بیشترین علائم آلرژی فصلی پوست در بهار

یکی از علائم و نشانه های آلرژی فصلی و حساسیت پوستی در فصل بهار می تواند خارش پوست بدن باشد!

بهار دیگر نزدیک است و کم کم خود را نشان می دهد و حالا دیگر باید خود را آماده هوای گرم تر، وقت بیشتر در فضای آزاد و هوای آزاد و پاک بیشتر در داخل خانه خود کنید. اما جالب است بدانید هر سال حدود 67 میلیون نفر از حساسیت های فصلی رنج می برند.

بنابراین به لطف مواد آلاینده، گرد و غبار و قارچ ها ماه بهار برای بسیاری از افراد بسیار سخت و ناخوشایند است. حتی اگر انتظار آلرژی فصلی را داشته باشید و برای مقابله با آن برنامه ریزی کنید، باز هم این مشکل می تواند حس ناخوشایندی برایتان به وجود آورد و سینوس ها و پوست بدنتان را تحت تاثیر قرار دهند.

حساسیت فصلی پوست

علائم حساسیت فصلی پوستی در بهار

بسته به آب و هوا، موقعیت مکانی و عکس العمل های فردی، مشکل آلرژی فصلی می تواند به شکل های مختلفی بر روی افراد تاثیر بگذارد. برای برخی افراد این علائم و نشانه ها به حدی شدید هستند که استفاده از دارو ها ضروری می شود و برای برخی دیگر این شرایط قابل مدیریت است. از جمله علائم رایج آلرژی فصلی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • آبریزش بینی
  • عطسه زدن
  • آبریزش چشم ها
  • خارش چشم ها
  • خارش سینوس ها
  • خارش ناحیه گردن
  • خارش پوست بدن
  • آبریزش از عقب بینی

نشانه های ناشناخته آلرژی فصلی در افراد

همانگونه که علائم و نشانه ها ممکن است در افراد مختلف متغیر باشند، ممکن است نشانه های خاصی از آلرژی وجود داشته باشد که شما حتی از آن ها خبر نداشته باشید. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • خستگی بیش از حد
  • آسم یا تنگی نفس
  • دایره های تیره در زیر چشم ها
  • کمبود خواب
  • سردرد
  • عفونت های تنفسی
  • عدم استقامت

از آن جایی که این نشانه ها به نسبت علائمی که در بالا به آن ها اشاره کردیم کمتر شناخته شده هستند، بسیاری از افراد تا سال ها متوجه آلرژی فصلی خود نمی شوند و تشخیص صورت نمی گیرد.

آلرژی های شایع در فصل بهار 

برای این که بتوانید آلرژی های فصل بهار را به خوبی مدیریت کنید، حتما باید به یک متخصص آلرژی مراجعه نمایید تا اول بتواند نوع آلرژی در شما را تشخیص دهد و سپس بر طبق آن یک برنامه مناسب و رو به جلو طراحی نماید.

در حالی که بسیاری از افراد مشکل عطسه کردن، آبریزش بینی و چشم و بینی قرمز را تجربه می کنند اما خارش پوست بدن در فصل بهار نیز می تواند مشاهده شود. اگر مشکل خارش در پوست خود و یا زخم های دایره ای خشک و قرمز را دارید، استفاده از کرم برای درمان آن کفایت نمی کند.

علائم حساسیت های پوستی بهاره

سوالات رایج درباره حساسیت های فصلی

آلرژی پوستی به چه شکل است؟

انواع مختلفی از واکنش های پوستی آلرژی وجود دارد که متخصصین حوزه آلرژی آن ها را درمان می کنند.

اگزما که نام رایج آن درماتیت آتوپیک است معمولا منجر به خشکی و حساس شدن پوست می شود. ممکن است بر روی پوست خود زخم های دایره ای شکل قرمز رنگ و خارش آور را مشاهده کنید.

آلرژی اگزما ممکن است خودش پدیدار شده و با گذر زمان از بین برود و زخم های آن ممکن است باز شده، جاری شوند و به شدت خارش زا باشند. این مشکل خارش پوستی بسیار زیادی را به وجود می آورد و از حالت معمولی (فقط خشکی پوست) تا شدید (پوست قرمز، ضخیم و خارش زیاد) در افراد دیده می شود.

🖐اما نگران نباشید! ما برای شما روش هایی مطمئن برای درمان اگزما در لینک زیر تهیه کرده ایم:

درمان قطعی اگزما

کهیر یا همان یورتیکاریا (urticarial) منجر به شکل گرفتن بیرون زدگی ها و زخم هایی می شوند که خارش زا هستند. کهیر ها معمولا قرمز رنگ هستند و وقتی آن ها را فشار می دهید مرکزشان سفید می شود.

روش های درمان خانگی کهیر

کهیر ها عموما با روش های ساده درمان می شوند. اولین قدم آن است که با خارش مداوم آن ها را تحریک نکنید. همچنین با استفاده از روش حمام بلغور جو دوسر می توانید به درمان این بیماری کمک کنید. از دیگر مواد درمان کننده کهیر می توان به جوش شیرین، نارون کوهی و مکمل هایی نظیر کورستین و پریموز اشاره کرد. طب سوزنی نیز روشی مناسب برای درمان کهیر است.

درماتیت تماسی معمولا زمانی به وجود می آید که پوست شما در معرض یک ماده خاص که به آن آلرژی دارید قرار گیرد. اگر بر روی پوست خود زخم های قرمز رنگ و خارشی دارید، به خصوص در محلی که پوستتان با یک ماده خاص و خطرناک تماس داشته است، ممکن است مشکل درماتیت تماسی برایتان به وجود آمده باشد.

اگر حدس می زنید که یکی از این سه مشکلی که در بالا به آن ها اشاره کردیم را دارید، پزشک مخصوص آلرژی شما می تواند آزمایشی را انجام دهد تا به کمک آن علت بروز این واکنش پوستی را تشخیص داده و یک روش درمانی مناسب برای از بین بردن علائم را به شما پیشنهاد دهد.

درماتیت پوستی

برای درمان خارش پوست چه کنم؟

از خارش دادن آن ها اجتناب کنید! خارش دادن زخم و کهیر های روی پوست می تواند منجر به افزایش درد و اذیت آن ها شده و در نهایت مشکل عفونت را به همراه داشته باشد. استحمام زیاد که پس از آن بلافاصله پوست را مرطوب کنید می تواند به کم کردن شدت خارش و ناراحتی شما کمک کند.

پزشکان متخصص آلرژی دقیقا برای همین موضوع آموزش دیده اند تا به حل مشکل شما کمک کنند. پزشک معالج شما ممکن است یک کرم یا دارویی با مصرف دهانی را پیشنهاد کند تا به کمک آن ها درد و ناراحتی کاهش یابد.

آنتی هیستامین و پماد های مرطوب کننده نیز می توانند به کاهش خارش و خشکی پوست شما کمک کنند.

اخیرا دارو های جدیدی توسط سازمان جهانی دارو مورد تایید قرار گرفته اند که از جمله آن ها می توان به پماد هایی برای درماتیت آتوپیک معمولی تا شدید اشاره کرد. می توانید در مورد این گزینه های پیش رو با پزشک معالج خود مشورت داشته باشید.

چه چیزی احتمالا منجر به بروز زخم های پوستی و کهیر های من شده باشد؟

علل احتمالی زیادی وجود دارد که ممکن است یکی از آن ها منجر به بروز زخم های پوستی شما شده باشد. برخی از زخم و ناراحتی های پوستی بر اثر آلرژی به وجود می آیند، برخی دیگر بر اثر عفونت شکل می گیرند مثل مشکلات پوستی از قبیل اگزما و راسا سیا (rosacea) و یا شاید حتی پوست خشک و آسیب دیده.

پزشک متخصص پوست شما می تواند در تشخیص علت اصلی بروز علائم شما کمک کند و متناسب با آن پروسه درمانی خاصی را جهت مدیریت کردن شرایط و از بین بردن مشکل پیشنهاد کند.

آیا نور آفتاب کهیر و زخم های پوستی را تشدید می کند؟

اگر پوست شما حالا با واکنش آلرژی همراه شده است و یا حساسیت آن بالا رفته باشد، قرار گرفتن در معرض اشعه آفتاب (فرا بنفش) می تواند وضعیت را وخیم تر کند. برای مدیریت کردن مشکل خود حتما روی زخم و نواحی کهیر را بپوشانید و مدت زمان حضور خود در زیر نور آفتاب را به حداقل برسانید.

علاوه بر این، برخی از مشکلات پوستی و زخم ها بر اثر خورشید به وجود می آیند.

درماتیت تماس فوتوآلرژی زمانی به وجود می آید که پوست شما به یک ماده آلرژی زا آغشته بوده و سپس در معرض نور آفتاب قرار گیرد. کرم های مختلف، ضد آفتاب، کرم های شیو کردن و عطر ها می توانند چنین واکنشی را آغاز کنند.

حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید تا علت بروز علائم خود را مشخص کرده و بر اساس آن بهترین راهکار درمانی را انتخاب نمایید.

آیا ممکن است آلرژی پوست من در اثر تغذیه باشد؟

بله! واکنش شما به یک ماده آلرژی زا در غذا می تواند علت اصلی بروز کهیر و زخم بر روی پوست شما باشد.

برای کهیر و زخم های پوستی علل احتمالی زیادی وجود دارند پس حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید تا علت بروز علائم خود را مشخص کرده و بر اساس آن بهترین راهکار درمانی را انتخاب نمایید.

مشاوره پوست و زیبایی و سلامت پوست پدیا

3.5/5 - (2 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 327 مشاهده پرسش
    مددت تقریبا یک ماه می باشد که بدنم خیلی خارش پیداکرده و خواب رااز اچشمم گرفته خارش بحدی است که تا مرحله خونرزیزی پوست صورت می گیرد . داروخانه رفتم قرص و امپول داده که استفاده کردم ولی اصلا تغییری پیدا نکرده است. صمنا بخاطر کرانا دکتر هم نرفتم ممنون خواهم شد کمکم کنید. صمیمانه سپاسگزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام وقت بخیر

      صرفا با یک شرح حال ساده نمیتوان اظهار نظر کرد علت این خارش جی هست برای اظهار نظر تخصصی لازم هست ازنزدیک معاینه شوید.

  • تصویر کاربر چهرقانی سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    جناب دکترفصل بهار تابستان که میشه اکثرقسمت های بدنم شدید میخاره
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام وقت بخیر

      این خارش میتواند دلیلی بر آلرژی باشد اما برای اظهار نظر تخصصی که به چه علت هست و چه راه درمانی برای شما مناسب است باید از نزدیک معاینه شوید.

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر