بیماری ویتیلیگو چیست و چگونه درمان می‌شود؟

بیماری ویتیلیگو یا همان پیسی یک اختلال رنگ زدایی پوست می باشد که در آن سلولهای رنگدانه پوست از بین می روند. این اختلال با لکه های سفید شیری کاملاً واضح، نمایان می شود. ویتیلیگو از نظر زیبایی ظاهری، به ویژه برای افرادی با پوست تیره ، می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. این اختلال شبیه بدرنگ شدن پوست قابل بهبود است.

بیماری ویتیلیگو در کودکان

بیماری ویتیلیگو در کودکان

لکه های سفید اصلی ترین علائم ویتیلیگو می باشند. لکه ها اساساً بر روی دست ها، پاها، بازوها، صورت و لب ها پیدا می شوند و کودکان مبتلا به ویتیلیگو ممکن است همچنین متوجه سفیدی برخی از موهای خود شوند. در برخی از کودکان، لکه های ویتیلیگو گسترش پیدا نمی کنند و در برخی دیگر گسترش پیدا می کنند. این بیماری معمولاً مرگ آور نیست.

جوش های آبدار در کودکان

بچه ها دارای پوست هایی حساس هستند و سیستم ایمنی آن ها هنوز در مرحله شکل گیری خود قرار دارد. این بدان معناست که کودکان نسبت به عفونت های مختلف و خاص آسیب پذیر است که یکی از آنها جوش آبدار است که البته قابل درمان است.

درمان جوش آبدار در کودکان

علت بیماری ویتیلیگو

ویتلیگو به علت از بین رفتن یا از دست دادن ملانوسیت ها (سلولهایی که ملانین تولید می کنند) می باشد. ملانین رنگ پوست، مو و چشمان را تعیین می کند. اگر ملانوسیت ها نتوانند ملانین تشکیل دهند یا اگر تعداد آنها کاهش یابد، رنگ پوست به تدریج روشن تر می شود.

تصور می شود که ویتیلیگو یک اختلال خود ایمنی می باشد که مرتبط با بی نظمی واکنش سیستم ایمنی ذاتی می باشد، گرچه در مورد ویتیلیگوی سگمنتال اختلاف نظر وجود دارد. ویتیلیگو زمینه ژنتیکی دارد. این بیماری یکی از نادرترین سندرم ها همانند سندرم Vogt-Koyanagi-Harada می باشد. ژنی که در مهارکردن آنزیم تیروزیناز ملانوسیت نقش دارد، TYR است. گزارش شده است که این دارو از طریق سیستم ترانس درمال (به شکل پچ پوستی) متیل فنیدات عمل می کند. تحقیقات امروزه در حال ارزیابی الگوی سیتوکین ها، به ویژه اینترفرون -γ (IFN) و نقش فولیکول مو در رنگدانه سازی است.

ویتیلیگو در ناحیه تناسلی

ممکن است هر بخشی از بدن تحت تأثیر این بیماری قرار بگیرد. معمولاً هر دو طرف بدن به طور مشابه تحت تأثیر لکه های سفید-شیری رنگ قرار می گیرند.

نواحی پوستی که معمولاً درگیر این بیماری می شوند:

  • صورت
  • لب ها
  • دست ها
  • بازوها
  • پاها
  • دستگاه تناسلی

آیا بیماری ویتیلیگو ارثی است؟

ویتیلگو، گاهی اوقات در بین افراد یک خانواده دیده می شود، اما الگوی وراثت ، به دلیل این که عوامل مختلفی در ایجاد آن دخیل هستند، بسیار پیچیده می باشد. تقریباً یک پنجم افراد مبتلا به این بیمارای دارای حداقل یک خویشاوند نزدیک هستند که به این بیماری مبتلاست.

ویتیلیگو و ازدواج

ویتیلیگو و ازدواج

اغلب جوانانی که در سن ازدواج مبتلا به ویتیلیگو یا پیسی می باشند ، به ویژه در زمانی که به دنبال شریک زندگی مناسب هستند، از دغدغه های اجتماعی و ظاهری رنج می برند. این امر به خصوص در افرادی با پوست قهوه ای بیشتر صدق می کند، چرا که لکه های پوستی ویتیلیگو در آنها مشخص تر به نظر می رسد. باورهای غلط زیادی در جامعه در مورد ویتیلیگو وجود دارد. بیماران مبتلا به ویتیلیگو مدت زمان بسیار زیادی طول می کشد که بیماری را بپذیرند و با شرایط کنار بیایند.

اگر دختر یا پسر مجردی، در آغاز ابتلا به بیماری ویتیلیگو باشد، به ویژه در کشورهایی که ازدواج های سنتی هنوز در آنها رواج دارد، اولین مانعی که با آن مواجه می شوند، دریافت پیشنهادات ازدواج است. از آنجا که مردم در مورد بیماری ویتیلیگو و دلایل آن آگاهی ندارند، آنها ممکن است از ارتباط با افراد مبتلا به ویتیلیگو ترس داشته باشند. آنها، اغلب اوقات پیشنهاد ازدواج بیماران مبتلا به ویتیلیگو را رد می کنند. دختر و پسر بالغ و بزرگسال ،باید تصمیمی آگاهانه بگیرند و نباید در هنگام انتخاب شریک زندگی ، توجه زیادی به این بیماری داشته باشند.

بارداری زنان مبتلا به ویتیلیگو

به دلیل این که ویتیلیگو وراثتی محسوب می شود، طبیعی ست که افرادی که می خواهند بچه دار شوند، در مورد ویتیلیگو و بارداری نگران باشند. فرزندانِ افراد مبتلا به ویتیلیگو ، بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال پوستی قرار دارند. گرچه، بیشتر این کودکان، در صورت مبتلا بودن والدین خود، خود دچار این اختلال پوستی نمی شوند.

همچنین اکثر افراد مبتلا به ویتیلیگو، سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند. تعداد زیادی از اختلالات ارثی مرتبط با ویتیلیگو می باشند که عبارتند از:

  • آلبینیسم چشمی
  • سندرم پلی اندوکرینوپاتی خودایمن
  • ناشنوایی مادرزادی با ویتیلیگو و آشالازی
  • دیسکراتوز مادرزادی

زنان مبتلا به ویتیلیگو سؤالاتی در مورد بیماری خود دارند مبنی بر اینکه آیا مشابه سایر مشکلات، مانند سیفلیس در بارداری، آیا می توانند درمان ویتیلگو را انجام دهند یا خیر؟

گفته می شود داروهایی برای درمان ویتیلیگو وجود دارند که می توانند از طریق جفت به جنین منتقل شوند، بنابراین این مسئله نگران کننده می باشد. از آنجایی که این داروها خطر زیادی برای جنین دارند، مصرف آنها پس از مشورت با پزشک باید متوقف شود. زنان باردار باید با متخصص پوست و با متخصص زنان و زایمان در مورد این موضوع مشورت کنند.

 استفاده از کرم های موضعی قوی، به ویژه در دوران شیر دهی باید خودداری کرد. از آنجایی که این بیماری، بسته به شدت و نیز نوع لکه های پوستی در افراد مختلف متفاوت است، هیچ توصیه ی کلی را نمی توان ارائه کرد. هر بیمار باید دغدغه ها و سؤالات خود را با پزشک خود درمیان بگذارد و برنامه ای مناسب با شرایط او طرح ریزی شود.

درمان جدید ویتیلیگو

درمان جدید ویتیلیگو

اگر تشخیص داده شود که فرزند شما مبتلا به ویتیلیگو یا همان پیسی است، پزشک شما ممکن است در ابتدا داروهای موضعی تجویز کند که اکثراً کورتیکواستروئیدها یا تعدیل کننده های سیستم ایمنی بدن می باشند. نوردرمانی (فوتوتراپی) نیز می تواند التهاب ناشی از بیماری ویتیلیگو را کاهش دهد و می‌تواند به عنوان یک راهکار درمان ویتیلیگو در تهران باشد.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر