مزایای لیزر فرکشنال برای جای جوش

در این مطلب چندین روش درمانی برای درمان جای جوش بیان شده که از نظر هزینه و میزان تهاجم از کمترین به بیشترین مرتب شده اند. یکی از بهترین روش ها، لیزر فراکشنال برای جای جوش است.

بهترین محصولات جهت رفع جای جوش

هر نوعی از درمان جای جوش باید با مراقبت های مخصوص پوست شروع شود. موارد زیر به عنوان سه محصول برتر در درمان های خانگی جای جوش می باشد:

ویتامین C: ویتامین C به کاهش تیرگی پوست کمک کرده و در تولید کلاژن نقش دارد. در صورتی که پوست سرشار از ویتامین C باشد، در هنگام نیاز می تواند کلاژن بیشتری نیز تولید کند.

رتینول یا ویتامین آ: این مورد علاوه بر کمک به ارتباط سلول ها با یکدیگر، به چرخه سلول های پوستی نیز سرعت می بخشد. با استفاده از این ویتامین تجدید لایه های پوستی بیشتر شده و مدت بهبودی پس از درمان های پوستی کاهش می یابد.

ضد آفتاب: هر نوع آسیب توانایی ایجاد رنگدانه (پیگمانت) را در پوست دارد. نور خورشید با اثر بر رنگدانه ها سبب تیرگی پوست شده که ضد آفتاب احتمال این تیرگی را کاهش می دهد. مصرف ضد آفتاب در پیشگیری از تیرگی پوست و از بین رفتن کلاژن بسیار اهمیت دارد.

ویتامین C برای درمان جای جوش

از بین بردن جای جوش با لیزر

دو مورد از موثر ترین درمان های لیزری جای جوش، لیزر فرکشنال و امواج رادیویی هستند. نام دیگر لیزر فرکشنال و امواج رادیویی به ترتیب فراکسل و ونوس ویوا می باشد.

لیزر فرکشنال برای جای جوش

در حال حاضر، لیزر های فراکشنال دو نوع دارند. نوع اول ملایم تر بوده و اربیوم نام دارد که فراکسل نیز در این دسته قرار می گیرد. نوع دوم نیز سیستم های لیزری دی اکسید کربن (CO2) هستند. به طور کلی فراکسل و لیزر های مشابه برای بیماران جوان (زیر 50 سال) مناسب تر هستند. این لیزر ها توانایی رفع خطوط پوستی ریز و انواع خفیف تا متوسط جای جوش را دارند.

لیزر جای جوش

سیستم های لیزر فرکشنال CO2 برای بیماران مسن مناسب تر هستند.

این لیزر ها علاوه بر کشیدگی نسبی پوست در رفع چروک عمیق، زخم های عمیق ناشی از جوش ها و دیگر جای زخم ها موثر می باشند. با اینکه لیزر CO2 فرکشنال قدرت درمانی بالا تری دارد اما مدت بهبودی پس از آن در مقایسه با فراکسل بیشتر است. این نوع لیزر می تواند در درمان موارد زیر موثر باشد:

  • آفتاب سوختگی، خطوط ریز و پیری پوست صورت، گردن، سینه، دست، پا و کمر
  • برخی موارد ملاسما
  • برخی انواع جای زخم ناشی از جوش یا جراحی
  • چروک و خطوط ریز اطراف چشم و پلک ها
  • بهبود بافت و رنگ پوست

این لیزر ها با جایگزین کردن پوست جدید به جای پوست آسیب دیده از آفتاب، می توانند ضایعات پیش سرطانی را کاهش دهند.

پیشنهاد پوست پدیا

یک روش جدید برای درمان جای جوش

میکرونیدلینگ جای جوش

مواردی که باید درباره لیزر فرکشنال بدانید

فراکسل نام تجاری لیزر فرکشنال است. فراکسل با استفاده از انرژی نوری آسیب ها و زخم های بسیار ریزی بر روی پوست ایجاد می کند تا تولید کلاژن تحریک شود. لیزر فرکشنال درصد بسیاری از پوست را سالم نگه داشته و فرد سلامت پوست خود را از دست نخواهد داد.

فراکسل درمانی نسبتا دردناک و نیازمند بی حسی موضعی است. مدت بهبودی پس از لیزر فراکسل می تواند طولانی باشد. پس از انجام این درمان، امکان دارد پوست به مدت یک هفته بسیار قرمز، داغ و متورم باشد. این عوارض شبیه به آفتاب سوختگی بوده و بیماران پوسته ریزی پوست خود را تجربه خواهند کرد.

استفاده از لیزر فرکشنال برای افراد دارای پوست تیره مناسب نیست زیرا یکی از عوارض این درمان می تواند پیگمانتاسیون یا تیره شدن رنگ پوست باشد. پوست های تیره تر از نظر ابتلا به پیگمانتاسیون در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

امواج رادیویی یا آر اف فرکشنال (ونوس ویوا)

جایگزینی دیگر برای لیزر فرکشنال، امواج رادیویی فرکشنال می باشد. ونوس ویوا (امواج رادیویی فرکشنال) درمان پیشرو در رفع جای جوش است که در مقایسه با درمان های لیزری سنتی مدت بهبودی کمتری دارد.

لیزر فراکشنال جای جوش

کاربرد لیزر های فرکشنال

اغلب بیمارانی که به مطب او می آیند به سه دلیل خواهان درمان با لیزر های فرکشنال هستند. این سه دلیل شامل هایپر پیگمانتاسیون یا آفتاب سوختگی، چروک پوستی و بزر فرکشنال برای جای جوش می باشند. با اینکه اغلب افراد تنها به لیزر جای جوش صورت بسنده می کنند اما نواحی گردن، نیمه بالایی سینه، دست ها و بازو ها نیز از جمله نواحی محبوب جهت درمان هستند.

 درمان های لیزری در رفع انواع جای جوش نسبت به هر درمان موضعی دیگری موثر تر هستند.

از جمله انواع جای جوش می توان به نوک تیز، مستطیلی و گرد اشاره کرد.

قیمت هر جلسه لیزر فراکشنال

افراد معمولا به 3 تا 5 جلسه درمانی با فاصله 3 تا 8 هفته نیاز خواهند داشت. این اعداد با توجه به شرایط هر فرد متغییر بوده و تعداد دقیق تر در جلسه مشاوره بیان خواهد شد. تعداد جلسات به وسعت آفتاب سوختگی، جای جوش یا چروک پوستی بستگی دارد. افراد بهبودی تدریجی را با انجام هر جلسه درمانی مشاهده خواهند کرد.

هزینه هر جلسه در حدود 200 الی 600 هزار تومان می باشد.

آیا لیزر جای جوش عوارض دارد؟

این لیزر برای تمامی رنگ های پوستی مناسب است اما ممکن است برای مبتلایان به ملاسما گزینه مناسبی نباشد زیرا این بیماری می تواند عوارض ناشی از لیزر فراکسل را تشدید کند. ملاسما نوعی پیچیده از تجمع رنگدانه ها در بافت (هایپر پیگمانتاسیون) است.

شایان ذکر است که متخصص پوست، مناسب بودن درمان لیزری را برای بیمار خود بررسی می کند. به همین دلیل صرف نظر از نوع درمان لیزری افراد باید حتما یک جلسه مشاوره را با پزشک خود برنامه ریزی کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر