تمامی روش های از بین بردن موهای صورت (۹ روش)

رشد مو می تواند در اثر تغییر هورمون به وجود آید. علاوه بر این ژنتیک هم می تواند یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در نوع رشد موی صورت و بدن افراد باشد. اگر موهایی که بر روی صورت شما رشد می کنند آزاردهنده هستند و حس خوبی نسبت به آن ها ندارید، در این مقاله روش های از بین بردن موهای صورت با استفاده از ترفندهایی را معرفی می کنیم که می توان به کمک آن ها از دست این موها رهایی پیدا کرد.


1- اصلاح موهای صورت در مردان و زنان

اصلاح موهای صورت

اصلاح موهای صورت یا همان شیو کردن یکی از سریع ترین و راحت ترین روش های از بین بردن موهای صورت است که از زمان های گذشته تا کنون هنوز هم مورد استقبال خیل عظیمی از افراد قرار گرفته است. چه از یک تیغ اصلاح و یا ماشین اصلاح استفاده می کنید، هر دوی آن ها شامل یک تیغ تیز و درونی هستند که بر روی پوست کشیده می شود و موها را از سطح رویی پوست کوتاه می کنند.

از ماشین های اصلاح (شیور ها) می توانید بر روی بخش های مختلفی از بدن استفاده کرد از جمله:

  • پا ها
  • دست ها
  • زیر بغل
  • ناحیه بیکینی
  • صورت

این شیور ها همچنین می توانند به سادگی و سهولت مو را از بخش های زیر نیز اصلاح کنند:

  • بالای لب
  • چانه
  • اطراف ابروها
  • خط ریش

با این حال نتیجه نهایی این روش اصلاح مو دائمی و طولانی مدت نیست. صورت شما به مدت دو تا سه روز بدون مو و صاف باقی می ماند و باید دوباره آن را شیو کنید.

برای به دست آوردن بهترین نتیجه ابتدا صورت خود را بشورید و یک لایه صابون یا مایع مخصوص اصلاح را روی آن قرار دهید. با این کار سطح پوست صاف و یک دست می شود و احتمال بریدگی از بین خواهد رفت. تیغه یا ماشین اصلاح را آرام و در مسیر رشد موهای صورت بکشید. از کشیدن در خلاف جهت اجتناب کنید تا حالت موها در آینده نامنظم و خراب نشود.

به این موضوع توجه داشته باشید با این که شیو کردن به عنوان روشی امن و ساده از روش های از بین بردن موهای صورت محسوب می شود؛ اما احتمال رشد درونی موها یکی از عوارض جانبی شیو کردن است. این بیرون زدگی های کوچک روی پوست زمانی ایجاد می شوند که مو ها در فضای پشت پوست صورت رشد خود را ادامه می دهند. موهای از درون رشد یافته و معمولا نیازی به درمان ندارند و پس از گذشت چند روز بهبود می یابند.

2- چیدن مو (Tweezing)

Tweezing

کندن یا همان چیدن موها یکی دیگر از روش های موثر و ارزان قیمت جهت اصلاح موهای روی پوست صورت محسوب می شود. این روش به نسبت شیو کردن تفاوت های خاصی دارد که به آن ها اشاره می کنیم. در روش چیدن یا کندن موها به جای شیو شدن در سطح خروجی پوست، مو از درون پوست و ریشه اصلی خود به طول کامل کنده می شود.

این روش اصلاح مو برای انواع موها با جنس های مختلف کاربرد دارد. روش کندن مو از ریشه برای حالت دادن به ابروها نیز کاربرد بسیار خوبی دارد و آرایشگران از آن استفاده می کنند. معمولا نتیجه نهایی چیدن موها به نسبت شیو کردن طولانی تر است و بین سه تا 8 هفته پایدار باقی می ماند.

جهت کندن موهای صورت با موچین مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  • قبل از این که بخواهید شروع کنید، صورت خود را با یک دستمال یا حوله گرم تمیز کنید
  • موهایی که قصد کندن آن ها به صورت کامل را دارید تا حدی جدا کنید که مشخص باشند.
  • در حالی که پوست خود را به حالتی که مو با فاصله مشخص باشد نگه داشته اید، مو ها را تک تک بکنید.
  • همیشه موها را به سمت رشد آن ها بکشید تا کنده شوند.

چیدن مو ها می تواند تا حدی آزاردهنده و دردناک باشد، اما همیشه لزوما دردناک نیست. اگر در حین انجام این کار درد دارید، یک یخ کوچک را در آن ناحیه بمالید تا از قرمزی و التهاب آن جلوگیری کند.

مطمئن شوید که موچین های مورد استفاده با الکل ضد عفونی شده باشند و سپس استفاده شوند. همچون شیو کردن پوست، در روش چیدن موها نیز احتمال رشد مو از زیر پوست وجود دارد. با این حال همانطور که گفتیم مشکل رشد موها در زیر پوست بدون درمان و در طی چند روز برطرف می گردد.

3- اپیلاسیون

اپیسلاسیون

اپیلاسیون یک روش دیگر از روش های از بین بردن موهای صورت است. این روش می تواند موهای روی صورت را تا 4 هفته از بین ببرد و برای کسانی که فرصت اصلاح هفتگی موهای صورت را ندارند گزینه مناسبی است.

اپیلاتور ها کاربردی مشابه با چیدن مو و یا شیو کردن موهای صورت دارند. با این حال در روش اپیلاسیون چندین مو به صورت همزمان و از ریشه کنده می شوند. از آن جایی که موها از ریشه کنده می شوند؛ رشد دوباره آن ها دیرتر آغاز می شود. گاهی اوقات اپیلاسیون باعث رشد موهایی نرم تر و بهتر می شود.

ممکن است این ایده را داشته باشید که اپیلاسیون تنها برای موهای ناحیه دست و پا و نواحی بزرگ بدن کارایی داشته باشد. اما اپیلاتورها در اندازه و ابعاد متفاوتی تولید شده اند و برای اصلاح مو از هر بخشی از بدن مناسب هستند.

جهت استفاده از اپیلاتور نیازی به آماده سازی اولیه پوست خود ندارید. با این حال لایه برداری کردن پوست و یا همان شیو معمولی چند روز قبل از انجام اپیلاسیون می تواند به صاف تر شدن پوست و کاهش ریسک موهای رشد یافته درونی کمک شایانی می کند.

زمانی که آماده اصلاح موها به کمک اپیلاتور بودید، مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

  • اپیلاتور را در زاویه 90 درجه نگه دارید
  • پوست خود را نگه دارید و محل مربوطه را صاف کنید و سپس اپیلاتور را در جهت رشد مو تکان دهید.
  • کم کم اپیلاتور را روی صورت خود حرکت دهید تا از شکستن موها جلوگیری شود. همچنین نباید اپیلاتور را محکم روی پوست خود بکشید.

این پروسه می تواند تا حدی دردناک باشد. اما انجام دادن آرام آرام آن می تواند به کاهش دردناکی اپیلاسیون کمک کند. اگر پس از آن پوست شما قرمز و حساس شده بود، چند تکه یخ را روی محل مربوطه قرار دهید تا از ورم و التهاب آن جلوگیری کند.

4- وکس کردن در خانه

وکس کردن صورت

وکس کردن یکی از روش های موثر و پر کاربرد در حذف کردن موهای بخشی از بدن است. در مجموع دو نوع مختلف از وکس کردن وجود دارد:

1- برچسب های وکسی که قبل از قرار دادن آن بر روی بدن باید در بین دست های خود آن ها را گرم کنید.

2- وکسی که در یک گرم کننده مخصوص ذوب شده است و سپس با یک دسته بر روی بخش های مخصوص صورت و بدن قرار می دهید.

هنگامی که در حال خرید یک وکس هستید. به دنبال وکس های نرم یا وکس هایی که مخصوص پوست صورت طراحی شده اند بگردید. وکس های قوی و محکم بیشتر برای نواحی پا و بیکینی کاربرد دارند.

اگر وکسی انتخاب کرده باشید که نیاز به گرم شدن در خانه دارید، یک گرم کننده وکس نیز در کنار آن تهیه کنید. این گرم کننده های وکس به شما کمک می کنند با تنظیم درجه، آن را گرم کرده و سپس بر روی پوست قرار دهید. همچنین تعداد زیادی دسته های وکس تهیه کنید تا هر بار از یکی از آن ها برای قرار دادن مایع وکس بر روی صورت استفاده کنید. استفاده دوباره از یک دسته قرار دهنده وکس بر روی پوست می تواند ریسک عفونت باکتریایی را به همراه داشته باشد ،که پوست بدن را در خطر قرار می دهد.

قبل از وکس کردن، یک تست کوتاه را بر روی بخشی از پوست خود انجام دهید؛ تا از نداشتن آلرژی به آن مطمئن شوید و همچنین از میزان دمای مناسب وکس نیز اطمینان حاصل کنید. وکس معمولا نباید به صورت غیر طبیعی داغ و آزار دهنده باشد، باید به راحتی و آرامی بر روی پوست قرار گیرد.

اگر پوست شما هیچ عکس العمل آلرژی خاصی نشان نداد، مراحل زیر را جهت وکس موهای صورت خود دنبال کنید:

1- دست های خود را بشورید. سپس صورت خود را تمیز کرده و لایه برداری کنید.

2- در حین قرار دادن وکس بر روی صورت پوست خود را به خوبی نگه دارید.

3- خیلی محکم وکس را در جهت رشد موهای صورت بکشید.

4- پس از اتمام کار، وکس باقی مانده را با روغن مناسب بچه بردارید و سپس ناحیه مربوطه را مرطوب کنید.

وکس کردن می تواند دردناک و آزاردهنده باشد اما لزوما همیشه دردناک نیست. وکس کردن ممکن است عوارض جانبی خاصی نظیر رشد موهای درون پوستی و جوش زدن چانه و سایر قسمت‌های صورت را به همراه داشته باشد. همچنین اگر رتینوئید مصرف می کنید از وکس کردن پوست خود خودداری کنید.

5- اصلاح مو با استفاده از دستگاه های خانگی

اصلاح مو با استفاده از لیزر خانگی

کمپانی های تولید کننده لیزر خانگی ، در تلاش اند تا لیزر خانگی را با قیمتی کمتر عرضه کنند. با این که این محصولات قیمت ارزانی ندارند، اما در مقایسه با تعداد جلسات درمانی خیلی ارزان تر هستند.

لیزر درمانی با از بین بردن فولیکول های مو اثر می کند، موها وقی در چرخه ی رشد هستند گرما را از لیزر جذب می کنند، بنابراین از رشد آن ها جلوگیری می شود. از بین بردن مو از لحاظ فنی دائمی است، اما مشکل این است که هر مو در یک مرحله  متفاوت از چرخه رشد می کند، به همین دلیل شما باید درمان را چند بار انجام دهید و با یک بار درمان نمی توانید آن ها را کاملا از بین ببرید.
یکی از مسئولین این دستگاه ها اشاره میکند که نوع خانگی آن در مقایسه با نوع کلینیکی آن با وجودی که میتواند خطرناک باشد، خیلی کم قدرت تر است، این قدرت کمتر در نتیجه باعث می شود میزان استفاده از این دستگاه های خانگی باید مدوام باشد.
در نهایت چیزی تحت عنوان لیزر خانگی هنوز در دنیا تولید نشده تمامی دستگاه های خانگی نوعی پرتو تقویت شده شبیه آی پی ال هستند که تا حدودی تاثیر دارند ولی تعداد دفعات استفاده بالا ممکن است عوارضی ایجاد کند.

 

6- کرم های واجبی

یکی دیگر از گزینه های روی میز در زمینه اصلاح موهای صورت، کرم های واجبی هستند. نتیجه نهایی در این روش به نسبت شیو کردن یا کندن موها بیشتر است و این کرم ها به نسبت وکس کردن ارزان تر هستند.

این کرم ها مواد شیمیایی مختلفی نظیر سدیم، تیتانیوم دی اکسید و باریوم سولفید دارند که پروتئین درون مو را نابود می کنند و در نتیجه به راحتی کنده شده و از روی پوست جدا می شوند. با این که این مواد شیمیایی امن هستند اما ریسک تهاجم بدن بدن وجود دارد.

اگر برای بار اول است که از واجبی استفاده می کنید؛ اول یک بار به صورت تستی آن را بر روی بخش کوچکی از پوست خود امتحان کنید. از جمله نشانه های واکنش بدن می توان به قرمز شدن پوست، ایجاد بیرون زدگی و خارش اشاره کرد. حداقل 24 ساعت پس از تست کردن خود صبر کنید تا در صورت عدم وجود علائم مذکور بتوانید از واجبی برای پوست خود در بخش های مختلف بدن استفاده کنید.

پس از انجام این تست اولیه، مراحل زیر را جهت استفاده از واجبی در صورت به دقت طی کنید:

1- یک لایه از واجبی را بر روی بخشی که می خواهید موهای آن را از بین ببرید قرار دهید.

2- اجازه دهید واجبی به مدت 5 تا 10 دقیقه بر روی پوست شما باقی بماند.

3- از یک پارچه مرطوب استفاده کنید تا به کمک آن موها را به همراه واجبی از روی پوست خود بردارید.

4- سپس صورت خود را به کمک آب تمیز بشورید و خشک کنید.

این محصولات به صورت ژل و کرم در دسترس هستند. با این که واجبی عموما می تواند موها را از روی هر بخشی از بدن حذف کند، اما برخی محصولات واجبی مخصوص پوست صورت افراد طراحی و تولید شده اند. این بدان معناست که نرم تر هستند، ورق ورق بوده و صورت را مرطوب می کنند.

7- بند انداختن صورت یکی از روش های از بین بردن موهای صورت

بند انداختن صورت

بند انداختن یک روش سنتی دیگر است که هنوز هم در بین مردم رواج داشته و برای حالت دادن به ابروها و حذف موهای اضافی صورت در نواحی بالای لب، دو طرف صورت و پیشانی از آن استفاده می شود. در این روش از یک نخ استفاده می شود که موهای ناخواسته را گرفته و می کشد؛ تا از پیاز اصلی خود در آیند. نتیجه نهایی از شیو کردن و یا کندن موها طولانی تر است و علاوه بر این در این روش خبری از موهای رشد کرده از درون پوست نخواهد بود.

در بند انداختن صورت خبری از مواد شیمیایی نیست. بنابراین ریسک عکس العمل پوست برابر روش مورد استفاده وجود ندارد. با این حال ممکن است در نتیجه حذف مو از ریشه درد خفیفی را احساس کنید. جهت کم کردن درد این پروسه از فردی که در حال انجام آن هست بخواهید از کرم بی حس کننده بر روی صورت شما استفاده کند و یا پس از اتمام کار یک پارچه گرم یا کرم خاصی بر روی پوست قرار دهد. این روش از برداشتن موها نیاز به مهارت دارد و هر فردی قادر به انجام آن نیست بنابراین باید به دنبال یک آرایشگر حرفه ای باشید.

اگر پوست شما دارای جوش های زیادی است بند انداختن پیشنهاد نمی شود چرا که به باز شدن جوش ها و پخش شدن آن ها در صورت منجر می شود.

8- دارو های موضعی

حتی اگر اصلاح کنید، وکس را مورد استفاده قرار دهید و یا از روش های دیگری نظیر چیدن مو و بند انداختن استفاده کنید، موهای ناخواسته نهایتا دوباره پدیدار می شوند. با این که هیچ کرم موضعی خاصی وجود ندارد که موها را حذف کنید، اما وانیکا (Vaniqa) یک کرم دارویی تایید شده است که سرعت رشد موهای ناخواسته در بانوان را کاهش می دهد. با پزشک متخصص خود صحبت کنید تا در صورت مناسب بودن وانیکا آن را به شما تجویز کند.

این ماده دارویی تاثیر خود را در طی یک شبانه روز نمی گذارد و باید از روش های اصلاحی دیگر در حین انجام آن استفاده کنید. اگر آن را دو بار در روز بر روی پوست قرار دهید، (حداقل هر 8 ساعت یک بار) پس از گذشت 4 تا 8 هفته موهای کمتری را مشاهده خواهید کرد.

در نظر داشته باشید که این ماده دارویی طوری طراحی نشده است که بخواهید آن را به تنهایی مصرف کنید؛ و قرار نیست موها را به صورت دائمی از روی صورت شما حذف کند. اگر مصرف دارو را متوقف کنید، رشد موهای ناخواسته روی صورت دوباره از سر گرفته می شود.

از جمله نشانه های عکس العمل آلرژی به کرم وانیکا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قرمز شدن پوست
  • جوش و زخم پوستی
  • خارش
  • احساس سوزش

9- لیزر موهای زائد

شیو کردن، کندن و اپیلاسیون همگی زمان زیادی از ما می گیرند اما برای افرادی که به داشتن پوست بدون مو و صاف تمایل دارند ممکن است تنها گزینه های موجود به نظر برسند. با این حال، با پرداخت مقداری هزینه اضافی می توان با استفاده از لیزر موهای زائد نتیجه ای بلند مدت تر بدست آورد. این روش پیشرفته با استفاده از لیزر، فولیکول مو را از بین برده و پوست را صاف و بدون مو می کند.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد انجام می دهند کامل نکردن جلسات مورد نیاز است. هنگامی که رشد مو ها کم می شود، افراد جلسات بعد را جدی نمی گیرند. اگر می خواهید فرایند شما موثر باشد باید از پزشک خود پیروی کنید زیرا او بهتر از هر کس دیگری این فرایند را می داند.

توصیه های آخر

مو های صورت برای برخی افراد و به خصوص بانوان بسیار آزاردهنده هستند، اما خلاص شدن از شر موهای ناخواسته می تواند یک راهکار ساده باشد. بدین منظور باید یکی از روش های مطرح شده در این مقاله را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید. بسته به نوع روشی که انتخاب می کنید، می توانید از موهای صورت خود به مدت چندین روز، چندین هفته و یا چندین ماه راحت باشید. پیشنهاد می کنیم به منظور انتخاب روش های دائمی تر نظیر لیزر  حتما با پزشکان متخصص پوست در این زمینه مشورت کنید.

پوست پدیا مرجع تخصصی پوست و مو و زیبایی

2/5 - (2 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر