انواع لایه برداری پوست صورت و عوارض احتمالی آن ها

ممکن است وجود احتمال عوارض لایه برداری پوست صورت ، خیلی ها را از لایه برداری منصرف کند. اما این روش درمانی می تواند به رفع بسیاری از مشکلات از جمله مشکلات رنگدانه‌ای (پیگمانتاسیون)، جای زخم، آب رسانی به آکنه، بافت پوست، خطوط ریز و چروک ها کمک کند.

لایه برداری پوست صورت روشی جادوئی است که اگر درست انجام شود، می تواند تمامی مشکلات را درمان کند. در صورتی که به یک لایه بردار نیاز دارید اما نمی دانید از کجا شروع کنید می توانید تمامی اطلاعات لازم را در همین مطلب بدست آورید.

لایه برداری پوست چیست

تمامی لایه بردارهای صورت، لایه بالایی پوست را برداشته و جایگزینی سلولی را تسریع می کنند. با این حال، بسته به نوع لایه بردار صورت که فرد انتخاب می کند، برخی لایه‌های بیشتری را بر می دارند. تمامی لایه بردارهای صورت شامل اعمال یک ماده شیمیایی یا یک محلول طبیعی به صورت می شوند که فرایند ریزش پوست را تسریع می کند.

لایه برداری صورت

انواع لایه برداری پوست صورت

برخی مشکلات پوستی نسبت به دیگر مشکلات، به لایه برداری های عمیق تری نیاز دارند. بنابراین، همواره ضرورت دارد نگرانی پوستی و نتیجه مورد انتظار خود را مد نظر داشت.

۱- لایه بردارهای AHA و BHA  مخصوص صورت

این لایه بردار ها به نام‌های اسید آلفا هیدروکسی و بتا هیدروکسی شناخته شده و شامل گلیکولیک اسید، لاکتیک اسید و سالیسیلیک اسید می باشند. تمامی این اسید ها نسبتا ضعیف بوده و می توانند بدون نیاز به استراحت و بستری بر روی پوست اعمال شوند. همچنین، این موارد مخصوصا برای مقابله با آکنه و مشکلات پوست چرب مناسب هستند زیرا پیوندی را می شکنند که سلول های مرده را به هم متصل نگه می دارد و به این روش سبب آسان تر شدن لایه برداری می شوند.

۲- لایه بردار TCA

لایه بردار های تری کلرو استیک اسید (TCA)، لایه بردارهایی با قدرت متوسط به حساب آمده و به درمان پیگمانتاسیون، آفتاب سوختگی و چروک کمک می کند.

پس از استفاده از این لایه بردار ها، پوست به طرز قابل توجهی لایه برداری می شود. بنابراین بهتر است این درمان ها در طول یک بازه زمانی انجام شوند تا فرد بتواند حداکثر یک هفته استراحت کند.

خبر خوب اینکه، از آنجایی که لایه های بسیاری برداشته می شوند، پوست زیرین به رو می آید. این پوست در بافت و حتی رنگ ظاهری صاف تر و کاملا جدید دارد.

۳- لایه بردار های حاوی اسید کربولیک

این لایه بردار ها تحت عنوان لایه بردار های فنولی هم شناخته شده و در دسته قوی ترین لایه بردار ها جای دارند. این موارد، اغلب برای کمک به درمان جای زخم، آفتاب سوختگی شدید و چروک و خطوط عمیق استفاده می شوند. نتایج بدست آمده از این لایه بردار ها قابل توجه بوده و می توانند برای چروک ها و خطوط ریز تا دو سال دوام داشته باشند.

عوارض لایه برداری پوست صورت

عوارض لایه برداری پوست صورت

برخی انواع پوست، پس از لایه برداری شیمیایی احتمال بیشتری برای ابتلا به ناهمگونی موقتی یا دائمی رنگ پوست دارند. مصرف دارو های ضد بارداری، بارداری متعاقب و داشتن سابقه خانوادگی لکه های قهوه ای این احتمال را افزایش می دهد.

همچنین، احتمال کمی برای ایجاد جای زخم در برخی نواحی صورت وجود دارد. احتمال دارد برخی افراد برای ابتلا به جای زخم مستعد تر باشند. در صورتی که جای زخم به وجود آید، این عارضه می تواند به خوبی درمان شود.

یکی دیگر از عوارض لایه برداری پوست صورت در افراد دارای سابقه بروز هرپس است. در این حالت ریسک فعال شدن دوباره تبخال ها وجود دارد. پزشک می تواند جهت پیشگیری یا درمان این مورد برای فرد دارو تجویز کند.

– عوارض لایه بردار AHA و BHA

در ابتدای استفاده از  این نوع لایه بردار پوست مقداری صورتی شده و احساسی مانند مور مور خواهد داشت اما اندکی بعد ظاهر آن روشن تر شده و با گذشت زمان به طرز قابل توجهی صاف تر می شود.

– عوارض لایه بردار TCA

معایب این لایه بردار ها نسبت به انواع ضعیف تر این است که ناراحتی ناشی از این لایه بردار ها بیشتر بوده، فرد عوارض جانبی بیشتری (مانند تورم و قرمزی) داشته و به مدت زمان بیشتری برای استراحت نیاز دارد. 

– عوارض لایه بردار حاوی اسید کربولیک

ممکن است در هنگام استفاده از این لایه بردار به فرد داروی آرام بخش داده شود. می توان قرمزی شدید پوست را پس از این فرایند انتظار داشت. فرد حداقل به یک هفته استراحت (پوست زخم می شود) و مدتی حداقل دو ماهه برای التیام یافتن نیاز دارد.

این لایه بردار ها باید بر روی تمام صورت اعمال شوند و نمی توان از آنها برای نواحی کوچک هیپر پیگمانتاسیون (افزایش رنگدانه ها) استفاده کرد.

معیارهای انتخاب بهترین لایه بردار

معیارهای انتخاب بهترین لایه بردار

در ادامه معیارهای لازم در انتخاب نوع لایه بردار را بررسی خواهیم کرد:

مشکل: پوست چرب و مستعد آکنه یا جوش

در صورتی که فرد به آکنه مبتلا می باشد، یک لایه بردار سالیسیلیک اسید می تواند به باز شدن منافذ پوست کمک کند. از آنجایی که این لایه بردار ها خشک کننده اند برای افرادی مناسب هستند که پوستی متمایل به چرب دارند. حتما در این باره مراحل پاکسازی صورت های با پوست چرب را بخوانید.

مشکل: یک دست نبودن رنگ پوست و وجود خطوط ریز

لایه بردار های گلیکولیک، آنتی اکسیدان، کدو تنبل و انار سبب مرطوب سازی پوست شده و چروک ها را هموار می کنند. لایه بردار های آنتی اکسیدان، کدو تنبل و انار به طور ویژه در فصل زمستان محبوب اند زیرا لایه بردارهایی خفیف بوده و می توانند بدون خشک یا تحریک کردن پوست به صورت مکرر استفاده شوند.

در صورتی که فرد به اگزما یا آکنه روزاسه مبتلا می باشد نباید از لایه بردار ها استفاده کند. زیرا این دو عارضه سبب التهاب پوست شده و لایه بردای  تنها موجب تشدید تحریک و قرمزی پوست می شوند.

زمان لایه برداری پوست صورت

با اینکه انواع مختلف پوست نیازمند برنامه های متفاوت لایه برداری هستند اما به طور کلی مجموعه ای از 3 تا 6 لایه بردار با 2 تا 4 هفته فاصله می توانند نتیجه ای قابل توجه در کیفیت پوست ایجاد کنند. برای برخی بیماران استفاده از پد های لایه بردار با غلظت پایین اسید را پیشنهاد می کند. این پد ها بیماران را قادر می سازند تا بتوانند این درمان را به صورت روزانه یا هفتگی در خانه انجام دهند.

لایه بردار شیمیایی

در صورت داشتن هر گونه سابقه جای زخم، تبخال عود کننده یا تصویر برداری از صورت به وسیله اشعه ایکس این موضوع باید با پزشک در میان گذاشته شود. قبل از اینکه یک لایه بردار شیمیایی برای فرد تجویز شود امکان دارد پزشک از بیمار درخواست کند تا مصرف برخی دارو ها را قطع کرده و پوست خود را به وسیله برخی داروهای دیگر از جمله رتین آ، رنووا و اسید گلیکولیک آماده کند.

همچنین، ممکن است پزشک داروهای آنتی بیوتیک یا ضدویروس را برای بیمار تجویز کند. بیمار باید برای تعیین قدرت لایه برداری با پزشک خود همکاری کند. این تصمیم به شرایط پوستی و انتظارات درمانی فرد بستگی دارد. فرد باید در ارتباط با ضرورت وجود یک فرد برای رساندن او به خانه پس از لایه برداری از پزشک سوال کند.

لایه بردار شیمیایی برای چه کسی مناسب است؟

معمولا، لایه بردار های شیمیایی برای افراد دارای پوست و مویی با رنگ روشن مناسب تر هستند. در صورتی که فرد پوستی تیره تر داشته باشد نیز بسته به مشکل پوستی او می تواند نتایجی خوبی بدست آورد. با این حال، احتمال دارد افراد با پوست تیره تر پس از لایه برداری یک دست بودن رنگ پوست خود را از دست بدهند. افتادگی ها، برآمدگی ها و چروک های عمیق تر پوستی به خوبی به درمان توسط لایه بردار های شیمیایی پاسخ نمی دهند.

احتمال دارد این افراد به دیگر انواع فرایند های جراحی زیبایی مانند بازسازی پوست به وسیله لیزر، لیفت صورت، لیفت ابرو، لیفت پلک چشم یا فیلر بافت نرم (چربی یا کلاژن) نیاز داشته باشند. یک جراح پوست می تواند به فرد در تعیین مناسب ترین نوع درمان کمک کند.

لایه بردار

بعد از لایه برداری پوست چه کنیم؟

همواره باید از راهنمایی ها و توصیه های متخصصان پیروی کرده و هرگز نباید پس از لایه برداری مواد تحریک کننده پوست مانند رتینول را بر روی آن اعمال کرد. هیالورونیک اسید به مرطوب سازی پوست پس از لایه برداری کمک خواهد کرد. بنابراین، باید برای خرید یک مرطوب کننده حاوی هیالورونیک اسید هزینه کرد.

باز نگه داشتن منافذ پوست پس از لایه برداری اهمیت دارد، به همین دلیل باید از مواد فونداسیون معدنی (مواد زمینه ای آرایش) و محصولات آرایشی طبیعی استفاده کرد. پوست جدید پس از لایه برداری بیشتر مستعد ابتلا به عفونت می باشد به همین دلیل قرار ندادن هر گونه کثیفی بر روی پوست ضروری می باشد. علاوه بر آن، فرد می تواند مقداری استراحت کرده و از چهره تازه و جدید خود لذت ببرد.

3/5 - (1 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر آني سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    زائده ي بيرون زده ي مقعد رو كه كوچكه و در اثر يبوست ايجاد شده چطوربرطرف كنيم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر درمان زایده یبوست معمولا با جراحی از بین میرود اما بستگی به میزان زایده دارد که باید توسط پزشک متخصص بررسی شود
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر