آیا انجام تزریق چربی به سینه کار درستی است؟ بررسی مزایا و عوارض

تزریق چربی به ناحیه سینه یکی از روش‌هایی است که برای بازسازی و حجم‌دهی به سینه‌ها به کار می‌رود. برخلاف روش‌هایی مانند گذاشتن پروتز، در این روش، از چربی‌های بدن خود فرد برای حجم‌دهی به سینه‌ها استفاده می‌شود. در نتیجه، بدن فرد آنها را به راحتی می‌پذیرد و واکنش آلرژیک نشان نمی‌دهد. در این مقاله، به بررسی مزایا و معایب تزریق چربی به سینه می‌پردازیم. در نهایت نیز بررسی خواهیم کرد که آیا انجام این عمل کار درستی است یا خیر.

تزریق چربی به سینه در چه مواردی کاربرد دارد؟

  • شیردهی، چاق و لاغر شدن‌های پی‌درپی و سریع و افزایش سن باعث شل شدن سینه‌ها و از بین رفتن حجم آنها می‌شوند، زیرا اندازه سینه‌ها را بافت چربی تعیین می‌کند و هورمون استروژن است که باعث تجمع بافت چربی در پستان‌ها می‌شود.
  • در برخی خانم‌ها داشتن سینه‌های کوچک، ارثی است. این دسته از خانم‌ها هم می‌توانند با تزریق چربی، سینه‌های خود را بزرگ‌تر کنند.
  • به ‌طور طبیعی، سینه‌های راست و چپ، متقارن و یک اندازه نیستند. اما در برخی خانم‌ها، این عدم تقارن در اندازه سینه‌ها، بسیار مشهود است. این دسته از خانم‌ها هم می‌توانند این مشکل را با تزریق چربی برطرف کنند.
  • در خانم‌هایی که مبتلا به سرطان پستان هستند، تمام یا قسمتی از بافت سینه‌ها باید تخلیه شود. برخی افراد هم به ‌صورت ژنتیکی و ارثی مستعد سرطان پستان هستند و برای پیشگیری از آن، لازم است بافت سینه‌های خود را تخلیه کنند. این خانم‌ها نیز می‌توانند با تزریق چربی، حجم و زیبایی سینه‌های خود را احیا کنند. البته نظر دکتر در استفاده از این روش، اهمیت زیادی دارد.

تزریق چربی به سینه چگونه انجام می‌شود؟

این عمل، یک نوع عمل کم‌ تهاجمی است که باید حتماً در کلینیک‌های مجهز و توسط جراح متخصص انجام شود. در این روش، ابتدا حجم موردنیاز چربی از برخی نواحی مانند پهلوها، شکم، ران یا باسن برداشته خواهد شد. این چربی‌ها بعد از آماده‌سازی و تصفیه، به درون بافت سینه تزریق می‌شوند.

هر سه مرحله بسیار مهم هستند و تخصص، تجربه و دانش جراح و کادر اتاق عمل، نقش مهمی در موفقیت آنها دارند. در واقع، هر اشتباه در پروسه عمل تزریق چربی، می‌تواند باعث ایجاد برخی عوارض خطرناک و طولانی‌مدت در مراجعه‌کننده شود.

تزریق چربی به سینه چه مزایایی دارد؟

یک مزیت مهم این عمل، افزایش اعتماد به نفس در خانم‌ها به ‌ویژه در روابط جنسی است. چه بخواهیم و چه نخواهیم، زیبایی سینه‌ها یک فاکتور مهم در بالا بردن حس خوب خانم‌ها نسبت به بدن خودشان به‌شمار می‌رود. از دیگر مزایای تزریق چربی به پستان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رفع عدم‌تقارن سینه‌ها
  • حجم دهی به سینه‌ها
  • از بین بردن افتادگی سینه‌ها
  • از آن‌جا که از چربی بدن خود بیمار برای تزریق استفاده می‌شود، احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک نزدیک به صفر است.

بیشتر بخوانید: نکات مراقبتی تزریق چربی

عوارض کوتاه مدت و بلند مدت تزریق چربی به سینه

مانند هر جراحی دیگری، عمل تزریق چربی به ناحیه سینه نیز عوارض کوتاه و بلند مدت دارد. برخی از این عوارض، بسیار خطرناک هستند. اما بروز چنین عوارضی، ارتباط مستقیمی به تجربه و دانش جراح خواهد داشت. پس اگر قصد انجام این عمل را دارید، در انتخاب کلینیک و پزشک جراح دقت زیادی داشته باشید. برخی از عوارض تزریق چربی به پستان‌ها عبارتند از:

·       عوارض کوتاه مدت

مانند تورم، درد و التهاب نواحی برداشت و تزریق چربی که حداکثر بعد از چند هفته از بین می‌روند.

عوارض کوتاه مدت و بلند مدت تزریق چربی به سینه
عوارض کوتاه مدت و بلند مدت تزریق چربی به سینه

·       تغییر در ظاهر

معمولاً حدود 30 تا 40 درصد از چربی تزریق‌شده، به‌مرور زمان و بسته به ویژگی‌های فردی بیمار، جذب بدن می‌شود. معمولاً عمل تزریق چربی به ناحیه سینه‌ها، یک مرحله‌ای نیست. در صورت افزایش وزن یا کاهش وزن ناگهانی، امکان بزرگ شدن بیش از حد یا افتادگی دوباره سینه‌ها وجود دارد.

·       سفت یا توده‌ای شدن چربی‌های تزریقی

ممکن است تعدادی از چربی‌های تزریقی، سفت، سخت و تبدیل به توده شوند. این مشکل ممکن است به نکروز چربی (مردن بافت چربی) ختم شود که با درد و احساس ناراحتی همراه است. این بافت‌های مرده با جراحی برداشته می‌شوند.

·       عدم تقارن سینه‌ها

در عمل‌های تزریق چربی، جذب درصدی از چربی‌ها می‌تواند مشکل‌ساز باشد. اگر درصد جذب چربی در پستان‌ها متفاوت شود، آنها نامتقارن خواهند شد. این مشکل را می‌توان با انجام چند مرحله‌ای تزریق چربی برطرف کرد.

·       آسیب به نواحی اطراف

در برخی موارد نادر، تزریق چربی به سینه می‌تواند به پوست و بافت‌های پیرامون آن آسیب بزند.

·       سروما

به انباشت مایعات بین پوست و بافت‌های زیرین بعد از جراحی، تروما یا ورزش شدتی، سروما می‌گویند. این عارضه ممکن است در هر دو ناحیه برداشت و تزریق چربی ایجاد شود. سروما با افزایش حجم در ناحیه گرافت چربی، التهاب و تغییر ظاهر ناحیه مشخص خواهد شد.

بیشتر بخوانید: فیشال صورت چیست؟

·       آسیب‌دیدگی عصب‌ها

احتمال آسیب‌دیدگی اعصاب و رگ‌ها در دو ناحیه برداشت و تزریق چربی وجود دارد.

·       عوارض خطرناک

احتمال بروز عوارض خطرناکی مانند آمبولی چربی، سکته، التهاب مغز (مننژیت)، عفونت‌های جدی یا مرگ. احتمال بروز چنین عوارضی بسیار نادر است، اما باید نسبت به آنها آگاه باشید.

·       لخته‌های خونی

ممکن است تزریق چربی باعث ایجاد ترومبوز (لخته‌های خون) در رگ‌ها شود. این لخته‌ها می‌توانند باعث مشکلاتی در رگ‌ها شوند. همچنین احتمال تجزیه لخته‌ها و حرکت آنها به سمت ریه‌ها وجود دارد که باعث آمبولی تنفسی و مشکلات جدی تنفسی خواهد شد.

·       مشکلات تنفسی

علاوه بر آمبولی ریه به علت مهاجرت لخته‌ها به سمت ریه، بی‌حسی عمومی می‌تواند باعث از کار افتادن نسبی یا کامل ریه‌ها شود.

آیا تزریق چربی به سینه کار درستی است؟

یکی از نگرانی‌هایی که در ارتباط با این عمل وجود دارد، احتمال سرطانی شدن بافت‌های چربی تزریق‌شده به سینه است. در حال حاضر، هیچ دلیلی مبنی بر این‌که تزریق چربی باعث ایجاد سرطان پستان می‌شود یا احتمال بروز آن را بالا می‌برد، ارائه نشده است.

آیا تزریق چربی به سینه کار درستی است؟
آیا تزریق چربی به سینه کار درستی است؟

البته در ارتباط با عوارض طولانی‌مدت این عمل، اطلاعات علمی بسیار کمی وجود دارد. معمولاً سرطان سینه با سلول‌های مجاری تولید شیر شروع می‌شود و به بافت‌های دیگر سینه و نواحی دیگر بدن گسترش پیدا می‌کند. با این حال همانطور که گفتیم، چربی تزریق‌شده ممکن است سفت و باعث ایجاد توده‌ در سینه شود. بنابراین انجام دوره‌ای ماموگرافی یا سایر روش‌های تشخیصی سرطان سینه، لازم است. با انجام معاینات دوره‌ای، می‌توان مطمئن شد که توده‌های حس‌شده، بی‌خطر هستند یا نه.

جمع‌بندی

زیبایی سینه‌ها، نقش مهمی در اعتماد به نفس عمومی و جنسی خانم‌ها دارد. تزریق چربی به سینه نوعی عمل زیبایی یا ترمیمی است که برای بازگرداندن حجم و برطرف کردن عدم تقارن سینه‌ها به‌ کار می‌رود. از آن‌جا که در این روش، از چربی‌های بدن خود مراجعه‌کننده برای تزریق استفاده می‌شود، احتمال واکنش‌های آلرژیک نزدیک به صفر است. اما در خانم‌هایی که به ‌صورت ارثی و ژنتیکی مستعد سرطان سینه هستند، این کار باید حتماً بعد از انجام آزمایشات مربوطه و تحت نظر دکتر متخصص انجام شود. اگر تزریق چربی توسط یک جراح زیبایی باتجربه و ماهر صورت گیرد، احتمال بروز عوارض خطرناک و بلندمدت کم است. از عوارض کوتاه مدت این عمل، می‌توان به تورم، التهاب، درد و خون‌مردگی در نواحی برداشت و تزریق چربی‌ها اشاره کرد.

منابع: healthline، drsisco، breastcancer، breastcancer

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر