فواید بخور گیاهی صورت برای پوست خشک

امروز می‌خواهیم درباره فواید بخور صورت برای پوست‌های خشک صحبت کنیم. پوست خشک تقریبا بدترین نوع پوست است زیرا عوارض بسیار آزاردهنده و دردناکی‌ دارد.

پوست‌ خشک با توجه به شرایطی که دارد، می‌تواند با خارش زیاد همراه باشد و پوسته پوسته شود که اگر برای درمان آن هیچ اقدامی نشود، ممکن است ترک بخورد و حتی خونریزی کند. این نوع پوست مراقبت زیادی می‌خواهد و دلایل زیادی وجود دارد که هر فرد به‌طور ناگهانی نوع پوستش تغییر کند و خشک شود. یکی از این راهکارهای استفاده از بخور صورت است.

بخور صورت به‌طور کلی فواید بی‌نظیری برای انواع پوست به همراه دارد ولی برای افرادی که پوست کم‌آب دارند واقعا معجزه می‌کند. همراه با بخور‌درمانی از انواع روغن‌های طبیعی، گیاهان و ترکیبات گیاهی هم استفاده می‌شود تا پوست آسیب‌دیده را ترمیم کند. انواع درمان‌های گیاهی که برای حفظ رطوبت پوست توصیه می‌شوند شامل: بخور بابونه برای پوست خشک، بخور گلبرگ گل رز و گل مورد علاقه بیشتر افراد، اسطوخودوس می‌شود. اگرچه ترکیبات گیاهی متنوعی با برندهای مختلف وجود دارند، این گیاهان ترکیب‌های منحصربه‌فرد زیادی را به ما ارائه می‌دهند.

ویژگی های پوست خشک چیست؟

به‌طور کلی پنج نوع پوست وجود دارد. اولین نوع، پوست نرمال بوده که نگهداری از آن بسیار آسان است. پوست چرب و براق که پوشش‌دادن آن واقعا مشکل بوده، نوع دیگری از پوست است. نوع سوم که موضوع بحث امروز هم هست، پوست خشک است. نوع چهارم نوعی پوست ترکیبی است و آخرین نوع پوست که بسیار مهم بوده، پوست حساس است. نوع پوست افراد می‌تواند در گذر زمان تغییر کند.

پوست خشک و کم‌آب توان تولید سبوم (اسیدهای چرب آزاد) کافی را ندارد که منجر به کاهش مقدار لیپید یا مواد چرب می‌شود. این مواد مسئول حفظ رطوبت پوست هستند.

پوست خشک چیست؟

دسته‌‌بندی‌های رایجی برای پوست خشک وجود دارد. این دسته‌بندی شامل موارد زیر می‌شود:

  1. پوست خشک بی‌جان با منافذ و لکه‌های کوچک
  2. پوست‌های زبر و ناصاف
  3. پوست‌ خشک با خارش ملایم یا شدید
  4. پوست خشک همراه با سوزش و با لکه‌های قرمز

کم‌آبی باعث پیر‌شدن پوست شده و چین و چروک‌های خیلی عمیق و واضحی را ایجاد می‌کند. به‌طور کلی در این شرایط، پوست متورم شده و گویا هیچ رسیدگی به آن نمی‌شود. این نوع پوست به سه دسته خشک، خیلی خشک و بیش‌از‌حد خشک تقسیم می‌شود. به‌راحتی می‌توان تفاوت این سه دسته را از یکدیگر تشخیص داد.

آموزش پاکسازی پوست چرب

فواید بخور گرم برای پوست صورت

بخور صورت نه تنها منافذ پوست را باز می‌کند بلکه گردش خون را هم بهبود می‌بخشد. اگر شما در هفته دو تا سه بار بخور صورت را انجام دهید، پوست‌تان نرم می‌شود و دیگر جوش نمی‌زند. بخور صورت پوست را تمیز می‌کند و مزایای زیادی دارد. در ادامه مزایای دیگر آن را می‌خوانید.

– روشن شدن پوست

اگر بخور گرم انجام دهید، بیشتر عرق می‌کنید و گردش خون‌تان افزایش می‌یابد. افزایش جریان خون باعث درخشش پوست صورت و جذب اکسیژن می‌شود.

– بستن منافذ باز پوست

با انجام‌دادن بخور، می‌توانید پوست خود را در خانه پاکسازی کنید. بخور کمک می‌کند تا پوست‌تان تمیز شود، منافذ آن باز شود و  جوش‌های سرسیاه از بین برود.

– رفع جوش و آکنه

زمانی‌که منافذ پوست باز می‌شود، سلول‌های مرده پوست، باکتری و کثیفی‌های دیگر از بین می‌رود. زمانی‌که کثیفی روی صورت انباشته می‌شود باعث ایجاد آکنه می‌شود.

روش های درمان خانگی جوش صورت

– کلاژن سازی

بخور صورت نه تنها باعث بهبود وضعیت پوست می‌شود بلکه به‌طور طبیعی آبرسانی پوست را انجام می‌دهد و آن را مرطوب می‌کند. بخور صورت، جریان خون را افزایش می‌دهد (افزایش کلاژن) و پوستی شاداب و نرم برایتان به ارمغان می‌آورد (به شما کمک می‌‌کند که حتی در دوران پیری هم زیبا به‌نظر برسید).

مراحل بخور گیاهی صورت

نحوه بخور صورت در خانه

  • در ابتدا موهای خود را شانه کنید و ببندید تا در زمان بخور‌دادن مزاحمت ایجاد نکند.
  • گردن و صورت خود را با پاک‌کننده لایه بردار تمیز کنید.
  • برای بخور‌دادن، چهار تا شش فنجان آب داغ را در یک کاسه یا ظرفی بزرگ بریزید.
  • در این مرحله می‌توانید از روغن‌های طبیعی و گیاهی مثل اسطوخودوس و اکالیپتوس استفاده کنید. این گیاهان مزایای رایحه درمانی دارند و برای افرادی که جوش می‌زنند، گزینه بسیار خوبی است. به‌علاوه، روغن بابونه می‌تواند به برطرف‌کردن تورم و التهاب پوست کمک کند.
  • در این مرحله باید حوله را دور سرتان بپیچید و سرتان را به فاصله 15 سانتی متر از ظرف آب نگه دارید. صورت خود را 5 تا 10 دقیقه بخور دهید.

برای بخور صورت از چه گیاهی استفاده کنیم؟

اضافه‌کردن گیاهان خشک و روغن به ظرف بخور مزایای بیشتری برای پوست دارد. استفاده از گیاهان خاص برای پوست‌های مختلف بسیار پرفایده است. بعضی از این روغن‌های طبیعی و گیاهان به شما احساس آرامش و نیروی تازه می‌دهد. استفاده از انواع مختلف این گیاهان به نتیجه‌ مورد نظرتان، بستگی دارد.

– بابونه

منابع مورد اعتماد نشان می‌دهند که بابونه می‌تواند به از بین‌بردن تورم و التهاب پوست کمک کند. این گیاه برای تمام انواع پوست به‌ویژه پوست‌های حساس عالی عمل می‌کند.

– رزماری

این گیاه معطر به افرادی که پوست چرب دارند، کمک می‌کند.

– روغن اسطوخودوس

این گیاه برای پوست‌های خشک و برطرف‌کردن برطرف‌کردن اگزما بسیار مناسب است و هم‌چنین مزایای آرامش‌بخش رایحه‌درمانی هم دارد.

– روغن شمعدانی

این روغن را از گل شمعدانی می‌گیرند که به‌طور طبیعی پوست را محکم و سفت می‌کند.

– روغن اکالیپتوس

اگر پوست شما آکنه فراوان دارد، این روغن گزینه بسیار خوبی است.

– روغن پرتقال

در کنار خاصیت‌های رایحه‌درمانی بی‌نظیری که برای پوست دارد، برای منافذ بسته پوست و هم‌چنین چهره‌های بی‌حال بسیار مفید است.

برای بخور صورت از چه گیاهی استفاده کنیم

بخور صورت چند بار در هفته باید انجام شود؟

سوختن بر اثر بخار آب نسبت به آب جوش آسیب بیشتری به پوست می‌زند. به همین دلیل باید هنگام بخور‌دادن خیلی مراقب باشید.

برای کاهش خطر سوختن، صورت خود را خیلی به بخار نزدیک نکنید. تا جایی که احساس راحتی می‌کنید از بخار آب فاصله بگیرید. اگر با حوله می‌خواهید بخور دهید، آب نباید داغ باشد و از آب گرم استفاده کنید.

برای گرفتن نتیجه دلخواه، صورت‌تان را یک روز در هفته بخور دهید. هر بار به‌مدت 10 دقیقه این کار را انجام دهید که از سوزش پوست‌تان جلوگیری کنید.

عوارض بخور صورت

بخار آب می‌تواند باعث سوختگی جدی شود پس حتما باید فاصله‌تان را از بخار حفظ کنید. اگر برای بخوردادن از حوله مرطوب استفاده می‌کنید، به یاد داشته‌باشید که حوله فقط باید گرم باشد و از حوله داغ استفاده نکنید.

اگر روی صورت‌تان آکنه روزاسه دارید نباید از بخور صورت استفاده کنید. گرما رگ‌های خونی را باز می‌کند که باعث قرمزی پوست می‌شود.

اگرچه که بخور صورت می‌تواند به آبرسانی پوست کمک کند، افرادی که پوست بسیار خشک و اگزمای پوستی دارند باید بسیار احتیاط کنند. این افراد باید هر جلسه از بخور را به چند دقیقه کاهش دهند تا از سوزش پوست جلوگیری کنند.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر