عوارض قرص راکوتان در زنان و مردان

افراد مبتلا به آکنه احتمالا نام داروی راکوتان یا ایزوترتینوئین را شنیده اند. روش های بسیاری برای مقابله با آکنه و جای جوش وجود دارد که از ایجاد تغییرات در رژیم غذایی تا تعویض شیوه مراقبت از پوست را شامل می شوند. هنگامی که تمامی این روش ها شکست خورده و آکنه شدت می یابد، درمان به وسیله داروی راکوتان پیشنهاد می شود.

با این همه باید بدانیم عوارض قرص راکوتان چیست و چه زمان باید از مصرف آن دست بکشیم؟

موارد مصرف راکوتان

داروی راکوتان دارای یک عنصر تشکیل دهنده فعال به نام ایزوترتینوئین است. راکوتان برای درمان آکنه و جای جوش استفاده شده و به یک گروه دارویی به نام رتینوئید ها تعلق دارد که مشابه ویتامین A هستند. رتینوئید ها سیبوم، باکتری و التهاب را کاهش داده و همچنین منافذ بسته شده را باز می کنند. سیبوم ماده ای چرب و روغنی است که توسط غدد پوست تولید می شود. انواع مختلفی از دارو ها برای درمان آکنه استفاده می شوند که راکوتان برای موارد شدید تر به کار گرفته می شود.

موارد مصرف راکوتان

عوارض قرص ضد جوش راکوتان

کپسول های ایزوترتینوئین همانند تمامی دارو ها می توانند سبب ایجاد عوارض جانبی شوند. با این حال، همه افراد به این عوارض جانبی ابتلا نمی یابند. عوارض جانبی معمولا پس از قطع مصرف دارو از بین می روند. خشکی پوست و لب ها عوارض جانبی بسیار رایجی هستند.

افراد باید جهت حفظ ایمنی خود در هنگام مصرف این دارو و یا 6 ماه پس از قطع مصرف آن از انجام هر گونه اپیلاسیون، درم ابریژن یا درمان های لیزری پوست خودداری کنند زیرا این موارد می توانند سبب ایجاد جای زخم یا تحریک پوستی شوند.

عوارض جانبی رایج

عوارض جانبی رایج کپسول های ایزوترتینوئین در بیش از 10 درصد افراد پدیدار می شوند. در صورت آزار دهنده بودن یا رفع نشدن این عوارض جانبی باید با پزشک یا داروساز خود مشورت کرد. از جمله این عوارض جانبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حساس شدن پوست به نور خورشید
  • خشکی چشم ها
  • خشکی گلو
  • خشکی و خونریزی بینی
  • سردرد
  • درد ها و گرفتگی های عمومی بدن
  • خشک شدن پوست بدن

قرص راکوتان

عوارض جانبی جدی

عوارض جانبی جدی نادر بوده و در کمتر از 1 نفر از هر 1000 نفر بروز می کنند.

در صورت بروز موارد زیر باید مصرف ایزوترتینوئین را قطع کرده و فورا با پزشک خود تماس گرفت:

  • اضطراب، پرخاشگری، خشونت، تغییرات خلقی یا افکار خودکشی: این موارد می توانند نشانه های افسردگی یا دیگر مشکلات روانی باشند.
  • درد شدید معده به همراه یا بدون همراهی اسهال، بیماری یا داشتن احساس بیماری (حالت تهوع یا استفراغ): این موارد می توانند نشانه های مشکلی جدی به نام پانکراتیت باشند.
  • اسهال خونی: اسهال خونی می تواند علامت خونریزی گوارشی (معده و روده) باشد.
  • یک راش شدید پوستی که به پوسته ریزی یا تاول دچار است: این بثورات پوستی می تواند با ابتلا به عفونت های چشمی، زخم ها، تب و سردرد همراه شود.
  • علائم ضعف عضلانی: 1- سختی در حرکت دادن دست ها یا پا ها 2- دردناک، متورم یا کبود بودن نواحی از بدن 3- تیره بودن رنگ ادرار
  • زردی پوست یا ناحیه سفید رنگ چشم ها، مشکل در دفع ادرار و احساس خستگی شدید: این موارد علائم مشکلات کلیوی یا کبدی هستند.
  • ابتلا به سردردی که برطرف نشده و احساس ناخوشی در فرد ایجاد می کند.
  • تغییرات ناگهانی در دید از جمله دید ناکافی در هنگام شب

کپسول های ایزوترتینوئین در موارد بسیار نادر می توانند سبب بروز افسردگی یا افکار خودکشی شوند.

واکنش حساسیتی شدید

در موارد نادر امکان دارد که فرد یک واکنش حساسیتی شدید (شوک آنافیلاکسی) به کپسول های ایزوترتینوئین نشان دهد.

اقدامات احتیاطی

خشکی پوست یا لب ها

مقداری ماده مرطوب کننده یا رژ های چرب کننده به لب های خود اعمال کنید. بهترین نوع مرطوب کننده ها، مرطوب کننده های صورت بدون روغن و مخصوص پوست های حساس می باشند. سعی کنید مدت دوش گرفتن خود را به زیر 2 دقیقه رسانده و به جای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید.

حساس شدن پوست به نور خورشید

از قرار گیری مستقیم در معرض نور خورشید خودداری کرده و حتی در روز های ابری از یک پماد ضد آفتاب بدون روغن و با فاکتور بالا (SPF بالا تر از 15) استفاده کنید. باید از به کار گیری چراغ های خورشیدی یا رفتن به حمام های خورشیدی اجتناب شود.

خشکی چشم ها

از چشم پزشک یا داروساز خود بخواهید تا یک قطره چشم به شما پیشنهاد دهد. در صورتی که حین مصرف این دارو استفاده از لنز های تماسی برای فرد ناراحت کننده باشد، او می تواند از عینک استفاده کند.

خشکی دهان یا گلو

می توان شیرینی ها یا آدامس های بدون شکر جوید.

خشکی و خونریزی بینی

یک لایه نازک وازلین بر روی دیواره های داخلی بینی خود قرار دهید. جالب است بدانید وازلین برای خشکی مو نیز تاثیرات خوبی دارد.

درد مفاصل، عضلات، کمر و سردرد: از داروساز خود بخواهید تا یک داروی مسکن به شما پیشنهاد دهد. انجام ورزش های سبک مشکلی ندارد اما باید از انجام ورزش های سنگین و تشدید کننده درد عضلات یا مفاصل اجتناب کرد.

قرص ضد جوش راکوتان

عوارض قرص راکوتان در بارداری

این دارو می تواند به جنین آسیب رسانده و احتمال سقط را افزایش دهد. در صورتی که فرد در حین درمان به وسیله کپسول های ایزوترتینوئین باردار شود، باید مصرف کپسول ها را متوقف کرده و هر چه سریع تر به پزشک خود اطلاع دهد.

جلوگیری از بارداری در هنگام مصرف کپسول های ایزوترتینوئین بسیار اهمیت دارد. پزشک از بیمار درخواست می کند تا به صورت دقیق از دستورات او پیروی کند. فرد باید در طول دوره درمان و تا یک ماه پس از آن از باردار شدن خودداری کند.

زنانی که توانایی باردار شدن را دارند باید قبل از شروع درمان به وسیله این کپسول ها موارد زیر را بپذیرند:

زنان باید 1 ماه قبل و بعد از درمان با کپسول های ایزوترتینوئین حداقل از 1 روش و به صورت ایده آل از 2 روش پیشگیری از بارداری استفاده کنند. روش ثانویه جلوگیری از بارداری باید یک مانع فیزیکی مانند کاندوم باشد. با این حال، نباید تنها به روش های موانع فیزیکی اکتفا کرد.

زنان باید قبل، حین و 5 هفته بعد از پایان درمان آزمایش بارداری دهند. برخی پزشکان از بیماران درخواست می کنند تا به صورت ماهیانه آزمایش بارداری را انجام دهند.

زنان باید در هنگام مصرف کپسول های ایزوترتینوئین از شیردهی خودداری کنند. این دارو می تواند به شیر مادر وارد شده و به نوزاد آسیب برساند.

عوارض قرص راکوتان و پریود

قاعدگی های شدید یا نامنظم

بیماران خانم باید پیش از شروع درمان راکوتان تا روز دوم یا سوم دوره قاعدگی طبیعی بعدی صبر کنند.

عوارض قرص راکوتان در مردان

مردان حتی در هنگام تلاش برای بچه دار شدن و یا باردار بودن شریک خود نیز می توانند این کپسول ها را به صورت ایمن مصرف کنند.

به نظر نمی رسد که قرص های راکوتان آسیبی به اسپرم ها برسانند بنابراین عوارض قرص راکوتان در مردان جدی نیست. تنها مقادیر کمی از ایزوترتینوئین به مایع منی وارد می شود که مقدار آن برای آسیب رساندن به جنین بسیار اندک است.

عوارض قطع ناگهانی راکوتان

امکان دارد حتی پس از قطع ناگهانی مصرف این دارو، پوست به بهبود یافتن ادامه دهد. اغلب عوارض جانبی راکوتان ظرف چند روز یا چند هفته پس از قطع مصرف از بین خواهند رفت. در صورتی که عوارض جانبی بیش از چند هفته پس از قطع مصرف دوام داشته باشند باید این موضوع را با پزشک خود مطرح کرد. برخی بیماران مجبور هستند تا بیش از یک بار داروی ایزوترتینوئین را مصرف کنند.

در صورت نیاز به مصرف مجدد ایزوترتینوئین، فرد می تواند 8 تا 10 هفته پس از اتمام دوره درمانی اولیه شروع به مصرف مجدد دارو کند. افراد باید حداقل تا یکماه پس از قطع مصرف ایزوترتینوئین از اهدای خون اجتناب کنند.

4/5 - (1 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سارا شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 126 مشاهده پرسش
    سلام خانوم دکتر.من قرص راکوتان مصرف میکنم تحت نظر پزشک تا الان حدود7تا مصرف کردم و4روز از موعد پریود شدنم میگذره خیلی استرس دارم آیا تاثیر قرص های راکوتان هستش؟امکان داره دیر تر پریود شم؟لطفا راهنماییم کنید ممنون از شما.
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر مصرف قرص های اکوتان تاثیری در عقب افتادن پریود نداره و حتما باید به پزشک کتخصص زنان مراجعه کنید
  • تصویر کاربر وایت شنبه ۲۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 324 مشاهده پرسش
    آیا در دوران مصرف قرص راکوتان لیزر بایدانجام داد
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر اگر منظورتون این هست که همزمان با مصرف راکوتان میتوانید لیزر انجام دهید یا خیر درواقع بستگی به میزان مصرف و شرایط پوست شما داره که برای اظهار نظر تخصصی لازم هست از نزدیک معاینه شوید.
  • تصویر کاربر وایت شنبه ۲۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 411 مشاهده پرسش
    آیا در دوران مصرف قرص راکوتان لیزر بایدانجام داد
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر اگر منظورتون این هست که همزمان با مصرف راکوتان میتوانید لیزر انجام دهید یا خیر درواقع بستگی به میزان مصرف و شرایط پوست شما داره که برای اظهار نظر تخصصی لازم هست از نزدیک معاینه شوید.
  • تصویر کاربر غزاله چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    باسلام من حدود ۲۵ تا قرص راکوتان یک روز در میان با نظر پزشکم مصرف کردم حالا یک هفته هست که تمام شده و من میخوام برای جای جوشم از آرف فرکشنال co2 استفاده کنم در ضمن جوش هم ندارم دیگه میخواستم بدونم مشکلی که به وجود نمیاد؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر در مورد انجام ار اف فرکشنال حتما باید صورتتون رو ازنزدیک دید چون در اثر استفاده از راکوتان پوست صورتتون تا حدودی خشک شده و شاید میزان تاثیر اراف کم باشه یا نتیجه ای نده و بدون مشورت پزشک این کار رو انجام ندید عزیزم حتما به صورت حضوری تشریف بیارین تا پزشک متخصص مجموعه ما باهاتون ویزیت داشته باشن.
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      برای اطلاعات بیشتر در مورد اراف فرکشنال لطفا از لینک زیر استفاده کنید
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ج.ا یکشنبه ۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت جناب آقای دکتر
    اینجانب ۱۰ روز و روزانه یک عدد قرص رواکوتان مصرف کردم و بعدا با خواندن عوارض این دارو دیگه مصرف نکردم میتونم یکدعفه دارو رو قطع کنم و ادامه ندم؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر د ر رابطه با مصرف راکوتان بایدخدمتتون عرض کنم که باید حتما زیر نظر پزشک متخصص مصرف بشه و دوره درمان کامل بشه به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک این دارو را قطع یا مصرف نکنید
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر