ملانوم خوش خیم چیست؟

بیماری سرطان ملانوم خوش خیم پوست یا همان Non-maligant melanoma skin cancer در لایه های بیرونی پوست به وجود می آید و در بین افراد بسیار شایع است. 74 درصد از بیماران سرطان ملانوم پوست خوش خیم از کارسینوم سلول پایه رنج می برند که معمولا از آن با نام زخم های جوانی یاد می شود. 23 درصد آن ها نیز با کارسینوم سلول سنگفرشی همراه هستند و سه درصد باقی مانده گروهی مختلط از انواع نادر سرطان های پوست هستند.


ضریب میزان وقوع این نوع سرطان پوست در مردان به نسبت زنان 13 به 10 است. بروز این بیماری پس از رسیدن فرد به مرز 40 سالگی بیشتر می شود و در دسته افراد بالای 70 سال بسیار بالاتر از سایر افراد است.

این مشکل معمولا در نواحی از پوست رخ می دهد که بیشتر از همه در معرض نور خورشید قرار می گیرند، به خصوص صورت، گردن، ناحیه بی موی سر، پشت دست ها و انتهای پا (ناحیه ساق). ریسک رشد و پیشرفت این تومور ها حدود 0.5 درصد برای کارسینوم سلول پایه و 2 تا 5 درصد برای بیماران کارسینوم سلول سنگفرشی است. حدود 90 درصد از بیماران سرطان ملانوم خوش خیم پوست به صورت کاملا موفق درمان می شوند.

فاکتور های اصلی موثر در بروز این بیماری، قرار گرفتن در معرض آفتاب و تشعشعات رادیو اکتیو فرا بنفش هستند و همچنین بیشتر در سفید پوست ها این تومور های سرطانی پوست ایجاد می شوند. مراکز آماری تخمین زده اند که 50 الی 90 درصد از بیماران مبتلا به کارسینوم سلول پایه و 50 الی 70 درصد از بیماران کارسینوم سلول سنگفرشی به دلیل تشعشعات فرا بنفش (UV) به سرطان مبتلا شده اند.

کارگرانی که در محیط آزاد کار می کنند حدود 43 درصد بیشتر از سایر افراد احتمال ابتلا به کارسینوم سلول پایه را دارند و همچنین ریسک بروز کارسینوم سلول سنگ فرشی در آن ها 77 درصد بیشتر از افراد معمولی است.

از جمله فاکتورهای احتمالی در بروز سرطان ملانوم خوش خیم پوست می توان به سابقه قبلی سرطان پوستی، پسوریازیس و بیماری بوئن اشاره کرد. علاوه بر این قرار داشتن در معرض مواردی نظیر معادن ذغال سنگ، دود، روغن های معدنی، آرسنیک و احتمالا کریوزوت ها و پالایش نفت نیز می تواند در بروز این نوع سرطان پوست در افراد تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

علائم ملانوم چیست؟

علائم بیماری سرطان ملانوم خوش خیم پوست عبارتند از:

  • کارسینوم سلول پایه
  • نواحی پوست پوست شده بر روی بدن که درمان نمی شوند
  • زخم ها و بیرون زدگی های قرمز یا صورتی که درمان نمی شوند
  • توده ای صاف با ظاهر مرواریدی
  • زخم های نازکی و حساسی که خون ریزی کرده، خارش می دهند و پاره می شوند و یا گاهی اوقات باز شده و به زخم تبدیل می گردند
  • کارسینوم سلول سنگفرشی
  • نواحی پوست پوست شده و زخم های درمان نشدنی روی بدن
  • ناحیه ای از پوست که سخت و پوسته دار باشد که گاهی اوقات حساس است و ممکن است خون ریزی کند

علائم ملانوم خوش خیم

تشخیص سرطان ملانوم پوست خوش خیم

مرحله تشخیص این نوع از تومور سرطانی پوستی معمولا شامل بیوپسی پوست و احتمالا درماتوسکوپی می شود که توسط پزشکان معالج و مراکز تخصصی پوست و مو صورت می گیرد.

درمان سرطان ملانوم خوش خیم پوست

درمان این نوع از تومور سرطانی به فاکتور های مختلفی در فرد بستگی دارد. از جمله این فاکتور های تاثیر گذار می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • نوع سرطان پوستی
  • اندازه و محل قرار گیری تومور سرطانی
  • مرحله پیشرفتی از بیماری سرطان در پوست فرد بیمار

1- عمل جراحی

انجام عمل جراحی به اندازه و محل قرار گیری تومور در پوست بستگی دارد. درمان به صورت جراحی در مرحله اول یک بیوسپی برشی برای حذف ضایعه و محیط اطراف بافت سالم است که معمولا این کار برای تومور های کوچک و خوش خیم کافی خواهد بود و نیازی به مراحل بعدی جراحی نیست.

اما اگر بیوسپی برشی نشان دهد که تومور با این روش به راحتی و به صورت کامل از بین نرفته است، ادامه جراحی (برش گسترده تر موضعی) در پیش گرفته خواهد شد، تا بافت های بیشتری را جهت جلوگیری از پیشرفت تومور سرطانی از روی پوست بردارند.

در برخی موارد مربوط به کاسینوم سلولی باریک، که به نسبت کارسینوم سلولی پایه سخت تر و شدید هستند، سلولهای بدخیم ممکن است در گره های لنفاوی محلی یافت شوند و ممکن است توصیه شود که این گره ها حذف شوند.

ممکن است از کورتاژ (Curettage) یا الکتروکاتری (Electrocautery) برای درمان کارسینوم سلول های کوچک و پایه استفاده شود اما استفاده از این روش ها رو به کاهش است و کمتر پزشکی در درمان سرطان پوستی مالانوما به سراغ این روش های قدیمی می رود. در این روش ها تومور پوستی را از روی پوست برداشته و از یک سوزن الکتریکی جهت نابود کردن هر سلول ضایعه و سرطانی استفاده می شود.

درمان ملانوم خوش خیم

2- درمان فوتودینامیکی

در این روش از منابع نوری به همراه داروهای حساس کننده بدن به نور استفاده می شود تا سلول های سرطانی را از بین ببرند. این روش بیشتر برای تومورهای مصنوعی و بزرگ تاثیر مناسبی دارد.

3- پرتو درمانی (رادیو درمانی)

رادیو درمانی یا پرتو درمانی یکی از پر استفاده ترین و موثرترین روش های درمانی بیماری سرطان ملانوم خوش خیم به شمار می رود. این بیماری معمولا همانطور که بالاتر نیز ذکر کردیم در نواحی خاصی از بدن که به در معرض نور خورشید قرار دارند اتفاق می افتد، از جمله صورت و گردن و انجام عمل جراحی در این نواحی منجر به تغییر حالت و چهره افراد می شود که به راحتی در گذر زمان از بین نمی رود.

این روش برای تومور های کوچک و بزرگ بسیار کاربردی است و همچنین برای تومور هایی که به لایه های درونی تر پوست رسیده اند نیز پیشنهاد می شود. علاوه بر این روش پرتو درمانی برای کسانی که نمی توانند بنا به مسائل مختلف عمل جراحی انجام دهند گزینه بسیار مناسبی است و ضریب موفقیت در آن نیز بالاست.

گاهی اوقات روش پرتو درمانی را برای دوران بعد از عمل جراحی تجویز می کنند تا ریسک بروز دوباره سرطان پوستی در بیمار کاهش یابد و گاهی اوقات نیز جهت درمان گره های لنفاوی درگیر با بیماری سرطان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

4- شیمی درمانی

شیمی درمانی موضعی گاهی اوقات برای کارسینوم های سلولی پایه یا کارسینوم سلولی سنگ فرشی مورد استفاده قرار می گیرد. این روش شامل استفاده از یک کرم حاوی داروی شیمی درمانی بر روی ناحیه مربوطه با نام فلوروراسیل (5FU) می شود.

5- ایمن درمانی (ایمونو تراپی)

از ایمن درمانی یا ایمونو تراپی معمولا برای مراحل اولیه و سطحی کارسینوم سلول پایه و بیماری گوئن استفاده می شود که این روش شامل استفاده از یک کرم حاوی ایمیکویمود (imiquimod) بر روی ناحیه آلوده و درگیر تومور سرطانی می شود.

 

پوست پدیا مرجع تخصصی بیماری های پوست و مو

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Mahsa یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من دختری ۲۳ ساله هستم که قسمت پیشونیم از این مدل جوش ها میزنه خیلی ریز هستند و همشون هم زیر پوستی و سر سیاهن.بعلاوه این در قسمت پیشونیم خط و خطوط ایجاد شده مدت طولانی از یک شوینده قوی استفاده میکردم بدون اینکه آبرسانی کنم پوستم رو.تحقیق که کردم متوجه شدم پوستم دهیتراته شده سوالم اینه چجوری میتونم این جوش ها و همچین خط و چروک هارو درمان کنم؟ممنون میشم جواب بدیین
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر برایدرمان چین و چروک و خطوط بالای پیشانی میتونین تزریق بوتاکس انجام بدین که کاملا برطرف میشه عزیزم. برای درمان جوش های صورتتون بدون مشورت پزشک از هیچ دارویی استفاده نکنید و در اسرع وقت تشریف بیارین تا توسط پزشک متخصص ویزیت بشین ودوره درمان براتون شروع بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      ششما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر یاسین شنبه ۲ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    من بابت کهیر قهوه ای صورتم که دراثر غذاهای گرم به وجودآمده والان دیگه ازبین نمیره و همچنین خارش بدن رفتم دکتر پوست،ایشان به بنده داروی پردنیزلون 5داده ،ایا باتوجه به اینکه این قرص باعث سرکوب ایمنی بدن نمیشه دراین شرایط کرونایی ایمنی منو کم نمیکنه که مبتلا به کرونا بشم؟آیا به خوردنش ادامه بدم یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر برای درمان کهیر معمولا با پرهیز غذایی این موضوع تا حدودی بر طرف میشود اما زمانی که تبدیل به لک شده باشه و باقی بمونه حتما در بعضی از موارد نیاز به نمونه برداری میباشد که باز هم بستگی به نظر پزشک متخصص دارد قرص پردنیزولون رو ادامه بدین و در اسرع وقت تشریف بیارین تا از نزدیک ویزیت بشین
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزروکنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فهیمه دوشنبه ۲۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام پوشک استفاده میکنم حواسم نبود قسمت پهلویم خارشک گرفت وبشدت خاراندم وزخم شد لطفا راهنمای کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۲۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر لطفا لیف نکشید و از خاروندن خودداری کنید در اسرع وقت تشریف بیارین تا توسط پزشک متخصص ویزیت بشین حتما باید از نزدیک ویزیت بشین
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۲۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا وقتتون رو رزرو کنند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر اندروید یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وخسته نباشید
    من چندین سال هست با نمونه برداری متوجه بیماری لیکن اسکلروزیس شدم عجیب هستش که تمام قسمت های سینه وزیر بغل لکه براق ودچار خوردگی پوست شده وهمچنین قسمت های بالی بیکینی واینکه لبه های واژن وکلیتوریوس دچار فرورفتگی شدن وکوچک
    نمیدونم چیکار کنم داروی داکسی پین دادن بسیار خواب اور واز حال عادی خارج میشدم که ادامه ندادم وقرص متو تروکستات
    البته من کبد چرب دارم این کورتون ها هیچ تاثیری نداشتن وهمچنین چند ماهی هست که کیسه صفرا را خارج کردن با عمل جراحی
    بنده بسیار روحیه م خراب شده بابت اینکه گردنم رنگ تیره پیدا کرده وسینه هام زیباییشون را از دست دادن وپر از خوردگی وخال های ریز شدن😭😭
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر در رابطه با ابن موضوع حتما باید تشریف بیارین به صورت حضوری با پزشک متخصص این مجموعه ویزیت بشین به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک دارویی مصرف نکنید ودر اسرع وقت حتما تشریف بیارین با پزشک متخصص ان مجموعه ویزیت بشین
  • تصویر کاربر حمیدرضا سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    سلام،من چند وقته ی جور لکه های روی پوستم میزنه بیشتر دستام لکه های کوچیک به اندازه ی سکه برنگ سفید یا قرمز ک یک حالت مثل سمباده میشه جدیدا روی پام بالا تر از مچم همه دوتا ریز زده ممنون میشم راهنمایی کنید ک چه بیماری هست واگیر داره وچه دارویی استفاده کنم.خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر احتمال قارج پوستی بسیار زیاد هست در محل هایی که ذکر کردید به هیچ عنوان لیف نکشید و در اسرع وقت تشریف بیارین تا توسط پزشک متخصص ویزین بشین
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر