راه های درمان کهیر چیست و انواع آن کدام است؟

کهیر یک بیماری پوستی شایع در میان مردان و زنان می باشد که با خارش های سطحی و التهاب پوست همراه می باشد. راه هایی برای کنترل و درمان کهیر وجود دارد از جمله: درمان های خانگی،  درمان های گیاهی و نیز دارویی. در این مقاله سعی شده است درباره ی هرکدام از این راه های درمانی صحبت شود.

کهیر چیست؟

کهیر نوعی راش روی بدن شما است. گرچه کهیرها اغلب با واکنش های حساسیتی مرتبط هستند، اما همچنین می توانند با موارد زیر نیز ایجاد شوند:

  • استرس
  • داروها
  • نیش یا گزش حشرات
  • نور خورشید
  • سرما
  • عفونت

شناسایی این که چه چیزی باعث ایجاد راش در شما می شود حیاتی است. اگر شما بتوانید این عوامل را شناسایی کنید، می توانید از تماس با آن ها خودداری کنید و از ایجاد کهیر های بیشتر پیشگیری کنید. معمولا کهیرها بعد از 24 ساعت از بین می روند و نیازی به درمان ندارند. در هر حال، اگر شما به هر یک از موارد زیر دچار شدید، باید فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید:

  • سرگیجه
  • تورم در گلو یا صورت شما
  • مشکل در تنفس

این ها ممکن است علائمی از واکنش حساسیت شدید باشند که نیازمند مراقبت های اورژانسی است. اگر کهیر های شما خفیف هستند، می توانید از راه های درمانی که در ادامه ی این مقاله آورده شده است استفاده کنید.

علت به وجود آمدن کهیر چیست؟

حساسیت یا عفونت می توانند سبب شود که سیستم ایمنی بدن ماده ای به نام هیستامین را ترشح کرده و به جریان خون وارد کند. وقتی این اتفاق می افتد، رگ های نازک پوست منبسط شده و باعث تراوش خون به سطوح فوقانی پوست به نام اپیدرم می شوند. تجمع خون منجر به نوعی ورم می شود که از آن به عنوان کهیر یاد می کنیم.

بسته به مقدار خون جمع شده کهیر ممکن است:

  • اسفنجی به نظر برسد؛
  • به صورت محل های متورم و بدون مرز مشخصی با پوست فرد باشد؛
  • در هنگام بروز فشار سفید شود؛
  • در قسمت های بزرگی از بدن فرد ظاهر شود؛
  • خارش شدیدی داشته باشد.

کهیر بدون خارش چگونه است؟

کهیر بدون خارش رایج ترین نوع کهیر است که به سبب آنژیودما، که نوعی ورم در لایه های بالایی پوست است، به وجود می آید. کهیر ها می توانند در واکنش به دمای سرد یا گرم، تعریق بیش از حد و استرس به وجود آیند. هرچند کهیر می توانند خود به خود رفع شوند، اما آنتی هیستامین ها در درمان خارش و تورم پوست مؤثر هستند.

رابطه کهیر و سرطان چیست؟

کهیر مزمن بیش از 6 هفته باقی می ماند. در بیشتر موارد، علت بروز کهیرهای مزمن بدون انجام آزمایش نمی تواند تشخیص داده شود. نیمی از بیماران، آنتی بادی (پروتئین) هایی دارند که ماست سل (سلولهای حساسیت) را مورد حمله قرار داده اند و باعث ترشح هستامین هایی می شود که منجر به بروز کهیر و خارش می شود.

هر چند کهیرها با موارد خود ایمنی دیگر مثل بیماری تیروئید مرتبط هستند، اما درمان این بیماری ها و موارد خود ایمنی، منجر به درمان کهیر نمی شود. به ندرت کهیر مزمن می تواند با سرطان مرتبط باشد. در بیشتر موارد، کهیر مزمن با گذشت زمان از بین می رود.

روش های درمان خانگی کهیر

در بیشتر موارد، تمام چیزی که برای بهبودی نیاز دارید همین درمان خانگی است. در اینجا چند راه وجود دارند که می توانید به کمک آن ها،  تسکین دهید:

کمپرس سرد برای درمان کهیر

1- استفاده از کمپرس سرد

قرار دادن چیز سردی روی پوستتان میتواند به بهبود هرگونه تحریک کمک کند. برای انجام این کار، مقداری یخ را درون حوله ای قرار دهید و آن را برای ده دقیقه روی پوست بگذارید. به مقدار نیاز این کار را در روز تکرار کنید.

2- دوش گرفتن با مواد ضد خارش

چند محصول وجود دارند که می توانید آن ها را به دوش خود اضاف کنید تا خارش را تسکین دهند. این ها شامل صابون بلغور جو دوسر (oatmeal) یا یک یا دو مشت جوش شیرین هستند.

3- عدم استفاده از محصولات تحریک کننده پوست

بعضی از صابون های خاص ممکن است پوست شما را خشک کنند و زمانی که دچار کهیر هستید باعث افزایش خارش آن ها شوند. از صابون هایی استفاده کنید که برای پوست های حساس طراحی شده اند. همچنین باید از استفاده از لوسیون ها و مرطوب کننده هایی که شما را تحریک می کنند خودداری کنید.

4- خنک نگه داشتن بدن

گرما می تواند خارش را تشدید کند. لباس های سبک بپوشید و دمای خانه تان را خنک و راحت نگه دارید. از نشستن زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید.

دوره درمان کهیر چقدر است؟

کهیر معمولاً طی چند روز درمان می یابد اما ممکن است در برخی موارد سال ها درمان آن طول کشیده و عود کند. کهیر حاد پس از 6 الی 8 هفته درمان شده و درمان کهیر مزمن بیشتر طول می کشد. بنابراین مسأله ای به نام درمان سریع کهیر وجود ندارد و باید حداقل دوره مذکور را طی کند.

خطرات کهیر

هرچند کهیر می تواند برای برخی افراد خطرناک باشد، این بیماری معمولاً خود محدود کننده است و خطر زیادی ندارد. در موارد معدودی، کهیرها باعث باقی ماندن جای زخم یا سوزش پوست می شوند. هرچند، ممکن است نیاز به درمان های فوری برای این بیماری باشد.

حساسیت های شدید در هنگام بروز کهیر ممکن است در گلو، روی زبان و ریه ها پدیدار شوند و راه های تنفسی شما را ببندند و تنفس شما را با مشکل مواجه کنند. خس خس و تنفس سخت از جمله علائم مشکلات تنفسی هستند. ورم کردن صورت و لب و پدیدار شدن نقاط قرمز بر روی زبان نیز از دیگر خطرات کهیر است. اگر از شدت کهیر خود مطمئن نیستید، حتماً با یک متخصص پوست مشورت کنید.

درمان های گیاهی کهیر

اگر درمان های خانگی علائم شما را بهبود ندادند –اما همچنان نمی خواهید از دارو استفاده کنید- ممکن است بخواهید که از محلول های طبیعی استفاده کنید.

درمان های طبیعی هنوز توسط سازمان غذا و دارو آمریکا تایید نشده اند، پس آن ها را با احتیاط استفاده کنید.

نارون کوهی برای درمان کهیر

1- نارون کوهی (Witch hazel)

تانین های طبیعی که در این داروی سنتی یافت می شوند می توانند به بهود تحریک کمک کنند. همچنین ممکن است شما بخواهید که از نارون کوهی خود ترکیبی درست کنید تا به حداکثر مقدار تانین دست پیدا کنید. برای انجام این کار:

  • 5 تا 10 گرم نارون کوهی را به یک فنجان آب اضافه کنید
  • آن را هم بزنید
  • مخلوط را در کتری بریزید
  • شروع به جوشیدن که کرد شعله را خاموش کنید
  • مخلوط را صاف کنید
  • قبل از استفاده از مخلوط بگذارید تا خنک شود

شما می توانید این ماده را روزانه برای مدتی به عنوان ماسک روی صورت خود قرار دهید. بگذارید روزان 20 دقیقه روی پوستتان بمانید و بعد آن را بشویید.

استفاده از آلوئه ورا برای درمان کهیر

2- آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی است که با خواص درمانی اش شناخته می شود. گرچه این یک ضد التهاب طبیعی است، ممکن است باعث درماتیت تماسی شود، پس مهم است که قبل از استفاده یک آزمایش پچ پوستی انجام دهید.

برای انجام آزمایش پچ پوستی، به سادگی مقدار کمی از این محصول را روی ناحیه کوچکی از پوست سالم قرار دهید. اگر می توانید، آن را روی ساعد خود امتحان کنید. اگر بعد از 24 ساعت هیچ گونه تحریکی مشاهده نکردید، درنتیجه میتوانید از آن برای کهیرها استفاده کنید.

شما می توانید از آلوئه ورای موضعی برای کهیرهایتان استفاده کنید، مثلا چند بار در روز. هرگونه دستورالعمل روی جعبه را کاملا اجرا کنید. ژل موضعی آلوئه ورا یا کرم های آن را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید.

3- ماست برای درمان کهیر

یکی از بهترین غذاها برای کاهش حساسیت ها والتهابات پوستی، ماست و دوغ است. کودکان و بزرگسالانی که این آلرژی را در بدن خود دارند باید روزانه از دوغ های کفیر و ماست های پروبیوتیک استفاده کنند و به این ترتیب احتمال بروز کهیر و سایر بیماری های پوستی را در بدن خود کاهش دهند.

درمان کهیر حاد با دارو

اگر درمان های خانگی و طبیعی برای کمک به کهیر شما کافی نبودند، و یا به دنبال دیگر راه های درمان کهیر می باشید؛ درمان های بدون نسخه ممکن است بهترین گزینه برای شما باشند. داروهای بدون نخسه نه فقط خارش و تحریک را بهبود می دهند، بلکه می توانند پاسخ بدن شما به هیستامین را هدف قرار دهند، چیزی که علت ایجاد کهیر است.

مطلب مرتبط: درمان کهیر در کودکان

1- لوسیون کالامین

محصولات حاوی کالامین می توانند به بهبود خارش با سرد کردن پوست شما کمک کنند. شما می توانید کالامین را به صورت مستقیم روی پوستتان قرار دهید:

1- قبل از استفاده با تکان دادن ظرف لوسیون را مخلوط کنید

2- مقداری لوسیون کالامین را روی پد کتان یا لباس کتان قرار دهید

3- پد یا لباس را به صورت مستقیم روی کهیر قرار دهید. بگذارید خشک شود

شما می توانید در صورت نیاز کهیر را با لوسیون کالامین درمان کنید.

2- فکسوفنادین، لوراتادین، سیتریزین

این آنتی هیستامین ها معمولا به حالت های 12 ساعته یا 24 ساعته وجود دارند تا بهبود مداومی را ایجاد کنند. این داروها در مقایسه با دیفن هیدرامین خواب آلودگی کمتری ایجاد می کنند. شما باید مقدار توصیه شده دارو را مصرف کنید تا بهترین نتایج را بگیرید، پس با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. این افراد میتوانند به شما بگویند که چقدر دارو و به مدت مدت مصرف کنید.

درمان های دارویی کهیر

 

3- بهترین آنتی هیستامین برای درمان کهیر

دیفن هیدرامین، این آنتی هیستامین خوراکی راش ها و دیگر علائم مانند خارش را با عمل درونی کاهش می دهد. مقدار مصرفی را طبق نوشته روی دارو پیگیری کنید. معمولا آثار دارو در یک ساعت شروع می شود و باید شما کاهش علائم را در همان روز متوجه شوید.

4- درمان کهیر با پردنیزولون

این کورتیکواستروئید به صورت خوراکی مصرف می شود. شما باید این دارو را فقط در مدت کوتاه و زمانی که پزشکتان تجویز کرده است مصرف کنید. کورتیکواستروئید می تواند عوارضی داشته باشد، به خصوص اگر برای مدت طولانی مصرف شود. عوارض می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • افزایش فشار خون
  • افزایش فشار چشم
  • ورم
  • افزایش وزن

استفاده طولانی مدت می تواند منجربه موارد زیر شود:

  • آب مروارید
  • قند خون بالا
  • کاهش آزادسازی هورمون از غده فوق کلیه
  • پاسخ ضعیف به عوامل بیماری زا که می تواند باعث شود شما آسان تر دچار عفونت شوید
  • شکنندگی پوست

برای کاش عوارض، کورتیکواستروئید را با مقدار کم مصرف کنید و از کرم برای درمان کهیر با توصیه پزشکتان استفاده کنید.

5- اومالیزوماباین (Xolair)

این دارو باید زیر پوست تزریق شود. این دارو فقط زمانی استفاده می شود که کهیر شما ماه ها یا سال ها باقی مانده باشد. عوارض جانبی های شایع شامل سردرد، سرگیجه، درد گوش داخلی و علائم شبیه به سرماخوردگی هستند.

درمان دارویی کهیر

6- داپزون

این نوع آنتی بیوتیک به صورت موضعی و خوراکی وجود دارد. این دارو می تواند التهاب ناشی از کهیر یا دیگر مشکلات پوستی ناشی از عفونت های باکتریایی را درمان کند. مهم است که تمام داروهایی که برای شما تجویز شده اند را تا اتمام آن ها مصرف کنید.

7- آنتاگونیست گیرنده لکوترین

این درمان غیر استروئیدی به صورت خوراکی مصرف می شود. این داروهای فقط باید زمانی استفاده شوند که درمانی های استروئیدی و آنتی هیستامینی بی اثر باشند. عوارض جانبی های شایع شامل سردرد، ناراحتی معده، سرفه و تب کم است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم شما شدید بودند یا برای چند روز باقی ماندند، به پزشک مراجعه کنید. پزشک میتواند علت را دریابد و با تجویز دارو به بهبود علائم شما کمک کند. فهمیدن علت ایجاد کهیر کلید پیشگیری از ایجاد کهیر در آینده می باشد.

3.9/5 - (8 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شایان چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    من از کرم ضد آفتاب ellaro استفاده می کنم ولی بر اثر استفاده پوستم خشک شده یک کرم ضد آفتاب میخواستم معرفی کنید که هم برای مرطوب کننده باشه هم ضد لک
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و قت بخیر ضد افتال ایزیدین رو میتونین تهیه کنید
  • تصویر کاربر safa دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت پزشکان محترم.
    حدود 4ماهه روی بدن همسرم لکه های قرمز رنگی میفته که تشخیص پزشک قارچ پوستی بود پماد کلوتریمازول تجویز کردن که اثری نداشت. میشه لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر در رابطه با این موضوع باید خدمتتون عرض کنم که حتما باید به صورت حضوری تشریف بیارین تا توسط پزشک متخصص این موضوع بررسی بشه لطفا لیف نکشید در صورت خارش اصلا نخارونید احتمال حساسیت پوستی بسیار زیاد هست
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین از لینک زیر استفاده کنید و به صورت انلاین وقت بگیرین پزشک مجموعه ما با شما تماس تصویری خواهند داشت
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 2 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مرجان شنبه ۲۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    چند روزی هست تقریبا هر روز یا یک روز در میان یکدفعه بدنم کهیر میزنه بجز صورتم و با مصرف قرص برطرف میشه به چه دلیل است و چه درمانی لازم است و تا کی این کهیر زدن ادامه دارد
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر کهیر معمولا در اثر حساسیت به وجود میاید از خوردن بادمجان تخم مرغ عسل خودداری کنید معمولا با رعایت مسایل تغذیه ای کاملا این موضوع بر طرف میشود نقاطی که خارش پیدا میکنند رو اصلا نخارونید و لیف هم نکشید
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 325 مشاهده پرسش
    سلام دکتر پوست کف پام به شدت خشک میشه به گردو خاک هم حساس هست اگه با دمپایی راه برم سریع خشک میشه و شروع به ترک خوردن میکنه حتما بایدکفش پوشم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر برای درمان ترک های پوستی حتما باید توسط پزشک متخصص ویزیت بشین تا دوره درمان به صورت تخصصی براتون شروع شود در صورت تمایل از وب سایت وقت بگیرین تا در اسرع وقت به صورت تصویری باهاتون تماس گرفته شود
  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید تمام بدنم دوروز هست که دانه های خیلی ریز زده همراه با خارش شدید علتش چیست
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر امکان حساسیت پوستی یا حساسیت غذایی بسیار زیاد هست. ولی برای بررسی دقیق تر حتما باید تشریف بیارین تا از نزدیک ویزیت انجام بشه براتون و درمان دارویی شروع بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      همچنین شما میتونین از لینک زیر استفاده کنید و به صورت انلاین از وب سایت وقت بگیرین در کمترین زمان باهاتون تماس گرفته میشه و با پزشک تماس تصویری خواهید داشت
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مرضیه شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید
    مدت یک سال است با بیماری کهیر درگیرم مصرف داروها هم اثری در بهبودی من نداشته
    داروی نئوتادین راهرروز استفاده میکم اگر به مدت دو روز استفاده نکنم حالم خیلی بد میشه
    لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر کهیر معمولا در اثر حساسیت غذایی ایجاد میشود و با پرهیز غذایی معمولا از بین میره اما برای بررسی دقیق تر حتما باید تشریف بیارین تا به صورت حضوری بررسی شود و درمان دارویی براتون شروع بشه
  • تصویر کاربر فرهادی یکشنبه ۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.من مدت چهار تا پنج ساله ک با گرما و استرس یا وقتی لباس و کفش تنگ میپوشم کهیر میزنم.الان تقریبا کهیرها هر روز عصر روی پوستم ظاهر میشن و صبح ک بیدار میشم خوب شدن.سونوی شکم و آزمایش دادم مشکلی ندارم.میخواستم کمکم کنید ک برای درمانش پیش چه متخصصی برم دیگه واقعا عاجز شدم نمیتونم سرکار برم توی تابستون ب خاطر گرما و آفتاب خیلی اذیت میشم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر کهیر میتونه در اثر عوامل متعددی ایجاد بشه یا در اثر حساسیت دارویی یا حساسیت غذایی که حتما باید این موارد توسط پزشک متخصص بررسی شود و درمان دارویی اغاز بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      شما میتونین از لینک زیر استفاده کنید و از وب سایت به صورت انلاین وقت بگیرین د رکمترین زمان باهاتون تماس گرفته میشه و ویزیت براتون انجام میشه
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر