علت لک شدن پوست پس از سولاریوم

برنزه شدن می تواند منجر به بروز لکه های سفید روی صورت ، گردن ، دست ها و بازوها (یا سایر قسمت های بدن بسته به قرار گرفتن در معرض آفتاب) شود. لک شدن پوست پس از سولاریوم ممکن است ترسناک به نظر برسد اما اینطور نیست.

 پوست شما می تواند پس از سولاریوم لکه های سفیدی ایجاد کند که امری نادر نیست. در حقیقت، در افرادی که روزانه باید زمان زیادی را زیر آفتاب بگذرانند نیز ممکن است چنین لکه هایی در نواحی مختلفی از پوست آن ها که در معرض نور خورشید قرار می گیرند، ایجاد شود. اگر احساس نگرانی در مورد این لکه های سفید پس از برنزه شدن دارید و می خواهید مطمئن شوید که آیا تهدیدی برای پوست شما هستند یا خیر ، ما در اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم. در این مقاله به علل احتمالی بروز این مشکل پوستی و در مورد روش های درمانی آن ها می پردازیم.

لکه های سفید پس از سولاریوم چیست؟

قبل از بررسی دلایل احتمالی ، بهتر است بفهمیم این لکه های سفید زشت در واقع چه چیزی می باشند. در حالی که دلایل مختلفی برای بروز چنین لکه هایی وجود دارد ، اما اغلب به نظر می رسد که این لکه ها نتیجه ی یک عفونت پوستی شایع ناشی از برنزه شدن است. این عفونت معمولاً تولید ملانین در قسمت های آسیب دیده پوست را متوقف می کند.

در نتیجه، ناحیه آسیب دیده به رنگ سفید باقی می ماند و سایر نواحی بدن برنزه می شوند. به عبارت دیگر ، این عفونت باعث ایجاد تغییراتی در رنگ و بافت پوست شده که وقتی فرد برنزه می شود، آشکار می گردد.

لکه های سفید ناشی از برنزه کردن

علت لکه های سفید ناشی از سولاریوم

در اینجا دلایل اصلی عفونت هایی که باعث ایجاد لکه های سفید روی پوست بعد از برنزه شدن می شوند را می گوییم:

  1. تینئا ورسیکالر

تینئا ورسیکالریک بیماری پوستی است که در آن یک قارچ طبیعی (پتروسپوریوم اوال) به طور غیرقابل کنترل در پوست رشد می کند و در تولید رنگدانه های پوستی (ملانین) دخالت می کند. این مشکل معمولاً در مکان های عفونی اتفاق می افتد و منجر به لکه های روشن تر یا تیره تر از رنگ طبیعی پوست می شود. این قسمت ها هنگامی که سایر نواحی پوست برنزه می شوند ، نمایان می شوند.

تینئا ورسیکالر

این بیماری پوستی معمولاً در نوجوانان و بزرگسالانی که در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کنند و تعریق بیشتری دارند، شایع تر است . این حالت می تواند در اثر چربی زیاد پوست، سیستم ایمنی ضعیف ، تغییرات هورمونی و غیره ایجاد شود.

سوالات شما درباره سولاریوم و برنزه کردن:

آیا سولاریوم بعد از لیزر موهای زائد خطر دارد؟

2. دستگاه سولار

اگر از دستگاه های سولار برای رسیدن به رنگ برنزه پوست استفاده می کنید که پوست را در معرض اشعه ماوراء بنفش مصنوعی قرار می دهند ، احتمال ایجاد لکه های سفید بر روی پوست وجود دارد. اکثرا زمانی که جریان خون به تمام قسمت های بدن نرسد و بنابراین برخی از لکه های پوستی برنزه نشوند، این حالت اتفاق می افتد.

علاوه بر این ، احتمال انتقال عفونت قارچی از دستگاه های سولار وجود دارد زیرا رطوبت و گرما،  آن ها را به مکانی برای میکروب ها تبدیل می کند. پس از خاموش شدن چراغ های اشعه ماوراء بنفش ، قارچ وارد عمل می شود و می تواند باعث عفونت شود که باعث ایجاد لکه های سفید روی پوست می شود.

برنزه شدن باعث می شود جای زخم های موجود از قبل یا بیماری های رنگدانه ای پوستی مانند ویتیلیگو ، لیکن اسکلروز و غیره برجسته تر شود. این امر همچنین منجر به ایجاد لکه های سفید روی پوست می شود

رفع لکه های سفید پوست بعد از سولاریوم

اگر فکر می کنید که دچار بثورات دستگاه سولارشده اید، بهتر است مدتی برنزه کردن با دستگاه سولار را کنار بگذارید و ببینید که آیا بثورات پاک می شوند یا خیر. خوشبختانه ، این حالت فقط یک اتفاق گذرا بوده و پس از مدت کوتاهی می توانید به روال گذشته ی خود بازگردید.

اما با ادامه جلسات دستگاه سولار با بثورات موجود، احتمالاً اوضاع بدتر خواهد شد. ادامه ی قرار گرفتن در معرض اشعه، اندازه بثورات را افزایش می دهد و ممکن است باعث شود در نواحی دیگری مانند صورت و گردن ظاهر گردد.

اگر جلسات را متوقف کردید و بثورات بعد از چند هفته پاک نشدند یا بدتر شدند ، بهتر است که به یک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک نیز احتمالا شما را از رفتن به سالن سولار منع می کند.

دستگاه سولاریوم

درمان خارش بعد از سولاریوم

همانطور که در بالا ذکر شد، اولین قدم برای خلاص شدن از خارش ناشی از دستگاه سولار، توقف جلسات سولار برای مدتی است. هم چنین باید هرگونه آفتاب گرفتن در فضای باز را متوقف کنید. بیش از حد معمول پوست خود را بپوشانید و کمی به پوست استراحت دهید.

به خاطر داشته باشید که خاراندن بثورات می تواند باعث بدتر شدن آن ها و ایجاد تاول و خونریزی شود. سعی کنید از تحریک پوست آسیب دیده خودداری کنید.

  • روزانه از مرطوب کننده بدون الکل به ویژه در ناحیه بثورات استفاده کنید.
  • زیر دوش آب ولرم ناحیه بثورات را به آرامی تمیز کنید. آب را زیاد گرم نکنید، زیرا می تواند بثورات را وخیم تر کند.
  • با پیگیری و مراقبت، بثورات باید طی یک یا دو روز از بین بروند.
  • اگر بثورات بیش از 5 روز باقی ماندند یا بدتر شدند، به پزشک خود مراجعه کنید.

پیشگیری از زخم شدن پوست بعد از سولار

بهترین راه برای پیشگیری از ایجاد بثورات دستگاه سولار، انجام چند اقدام محافظتی قبل از رفتن به سالن سولار است.

پس از هر مشتری، تخت های سولار باید کاملاً تمیز و سالم باشند. و باید از خود بپرسید “آیا مطمئن هستم که می خواهم بدن برهنه ام را بر روی آن قرار دهم؟”

  • یک بسته دستمال مرطوب همراه خود به سالن سولار ببرید و قبل از ورود به آن داخل دستگاه را پاک کنید.
  • در جلسات ابتدایی از هیچ لوسیون برنزه کننده ای در دستگاه استفاده نکنید و بگذارید قبل از اضافه کردن فاکتورهای دیگر بدن شما به اشعه ماوراء بنفش عادت کند.
  • بهتر است که جلسات سولار خود را کوتاه بگذرانید.
  • قبل از ورود به دستگاه، از ضد آفتاب با SPF بیشتر از 30 استفاده کنید.
3.5/5 - (8 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سازا یکشنبه ۱۵ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 96 مشاهده پرسش
    سه لکه سیاه دور مقعدم هست
    علت چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر عکسی که فرستادین اصلا واضح نیست و نمیشه در رابطه با این موضوع با عکس دوره درمان دارویی تجویز کرد یا تشخیص دقیق داد باید جتما به صورت حضوری تشریف بیارین عزیزم
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکاران در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حدادی دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام من سه ماه پیش پوست خیلی سفیدی داشتم سولاریوم رفتم و لوسیون های خوب استفاده کردم نوزده جلسه بدون مشکل رفتم جلسه بیستم صاحب سالن گفت تیره نمیشه زیاد پوستت بدون لوسیون برو که پوستت رنگ بگیره بعد اون جلسه دو تا نقطه به قطر سه و دو میلیمتر رو بازو سفید شده حالت اینکه فرو رفته اون نقطه انگار پوستم برش خورده.من دوماه سولار نرفتم هنوز از بین نرفته میخوام ادامه بدم سولاریوم با لوسیون مشکلی داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر از لوسیون و سولار استفاده نکنید و در اسرع وقت تشریف بیارین توسط پزشک متخصص ویزیت بشین
  • تصویر کاربر لیلی دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام پسرم ۸ سالشهاز بدو تولد رشد ناخنهاش خیلی کمه طوری که هر ماه یک بار شاید هم هر ۲ ماه یکبار ناخن هاش و میگیرم .اما جدیدا احساس میکنم که فرم ناخنش تغییر کرده و صفحه نازک صاف و نازک شده قبلا هلالی و فرم ناخنش قشنگ بود .آزمایش هم داده گلبولهای قرمزش بالاست کمبو ویتامین دی هم داره .کم خونی نداره کلسیم و تیروییدش هم نرماله ..باید عرض کنم که از ابتدا پوست حساسی داشته و چین پشت گوش و چینهای بدنش بعضی مواقع قرمز و پوست پوست میشه...که با تریامسینولون ان ان خوب میشه .اما چیزی که جدیدا من و ناراحت کردم تغییر شکل ناخن هاشه علت چی میتونه باشه ؟؟ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر معمولا تغییر شکل ناخن به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله کم خونی مشکلات مربوط به تیرویید مشکلات کبدی که این موارد با انجام ازمایشات مربوط توسط پزشک متخصص مشخص میشود در اسرع وقت تشریف بیارین تا توسط پزشک متخصص ویزیت بشین این موارد حتما نیاز به ویزیت حضوری دارد
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونی همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر