آیا زونا کشنده است؟

با این که زونا یک مشکل تهدید کننده ی حیات نیست، اما می تواند خیلی دردناک باشد. بیشتر افراد فقط یک بار به زونا مبتلا می شوند، اما امکان ابتلای بیش از یک بار وجود دارد.

واکسن می تواند به کاهش خطر ابتلا به زونا کمک کند، با این وجود درمان سریع می تواند به کوتاه کردن مدت عفونت زونا و کاهش احتمال ایجاد عوارضش کمک کند.

علائم زونا

علائم و نشانه ها معمولا فقط یک قسمت کوچک از یک سمت بدن را تحت تاثیر قرار می دهند. ممکن است این علائم و نشانه ها شامل موارد زیر باشند:

❇ درد، سوزش، بیحسی یا احساس قلقلک

❇ حساسیت به لمس

❇ یک راش قرمز که چند روز بعد از درد ظاهر می شود.

❇ تاول آبکی که باز شده و پوست آن ترک میخورد

❇ خارش

همچنین بعضی از افراد موارد زیر را تجربه میکنند:

✳ تب

✳ سردرد

✳ حساسیت به نور

✳ خستگی

معمولا اولین علامت زونا، درد است که برای بعضی ها، ممکن است شدید باشد. وابسته به محل درد، این درد می تواند با علائم مشکلات قلبی، ریوی یا کلیوی اشتباه شود. بعضی از افراد درد را بدون ایجاد حتی یک راش تجربه می کنند.

اغلب راش ها به صورت نوارها منفرد تاولی که در سمت راست یا چپ بدن پیچ می خورند، ایجاد می شوند. بعضی اوقات راش ها در اطراف یک چشم یا یک سمت گردن یا صورت ایجاد می شوند.

زمان مراجعه به پزشک

زمان مراجعه به پزشک

در صورتی که به زونا شک کردید، بی درنگ با پزشک خود تماس بگیرید، به خصوص در شرایط زیر:

✔ درد و راش نزدیک به چشم ایجاد شود. اگر بدون درمان بماند، این عفونت می تواند منجر به آسیب دائمی چشم شود.

✔ سن شما 60 سال یا بالاتر باشد، زیرا سن به صورت چشم گیری خطر عوارض را افزایش می دهد.

✔ شما یا یکی از اعضای خانواده تان ضعف سیستم ایمنی داشته باشید(در اثر سرطان، دارو ها یا بیماری مزمن).

✔ راش گسترده و دردناک باشد.

پزشک شما راش های شما را معاینه کرده و ممکن است سوالاتی از قبیل زیر از شما بپرسد:

  • چه زمانی علائم شما آغاز شدند؟
  • آیا چیزی آن ها را بهتر یا بدتر می کند؟
  • آیا میدانی که قبلا دچار آبله مرغان شده ای یا خیر؟

علل ایجاد کننده زونا

عامل زونا ویروس واریوسلا زوستر می باشد، همان ویروسی که آبله مرغان را ایجاد می کند. هر کسی که در گذشته آبله مرغان گرفته باشد می تواند به زونا مبتلا شود. بعد از این که آبله مرغان شما بهبود یافت، ویروس می تواند وارد سیستم عصبی شده و برای سال ها به صورت خاموش بماند.

در نهایت ویروس ممکن است دوباره فعال شود و در طول مسیر عصبی روی پوست حرکت کند و زونا را ایجاد کند. اما همه ی افرادی که به آبله مرغان مبتلا می شوند، زونا نخواهند گرفت.

دلیل ایجاد این بیماری به خوبی شناخته نشده است. اما ممکن است در اثر کاهش قدرت ایمنی در برابر عفونت به دلیل افزایش سن باشد. زونا در افراد مسن بزرگسال و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف شایع تر است.

واریوسلا زوستر جز گروهی از ویروس هاست که به آن ها هرپس ویروس می گویند. گروهی که شامل ویروس های عامل تبخال و هرپس تناسلی می شود. به این دلیل، زونا به اسم هرپس زوستر نیز شناخته می شود. اما ویروسی که عامل زونا و آبله مرغان است با ویروسی که عامل تبخال یا هرپس تناسلی (یک بیماری مقاربتی) می باشد، متفاوت است.

آیا زونا واگیر دار است؟

در پاسخ به این سوال که آیا زونا خطرناک است ؟ باید گفت کسی که زونا دارد می تواند ویروس واریوسلا زوستر را به هر کسی که در برابر آن ایمن نیست منتقل کند. این اتفاق معمولا در تماس مستقیم با زخم باز راش زونا اتفاق می افتد. در هنگام انتقال عفونت، فرد به آبله مرغان مبتلا میشود نه زونا.

آبله مرغان می تواند برای بعضی افراد خطرناک باشد. زمانی که تاول های زونا ظاهر می شوند، شما می توانید آن را به دیگران منتقل کنید و باید از تماس با افرادی که تاکنون آبله مرغان نگرفته اند یا واکسن آبله مرغان نزده اند، به خصوص افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، زنان باردار و نوزادان پرهیز کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: روش های درمان مولوسکوم

راه های انتقال زونا

برخلاف تصور عموم، بیماری زونا مانند آبله مرغان از راه تنفسی منتقل نمی شود. بلکه در صورت ترکیدن تاول های زونا و انتقال مایع درون آن به شخص دیگر، ویروس منتقل می شود. در صورتی که فرد مقابل تا به حال آبله مرغان نگرفته باشد در صورت تماس با مایع داخل تاول، مبتلا به بیماری آبله مرغان خواهد شد. برای جلوگیری از انتقال زونا به خصوص از افراد مسن به افراد جوان تر، پیشنهاد می شود فرد مبتلا به زونا کاملاً ایزوله شود.

عوامل خطرزا

هر کسی که قبلا به آبله مرغان مبتلا شده است می تواند زونا بگیرد. بیشتر بزرگسالان در زمان کودکی آبله مرغان گرفته اند، قبل از ظهور واکسنی که اکنون افراد را در برابر آبله مرغان محافظت می کند. عواملی که ممکن است خطر ابتلای شما به زونا را افزایش دهند، شامل موارد زیر هستند:

زونا در 60 سالگی

زونا در افراد مسن و بالای 60 سال شایع تر است. خطر ابتلا با افزایش سن بیشتر می شود. متخصصان تخمین می زنند که نصف افراد 80 سال و بالاتر به زونا مبتلا خواهند شد.

 داشتن بیماری های خاصی

بیماری هایی که سیستم ایمنی شما را ضعیف می کنند، مانند ایدز HIV و سرطان می توانند خطر ابتلا به زونا را افزایش دهند.

تحت درمان سرطان بودن

رادیوتراپی یا شیمی درمانی می توانند مقاومت شما در برابر بیماری ها را کاهش دهند و ممکن است باعث ابتلا به زونا شوند.

استفاده از داروهای خاص

داروهایی که برای پیشگیری از پس زدن پیوند عضو طراحی شده اند می توانند خطر ابتلای شما به این بیماری را افزایش دهند. به همین صورت مصرف طولانی مدت استروئید، مانند پردنیزون.

بیماری زونا

عوارض زونا

عوارض می توانند شامل موارد زیر باشند:

نورالژی بعد از هرپس

برای بعضی افراد، درد زونا مدت زیادی بعد از اینکه تاول ها ازبین رفتن ادامه پیدا میکند. این مشکل به اسم نورالژی بعد از هرپس شناخته میشود، و این اتفاق هنگامی رخ میدهد که عصب آسیب ببیند و پیام های اشتباه و اغراق آمیز درد از پوست شما به مغزتان بفرستد.

از دست دادن بینایی

زونا در چشم یا اطراف آن (زونای چشمی) میتواند باعث عفونت دردناک چشم شود که ممکن است باعث از دست دادن بینایی شود.

مشکلات عصبی

وابسته به این که کدام عصب تحت تاثیر قرار گرفته باشد، زونا می تواند باعث التهاب مغز (انسفالیت)، فلج صورت، یا شنوایی یا مشکلات تعادلی شود.

عفونت پوست

اگر تاول ها بی درنگ درمان نشوند، ممکن است عفونت باکتریایی پوست به وجود آید.

پیشگیری از ابتلا به زونا و آبله مرغان

دو واکسن ممکن است به پیشگیری کمک کنند،  واکسن آبله مرغان (واریوسلا) و واکسن زونا (واریوسلا زوستر)

واکسن آبله مرغان

واکسن واریوسلا یکی از ایمنی سازی های متداول در کودکی برای پیشگیری از آبله مرغان است. همچنین این واکسن برای بزرگسالانی که به آبله مرغان مبتلا نشده اند توصیه شده است. با وجود این که واکسن هیچ تضمینی برای عدم ابتلای شما به آبله مرغان یا زونا نمی دهد، اما می تواند شانس بروز عوارض و شدت بیماری را کاهش دهد.

واکسن زونا

افرادی که به دنبال واکسن زونا هستند دو گزینه دارند: Zostavax  و Shingrix.

Zostavax که در سال 2006 توسط FDA تایید شد، نشان داده که تا 5 سال در برابر این ویروس از فرد مراقبت می کند. این یک واکسن زنده است که معمولا یک بار در بالای بازو تزریق می شود.

Shingrix واکسنی است که در سال 2017 توسط FDA تایید شد و جایگزینی برای Zostavax است. پژوهش ها نشان داده اند که Shingrix محافظتی بیش از 5 سال در برابر زونا ایجاد می کند. این یک واکسن غیر زنده است که از اجزای ویروس ساخته شده است و در دو دوز مصرف می شود، که زمان بین آن ها 2 الی 6 ماه است.

Shingrix برای افراد 50 سال و بالاتر که حتی قبلا Zostavax  گرفته اند تایید شده است. Zostavax  تا 60 سالگی توصیه نشده است. شایع ترین عارضه ی هر دو ویروس قرمزی، درد، حساسیت به لمس (تندرنس)، تورم، خارش در محل تزریق و سردرد می باشد.

همانند واکسن آبله مرغان، واکسن زونا نیز تضمینی برای عدم ابتلا به زونا نخواهد داد. اما این واکسن شدت بیماری را کاهش می دهد و خطر ابتلا به نورالژی بعد از هرپس را کاهش می دهد.

واکسن زونا فقط به عنوان روشی برای پشگیری استفاده می شود. این واکسن برای درمان شخصی که به زونا مبتلا شده است کاربردی ندارد. با پزشک خود برای انتخاب بهترین گزینه صحبت کنید.

تشخیص زونا

زونا معمولا بر پایه ی پیشینه ی درد در یک سمت بدن به همراه بروز راش و تاول تشخیص داده می شود. همچنین ممکن است پزشک شما از بافت تاول نمونه ای برای تشخیص آزمایشگاهی بگیرد.

واکسن زونا

درمان سریع و قطعی زونا

درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما درمان بی درنگ با داروهای تجویزی ضد ویروس می تواند سرعت بهبودی را بیشتر کند و خطر ایجاد عوارض را کاهش دهد. این داروها شامل موارد زیر هستند:

☑ آسیکلوویر (زویراکس)

☑ وال سیکلوویر (والترکس)

زونا می تواند درد شدید ایجاد کند، پس همچنین پزشک شما ممکن است داروهای زیر را تجویز کند:

☑ برچسب موضعی کپسایسین (کوتنزا)

☑ داروی ضد تشنج مانند گاباپنتین (نورونتین)

☑ ضد افسردگی های سه حلقه مانند آمی تریپتیلین

☑ بیحس کننده ها مانند لیدوکائین، که به صورت کرم، ژل، اسپری یا برچسب پوستی هستند

☑ داروهای حاوی مخدر ها مانند کدئین

☑ داروهای تزریقی شامل کورتیکواستروئید ها و بیحس کننده های موضعی

زونا معمولا بین دو تا شش هفته طول می کشد. بیشتر افراد فقط یک بار به آن مبتلا می شوند، اما امکان ابتلای بیش از یک بار نیز وجود دارد.

سبک زندگی و درمان های خانگی

گرفتن دوش سرد یا استفاده از کمپرس سرد و مرطوب روی تاول ها ممکن است به بهبود خارش و درد کمک کنند. سعی کنید استرس خود را کاهش دهید.

دکتر متخصص زونا

برای زونا، بعضی از سولات پایه ای که می توانید از پزشکتان بپرسید، شامل موارد زیر هستند:

  • چه چیزی باعث ایجاد علائم من شده است؟
  • چه چیزی باعث شده من به این بیماری مبتلا شوم؟ آیا می توانم دوباره آن را بگیرم؟
  • چه درمانی پیشنهاد می کنید؟ چه زمانی شروع به بهبود میکنم؟
  • اگر علائم من بهتر نشوند چه؟

3.9/5 - (8 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۳ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 118 مشاهده پرسش
    سلام من پاشنه پام یه مقدلری متورم شده وزخم شده به اندازه نوک انگشت،یکمی هگ سیاه شده وسفت شده میخاستم تشخیصتون روبدونم که خارپلشنه است یاقارچ پوستی، ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر با توجه به عکسی که فرستادین احتمال میخچه یا قارچ پوستی بسیار زیاد هست لطفا بدون مشورت پزشک از دارویی استفاده نکنید و در اسرع وقت برای ویزیت حضوری تشریف بیارین
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت روبراتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۲ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 419 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من چند ماه پیس یه سوختگی با سیر روی گردانم انجام شد ک بعد از اینکه رفتم پیش دکتر و پماد هایی داد و زخم هایش را از بین برد الان لکه سوختگی هنوز مونده و بخاطر این لکه یک پماد به نام scar esthetique داده و هنوز جاشو نبرده.
    میخواسم نظر شما رو بدونم؟
    1. تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      و اینکه میشه از لیزر استفاده کرد؟


      اگه میشه سریع تر جواب بدین.
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۱۲ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر در اولین فرصت حتما تشریف بیارین تا از نزدیک ویزیت بشین معمولا با لیز درمان نمیشود درمان دارویی براتون تجویز میشه اما برای بررسی دقیق تر حتما باید تشریف بیارین تا از نزدیک ویزیت بشین
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۱۲ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونی همه روزه از ساعت 8 تا 10 صبح با مطب تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر گل دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    من متوجه شدم بيماري ليكن پلان دارم بيوپسي انجام دادم و دكتر به من داروي هيدروكسي كلروكين دادن بعد از اون يك مرتبه ديگه ديدن گفتن غير فعال شده ولي لك هاش كنار ران پام خيلي داره اذيتم ميكنه و اعتماد به نفسم و اورده پايين براي لك ها چيكار ميتونم بكنم ، ايا ميشه ليزر كرد براي لك ها ؟ و اينكه من اگه بخوام برم ليزر موهاي زائد مشكلي نداره ؟ كنار كشاله رانمه ؟
    لطفا براي لك پاهام كمكم كنيد چيكار كنم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر در مورد بیماری لیکن پلان باید خدمتتون عرض کنم که حتما باید تشریف بیارین تا از نزدیک ویزیت بشین و دوره درمان براتون شروع بشه به هیچ عنوان از روی عکس نمیشه نظر قطعی رو داد
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سیامک سه شنبه ۲۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    بنده سه روز‌پیش درد شدید در ناحیه کتف و گردن احساس کردم، روز بعد بثورات پوستی مثل تاول ظاهر شد
    رفتم پیش پزشک داروهای ضد افسردگی و‌پماد نوشته
    اطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر دررابطه با موضوع شما باید خدمتتون عرض کنم که نوع تاول بایداز نزدیک بررسی بشه و حتما باید به صورت حضوری تشریف بیارین تا دوره درمان براتون شوره بشه .
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      شما میتونین با مطب تماس بگیرین تا همکارانم در بخش روابط عمومی براتون سریع ترین وقت رو رزرو کنند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محسنی پنجشنبه ۲۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    با سلام
    قبلا برای شستن و ضد عفونی میوه و سبزی از دستکش استفاده میکردم اما چند باری بدون دستکش این کارو انجام دادم و دستم رو توی آب ضد عفونی کردم برای شستن میوه ها بعد روی دستم ملتهب شد و کمی سوزش و خارش داره، از کرم ویتامین A + D هم استفاده کردم حتی کرم تتراسیکلین ۱ درصد چشمی هم زدم اما فایده نداشته ممنون میشم راهنمایی کنید عکس از دستم رو ضمیمه کردم.
    1. تصویر کاربر محسنی پنجشنبه ۱۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      واقعا که دزد تشریف دارید
      پول کمیه اما همین که یه عده بیمار رو امیدوار میکنید به راه حل درمان انشاالله خدا همیشه منتظرتون بزاره تو زندگی به حق همین پول بچه یتیم که خوردید.
      پول بدود و شما بدوید که همین هم میشه به حق جدم امام رضا
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام آقا یا خانم محسنی البته از تهمت هایی که وارد فرمودید خیلی شگفت زده نشدیم اینجا ایران است و جهان سوم مردم بدون کوچکترین تحقیقی همدیگر رو قضاوت می کنند همراه عزیز ما روزانه به تعداد سوالات زیادی پاسخ می دیم از سوی دیگه تصمیم گرفتیم سوالاتی که برای بقیه افراد هم می تونه مفید باشه رو جدا کردیم و در یک ویدیو از آقای دکتر پرسیدیم چون سوال شما در خصوص حساسیت های پوستی دوران کرونا هست و خیلی ها درگیر آن هستند دوست داشتیم در این ویدیو باشد که فیلمبرداری شده، ای کاش اگر سوالتون رو بی پاسخ دیدید یک بار پیام می ذاشتید که چرا سوالتون جواب داده نشده هنوز، تا اینکه فورا شروع به فحاشی و نفرین کنید در هر صورت ما برای شما آرزوی موفقیت و دل شاد داریم اما پاسخ سوالتون:
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
    4. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
    5. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
    6. تصویر کاربر محسنی یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      با سلام
      بنده ‌اگه چیزی گفتم بخاطر این بود که شما میتونستید یه جواب ساده بدید که چه راه حلی برای این بیماری وجود داره و چه باید کرد بعد یک ویدیو تهیه کنید اینو شما بهتر از من میدونید که زمان در درمان بیماری چقدر مهمه البته جای تعجب نیست در جهان سوم بعد از چند هفته جواب بیمار رو میدن که دیگه یا خوب شده یا بدتر شده یا ....
      من هم برای شما آرزوی موفقیت دارم
    7. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۲۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      دوست عزیز باید در جریان باشید این سیستم پرسش و پاسخ جهت آگاهی عمومی هستش و برای درمان و اون هم بیماری های اورژانسی نیست برای درمان بیماری های پوست باید به مطب متخصص پوست مراجعه بفرمایید و در موارد اورژانسی به اورژانس بیمارستان و نه درمان از طریق طرح سوال در وب سایت این فرایندیست که در تمام دنیا به همین منوال است
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    سلام مادربزرگم هشتادسالشه بیماری زو نا گرفته خیلی حالش خرابه لطفا راهنمایی کنید دردشدیدی داره وبیحال
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر عزیزم میتونن از کمپرس اب سرد استفاده کنند برای کمتر شدن خارش واز پماد کالامین دی برای کاهش خارش استفاده کنند اگر تا ۳ روز حال بهتری پیدا. نکردند حتما به متخصص پوست و مو. مراجعه کنند
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام مادربزرگم هشتادسالشه بیماری زو نا گرفته خیلی حالش خرابه لطفا راهنمایی کنید دردشدیدی داره وبیحال
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر در رابطه با این موضوع باید خدمتتون عرض کنم که حتما از مواد غذایی سر شار از ویتامین b مانند گوشت مرغ وتخم مرغ استفاده کنند از پوشیدن لباس های چسبناک خودداری کنند و از لباس های نخی استفاده کنند ودر اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنند
  • تصویر کاربر سیما سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    در حدود یک سال است که روی ساق پام حالتی شبیه به اگزما ایجاد شده، مدتی به نظر خشکی بود که زخم میشد اما به مرور متوجه شدم یک خشکیه ساده نیست، از بتاماتزون استفاده کردم که کمکی نکرد. تا زمانی که چرب هست خارش نداره در غیر اینصورت خارش داره
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      صرفا با یک شرح حال ساده نمیتوان اظهار نظر کرد که خشکی پوست شما ناشی از چه چیزی میتواند باشد و چه درمانی مناسب است برای اظهار نظر تخصصی لازم هست از نزدیک معاینه شوید.

  • تصویر کاربر مقداداحسانی سه شنبه ۲۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 354 مشاهده پرسش
    سلام.حدود دوسال لکه های قرمز رنگ که روی ران باسن و بازو هایم پدید اومده..این لکه ها ابتدا به خیلی کوچک وقرمزهستن.و نهایت به اندازه یک سانت میرسن.وبعد حدود دوهفته خشک میشوند و پوست سفید رنگ ازشون جدا میشه..و کلا یک ماه بعد خوب میشن.خارش ندارند.مگر در زمانی زیاد از حد ور افتاب باشم..واین مشکل تابستان بیشتر به وجود میان..
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر احتمال حساسیت پوستی بسیار زیاد هست اما برای بررسی دقیق تر باید حتما باید تشریف بیارین تا به صورت حضوری ویزیت بشین و دوره درمان براتون شروع بشه
  • تصویر کاربر A شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    با سلام صورتم خیلی جوش میزند پوست صورتم چرب است و از صابون بهتر نمیشه چکارکنم صورتم جوش نزنه
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام وقت بخیر

      ایجاد جوش میتواند علل مختلفی به همراه داشته باشد که ابتدا لازم هست شما از نزدیک معاینه شوید و نتایج آزمایشاتتان مورد بررسی قرار گیرد سپس درمان مناسب برایتان تجویز گردد.

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر