علت ایجاد کک و مک و بهترین راه های درمان آن

اغلب کک و مک ها به علت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب ایجاد مى شوند و در زمستان از بین می روند. کک و مک ها بیشتر در صورت هاى سرخ و با رنگدانه های کم تر ایجاد می شوند.

خود کک و مک ها کاملا بی ضرر هستند و هرگز منحر به سرطان پوست نمی شوند. کک و مک هاى نامتعارف ممکن است به سرطان پوست منتهی شوند.

نقاط رنگارنگ یا رنگدانه های عجیب و غریب باید توسط متخصص پوست معاینه شوند. درمان هایی برای کمک به روشن شدن یا از بین بردن کک و مک های آزاردهنده وجود دارند.

کک و مک چیست؟

کک و مک ها لکه های دایره ای صاف به رنگ بژ یا قهوه ای هستند که به طور معمول به اندازه سر یک ناخن می باشند. این لکه ها زیاد هستند و ممکن است پس از قرار گرفتن مکرر پوست در معرض نور خورشید ایجاد شوند. این کک و مک ها در افراد دارای موهای قرمز و چهره ى ساده شایع هستند و ممکن است از یک یا دو سالگی ظاهر شوند.

بیشتر کک و مک ها از نظر رنگ یکنواخت هستند. ممکن است رنگ آن ها در افراد مختلف تا حدودی متفاوت باشد. آن ها ممکن است قرمز، زرد، قهوه ای مایل به قرمز، قهوه ای یا سیاه و سفید باشند، اما اساسا کمی تیره تر از پوست فرد می باشند. ممکن است پس از تابش خورشید پر رنگ تر و در زمستان روشن تر شوند. کک ومک ها به علت افزایش اندازه رنگدانه های تیره به نام ملانین و افزایش تعداد کل سلول های تولید کننده رنگدانه به نام ملانوسیت ها ایجاد می شوند.

کک و مک

کک و مک یا خال

کک و مک به نقاط صاف 1 تا 2 میلیمترى مى گویند که قهوه ای مایل به زرد، قرمز یا قهوه ای روشن هستند و معمولا در طول ماه های آفتابی ظاهر می شوند. آنها اغلب در افرادی که رنگ پوست روشن دارند یافت می شوند و در بعضی از خانواده ها یک ویژگی ارثی (ژنتیکی) محسوب می شوند. افرادی که موهای قرمز و چشمان سبز دارند بیشتر این نوع کک و مک ها را دارند. اجتناب از خورشید و حفاظت پوست در برابر نور خورشید، از جمله استفاده منظم از کرم های ضد آفتاب، به سرکوب ظهور کک و مک ها کمک مى کند .

خال به انواع خاصی از نقاط رنگدانه ای بزرگتر که معمولا در محل آسیب آفتاب سوختگی قبلی وجود دارند گفته می شود. خال ها اغلب از کک و مک ها تیره تر هستند و در زمستان ناپدید نمی شوند.  تعداد و ظاهر ملانوسیت ها و ملانوسوم ها (ساختارهای سلولی که حاوی رنگدانه ملانین هستند) طبیعی می باشد. گرچه گاهی اوقات خال ها ارثی هستند و در کل اهمیتی ندارند .

کک و مک در مقابل خال سیاه یا گوشتی

خال سیاه به برآمدگى کمى بر روى پوست به رنگ  قهوه ای یا سیاه و سفید گفته می شود. نوع سلول هایی که از آن ها ایجاد مى شود، ماهیت واقعی خال سیاه را نشان می دهند. به عنوان مثال، یک خال سیاهی که از ملانوسیت های خوش خیم ایجاد شده است خال ملانوسیتى نامیده می شود.

اغلب افراد سالخورده ممکن است ضایعات برآمده ، قهوه ای و پوسته پوسته داشته باشند که کراتوز سبوریک نامیده می شوند و  در اطراف مناطق خال ها دیده می شوند.  کراتوزهای سبوریک نیز خوش خیم (غیر بدخیم) هستند . رنگ بیشتر آن ها قهوه ای متوسط ​​می باشد ، اما می توانند از قهوه ای تا مشکى متغیر باشند.  خال های سیاه اندازه های مختلفى دارند. قطر آن ها از یک سانتی متر تا ٢.۵ سانتی متر متغیر است. به طور معمول، این برآمدگی ها در حدود اندازه یک پاک کن  یا کمی بزرگتر می باشند. گاهی شروع ایجاد این ضایعات به شکل لکه صاف و قهوه ای همانند خال مى ماند.  کراتوز  سبوریک ممکن است در مناطقی مشابه با کک و مک ها رخ دهد و در مناطقی که در معرض نور آفتاب قرار مى گیرند رایج است،  ممکن است در مناطق محافظت شده از آفتاب نیز ایجاد شود.

کراتوز سبوریک پس از ۴٠ سالگی بسیار معمول هستند. تقریبا همه افراد ممکن است در طول زندگی خود حداقل چند کراتوز سبوریک را تجربه کنند.

علت کک و مک

علل ایجاد کک و مک

به نظر می رسد کک مک ها در نتیجه استعداد ژنتیکی (ارثی) و قرار گرفتن در معرض آفتاب توسعه یابد.  خورشید و چراغ های فلوروسنت، هر دو اشعه ماوراء بنفش منتشر می کنند که وقتی توسط پوست جذب می شود، تولید رنگدانه های ملانین را از طریق ملانوسیت های پوستی افزایش می دهد. افرادى که موی بور یا قرمز، چشم های رنگی و پوستی ساده دارند بیشتر به آن مبتلا می شوند . کک و مک تجمع ملانین در یک ناحیه از پوست می باشد.

آیا کک و مک ها ارثی هستند؟

وراثت یا به طور دقیق تر رنگ پوست عامل مهمی در حساسیت به شکل گیری کک و مک ها می باشد. تمایل به این لکه ها در افراد با پوست ساده یا موهای بور یا قرمز ارثی می باشد .

تحقیقى که بر روى خواهر و برادر های دوقلو، از جمله دوقلوهاى همسان و غیر همسان انجام شده است، شباهت قابل توجهی را در تعداد کل کک و مک هایی که در هر جفت دوقلو مشابه وجود دارد، پیدا کرده است. چنین شباهت ها در دوقلوهای پسر بسیار کمتر بود.

آیا کک و مک ها خطرناک اند؟

کک و مک های واقعی تقریبا بر روی قسمت هایی از پوست که پوشیده  هستند ایجاد نمی شوند و اساسا هیچگونه خطرى ندارند.  همه آنها کاملا بی ضرر هستند. کک و مک ها سرطانی نیستند و عموما سرطانی نمی شوند. یک یافته پوستی نادر نام کک و مک هاى آگزیلارى (کک و مک در زیر بغل ) گاهی در یک بیماری نادر به نام نوروفیبروماتوز دیده می شود. این کک و مک ها از نظر ظاهرى با کک و مک هاى معمول متفاوت هستند .

کک و مک هاى هوچکین یک نوع خاصی از سرطان پوست به نام ملانوم بدخیم خال مى باشند. این یک سرطان ناشایع پوستی است که به طور کلی در افراد مسن ترى رخ می دهد که زیاد در معرض نور آفتاب بوده اند . اگر این بیمارى درمان نشود در طول ماه ها تا سال ها،  به ملانوم بدخیم تهاجمی تبدیل شود. یک آزمایش ساده در مطب که بیوپسی پوست نامیده مى شود مى تواند به تشخیص آن کمک کند .

ملانوم: این نوع بسیار خطرناک سرطان پوست ممکن است حتی در جوانان و در قسمت هایی از بدن که در معرض آفتاب قرار دارند و ندارند ایجاد شود .

در حالی که دلیل دقیق ملانوم به طور کامل شناخته نشده است، اشعه ماوراء بنفش نقش مهمى در آن دارد . ملانوم می تواند از یک خال سیاه قدیمی یا نقاط رنگدانه ای که سال ها بوده اند، بوجود آید. همچنین می تواند در پوست کاملا طبیعی بدون خال و کک و مک ایجاد شود. در مقایسه با کک و مک های خوش خیم، ملانوم ها بزرگتر و تیره تر هستند و شکل نامنظم ترى دارند. اکثر ملانوم ها بر خلاف تفکر عده ای مسطح هستند.

رفع کک و مک

درمان کک و مک ها

کک و مک ها به ندرت درمان می شوند. برای کمک به روشن شدن یا کاهش ظهور آن ها، روش های گوناگون بی خطر اما گران قیمتی وجود دارد. اغلب ترکیبی از چند درمان ممکن است برای بهترین نتایج مورد نیاز باشد. درمان پوست افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد و اغلب با تابش فرابنفش نیز باز می گردند .

# کرم های سفید کننده یا محو کننده

محصولات حاوی هیدروکینون و اسید کوجیک را می توان با نسخه و بدون نسخه خریداری کرد. غلظت بیشتر هیدروکینون (بیش از ٢٪) نیاز به نسخه دارد. در صورتی که این محصولات به طور منظم در طول یک ماه استفاده شوند، به کاهش کک و مک ها کمک می کنند.

# رتینوئید ها 

گاهی در کنار کرم هاى سفید کننده ، باید از ترتینوئین (اسید ویتامین آ، رتین آ)، تازاروتن (تازوراک) و آداپالن (دیفرین) نیز در طول چندین ماه به طور منظم استفاده شود.

# جراحی فریز کردن

نور فریز با نیتروژن مایع در مطب پزشک برای درمان برخی لکه ها انجام می شود. همه لکه ها به این درمان پاسخ نمی دهند.

# درمان لیزر

لیزر کک و مک با چند روش مختلف می تواند به بهبود و کاهش لکه ها کمک کنند. مانند جراحی فریز کردن، این روش نیز یک روش ساده و ایمن با میزان موفقیت بالا و خطر کم ایجاد زخم و یا تغییر رنگ پوست می باشد.

درمان هاى فتوفیشیال با پرتوهای شدید نور نیز روش هاى دیگری برای شفاف سازی و برداشتن کک و مک ها هستند.

دارو های شیمیایی که باعث کنده شدن پوست می شوند نیز می توانند به کاهش کک و مک و بهبود رنگدانه های نامنظم کمک کنند.

آیا درمان هاى خانگی برای کک و مک وجود دارد؟

هیچ درمان خانگی وجود ندارد که بتواند کک و مک را کاهش دهد.  یک جستجوی سریع اینترنتی درمان های متععدی را نشان خواهد داد که اکثر آنها از انواع غذاهای خوراکی تشکیل شده اند و فایده ای ندارند. آرایش می تواند در زمینه پنهان کردن کک و مک ها مفید باشد.

آیا ممکن است از ایجاد کک مک ها پیشگیری کرد ؟

از آنجایی که ما نمی توانیم ژنتیک خود را که به کک ومک مرتبط است را تغییر دهیم، اقدامات پیشگیرانه اصلی ما برای جلوگیری از جذب نور خورشید و حفاظت در برابر نور خورشید عبارتند از :

  • استفاده از کرم های ضد آفتاب با اس پی اف (عامل حفاظت از خورشید) 50
  • استفاده از کلاه هاى لبه دار
  • پوشیدن لباس های محافظ نور خورشید (پیراهن، بلوز آستین بلند، شلوار بلند)
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به خصوص ساعت 10 صبح تا 4 عصر
  • گشتن به دنبال سایه و ماندن در داخل خانه

پیشگیری از کک ومک موثرتر از حذف آن است. درمان کاهش کک مک سخت تر است و اغلب رضایت بخش نیست. افرادی که دارای گرایش های ارثی شناخته شده هستند، باید در اوایل دوران کودکی حفاظت از خورشید را آغاز کنند. بسیاری از آسیب های خورشید و اشعه فرا بنفش  اغلب در افرادی که زیر ١٨ سال هستند رخ می دهد.

کک و مک ممکن است یک نشانه هشدار دهنده از پوست حساس باشد که بسیار آسیب پذیر به آفتاب سوختگی و خطر ابتلا به سرطان پوست را دارد.

ارزش کک و مک چیست؟

برخی افراد کک و مکهای خود را دوست دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از ظاهرشان با کک و مک ناراضی باشند . استفاده از لوازم آرایشی پوست اغلب در میان افرادی است که دارای کک و مک هستند ، رایج است . کک و مک معمولا برای افرادی که به دنبال خاص بودن هستند محبوب است.

5/5 - (1 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر