میکرونیدلینگ پوست چیست؟

میکرونیدلینگ پوست مانند درمارولر از سوزن های خیلی کوچک برای جوانسازی پوست استفاده می شود. هدف از درمان، تولید کلاژن های جدید و نرم، باقوام تر شدن پوست و بهبود رنگ آن است. در این مقاله مزایا و عوارض و هزینه ی استفاده از این روش آورده شده است.

این روش بیشتر در پوست استفاده می شود و ممکن است جای زخم ها، چین و چروک ها و فرورفتگی های بزرگ پوستی را درمان کند.

میکرونیدلینگ پوست چیست؟

میکرونیدلینگ یک فرآیند کم تهاجم آرایشی است؛ که برای درمان مشکلات پوستی از طریق تولید کلاژن استفاده می شود. این روش با عنوان درمان القای کلاژن نیز شناخته می شود. این درمان ممکن است به آنهایی که به دنبال کاهش لکه های ناشی از آکنه و خطوط روی صورت هستند، کمک کند.

همچنین این روش در بعضی روش های ضد پیری خاص مانند جراحی پلک و لکه های پیری استفاده می شود. باید توجه داشت که میکرونیدلینگ برای ریزش مو با وجود نقش احتمالی کلاژن در رشد مو، مفید نیست. شما در صورتی که از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشید و مشکلات پوستی خاصی داشته باشید که به درمان های خانگی یا دیگر فرآیندهای درمانی پوست مانند لایه برداری پاسخ نداده اند؛ ممکن است یک نامزد ایده آل برای استفاده از این سوزن ها باشید.

این روش می تواند آخرین گزینه قبل از انجام جراحی های آرایشی برای جلوگیری از پیری یا دیگر مشکلات پوستی باشد. دانستن اطلاعات لازم درباره ی این روش و همچنین صحبت کردن با متخصص پوست حود نیز می تواند شمارا به این نتیجه برساند که آیا این روش راه خوبی برای شما هست یا خیر.

میکرونیدلینگ چیست؟

میکرونیدلینگ چگونه عمل میکند؟

میکرونیدلینگ با تحریک پوست شما برای تولید کلاژن بیشتر عمل میکند. ایده این است که سوزن سوزن کردن در این فرآیند باعث آسیب جزئی به پوست میشود و پوست با تولید بافت سرشار از کلاژن به آن پاسخ می دهد. این بافت پوستی جدید به نوبه خود حتی ساختار و رنگ بهتری دارد. این که پوست با پیری و آسیب کلاژن خود را از دست بدهد طبیعی است. با تحریک پوست برای تولید بافت جدید، ممکن است کلاژن بیشتری برای کمک به قوام و استحکام پوست ایجاد شود.

در طی این فرآیند، پزشک سوراخ های کوچکی زیر پوست توسط وسیله ای مداد مانند ایجاد میکند. این سوزن سوزن ها خیلی کوچک هستند که شما قادر نیستید بعد از فرآیند متوجهشان شوید. پزشک این وسیله را به صورت مساوی در طول پوست شما حرکت می دهد، از این رو پوست شما حتی قادر به جوانسازی خواهد شد.

قبل از شروع، پزشک از بی حس کننده موضعی برای کاهش احتمال ایجاد درد استفاده میکند. این کار حدود یک ساعت قبل از انجام این درمان انجام میشود. فرآیند میکرونیدلینگ پوست حدود 30 دقیقه زمان می برد. پزشک شما ممکن است بعد از آن سرم یا درمان آرام کننده روی پوستتان قرار دهد. درکل، باید انتظار داشته باشید حداقل چند ساعت در مطب پزشکتان بمانید.

مزایای میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ پوست از بعضی لحاظ یکی روش خوب و مناسب برای جوانسازی پوست و بهبود بیماری های پوستی می باشند که عبارت است از:

1- بی خطر بودن

  • خیلی کم تهاجم است و دوران نقاهت ندارد.
  • این روش برای افرادی که سلامت عمومی خوبی دارند، بدون خطر درنظر گرفته می شود.
  • این روش برای افرادی که از داروهای خاص آکنه استفاده می کنند و خانم های باردار بدون خطر نیست.
  • شما قرمزی و حساسیت کوچکی برای چند روز تجربه خواهید کرد.

2- آسان بودن 

  • تمام مدت آمادگی و انجام این روش حدود دو ساعت زمان می برد.
  • برای انجام این روش نیاز است به یک متخصص پوست مراجعه کنید.
  • ممکن است برای رسیدن به بهترین نتیجه، نیاز به انجام حداقل چهار میکرونیدلینگ پوست داشته باشید. 

3- کارایی

این روش برای درمان اسکارهای کوچک مربوط به آکنه، زخم یا پیری در نظر گرفته می شود. با استفاده از این روش درمانی، ممکن است متوجه پوستی روشن تر و باقوام تر شوید. نتایج ایده آل بعد از چند جلسه درمان ایجاد می شوند. میکرونیدلینگ بسیار بیشتر از درمارولر مفید است.

مزایای میکرونیدلینگ

هزینه ی این روش چقدر است؟

این روش تحت پوشش بیمه نمی باشد و هزینه آن متغیر است.

بسیاری از افراد میتوانند بعد از انجام این روش بلافاصله به شغل یا تحصیل خود بازگردند. اگر تصمیم دارید که کمی بعد از آن استراحت کنید، ممکن است نیاز باشد ساعت های کاری خود را خالی کنید.

نواحی هدف برای انجام میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ پوست اغلب روی صورت شما و نواحی هدف زیر استفاده میشود:

✅ لکه ی آکنه

✅ لکه های پیری

✅ خطوط صورت و چین و چروک ها

✅ فرورفتگی های بزرگ

✅ انوع دیگر اسکار

✅ کاهش قابلیت ارتجاعی پوست

✅ بهبود رنگ نامناسب پوست

به علاوه مشکلات پوستی، میکرونیدلینگ بعضی اوقات برای درمان خطوط ایجاد شده در دیگر نواحی بدن استفاده میشود. یک پژوهش نشان داد میکرونیدلینگ هنگامی که با پر کننده ها ترکیب شود برای خطوط ایجاد شده در ران و شکم موثر خواهد بود.

همچنین ممکن است اسکار های دیگر اندام بدن با این روش درمان شوند. در هر حال در درجه نخست در پوست استفاده میشود.

آیا در این روش خطر یا عارضه جانبی وجود دارد؟

مانند تمام فرآیند های زیبایی، میکرونیدلینگ پوست نیز بدون خطر نیست. شایع ترین عارضه جانبی تحریک خفیف پوستی است که بلافاصله بعد از انجام این روش ایجاد می شود. همچنین ممکن است چند روز قرمزی مشاهده کنید. در صورتی که عوارض جدی تری مانند موارد زیر از جمله:

  • خون ریزی
  • کبودی
  • عفونت
  • پوسته شدن

را مشاهده کردید با پزشک خود تماس بگیرید.

میکرونیدلینگ برای چه افرادی توصیه نمی شود؟

استفاده از میکرونیدلینگ برای بعضی از افراد مناسب نیست؛ بنابراین توصیه می شود از این روش استفاده نکنند. این افراد عبارتند از:

1- زنان باردار

2- افرادی که بیماری های پوستی خاصی مانند پسوریازیس یا اگزما دارند

3- فرد دارای زخم باز در سطح پوست خود باشد

4- فرد مورد نظر سابقه انجام پرتودرمانی (رادیوتراپی) داشته باشد

5- زمانی که فرد دارای اسکار پوستی باشد و یا پیشینه آن را داشته باشد

آیا غلتک های خانگی در مقایسه با میکرونیدلینک عملکرد خوبی دارند؟

میکرونیدلینگ یک فرآیند پیشرفته است که فقط توسط پزشکان متخصص انجام میشود. بعضی افراد برای صرفه جویی در پول سعی میکنند به جای این روش از غلتک های خانگی استفاده کنند. برخلاف میکرونیدلینگ پوست حرفه ای، درکل این غلتک ها پوست را به سختی سوزن نمی کنند.

درحالی که ممکن است این یک گزینه کم درد به نظر برسد، مشکل این است که شما نمی توانید به نتایج مشابهی دست پیدا کنید. سوراخ هایی که هنگام میکرونیدلینگ حرفه ای ایجاد میشوند به گونه ای طراحی شده اند که جوان سازی مجدد پوست را ایجاد کنند.

براساس آکادمی پوست امریکا، با دستگاه غلتکی، ممکن است در بهترین حالت به پوست روشن تری دست یابید. اگر به نتایج چشم گیرتر و طولانی مدت تری علاقه مند هستید، میکرونیدلینگ گزینه بهتری از دستگاه غلتکی خریداری شده از فروشگاه است. همچنین اگر به دنبال روشی با تهاجم کمتر (و موقت تر) هستید ممکن است بتوانید جدیدترین روش روز را امتحان کنید.

غلتک های خانگی

بعد از انجام میکرونیدلینگ چه انتظاری باید داشت؟

میکرونیدلینگ پوست مانند جراحی پلاستیک تهاجمی نیست، از این رو زمان بهبودی کمترین مقدار ممکن است. بیشتر افراد نیاز به زمان خیلی کمی استراحت دارند. ممکن است در روزهای ابتدایی بعد از انجام این روش متوجه قرمزی و تحریک پوستتان شوید. این پاسخی طبیعی به آسیب های جزئی که توسط سوزن به پوست شما وارد شده است می باشد.

شما میتوانید در صورتی که راحت بودید بعد از این فرآیند به شغل یا تحصیلتان بازگردید. بعضی از افراد از آرایش پوشش دهنده در روزهای ابتدایی فرآیند برای مخفی کردن قرمزی پوستشان استفاده میکنند. همنچنین پوست شما در مقابل نور خورشید حساس تر خواهد شد، از این رو کرم ضد افتاب ضروری میباشد.

بعد از میکرونیدلینگ، پوست شما به سرعت برای جوان سازی مجدد بافتش عمل میکند. در اصل، باید نتایج را بعد از چند هفته مشاهده کنید. برای حفظ نتایج درمانتان، نیاز به چند جلسه و البته درمان های تکمیلی دارید. پزشکتان به شما بهترین نقشه درمانی را بر اساس اهداف شخصیتان توصیه خواهد کرد.

آمادگی های قبلی برای انجام میکرونیدلینگ

قبل از انجام فرآیند، درمورد راه هایی که میتوانید آماده شوید صحبت کنید از این رو میتوانید بهترین نتایج ممکن را داشته باشید. ممکن است نیاز باشد استفاده از بعضی داروهای خاص را قبل از انجام این فرآیند متوقف کنید، مانند ایبوبروفن و آن هایی که برای درمان آکنه استفاده میکرده اید.

همچنین ممکن است پزشکتان توصیه کند استفاده از رتینوئید های موضعی را قبل از این فرآیند متوقف کنید. انجام این کارها ممکن است ایجاد بعضی عارضه های جانبی خاص را کاهش دهد.

پوست پدیا مرجع تخصصی پوست و مو

5/5 - (1 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر