بهترین روش های درمان ریزش مو در زنان

پر شدن کف حمام از تار های مو یا باریک شدن نوک مو ها هنگام بستن آنها به صورت دم اسبی می تواند شوکه کننده باشد اما الزاما به معنای وجود یک مشکل نیست.در این مطلب 1+12 راه حل جهت کمک به جلوگیری از ریزش مو در زنان بیان خواهد شد.

نیمی از زنان در سن 50 سالگی از ریزش مو شکایت می کنند. دوریس جی دی، پزشک و متخصص پوست، بیان دارد که همگام با افزایش سن تراکم کلی موها تغییر کرده و تارهای مو نازک تر می شوند. با این حال، عادی بودن این مساله به معنی اجبار در پذیرش آن نیست.

شایع ترین شکل ریزش موی زنانه چیست؟

ریزش مو در زنان معمولا یک عامل ژنتیکی قوی داشته و می تواند از هر دوی پدر یا مادر به ارث برسد.

این وضعیت، ریزش موی آندروژنیک نیز نامیده می شود. این نوع ریزش مو می تواند در اواخر دوران نوجوانی آغاز شود. هر چه ریزش مو در زنان زودتر شروع شود، شدت آن بیشتر خواهد بود.

درمان قطعی ریزش مو در زنان

بسیاری از زنان مبتلا به ریزش مو  با الگوی زنانه، دچار پس روی خط مو یا نقاط طاس (به گونه ای که در طاسی مردانه رخ می دهد) نمی شوند ولی در عوض موهای سر آنها به طور قابل ملاحظه ای کم پشت می شود.

در مردان و زنان مبتلا، موها کوچک می مانند زیرا دوره رشد آنها کوتاه شده و به مدت کمتری بر روی سر فرد ماندگار هستند. این موها که مانند موهای روی ساعد هستند به اندازه و طول عادی خود نمی رسند.

ریزش موی زنان نشانه چیست؟

هیپرآندروژنیسم یک وضعیت پزشکی است که با تولید بیش از حد هورمون های مردانه به نام آندروژن شناخته شده و سبب ریزش مو در زنان می شود.

شایع ترین علت هیپرآندروژنیسم در زنان، هیپرآندروژنیسم عملکردی تخمدان می باشد. این بیماری به سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز شناخته می شود. علاوه بر ریزش مو، دیگر علائم شامل چاقی، آکنه و چرخه قاعدگی نامنظم می شوند که یکی از رایج ترین علل ناباروری نیز می باشد.

درمان قطعی ریزش مو در زنان

بسیاری از این زنان به سندرم متابولیک نیز دچار هستند. سندرم متابولیک ترکیبی از 5 وضعیت پزشکی از جمله ابتلا به چربی ناحیه شکم و فشار خون بالا می باشد. این موارد خطر ابتلا به دیابت، حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهند.

با اینکه ریزش مویی که از هیپرآندروژنیسم ریشه می گیرد می تواند با استفاده از ماینوکسیدیل درمان شود، فرد باید برای دیگر شرایط خود جویای درمان باشد.

انواع روش های درمان ریزش مو

✅ قرص جلوگیری از ریزش مو ماینوکسیدیل

با اینکه تنها ماده تایید شده توسط FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) ماینوکسیدیل می باشد، این دارو سال ها تحقیقات را در حمایت از خود دارد. همچنین حدود 50 درصد زنانی که این دارو را مصرف کرده اند بهبود هایی مشاهده کرده اند.

ویلما برگفلد، پزشک و متخصص پوست در کلینیک کلیولند، بیان دارد که ماینوکسیدیل اندازه فولیکول را افزایش داده و آن فولیکول تار مویی ضخیم تر تولید می کند.

درمان روگاین (ماینوکسیدیل) زنانه را جهت مقابله با ریزش و کم پشت شدن مو، با یک بار استفاده در روز از فوم ماینوکسیدیل امتحان کنید.

✅ لیزر درمانی یا Igrow

روش های درمانی با لیزر التهاب فولیکول ها را کاهش می دهد. این التهاب مانع تولید دوباره مو می شود. در یک مطالعه اخیر، محققان پس از دو بار استفاده از دستگاه خانگی لیزر پزشکی (مانند بند لیزری hair max) در هفته به مدت 26 هفته افزایشی قابل ملاحظه در تراکم مو ها مشاهده کردند.

✅ ماساژ دادن پوست سر

با هر بار شامپو زدن به سر تقریبا این کار صورت می گیرد. ماساژ دادن سر هنگام حمام کردن جریان خون را به پوست سر افزایش می دهد و این به معنی محیطی بهتر جهت رشد مو می باشد. همچنین، اینکار به نفوذ شامپوی مورد استفاده نیز کمک می کند.

قرص مکمل تقویت مو ویویسکال (viviscal)

گاهی اوقات تنها چیزی که فرد به آن نیاز دارد یک مکمل می باشد. دکتر جاشوا زیشنر، پزشک و متخصص پوست در شهر نیویورک، بیان دارد که ترکیبی از پروتئین ماهی، ویتامین C، روی، بیوتین و نیاسین در مکمل های ویویسکال بدن را تحریک می کند تا تارهای مویی ضخیم تر و سالم تر تولید کند.

مزایای قرص ویویسکال

  • 100% طبیعی
  • شامل برخی ترکیبات طبیعی
  • تقویت موهای نازک و تقویت موهای موجود
  • پرفروشترین داروی رشد مو در امریکا
  • استفاده آسان
  • حل مشکل ریزش مو در 3-6 ماه

علائم ریزش موی هورمونی

✅ شامپو برای جلوگیری از ریزش مو

گاهی اوقات ریزش مو در زنان توسط هورمونی به نام DHT به وجود می آید. این هورمون جریان خونی را که به فولیکول ها می رود کاهش داده و سبب ریزش مو ها می شود.

شامپوی ضد ریزش مو از شرکت art naturals که حاوی روغن آرگان می باشد حاوی مواد ضد هورمون DHT بوده و با ریزش مو در زنان مقابله می کند.

تغییرات سبک زندگی که می توانند ریزش مو را متوقف کنند

✅ برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟

درمان ریزش مو با حنا، روغن زیتون، آب پیاز و سیر و … همه مواردی است که بسیار به آن اشاره شده است. اما آنچه باید بدانید این است که مو ها با تکیه بر پروتئین، آهن، روی و ویتامین B12 رشد می کنند. این موارد را می توان از گوشت دارای چربی کم، سبزیجات برگ دار، آجیل ها، حبوبات، ماهی و غذاهای غنی از آهن بدست آورد.

✅ خشک شدن موها با جریان هوا

این آسان ترین راه درمانی است که احتمالا به آن توجه نکرده اید. سشوار ها و  اتو های مو، مخصوصا در صورتی که مو های فرد از قبل رنگ شده باشند، می توانند سبب شکسته شدن و نازک شدن تارهای مو شوند. بنابراین باید استفاده از این وسائل کاهش یابد.

✅ کاهش استرس

نفس بکشید! (تنفس آرامش بخش) این کار می تواند مفید باشد. هر دوی استرس مزمن و ناگهانی می توانند سبب توقف رشد مو شوند. در صورتی که فرد تجربه چالش برانگیزی را مانند طلاق یا تغییر شغل پشت سر گذاشته است، مو های او می توانند دوباره به رشد خود بازگردند.

در صورتی که فرد تحت فشاری مداوم باشد، باید مدیتیشن انجام دهد. گر چه گفتن آن از انجامش دادنش آسانتر است اما برای مو ها مفید می باشد. مارین کونانت، متخصص درمانگاه طب سوزنی full bloom در شهر سیاتل آمریکا، بیان دارد زنانی را مشاهده کرده که ریزش موهایشان متوقف شده و پس از چند ماه درمان هفتگی موهایشان به تدریج رشد کرده اند.

راهکارهای بهترین دکتر تقویت مو برای شما

✔ هورمون درمانی

در صورتی که وضعیت فرد جدی باشد، می تواند جهت دریافت یک نسخه درمانی به پزشک مراجعه کند. برخی زنان از لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به ریزش مو در زنان هستند. قرص های ضد بارداری می توانند تولید بیش از حد هورمون های مردانه را سرکوب کنند.

در هنگام یائسگی کم پشت شدن مو ها افزایش می یابد. در صورتی که فرد تحت دوره هورمون تراپی قرار گرفته باشد ممکن است ریزش موی او به حداقل برسد.

علت ناگهانی ریزش مو

✔ آزمایش خون

یک آزمایش خون معمولی می تواند میزان فریتین (آهن ذخیره شده در خون) و ویتامین D را در بدن فرد اندازه گیری کند. سطوح کم این موارد می توانند به ریزش مو در زنان منجر شوند. درمان این وضعیت مصرف مکمل های حاوی آهن یا ویتامین می باشد. احتمالا هنگامی که فرد متوجه پایین بودن سطوح این موارد می شود، زمانی است که علائم آن آشکار شده اند.

✔ تزریق کورتیزون

این تزریق ها دردناک اما موثر هستند. تزریق مستقیم کورتیزون به پوست سر فعالیتی هورمونی را که سبب کم پشت شدن مو ها می گردد مختل می کند.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر