مقایسه روش های درمان ترک‌های پوستی ناشی از چاقی

افزایش وزن می‌تواند ناراحتی‌های زیادی را برای افراد ایجاد کند. با تغییر بدن، پوست نیز برای پوشاندن سطوح اضافی اشغال شده تغییر می‌کند که منجر به ترک‌های پوستی ناشی از چاقی می‌شوند.

خواه این که افزایش وزن به خاطر بارداری، استرس، بیماری یا چیزهای دیگر ایجاد شود، در همه این حالت ها پوست با سرعت نسبتا زیادی دچار کشیدگی می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث از بین رفتن حالت کشسان پوست شود.

علت ترک خوردن پوست در اثر چاقی

کلاژن و الاستین یکی از مهم ترین مواد بدن در زمان افزایش وزن هستند. کلاژن یک پروتئین طبیعی است که بافت‌های بدن را به هم متصل می‌کند و سلول‌های پوستی را در کنار هم نگه می‌دارد. این ماده پروتئینی مسئولیت حفظ قدرت و انعطاف پوست را بر عهده دارد. الاستین پروتئین مهم دیگری است که مسئولیت ایجاد ساختار پوست را بر عهده دارد. این پروتئین به پوست اجازه می‌دهد ظاهر زیبای خود را بعد از کشیده و فشرده شدن حفظ نماید.

با افزایش وزن، این پروتئین‌ها ضعیف می‌شوند و در بعضی موارد بدن نمی تواند به میزان کافی از این پروتئین‌ها برای همراه شدن با تغییرات بدن ایجاد نماید.

پوست را مشابه یک نوار پلاستیکی در نظر بگیرید. زمانی که نوار پلاستیکی تازه است، به راحتی کشیده یا فشرده می‌شود و در ادامه به وضعیت عادی خود بدون این که آسیبی ببیند باز می‌گردد. با افزایش عمر نوار پلاستیکی، این نوار بیش از حد کشیده یا خشک می‌شود و این مسائل باعث شکننده شدن آن و ایجاد بافتی ظریف می‌شوند که نمی تواند به راحتی پس از کشیدگی به حالت معمول خود بازگردد. این همان اتفاقی است که در زمان افزایش وزن برای پوست رخ می‌دهد.

اگر فردی با علائم کشیدگی بر روی پوست خود مواجه شود و پیش از آن مقادیری افزایش وزن داشته باشد، نباید نگران ابتلای خود به هیچ بیماری زمینه ای باشد. این موضوع تنها اثر افزایش یا کاهش وزن خواهد بود. اگر ترک پوستی یا استریا ناشی از بارداری یا چاقی نباشد، فرد احتمالا باید به پزشک مراجعه نماید. با وجود این که در بیشتر موارد مشکلات جدی سلامتی عامل ایجاد جای کشیدگی بر روی بدن نیستند، با این حال مراجعه به پزشک می‌تواند احتمال ابتلای فرد به مسائل دیگر را نیز رد کند و باعث آرامش خاطر فرد شود.

در این شرایط پزشک بعضی از سوالات زیر را از فرد می‌پرسد:

  • آیا از کرم‌های پوست دارای کورتیزون استفاده کرده است؟
  • چه داروهایی مصرف می‌کند؟
  • چه علائم دیگری را تجربه کرده است؟
  • در کدام بخش از بدن در ابتدا این آثار کشیدگی ظاهر شده اند؟

کرم رفع ترک های پوستی شکم

کرم برای از بین بردن ترک‌های قرمز روی پوست

با وجود این که بیشتر افرادی که رژیم می‌گیرند با رسیدن به هدف وزنی خود احساس شادی می‌کنند، بعضی افراد به واسطه علامت‌های باقی مانده بر روی شکم و ران‌های خود احساس ناخوشایندی خواهند داشت. معمولا این افراد با این سوال مواجه هستند که آیا ترک‌های ایجاد شده از بین می‌روند؟

 خبر خوب این است که آثار کشیدگی ممکن است خود به خود و پس از کاهش وزن و یا زایمان از بین بروند. اگر آثار کشیدگی از بین نروند، ممکن است محو شوند یا از میزان ظاهر قابل مشاهده آنها کاسته شود. در داروخانه‌ها و مراکز زیبایی کرم‌ها و لوسیون‌هایی وجود دارند که وعده کاهش ظاهر این آثار کشیدگی را می‌دهند، با این حال در بیشتر موارد این کرم‌ها قادر به ایجاد نتایج مطلوب افراد نیستند.

چندین مطالعه وجود دارند که نشان می‌دهند محصولات بدون نسخه به طور معمول در حذف آثار کشیدگی پوست ناتوان هستند. با این حال شواهدی وجود دارند که رتینول‌های تجویزی می‌توانند به افرادی که آثار کشیدگی قرمز رنگ بر روی پوست خود دارند کمک کنند.

تنها نوعی از کرم که می‌تواند به این آثار کمک کند Retin-A است، که شواهد نشان می‌دهند می‌تواند قرمزی پوست را کاهش دهد و یا حتی منجر به توقف یا معکوس شدن بعضی از آثار کشیدگی با ایجاد کلاژن یا بازسازی در بدن شوند.

پیشگیری از ترک خوردن پوست بعد از لاغری

هیچ روشی برای پیشگیری کامل از کشیدگی پوست وجود ندارد، حتی اگر فرد به طور منظم از لوسیون‌ها و کرم‌ها استفاده کند، این اقدامات نمی تواند تاثیر پیشگیرانه برای جلوگیری از ترک خوردن پوست داشته باشد. با این حال حفظ وزن بدن در محدوده سالم با تغذیه مناسب و ورزش منظم می‌تواند به جلوگیری از ایجاد آثار کشیدگی ناشی از افزایش یا کاهش وزن ناگهانی کمک کند.

با وجود این که افزایش وزن برای مادر و جنین در زمان بارداری موضوعی طبیعی محسوب می‌شود، رصد کردن این افزایش و تعیین افزایش وزن طبیعی زمان بارداری با کمک پزشک متخصص می‌تواند به کاهش میزان آثار کشیدگی ایجاد شده بر روی بدن کمک کند.

لیزر ترک های پوستی روی شکم

درمان قطعی ترک‌های پوستی با لیزر

دو نوع لیزر وجود دارند که برای درمان آثار کشیدگی پوست به کار می‌روند: لیزر‌های ابلتیو (کاهنده) و نان ابلتیو (غیر کاهنده). دسته اول به حذف لایه پوستی بیرونی کمک می‌کند، حال آن که دسته دوم پوست محل کشیدگی را داغ می‌کند تا بدین ترتیب تولید کلاژن در محل افزایش پیدا کند.

آثار کشیدگی معمولا با گذر زمان برطرف می‌شوند. اگر فرد به دنبال درمان فوری ترک های پوستی باشد، درمان‌هایی وجود دارند که می‌توانند به بهبود ظاهر این آثار ناهنجار کمک کنند. با این حال، هیچ درمانی نمی‌تواند موجب محو کامل آثار کشیدگی بر روی بدن شود. چندین راه برای بهبود ظاهر این آثار وجود دارند:

کرم ترتینوئین (Retin-A، رنووا)

با حفظ کلاژن در بدن به بهبود این آثار کمک می‌کند. کلاژن پروتئینی فیبری است که به حفظ قابلیت کشسان پوست کمک می‌کند. این درمان خصوصا برای آثار کشیدگی ای مناسب است که تازه و معمولا به رنگ قرمز یا صورتی هستند. این کرم‌ها ممکن است برای پوست حساسیت ایجاد کنند. اگر فرد باردار باشد، نباید از این کرم استفاده کند. بنابراین می توانید به سایر روشهای درمان حساسیت پوستی در بارداری مراجعه کنید.

درمان لیزر پالس رنگ

این نوع لیزر موجب تحریک بدن برای تولید کلاژن و الاستین بیشتر می‌شود. این درمان بهترین عملکرد را در مواجهه با محل‌های کشیدگی جدیدتر دارد. افرادی که پوست تیره تری دارند ممکن است با تغییر رنگ پوست مواجه شوند.

روش فوتوترمولیز فراکشنال

Fractional photothermolysis نیز مشابه درمان لیزر پالس رنگی از لیزر استفاده می‌کند. با این حال، این روش با هدف قرار دادن بخش‌های کوچکی از پوست فرد عمل می‌کند و موجب ایجاد آسیب‌های پوستی کمتری می‌شود.

درمان جای جوش با لیزر فراکشنال

میکرودرم ابریژن

شامل صیقل دادن پوست با استفاده از کریستال‌های کوچک می‌باشد، این روش با ظاهر شدن لایه جدیدی از پوست در زیر محل‌های کشیدگی، که بیشتر کشسان هستند، به رفع ظاهر بد آنها کمک می‌کند. میکرودرم ابریژن این مزیت را دارد که می‌تواند به کاهش آثار کشیدگی قدیمی نیز کمک کند.

لیزر اگزیمر

این نوع لیزر نیز افزایش تولید عامل ایجاد رنگ پوست (ملانین) را تحریک می‌کند تا بدین ترتیب آثار کشیدگی با پوست اطراف خود هماهنگی بیشتری داشته باشند.

میکرونیدلینگ

همان طور که نام این روش نشان می‌دهد، میکرونیدلینگ شامل استفاده از سوزن‌های ریزی برای تحریک و سوراخ کردن پوست می‌باشد. افرادی که آثار کشیدگی نیمه شفاف دارند، با این روش تغییرات قابل توجهی را تجربه نمی‌کنند.

چالش اصلی درمان جای کشیدگی بر روی پوست این است که حتی با  دریافت این روش‌های درمانی، ایجاد بهبود بیش از پنجاه درصد نیز بسیار دشوار است.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر