مى شود.

اگر ناحیه اى که لیزر درمانى شده است را برنزه کنید، ممکن است دچار تغییر رنگ یا سوختگى در آن ناحیه از پوست شوید.

برعکس این موضوع هم صادق است، یعنى ناحیه اى که برنزه شده است اگر تحت لیزر درمانى براى حذف موهاى زائد قرار گیرد، دچار سوختگى و تغییر رنگ خواهد شد، چرا که تمام نقاط تیره پوست، لیزر را جذب مى کنند.

چه مدت بعد از لیزر می توان برنزه کرد؟

معمولا پس از انجام لیزر و حذف موهاى بدن، اولین کارى که هر کس مى خواهد انجام دهد این است که پوست ابریشمى و بدون موى خود را با یک برنزه زیبا به نمایش بگذارد.

با این وجود، باید براى برنزه کردن (چه به صورت طبیعى و با نور خورشید و چه با استفاده از سولاریوم) و استفاده از روغن هاى برنزه به مدت حداقل ۴ هفته صبر کنید، چرا که پوست نواحى لیزر شده حساس شده است و قرار گرفتن در معرض نور خورشید مى تواند باعث بروز آسیب و تغییر رنگ پوست در آن نواحى شود.

از کرم ضد آفتاب با SPF +30 و یا بیشتر استفاده کنید تا از پوست نواحى لیزر شده حفاظت کنید.

اگر زمانى که تحت درمان لیزر براى حذف موهاى زائد بدن هستید، خود را از تابش مستقیم نور خورشید حفظ کنید، ممکن است دلتنگ آفتاب گرفتن و یا گردش کردن با لباس باز با پوستى زیبا شوید، اما این کار باعث مى شود تا بهترین و امن ترین نتیجه در لیزر درمانى را بگیرید.

برنزه کردن و لیزر موهاى زائد بدن

بهترین زمان براى انجام لیزر موهاى زائد بدن در فصل سرما است، چرا که پوست بدن روشن ترین رنگ را دارد.

اقدامات قبل از لیزر موهای زائد

اگر به تازگى برنزه کرده اید و به فکر حذف موهاى زائد خود با استفاده از لیزر هستید، بهتر است دستورالعمل هاى توضیح داده شده در زیر را در نظر داشته باشید:

  • بین ۴ تا ۶ هفته صبر کنید تا اثرات برنزه خفیف تر شود، سپس براى لیزر موهاى زائد اقدام کنید. صبر کردن ممکن است آزار دهنده باشد، ولى بهتر از این است که پول خود را صرف کارى کنید که نتیجه اى نخواهد داشت.
  • در قسمت هایى از بدن که مى خواهید لیزر درمانى کنید، از ضد آفتابى با SPF +30 و یا بیشتر استفاده کنید. براى حفاظت بیشتر ازصورت از کلاه نقاب دار و یا ضد آفتاب بیشترى استفاده کنید.
  • تا جایى که امکان دارد از نور خورشید پرهیز کنید.
  • از سولاریوم, روغن ها و دیگر وسایلى که باعث ایجاد برنزه فیک (ساختگى) مى شود، پرهیز کنید.

محافظت از بدن در برابر اشعه ماورا بنفش

بسته به این که چه بخشی از بدن را مى خواهید برنزه  کنید، دستورالعمل هاى محافظت از بدن مى تواند متفاوت باشد.

اگر در قسمت کمر، پاها، صورت، سینه یا هر منطقه دیگری که مى خواهید اشعه ماوراء بنفش به طور مستقیم و کامل تابیده شود و یا براى مدت طولانى در معرض تابش نور خورشید قرار گیرد، حتما باید به مقدار زمانى که توصیه شده است صبر کنید.

براى مثال، اگر این کار بر روى قسمتى از بدن انجام شد که احتمال تابش نور خورشید به این بخش ها خیلى کمتر بود (مانند زیر بغل، باسن، یا نواحى بیکینى)، شما مى توانید با رعایت این نکته سایر نقاط بدن را با خیال راحت برنزه کنید.

لیزر موهاى زائد بدن یک روند ساده و متداول است.

لیزر موهاى زائد بدن در هر زمانى مى تواند انجام شود، و این کار همه روزه در سراسر دنیا براى از بین بردن موهاى اضافى بدن در حال انجام شدن است.

این کار یک جایگزین عالى به جاى وکس و تیغ زدن است که زمان و هزینه زیادى را مى طلبد.

پس مادامى که از بدن خود در برابر تابش نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید، مشکلى پیش نخواهد آمد.

آیا سولاریوم ضرر دارد؟

 سولاریوم یک روش ایمن براى برنزه کردن نیست

این که استفاده از سولاریوم ایمن است و پس از استفاده از سولاریوم نیازى نیست که پوست خود را از تابش نور خورشید حفظ کنید، پایه علمى ندارد.

برنزه کردن با استفاده از سولاریوم باعث مى شود DNA سلول هاى پوستى آسیب ببیند.

این نوع آسیب دیدگى ها با چشم قابل رویت نیستند.

افرادى که از سولاریوم استفاده مى کنند، خطر ابتلا به ملانوم (توده اى از سلول هاى تشکیل دهنده ملانین که معمولا تومورى بدخیم و مرتبط با سرطان پوست است) در آنها ٢٠ در صد بیشتر از سایر افراد است؛ همچنین اگر سولاریوم پیش از ٣٠ سالگى انجام شود، این ضریب تا ۵٩ درضد افزایش خواهد یافت.

با افزایش دفعات استفاده از سولاریوم، خطر ابتلا به ملانوم نیز افزایش مى یابد.

همچنین خطر ابتلا به این بیمارى در افرادى که در نوجوانى سولاریوم کرده اند، بیشتر است.

البته استفاده از سولاریوم باعث بروز دیگر بیمارى هاى مربوط به سرطان پوست نیز مى شود.

استفاده از سولاریوم خطر ابتلا به سرطان سلولی فلسی را تا ۶٧ درصد و خطر ابتلا به سرطان سلولى بازال را تا ٢٩ درصد در مقایسه با افرادى که هرگز از سولاریوم استفاده نکرده اند، افزایش مى دهد.

خطرات و عوارض سولاریوم

افرادى که براى برنزه کردن از اشعه طبیعى خورشید، تخت هاى برنزه کردن و لامپ هاى برنزه استفاده مى کنند در معرض آفتاب سوختگى قرار دارند.

این قرمزى و التهاب پوستى (آفتاب سوختگى) به دلیل دریافت زیاد اشعه ماوراء بنفش است، به خصوص اشعه UVB.

اگر در هنگام برنزه کردن از چشم هاى خود محافظت نکنید، اشعه ماوراء بنفش باعث بروز یک ناراحتى موقت ولى دردناک به نام  فوتوکراتیت و یا فتوکونژینکتیویت مى شود.

در کل، قرار گرفتن بیش از حد در معرض تابش اشعه ماواراء بنفش ممکن است باعث بروز آب مروارید شود. آب مروارید ممکن است باعث نابینایى شود. این کار همچنین ممکن است باعث بروز لکه قرنیه (pterygium) ، فوتوکراتیت (برف کوری) و یا فتوکونژینکتیویت شود.

برنزه کردن همچنین مى تواند در بلند مدت باعث بروز بیمارى هاى دیگرى هم شود.

قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش باعث مى شود پوست زودتر پیر شود و احتمال ابتلا به سرطان پوست نیز افزایش مى یابد.

هر چه بیشتر در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش قرار بگیرید، احتمال ابتلا به سرطان هاى پوستى هم بیشتر مى شود.

خطرات و عوارض سولاریوم

 

همچنین بر اساس شواهد علمى، قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش باعث مى شود سیستم ایمنى فرد ضعیف شود.

این مساله مى تواند چنان روى بدن فرد تاثیر بگذارد که توانایى بدن را در مقابله با بیمارى هاى جدى مانند ملانوم بدخیم، کاهش دهد.

قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش در کل مى تواند خطر ابتلا به سرطان پوست و دیگر بیمارى هاى جدى پوست را افزایش دهد.

طبق مطالعات صورت گرفته، مشخص شده است که افرادى که در دوران کودکى دچار آفتاب سوختگى هاى شدید شده اند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست و دیگر بیمارى هاى پوستى هستند.

از خطرات سولاریوم در امان بمانید!

پوست برنزه شده، یک پوست سالم نیست.

از رنگ طبیعى بدن خود لذت ببرید.

مراقبت از پوست باعث مى شود هم علائم پیرى دیرتر به وجود آید و هم آن را از ابتلا به سرطان حفظ کرده اید.

اگر مجبورید که بدن خود را برنزه کنید، استفاده از یک روش برنزه کردن ساختگى که در آن از اشعه ماوراء بنفش استفاده نشود مى تواند مناسب باشد (با این حال در نظر داشته باشید که تحت هر شرایطى باید از یک کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید).

خطراتى که سلامتى فرد را به خاطر برنزه کردن تهدید مى کند، به مراتب بیشتر از مزایاى برنزه کردن است.

هنگامى که مى دانید قرار است در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار گیرید، بهتر است از کرم هاى ضد آفتاب مناسب استفاده کنید و حتما از لباس هاى مناسب براى حفاظت از پوست خود بپوشید.

خصوصا در ساعت هاى بین ١١ ظهر تا ۴ عصر که اشعه خورشید در قوى ترین حالت خود قرار دارد.

به کودکان خود آموزش دهید که چگونه از بدن خود در برابر تابش اشعه خورشید محافظت کنند و این کار را اول باید در رفتار خود نهادینه کنید، چرا که کودکان از شما الگو بردارى مى کنند.

براى استفاده از تخت هاى برنزه و لامپ هاى برنزه، مى بایست موارد زیادى را مورد بررسى قرار دهید.

به عنوان مثال، افرادى که موهاى نازکى دارند و یا در گذشته دچار آفتاب سوختگى شده اند ممکن است بعد از استفاده از این وسایل دچار مشکلات پوستى شوند.

همچنین مصرف بعضى از داروها و یا انجام دادن برخى کارهاى زیبایى ممکن است باعث حساس شدن پوست شود.

پیش از انجام دادن هر گونه روشى براى برنزه کردن پوست، در مورد عوامل خطر (ریسک فاکتورهاى) پوستى خود حتما با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر