علت جوش در نقاط مختلف صورت و در ساعات مختلف روز

بر اساس محل جوش در نقاط مختلف صورت می‌توان به سلامت کلی بدن پی برد. آیا همیشه در یک محل جوش می‌زنید؟ برای درک بهتر محل جوش‌ها و نشانه آن، این مطلب را دنبال کنید.

محل جوش در نقاط مختلف صورت

به محلی که معمولا جوش می‌زند توجه کنید. نظریه‌ای به اسم نقشه‌گذاری صورت وجود دارد که بر اساس محل جوش، علت را تشخیص می‌دهد. مثلا در طب سنتی چینی، ضعف یا مسمومیت در یک اندام یا غده منجر به ایجاد جوش در نقاط به خصوصی از پوست می‌شود. از این نظریه برای تشخیص علت جوش‌ها استفاده کنید.

نقشه جوش های صورت در محل های مختلف

جوش بین ابروها

آیا روز گذشته فست‌فود مصرف کرده‌اید؟ غذاهای چرب به جوش‌های این ناحیه مربوط است. تا جای ممکن غذاهای سالم مصرف کنید. علت احتمالی دیگر مصرف الکل زیاد است.

جوش روی گونه‌ها

اگر ساعات زیادی را در ترافیک شهری یا در معرض هوای آلوده سپری کرده‌اید، احتمالا علت جوش‌های گونه همین است. هوای داخل خانه می‌تواند آلوده‌تر هم باشد. بنابراین از گیاهان خانگی برای تصفیه هوا استفاده کنید. حساسیت سیستم تنفسی هم علت دیگری است. چسباندن تلفن همراه به صورت در حین مکالمه می‌تواند جرم را به این ناحیه منتقل کند. همیشه قبل از خواب صورت را کاملا بشویید تا از شر آلودگی خلاص شوید. گاهی جوش‌های این ناحیه نشانی از مصرف زیاد قند است.

جوش های خط رویش مو و پیشانی

جوش در این نواحی به جوش‌های پیشانی معروف است. علت آن می‌تواند استفاده از بعضی محصولات مو باشد که در این صورت به آن جوش پمادی گفته می‌شود و انواع پوست‌ها را درگیر کرده و هم در زنان ایجاد می‌شود، هم در مردان. محصولات روغنی و چرب منافذ پوست را مسدود کرده و ایجاد جوش می‌کند.

ترکیبات خاصی در محصولات نرم‌کننده مو هم سبب جوش می‌شود که شامل سیکلوپنتازیلوکسان، دایمتیکون، PV/DMAPA، آکریلات‌ها، پانتنول، سیلیکون، کواترنیوم 70، روغن‌ها و پترولاتوم است. استفاده از فرمولاسیون‌های ساده‌تر و اجتناب از مصرف این ترکیبات در محصولات مراقبت از مو از ایجاد جوش در ناحیه خط رویش مو جلوگیری می‌کند.

جوش در ناحیه T: پیشانی، بینی و چانه

غدد سبوسه‌ای، سبوم تولید می‌کند که ماده‌ای چرب برای مرطوب کردن و محافظت از پوست است. تولید بیش از حد سبوم سبب جوش می‌شود.  نوجوانان بیشتر در ناحیه U که شامل گونه‌ها و چانه است جوش می‌زنند.

جوش خط فک

جوش‌های خط فک معمولا با لمس و ترکاندن بدتر می‌شود. علت جوش‌های اطراف دهان می‌تواند استفاده مداوم از رژ یا بالم لب باشد. اگر رژ را کاملا روی لب می‌زنید مشکلی نیست. اما اگر اطراف لب هم می‌زنید سبب عدم تنفس پوستی و بدتر شدن جوش می‌شود.

علت جوش در نقاط مختلف صورت

زمان ایجاد جوش‌

پیگیری زمان ایجاد جوش هم در تشخیص علت می‌تواند کمک‌کننده باشد.

جوش زدن صورت اول صبح

اگر اول صبح جوش زدید چند علت می‌تواند دخیل باشد. اول اینکه شاید فراموش کرده‌اید که صورتتان را قبل از خواب بشویید. دوم اینکه ممکن است برای شام چیزی خورده باشید که به خوبی هضم نشده است. بلافاصله قبل از خواب شام خوردن هم علت دیگری برای ایجاد جوش اول صبح است.

جوش زدن صورت در بعد از ظهر

حوش های هورمونی اغلب در این زمان ظاهر می شوند.. اگر به زمان عادت ماهانه خود نزدیک می‌شوید هورمون‌ها دخیل است. گاهی هم علت آرایش و مرطوب‌کننده‌ای است که مصرف می‌کنید. ترکیبات لوازم آرایش و محصولات مرطوب‌کننده خود را چک کنید. روغن‌های معدنی، پروپیلین گلیکول، دایمتیکون و غیره مانند سدی برای به دام انداختن باکتری‌های پوستی عمل کرده و ایجاد جوش می‌کنند.

جوش زدن صورت در عصرگاه

آیا بعد از کار، قبل از ورزش یا آشپزی صورتتان را شسته‌اید؟ به یاد داشته باشید که در تمام طول روز پوست در معرض آلودگی‌های هواست. مواد آرایشی هم روی صورت نشسته و عامل دیگری برای جوش است. به محض اینکه وارد خانه می‌شوید صورت خود را شسته و مرطوب‌کننده بزنید.

درمان جوش های صورت

درمان‌های موضعی زیادی برای مبارزه با باکتری، التهاب و روغن اضافی که سبب ایجاد جوش می‌شود وجود دارد. می‌توان از درمان‌های  خانگی جوش صورت یا درمان های بدون نیاز به نسخه یا ترکیبات زیر استفاده کرد:

  • بنزوئیل پروکساید: مبارزه با باکتری پروپیونیباکتریوم
  • رتینوئید موضعی: برای کاهش چربی اضافی صورت و باز شدن منافذ. مثالی از این ترکیب ژل‌های آداپالین (دیفرین 0.1%) است.
  • سالیسیلیک اسید: برای باز کردن منافذ

گاهی پزشک استفاده از ضدبارداری‌های خوراکی را توصیه می‌کند تا جوش‌های هورمونی را درمان کند. داروهای مورد تایید سازمان غذا و دارو در این دسته زیاد هستند. ضدبارداری‌ها می‌توانند هورمون‌های مرتبط با جوش در نتیجه تولید سبوم را کاهش دهند.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر