درمان سریع تبخال تناسلی(درمان خانگی)

تبخال تناسلی دومین بیماری شایع منتقله از طریق جنسی است. این عفونت ویروسی در زنان بیشتر از مردان شایع است. در این مقاله به بررسی علائم آن در زنان و مردان و همچنین روش های درمانی آن می پردازیم.

انواع ویروس HSV

تبخال تناسلی که با عنوان هرپس تناسلی نیز شناخته می شود یک بیماری شایع است که از راه جنسی منتقل شده و توسط یک عامل عفونی به نام ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) به وجود می آید. دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس وجود دارد:

HSV1

بیشتر با زخم ها و تاول هایی ارتباط دارد که در اطراف دهان بوده و تحت عنوان تبخال نیز شناخته می شوند.

HSV2

با ضایعات و تاول های نواحی تناسلی ارتباط دارد که در حین ارتباط جنسی در معرض ویروس قرار گرفته اند.

با این حال، هر دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس می توانند نواحی تناسلی و اطراف دهان را آلوده کنند، یعنی تماس جنسی با یک تبخال در اطراف دهان می تواند به تبخال تناسلی منجر شود. همچنین، بوسیدن فردی که به تبخال مبتلا است، می تواند سبب انتشار ویروس هرپس سیمپلکس شود.

پس از بروز اولیه هرپس، ویروس از طریق سلول های عصبی به جاهای دیگر رفته و در بافت عصبی بدن باقی می ماند. فعال شدن دوباره و تکرار بروز تاول ها می تواند در طول زندگی فرد اتفاق افتد. به طور تخمینی، در افراد 14 تا 49 ساله از هر 6 نفر 1 نفر به این بیماری مبتلا می باشد.

تبخال تناسلی با زگیل تناسلی یکسان نیست و این دو با هم تفاوت دارند. زگیل های تناسلی زائده هایی همرنگ با پوست بدن هستند که در نواحی ظاهر می شوند که در حین ارتباط جنسی در معرض ویروس HPV (ویروس پاپیلومای انسان) قرار گرفته اند.

تبخال تناسلی چقدر شایع است؟

عفونت ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس بسیار شایع است. در افراد 14 تا 49 ساله از هر 6 نفر1 نفر (15.5 درصد از جمعیت) به وسیله ویروس HSV2 آلوده شده است. این همان ویروسی است که عمدتا عامل تبخال تناسلی است.

تخمین ها بیان دارند که هر ساله 776 هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند. این عفونت ویروسی در زنان بیش از مردان شایع است. انتشار این ویروس از مردان به زنان آسان تر از انتشار آن از زنان به مردان می باشد.

طبق تخمین سازمان بهداشت جهانی، ویروس HSV1 شصت و هفت درصد افراد زیر 50 سال را آلوده می کند. اکثر این افراد از ابتلای خود به این بیماری اطلاع ندارند.

علائم تبخال تناسلی

علائم عمومی مشترک بین زن و مرد شامل موارد زیر می شوند:

  • بروز تاول در دهان یا بر روی لب ها، صورت، یا هرجای دیگری که در تماس با نواحی آلوده بوده است.
  • اغلب قبل از ظاهر شدن تاول ها ناحیه آلوده شده شروع به خارش یا سوزش می کند.
  • تاول ها ممکن است به زخم (زخم باز) تبدیل شده و مایعاتی ترشح کنند.
  • ممکن است در هفته اول یک پوسته بر روی زخم ها تشکیل شود.
  • ممکن است، غدد لنفاوی فرد متورم شوند. غدد لنفاوی با التهاب ها و عفونت های بدن مبارزه می کنند.
  • فرد می تواند به سردرد، بدن درد و تب دچار شود.

تبخال تناسلی

علائم عمومی در نوزادان متولد شده با هرپس (مبتلا شده در هنگام زایمان از مجرای واژن) می توانند شامل ایجاد زخم بر روی صورت، بدن و نواحی تناسلی شوند.

در صورتی که فرد باردار بوده و از ابتلای خود اطلاع دارد باید پزشک خود را از این مسئله مطلع سازد. پزشک فرد می تواند مصرف داروهای ضد ویروس را جهت جلوگیری از بروز در اواخر دوره بارداری به فرد توصیه کند. در صورتیکه فرد در هنگام زایمان دچار تبخال تناسلی باشد، پزشک جهت کاهش خطر انتقال ویروس به نوزاد انجام عمل سزارین را پیشنهاد می کند.

تفاوت ها در محل بروز علائم

زخم ها در محلی پدیدار می شوند که ویروس از آنجا به بدن وارد شده است. فرد می تواند عفونت را به وسیله دست زدن به زخم و مالیدن یا خارش قسمتی دیگر از بدن از جمله چشم ها به آن قسمت منتقل کند. در مردان و زنان، زخم ها می توانند بر روی نواحی زیر پدیدار شوند:

❇ باسن و ران

❇ مقعد

❇ دهان

❇ میزراه (لوله ای که ادرار را از مثانه به بیرون تخلیه می کند)

همچنین زنان می توانند در نواحی زیر نیز این زخم ها را داشته باشند:

✳ ناحیه اطراف واژن

✳ نواحی تناسلی خارجی

✳ سرویکس (گردن رحم)

مردان می توانند در نواحی زیر نیز این زخم ها را داشته باشند:

✴ آلت تناسلی

✴ کیسه بیضه

تشخیص تبخال تناسلی

پزشک معمولا قادر است با یک معاینه دیداری از زخم های هرپس، ابتلای فرد به عفونت هرپس را تشخیص دهد. با اینکه معمولا به این مورد نیازی نیست اما، پزشک ممکن است جهت تایید تشخیص، تست های آزمایشگاهی را درخواست دهد.

یک آزمایش خون می تواند ابتلا به ویروس هرپس سیمپلکس را قبل از پدیدار شدن علائم تشخیص دهد. در صورتی که فرد گمان می کند در معرض تبخال تناسلی قرار گرفته است حتی در صورتی که هیچ علائمی تا به حال تجربه نکرده می تواند با پزشک ملاقات کند.

درمان تبخال تناسلی

درمان می تواند بروزها را کاهش دهد اما قادر به درمان ویروس های هرپس سیملکس نیست.

قرص

داروها

پزشک می تواند داروهایی ضد ویروسی را برای فرد تجویز کند که به جلوگیری و کاهش درد و ناراحتی ناشی از علائم کمک می کنند. داروهایی که بر طبق یک روال روزانه جهت سرکوب ویروس مصرف می شوند، می توانند تعداد بروز و خطر مبتلا کردن دیگران را کاهش دهند.

درمان خانگی تبخال تناسلی

مواردی وجود دارند که فرد جهت رفع ناراحتی می تواند انجام دهد. این درمان های خانگی شامل موارد زیر می شوند:

✅ مصرف مسکن هایی مانند آسپرین، استامینوفن یا ایبوپروفن

✅ شستن نواحی زخم با محلول گرم آب و نمک دو بار در روز (نصف قاشق غذاخوری نمک به همراه یک نصف پینت یا یک چهارم لیتر آب گرم)

✅ پوشیدن لباس های آزاد جهت رسیدن جریان هوا به نواحی زخم

✅ قرار دادن بسته یخ بر روی ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته ( فرد باید بسته یخ را در یک حوله یا یک تکه پارچه بپیچاند)

✅ استراحت فراوان

درمان سریع تبخال تناسلی

سریع ترین روش برای درمان تبخال تناسلی، مراجعه به پزشک متخصص اورولوژی است. چرا که پزشک، می تواند نوع تبخال شما را تشخیص داده و بهترین و سریع ترین روش درمانی را به شما پیشنهاد کند.

آیا تبخال تناسلی می توانند عود کنند؟

افرادی که یک بروز پس از ابتلا به ویروس تبخال تناسلی را تجربه کرده اند می توانند انتظار 4 تا 5 بروز را در طول سال داشته باشند. با گذشت زمان، بدن فرد ایمنی بیشتری در برابر ویروس خواهد ساخت و بروز ها می توانند کمتر متداول شده و حتی در بعضی افراد به کلی متوقف شوند.

چه چیزی سبب بازگشت علائم می شود؟

معمولا علائم هنگامی عود می کنند که فرد مریض شده و یا فشار احساسی بر روی او باشد. دلیل چنین وضعیتی این است که در طول این دوران، توانایی سیستم ایمنی بدن در سرکوب ویروس ها و جلوگیری از فعال شدن آن ها می تواند کاهش یابد. عوامل آغازگر علائم تبخال تناسلی می توانند شامل موارد زیر شوند:

☑ خستگی

☑ بیماری

☑ تماس جنسی

☑ قاعدگی

☑ استرس

☑ جراحی

☑ ضربه

کاندوم

پیشگیری از تبخال تناسلی

روش های پیشگیری از تبخال تناسلی همان روش های جلوگیری از دیگر عفونت های منتقله از راه جنسی است این روش ها شامل موارد زیر می شوند:

  • فرد باید از فعالیت جنسی خودداری کرده یا فعالیت جنسی خود را به فردی محدود کند که به این بیماری ابتلا ندارد.
  • فرد یا شریک او باید در هر رابطه جنسی از یک کاندوم لاتکسی استفاده کند.
  • در صورتی که در نواحی جنسی و دیگر نواحی بدن فرد یا شریک او بروز اتفاق افتد باید از تماس جنسی اجتناب کنند.

عوارض جانبی تبخال تناسلی

عوارض جانبی مرتبط با تبخال تناسلی می توانند شامل موارد زیر می شوند:

دیگر عفونت های منتقل شونده از راه جنسی

ابتلا به زخم های تناسلی خطر انتقال دیگر عفونت های منتقله از راه جنسی مانند ایدز را افزایش می دهد.

بیماری در نوزادان

نوزادانی که از مادران آلوده به دنیا می آیند می توانند در حین فرایند زایمان در معرض ویروس قرار گیرند. این وضعیت می تواند به آسیب مغزی، کوری، یا مرگ نوزاد منجر شود.

مشکلات مرتبط با مثانه

در برخی موارد، زخم های مرتبط با تبخال تناسلی می توانند سبب ایجاد التهاب در لوله میزراه شوند. این تورم می تواند راه میزراه را به مدت چندین روز ببندد و جهت خالی شدن مثانه به وارد کردن یک سوند نیاز باشد.

مننژیت

در موارد نادر، عفونت با HSV می تواند به التهاب بافت ها و مایع مغزی نخاعی در برگیرنده مغز و طناب نخاعی منجر شود.

تبخال مقعدی (پروکتیت)

تبخال تناسلی مخصوصا در مردان همجنس باز می تواند به التهاب غشای مقعد منجر شود.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر