علت جوش های روی بازو چیست؟

آن دسته از جوش های آزار دهنده در بازوهای شما معمولاً ناشی از یک بیماری پوستی به نام کراتوز پیلاریس است. در اینجا، بهترین ترفندها را برای رهایی از کراتوز پیلاریس به اشتراک می گذاریم.

آیا بر روی بازوهای خود برجستگی های قرمز رنگی دارید که با مرطوب کردن از بین نمی روند؟ در حالی که جوش روی بازوها هر زمان از سال خسته کننده می باشد، اما در تغییر فصل از زمستان به بهار هنگام تغییر ژاکت های سنگین به لباس های نازک بسیار آزار دهنده می شوند.

برآمدگی ها روی بازوها بسیار متداول می باشند. اگر آنها به تدریج تغییر کنند یا بزرگ شوند، معمولاً بی خطر هستند.بیشتر برجستگی های روی بازوها در اثر بیماری به نام کراتوز پیلاریس ایجاد می شوند. علل احتمالی دیگری از جمله شرایط التهابی پوست مانند فولیکولیت نیز وجود دارند.

با وجود طیف گسترده ای از علل ممکن، نباید خودتان علت جوش ها و برآمدگی های بازوهای خود را تشخیص دهید. با این وجود، می توانید از اطلاعات زیر برای شروع بررسی علل اساسی استفاده کنید، که در مورد آن ها با متخصص پوست یا پزشک خود صحبت کنید.

شایع ترین علت برآمدگی های روی بازو

کراتوز پیلاریس، که معمولاً به نام “پوست مرغی” شناخته می شود، شایع ترین علت برآمدگی بازوها می باشد. این بیماری با برجستگی های کوچک قرمز یا قهوه ای در قسمت پشتی بازوها مشخص می شود. همچنین ممکن است در قسمت پشت ران و باسن نیز ایجاد شود.

در حالی که پوست مرغی می تواند خسته کننده باشد، اما مضر نیست. مانند آکنه، برجستگی ها زمانی که سلول های مرده پوست در منافذ پوست گرفتار شوند، ایجاد می گردند. برخی از برجستگی ها ممکن است دارای سرهایی مانند جوش باشند. با این حال، بیشتر برجستگی های کاراتوز پیلاریس روی بازوها کوچک و مسطح می باشند.

آنچه پیشگیری از کراتوز پیلاریس را دشوار می سازد، این واقعیت است که می تواند این بیماری ارثی باشد. اما از آنجایی که برجستگی ها با ساخت سلول های مرده پوست مرتبط هستند، می توانید به درمان آن ها کمک کرده و با لایه برداری منظم از شکل گیری سایر آن ها جلوگیری کنید.

درم ابریژن و لایه برداری شیمیایی توسط متخصص پوست نیز می توانند در موارد شدیدتر کمک کنند.

زمان های خشک و کم تر مرطوب سال نیز می تواند در پیشرفت این برآمدگی ها نقش داشته باشند. لایه برداری منظم هنوز هم می تواند به شما کمک کند، پس پوست خود را با لوسیون مرطوب کنید. در حالی که برجستگی ها ممکن است نسبت به لمس احساس خشکی کنند، اما کراتوز پیلاریس خارش ندارد.

علت برآمدگی های روی بازو

گذشته از ژن های شما، اگر یک یا چند مورد از موارد زیر را داشته باشید، ممکن است در معرض خطر برجستگی های کراتوز پیلاریس باشید.

  • اگزما
  • پوست خشک
  • ساخت سلول های مرده پوست(اکتیوز)
  • آلرژی و تب یونجه
  • سابقه سرطان پوست
  • چاقی

پوست مرغی در خانم ها و همچنین نوجوانان و بزرگسالان بیشتر دیده می شود.

کراتوز پیلاریس خارش ندارد، اما برخی از انواع دیگر برجستگی های بازو وجود دارد. اگر برآمدگی در بازوهای شما خارش دارد، یک از دلایل احتمالی زیر را در نظر بگیرید.

جوش روی بازو و خارش

برخی از برجستگی های روی بازوها ممکن است خارش دار باشند که تا حدودی ناشی از التهاب و سوزش پوست می باشد. برجستگی های خارش دار احتمالی که ممکن است روی بازوها ایجاد شود عبارتند از:

اگزما

این حالت یک بیماری التهابی پوستی است که می تواند باعث بثورات ورم دار خارش دار قرمز شود که ممکن است در برخی مناطق ایجاد شود.

کهیر

در این حالت برجستگی های قرمز ناشی از یک واکنش آلرژیک ایجاد می شوند.

– فولیکولیت

این حالت شرایطی است که برآمدگی های متعدد بر روی پوست در اثر التهاب فولیکول های مو ایجاد می شود.

– بثورات حرارتی

این حالت به دلیل گرمای بیش از حد ایجاد شده و منجر به انسداد عرق در منافذ شما می شود.

– پسوریازیس

این حالت یکی دیگر از بیماری های التهابی پوستی است. از علائم پسوریازیس می‌توان به برجستگی های قرمز تا نقره ای اشاره کرد.

جوش های بدون خارش

بر خلاف برجستگی های پوستی خارش دار که در بالا ذکر ش ، کراتوز پیلاریس خارش ندارد. یکی دیگر از دلایل بدون خارش برآمدگی در بازوها، آکنه است. هنگامی که منافذ شما با هر یک از موارد زیر گرفتار شوند، جوش های روی بازوها می توانند افزایش پیدا کنند:

  • سلوله ای مرده پوست
  • باکتری
  • چرک
  • روغن

سرطان های پوستی ممکن است باعث خارش شوند. این علت نادر است، اما تشخیص سریع آن ها در جلوگیری از شیوع تومورها حائز اهمیت است.

کرم برای از بین بردن جوش و جای روی بازو

همانطور که در بالا ذکر شد، کراتوز پیلاریس با لایه برداری منظم و همچنین درمان های لایه برداری عمیق تر مانند درم ابریژن قابل درمان است. در موارد شدید، متخصص پوست ممکن است از کرم رتینول برای کمک به پاکسازی برجستگی ها استفاده کند.

لایه برداری پوست

لایه برداری می تواند به  درمان علل دیگر برجستگی بازو نیز کمک کند. این فرایند کمک می کند تا سلول های مرده پوست از لایه بالایی پوست کنده شوند تا در منافذ شما گرفتار نشوند.

برای این منظور، تکنیک های لایه برداری ممکن است برای آکنه، پسوریازیس و ساخت سلول های مرده پوست نیز مفید باشند. برای لایه برداری ملایم می توانید از یک لیف نیز استفاده کنید. مراقب باشید که پوست را نخراشید، زیرا این کار می تواند باعث تحریک و احتمالاً ایجاد برجستگی های بیشتر شود.

انواع روش های لایه برداری پوست

داروی مناسب برای درمان برآمدگی بازو

سایر اقدامات درمانی برای برآمدگی روی بازوها به علل اصلی بستگی دارد. لایه برداری می تواند اگزما، فولیکولیت و بثورات حرارتی را تحریک کند. اما این فرایند شما را از برآمدگی های جدی مانند سرطان پوست خلاص نمی کند.

بیماری های التهابی پوستی ممکن است با کرم های موضعی درمان شوند تا به تسکین التهاب کمک و از بروز بیشتر برجستگی ها جلوگیری کنند..

کرم های بدون نسخه با جو دوسر یا هیدروکورتیزون می توانند به تسکین برجستگی های پوستی خارش دار کمک کنند. اگر پوست شما بهبود نیافت، ممکن است به یک پماد  تجویزی پزشک نیاز داشته باشید.

اگر پزشک مشکوک به آلرژی در ایجاد برآمدگی های پوستی باشد، ممکن است لازم باشد آنتی هیستامین تجویز کند. واکنش پوستی به آلرژن ها می تواند مدتی طول بکشد، اما درمان و پیشگیری به پاکسازی برجستگی های مربوط به پوست کمک می کند.

علل و درمان آکنه های روی کمر و بدن

جوش های سرسیاه فقط روی صورت ظاهر نمی شوند. نواحی دیگری وجود دارد که این جوش ها می توانند ظاهر شوند مانند قفسه سینه، گردن، شانه ها، بازوها و حتی باسن. آکنه ی کمر بسیار متداول می باشد و حتی نام خود را دارد: باکنه

اگر آکنه های کمر و بدن دارید، بدانید که آن ها کاملاً طبیعی هستند. آکنه بدن می تواند برای هر فرئی، چه نوجوانان و چه بزرگسال اتفاق بیفتد.

آکنه بدن ناشی از همان عواملی است که باعث آکنه صورت می شود، یعنی غدد چربی بیش فعال، سلول های اضافی مرده پوست و تکثیر باکتری های ایجاد کننده آکنه.

علل ایجاد جوش روی بازو و پشت

در اینجا چگونگی ایجاد جوش های آکنه آورده شده است: هنگامی که چربی و سلول های مرده پوست در داخل فولیکول گرفتار می شوند، می توانند انسداد ایجاد کنند. این انسداد تبدیل به سیاهی می شود و در صورت حمله باکتری ها می تواند به جوش یا التهاب پیشرفت کند. آکنه بدن به طور کلی بر خلاف پاهای شما محدود به قسمت پشت و نیمه فوقانی بدن است.

مانند صورت، قسمت بالای بدن دارای غدد چربی زیادی است، بنابراین فولیکول ها به احتمال زیاد با سبوم اضافی و سلول های مرده پوست درگیر می شوند.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سیمین چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 126 مشاهده پرسش
    من ۳۸ ساله هستم حدود یکساله که ابتدا جوش صورت و بعد جوش در پشت بدنم و بعد روی شانه هام و سینه م ایجاد شد
    الان هم حدود ۴ ماه هست که خارش شدیدپوست بالاخص در پشت و دور شکم و ساعد و بازو دارم
    به نحوی که دونه های ریز یا کهیر روی پوستم ظاهر میشه و با خاراندن ممکنه بدنم کبود بشه
    میشه منو راهنمایی کنید که چه مشکلی دارم و به چه متخصصی باید مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر با توجه به عکس هایی که فرستادین باید حتما ویزیت حضوری انجام بشه براتون و پوستتون از نزردیک بررسی بشه و در صورت تشخیص پزشک براتون دوره درمان دارویی شروع بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارنم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو برراتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سوفیا پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    مشکلم جوشهای زیرپوستی زیاد بر روی بازوی چپم هست که بسیار کلافه ام می کنند
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر احتمال حساسیت به شیو با تیغ و ژیلت وجود دارد لیف نکشید و بدون مشورت پزشک دارویی استفاده نکنید در اسرع جهت ویزیت با پزشک متخصص تشریف بیارین
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ملیکا شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    با سلام من حدود ۳سال قبل قسمت انتهای گردنم بالای سینه میشه گفت قفسه ی سینه ام تعدادی جوش داشت که با خارش میشه گفت تعداد افزایش یافت و به سمت راست و بالای بازوم روی کشیده شدن جوش ها همراه با خارش شدید و حالت تکه تکه روی پوستم به پزشک مراجعه کردم گفتن میخچه نرم هست و اگر مداوا نشه کل تنت رو میگیره تیکه تیکه قرص ویتامین آ و زینگ دادن چند دوره پشت هم استفاده کردم نمیدونم برای اونا بود یا نه ولی بعد از حدود ۷الی ۸ماه شاید هم بیشتر خوب شدن تا الان که مجدد از حدود چند ماه پیش شروع شدند جوش ها و الان باز پیش روی کردن و روی جوش ها حالت سفیدک مانند شده و خشک شده پوست اون قسمت ها شدید جوری که به ترک و خون کشیده شده میشه راهنمایی بفرمائید مشکل چیه و اینکه تشخیص قبل درست بوده ایا؟ با تشکر منتظر پاسخ شما هستم .
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر با توجه به توضیحاتی که دادین باید خدمتتون عرض کنم که احتمال قارچ پوستی یا حساسیت بیش از اندازه پوستی بسیار زیاد هست اما برای بررسی دقیق حتما باید تشریف بیارین تا پوستتون از نزدیک بررسی بشه عزیزم
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونی همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک تریت وقت روبراتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر توکلی شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    باسلام.دختر من 11 ساله جوش های ریز و متعدد روی بازو و صورت دارد.در کودکی پوست خشک و اگزما داشت.اگر لطف کنید راهنمایی کنید از چه کرمی برای پاکسازی استفاده کنم و راخ درمانش چی هست .
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر برای درمان اگزما حتما باید به صورت حضوری تشریف بیارین عزیزم به هیچ عنوان از روی عکس نمیشه دارو تجویز کرد لیف نکشید و بدون مشورت پزشک از هیچ دارویی استفاپخ نکنید در اسرع وقت تشریف بیارین ویزیت بشین
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تانزدیک ترین وقت رو براتون رزروکنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر