همه چیز درباره عوارض پی آر پی موی سر

از آنجایی که در روش PRP مواد تزریقی از خون خود فرد گرفته می شوند احتمال بروز عوارض پی آر پی موی سر بسیار پایین بوده و هیچ خطری از نظر ابتلا به تومور یا سرطان فرد را تهدید نمی کند. در این مطلب نگاهی دقیق تر به عوارض جانبی درمان ریزش مو به روش PRP خواهیم داشت تا شما بتوانید بهترین روش ترمیم مو را برای خود انتخاب کنید.

به لطف تکنولوژی جدید، برای داشتن مو هایی پرپشت تر الزاما نیازی به قرار گرفتن زیر تیغ جراحی نیست. درمان ریزش مو به روش PRP یک درمان غیر جراحی جدید و هیجان انگیز است که در بسیاری از افراد سبب کاهش چشمگیر ریزش مو می شود. این روش به درمان پلاسمای غنی از پلاکت نیز شناخته می شود. امکان دارد، افراد به دلیل جدید بودن این روش در استفاده از آن اندکی تردید داشته باشند اما باید گفت که PRP از دهه 80 میلادی برای انواع مختلفی از درمان ها به کار گرفته شده است.

درمان ریزش مو به روش PRP

PRP در دهه 70 میلادی به وجود آمده و پس از آن، سال ها برای کاربرد های مختلف پزشکی به کار گرفته شده است. در این روش همانند فرایند خونگیری برای آزمایش های آزمایشگاهی، از فرد خون گرفته می شود. خون در دستگاه سانتریفیوژ قرار داده شده تا گلبول های قرمز از پلاسمای آن جدا شوند. پلاسما بخشی از خون است که حاوی غلظت نسبتا بالایی از پلاکت ها می باشد. پلاکت ها موادی در خون هستند که با فشرده شدن به یکدیگر و تشکیل لخته، خونریزی را متوقف می کنند.

پزشکان پلاسمای حاوی پلاکت ها را جدا کرده، پلاکت ها را فعال کرده و به نواحی مورد نظر تزریق می کنند. چندین سال است که پزشکان جهت تحریک التیام زخم و بهبود ظاهر پوست از این روش استفاده می کنند. محققان به تازگی دریافته اند که PRP رشد مو ها را نیز می تواند تحریک کند. شواهد بدست آمده از مطالعات مختلف نیز بیان دارند که PRP روشی جدید و موثر برای درمان ریزش مو ها می باشد.

این روش چگونه عمل می کند؟ فاکتور های رشد که از پلاکت های فعال شده آزاد می شوند به صورت نظری می توانند رشد سلول های فولیکول مو را تحریک کنند. این تحریک برای فولیکول مو های غیر فعال یا پیوند شده بسیار مناسب است. اما آیا این روش علاوه بر مناسب بودن موثر نیز می باشد؟

در یک مطالعه تصادفی و کنترل شده، افرادی که از ریزش مو های خود رنج می بردند تحت درمان PRP قرار گرفتند. در این مطالعه افزایشی در تعداد و تراکم مو های نواحی درمان شده مشاهده گردید اما هیچ عارضه جانبی در حین درمان گزارش نشد.

درمان ریزش مو با پی آر پی

عوارض پی آر پی موی سر

از آنجایی که در روش PRP از خون خود فرد استفاده می شود، او واکنشی به آن نخواهد داشت.

مطالعات بیان دارند که PRP تاثیر مثبتی بر الگوی ریزش مو در زنان و مردان داشته و هیچ عارضه جانبی جدی از آن گزارش نشده است.

امکان دارد فرد مواردی همچون دردی خفیف، خونریزی نقطه ای و قرمزی پوست را در هنگام تزریق احساس کند. دکتر کرجسی می گوید: بیماران اغلب بلافاصله پس از انجام تزریقات احساس پری یا سفتی را در پوست سر خود توصیف می کنند که این احساس می تواند تا 1 روز ادامه داشته باشد. گاهی اوقات برخی بیماران از یک سردرد خفیف در روز بعد شکایت می کنند.

مراقبت های بعد از پی آر پی مو

درمان PRP برای چه کسانی مناسب نیست؟

با اینکه در بیماران واجد شرایط انجام PRP، عوارض جانبی جدی گزارش نشده اما درمان PRP برای همه افراد مناسب نیست. در صورت داشتن سابقه مصرف شدید الکل یا دارو و همچنین سابقه مصرف سیگار باید از انجام درمان PRP خودداری شود. علاوه بر آن، در صورتی که فرد به یکی از موارد زیر ابتلا داشته باشد، این درمان برای او مناسب نخواهد بود:

  • هیپوفیبرینوژنمی
  • سرطان
  • سپسیس
  • بیماری پوستی مزمن
  • اختلال متابولیک (سوخت و ساز بدن)
  • اختلال سیستمی در بدن
  • عدم تعادل مایعات بدن (همودینامیک)
  • بیماری کبدی مزمن
  • سندرم های مختل کننده عملکرد پلاکت ها
  • عفونت های حاد و مزمن
  • ترومبوسیتوپنی

آیا با یکی از مشکلات فوق مواجه هستید؟

چرا از سایر روش های درمان ریزش مو استفاده نمی کنید؟

مزوتراپی برای درمان ریزش مو

مزایای درمان ریزش مو با پی آر پی

از مزایای این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشد مو ها
  • کاهش التهابی که خود می تواند به ریزش مو منجر شود.
  • التیام بافت

درمان پلاسمای غنی از پلاکت می تواند با هدف سرعت بخشیدن به التیام بافتی در جراحی پلاستیک استفاده شود.

پزشکان اولین بار جهت کمک به التیام افرادی که تحت جراحی های فک و پلاستیک قرار گرفته بودند از PRP استفاده کردند.

برای استفاده از

10% تخفیف پی آر پی

همین حالا تماس بگیرید!

۲۲۶۵۷۹۱۶

مرکز تقویت مو دکتر گیتا مجید زاده

از پی آر پی مو تا PRP زانو

مطالعات تحقیقاتی درباره PRP شامل موارد زیر می شوند:

یک مطالعه در سال 2015 دریافت که تعداد و تراکم مو های مردانی که تحت درمان PRP قرار گرفتند نسبت به دیگر مردان افزایش چشم گیری یافته اند. با این وجود، در این مطالعه، درمان تنها بر روی 20 نفر انجام شده و مقیاس مطالعه کوچک بود.

یک مطالعه دیگر در سال 2013 دریافت که تزریق PRP در مقایسه با تزریق آب نمک سبب کاهش درد ناشی از التهاب مفصل در زانو شده است. البته این مطالعه نیز جامعه آماری کوچکی داشته و تعداد شرکت کنندگان آن 78 نفر بود.

یک مطالعه در سال 2014 دریافت که 3 دوره تزریق PRP، علائم مبتلایان به تاندینوپاتی مزمن ناشی از آسیب زانو را کاهش داد. محققان این مطالعه را بر 28 فرد ورزشکار انجام دادند.

این موارد نمونه بافت هایی هستند که فرایند PRP بر روی آن ها انجام شده است:

تاندون ها

رباط ها

عضلات

التیام رباط ها دشوار و زمان بر است. به همین دلیل روش PRP گزینه درمانی مناسبی برای افراد مبتلا به آسیب های رباطی می باشد.

پزشکان جهت کاهش التهاب ناشی از التهاب مفاصل از PRP استفاده کرده اند. این التهاب می تواند به سفت و دردناک شدن مفاصل منجر شود.

تقویت مو با prp

فرایند تزریق PRP در سر

ابتدا یک فرد پرستار یا تکنسین نمونه ای از خون فرد خواهد گرفت. مقدار این نمونه خون به محل تزریق PRP بستگی دارد. برای مثال، طبق یک منبع علمی معتبر مقدار خون گرفته شده برای تزریق به پوست سر 20 میلی لیتر است. این مقدار اندکی بیشتر از یک قاشق چایخوری می باشد. خون گرفته شده در سانتریفیوژ قرار داده می شود.

سانتریفیوژ دستگاهی است که به سرعت چرخیده و محتویات خون را از یکدیگر جدا می کند. فرایند جداسازی محتویات خون در حدود 15 دقیقه به طول می انجامد. یک تکنسین پلاسمای جدا شده را گرفته و آن را برای تزریق به ناحیه مورد نظر آماده می کند. سپس پزشک PRP را به ناحیه مورد نظر تزریق خواهد کرد. پزشکان اغلب جهت تعیین نواحی خاص تزریق از جمله تاندون ها از تصویربرداری به وسیله امواج فراصوت استفاده می کنند. طبق گفته مرکز سلامت Emory معمولا این فرایند در حدود 1 ساعت طول می کشد.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سلین شنبه ۲۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    دخترم ۱۵ سالشه ریزش موی شدید داره خیلی دوا درمانش کردم ولی بی نتیجه بود بدتر شده که بهتر نشده، امروز پیش دکتر محمد پیشان در کرج بردم ازشون خواستم آزمایشات لازم جهت تشخیص ریزش مو انجام بدهم ولی ایشون گفتن نیازی نیست پی آر پی انجام بده و کلی دارو و محلول، و تشخیص ایشون بدون دیدن و معاینه با فاصله ۳ متری این بود ب ارثی هست و ۳ سال بیشتر زمان درمانش طول می کشه، حالا لطفا راهنماییم کنید ک درمانش را ادامه بدم یا اول ببرم آزمایش آنالیز مو انجام بدم
    آیا بنظر شما ارثی از ۱۳ سالگی شروع میشه؟؟؟
    تا اونجایی که من اطلاع دارم بعد ۲۰ سالگی نشانه های ارثی پدید میآید
    بنظر شما من بارد پیش دکتر دیگری ببرم تا آزمایشات اولیه را انجام دهم،؟؟؟
    با ب این دکتری ک زحمت بلند شدن از صندلی رو هم ب خودشون ندادن تا موها رو از نزدیک ببینن یا با اون دستگاه های مخصوص معاینه کنن یا سوالی ازم بپرسن ک چرا و از کی اینطور شده
    جالبتر اینکه دوستم همبا ما بود اون خانم ۳۵ ساله
    دارو و درمان دخترم با دوستم یکی بود
    حتی محلول و شامپو و پی آر پی
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر ریزش مو عوامل متعددی داره عزیزم از جمله عوامل ارثی تغذیه استرس و اضطراب که حتما در ابتدای کار باید توسط پزشک متخصص ویزیت بشین و از مایش های مربوطه رو انجام بدین. معمولا انجام پی ار پی براای سنین کم تجویز نمیشود. شما میتونین با مطب تماس بگیرین تا همکارانم در بخش روابط عمومی نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    اگر افراد سیگاری پی ار پی کنن آیا نتیجه معکوس می‌دهد.؟کسی که اگزما صورت داره مناسبه؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      اطلاعات کامل در لینک زیر موجود است.

      https://drmajidzadeh.com/1635/پی-آر-پی-مو/

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر