علت لکه های خشکی روی پوست چیست؟

آیا پوست زبری دارید که خارش دارد و شما را آزار می‌دهد؟ هر چند ممکن است نوع پوست شما خشک باشد، اما اگر لکه های خشکی روی پوست شما بیش از حد است و باعث اذیت شما شده است، بهتر است این مشکل را پیگیری و درمان کنید.

علل زیادی وجود دارد که باعث خشکی پوست می‌شود. اگر بعضی مواقع پوست سرتان خشک می‌شود یا همیشه لکه‌هایی همراه با خارش روی پوست‌تان ظاهر می‌شود، متخصص پوست می‌تواند به شما بگوید که علائمتان به‌خاطر نبود رطوبت است یا مشکل جدی‌تری دارید.

خشکی پوست در طول زمستان مشکلی شایع است زیرا پوست در معرض هوای سرد و بدون رطوبت قرار می‌گیرد. در این شرایط، استفاده از مرطوب‌کننده برای نرم‌کردن پوست و از بین بردن لکه‌های خشکی کافی است. با این حال، بعضی از افراد خشکی پوست مزمن دارند و مدت‌زمان طولانی را با آن مقابله می‌کنند. این شرایط نشان‌دهنده یک مشکل پزشکی است که باید درمان شود.

در این مقاله به بعضی از شرایط پزشکی و عواملی می‌پردازیم که می‌توانند منجر به بروز لکه های خشکی پوست شده و هم‌چنین در مورد نحوه مقابله با آن‌ها هم توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

علت بروز لکه‌های روی پوست خشک

پوست ممکن است به‌خاطر عوامل رایجی مانند: قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی داخل صابون و هوای سرد و خشک، پوسته پوسته، زبر یا خشک شود.

دلایل دیگر خشک شدن پوست عبارتند از:

  • استفاده از آب داغ
  • شستن زیاد دست‌ها
  • بی آبی بدن
  • تغذیه نامناسب
  • استفاده از لوسیون‌های حاوی الکل

در بیشتر مواقع، فرد می‌تواند با استفاده منظم از لوسیون مناسب در ناحیه مورد نظر و هم‌چنین پرهیز از محصولات پاک‌کننده‌ای که حاوی مواد شیمیایی خشن هستند، شدت علائم را کاهش دهد. البته در بعضی شرایطی دیگر لکه‌های روی پوست خشک نیاز به درمان خاصی دارند.

شدت مشکلات پوستی در هوای سرد افزایش پیدا می‌کند. از جمله این مشکلات می‌توان به درماتیت اشاره کرد که به‌طور کلی به شرایطی بر می‌گردد که پوست در آن ملتهب می‌شود. دراماتیت انواع مختلفی دارد.  شرایط پوستی زیر می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های خشک روی پوست شوند:

درماتیت تماسی

این نوع از درماتیت معمولا از تماس با ماده‌ای حساسیت‌زا مثل: پیچک سمی یا تکه‌ای از پر یا پوست حیوانات ایجاد می‌شود. هم‌چنین بعضی از مواد شوینده لباس می‌تواند باعث واکنش حساسیتی شود. درماتیت‌های تماسی معمولا به صورت خود به خود درمان می‌شوند. افراد می‌توانند با شناسایی محرک درماتیت از واکنش‌های بیشتر جلوگیری کنند و اجازه ندهند این اتفاق دوباره در آینده رخ دهد.

درماتیت تماسی در ناحیه‌ای از پوست ایجاد می‌شود که مستقیم با ماده حساسیت‌زا در تماس بوده‌است و بدین معنی است که این مشکل در هر قسمتی از بدن می‌تواند ایجاد شود. قسمت‌هایی که معمولا بیشتر دچار مشکل پوستی درماتیت می‌شوند صورت و دست‌ها هستند.

درماتیت تماسی

علائم دراماتیت تماسی به شرح زیر است:

  • لکه‌های خشک، قرمز و پوسته پوسته روی پوست
  • کهیر
  • احساس خارش و سوزش در ناحیه مورد نظر
  • تاول‌های باز یا تاول‌هایی که ترشح دارند

دراماتیت اتوپیک

دراماتیت اتوپیک یا اگزما نوعی بیماری مزمن پوستی است که بیشتر در کودکان اتفاق می‌افتد. دلیل اصلی آن مشخص نشده‌است اما ژنتیک و عوامل محیطی نقش مهمی در ایجاد این بیماری ایفا می‌کنند.

درماتیت اتوپیک

علائم دراماتیت اتوپیک معمولا روی بازوها، گونه‌ها و پاها ظاهر می‌شوند. بعضی از علائم آن شامل موارد زیر است:

  • پوست حساس و خشک
  • پوست زبر
  • ضایعه پوستی
  • خارش
  • پوست ترک‌خورده پشت گوش

آیا اگزما درمان می شود؟

درماتیت سبوره‌ای

درماتیت سبوره‌ای نوعی مشکل پوستی است که زمانی اتفاق می‌افتد که غده‌های چربی بیش از حد چربی تولید می‌کنند. این بیماری معمولا روی قفسه سینه، کف سر، صورت و کمر، لکه‌های سفید و پوسته پوسته ایجاد می‌کند. زمانی‌که این مشکل در کودکان اتفاق می‌افتد به آن کلاه گهواره می‌گویند.

درماتیت سبوره

علائم دیگر دراماتیت سبوره‌ای شامل موارد زیر است:

  • لکه‌های سفید و زرد با ضخامت کم
  • لکه‌های چرب و روغنی روی پوست
  • لکه‌های قرمز روی پوست
  • خارش

لکه های قرمز بدون خارش روی پوست نشانه چیست؟

ایکتیوز ولگاریس (Ichthyosis vulgaris)

ایکتیوز به گروهی از اختلالات پوستی ژنتیکی اشاره دارد که باعث خشک‌شدن و زبرشدن پوست می‌شود. تعداد زیادی از انواع این بیماری بسیار کم اتفاق می‌افتند و بیشتر افراد تحت تأثیر نوع خفیف آن یعنی ایکتیوز ولگاریس قرار می‌گیرند. افراد معمولا در کودکی دچار این مشکل می‌شوند ولی بعضی از افراد بزرگسال هم با این مشکل پوستی درگیر می‌شوند. بیماری ایکتیوز ولگاریس معمولا در پاها اتفاق می‌افتد ولی می‌تواند در دست‌ها، بازوها و  قسمت بالاتنه هم ایجاد شود.

ایکتیوز ولگاریس

علائم ایکتیوز ولگاریس به شرح زیر است:

  • پوست خشک و زبر همراه با خارش
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • ضخیم‌شدن خفیف پوست

پسوریازیس (Psoriasis)

پسوریازیس یکی از اختلالات خود ایمنی است که پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با توجه به بنیاد ملی پسوریازیس، 125 میلیون نفر در سراسر جهان دچار این مشکل هستند. پزشکان هنوز در مورد دلیل این اختلال مطمئن نیستند ولی به‌طور کلی به ژنتیک و سیستم ایمنی مرتبط است. پسوریازیس می‌تواند کل بدن را تحت تأثیر قرار دهد ولی بعضی از نواحی که پسوریازیس در آن بیشتر اتفاق می‌افتند شامل موارد زیر می‌شود:

علائم پسوریازیس به شرح زیر است:

  • لکه‌های خشک، زبر و قرمز روی پوست
  • لکه‌های دردناک همراه با خارش
  • لایه‌برداری پوست
  • بی‌رنگ‌شدن ناخن انگشتان و پاها

درمان سریع خشکی پوست

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های درمان، شناخت عواملی است که باعث خشکی پوست شده‌اند و هم‌چنین رسیدگی به آن‌هاست. آب (به‌خصوص آب داغ) هم به‌تنهایی می‌تواند شرایط پوستی را بدتر کند زیرا چربی محافظ و طبیعی پوست را از بین می‌برد. آب داغ همراه با صابون چربی طبیعی پوست را تا سطح زیادی از بین می‌برد. اگر بعد از شستن دست‌ها یا بدن از مرطوب‌کننده غلیط استفاده کنید، پوست خشک را می‌تواند تا حدودی درمان کند.

درمان خشک شدن پوست دست چیست؟

نکات حمام‌کردن برای پیشگیری از خشک شدن پوست

  • باید زمان حمام‌کردن را کم کنید (بیشتر از 10 دقیقه نباشد) و فقط یک بار در طول 24 ساعت حمام کنید.
  • سعی کنید به‌جای آب داغ با آب ولرم دوش بگیرید.
  • سعی کنید به انداره متعادل و فقط در قسمت‌هایی که نیاز است، از صابون استفاده کنید (برای مثال در قسمت‌های زیر بغل، کشاله ران، ناحیه تناسلی، پاها و صورت باید از صابون استفاده کنید).
  • باید از صابون ملایم استفاده شود (صابون بدون بو و مخصوص پوست‌های حساس مناسب است).
  • بعد از حمام، سریع ولی به آرامی پوست‌تان را فقط با گذاشتن و برداشتن حوله خشک کنید (حوله را روی پوست‌تان نمالید).
  • بعد از سه دقیقه که از حمام بیرون آمدید از کرم یا روغن مرطوب‌کننده استفاده کنید تا آب را قبل از این‌که از روی پوست‌تان بخار شود، در پوست‌تان حبس کنید.
  • سعی کنید در طول روز و هر زمان که برایتان امکان دارد از مرطوب‌کننده استفاده کنید، به‌خصوص در نواحی که احتمال خشک‌شدن پوست خیلی بیشتر است. اگر پوست دست‌تان خشک شده‌است، بعد از هر بار که دست‌هایتان را می‌شویید، از مرطوب‌کننده استفاده کنید.
Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 109 مشاهده پرسش
    سلام چند وقتی هست که روی الت تناسلی و بیضه هام چندتا لکه سفید ریز و درشت زده شده و بعضی اوقات حالت پوسته پوسته شدن داره چیکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر احتمال کهیر یا قارچ پوستی بسیار زیاد هست لطفا از خوردن عسل بادمجان تخم مرغ خودداری کنید و در اسرع وقت جهت ویزیت حضوری تشریف بیارین این مورد حتما باید توسط پزشک متخصص بررسی بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    با عرض سلام،من یه پسر 29ساله هستم، یه چند سالی هست یه لکه خشکی رو الت تناسلیم هست با چرب کردن هم خوب نمیشه،هر چند وقت یه لایه پوست از روی خشکی کنده میشه،فشارش هم ک بدم یه کمی درد داره
    الان میخام ازدواج کنم میترسم نکنه بیماری جنسی باشه لطفاً راهنماییم کنید و بگید راه درمان چیه؟!
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر بدون مشورت پزشک به هیچ عنوان هیچ دارویی مصرف نکنید با توجه به مواردی که ذکر کردید احنمال افت تناسلی بسیار زیاد هست اما برای اظهار نظر دقیق تر تشریف بیارین تا از نزدیک ویزیت بشین و دوره درمان براتون اغاز بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      هم چنین شما میتونی از لینک زیر استفاده کنید و به صورت انلاین وقت بگیرین پزشک محموعه ما باهاتون تماس تصویری خواهند داشت
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام
    مدتیست در قسمت پشت و شانه ها و بازوها و روی سینه پسرم که 18 سالش هست دانه های قرمز رنگ ایجاد شده سونوگرافی کبد را گرید یک عنوان کرده دکتر داخلی قرص کبد تجویز کرده و گزشک عمومی یک پماد ساختنی تجویز کرده که هیچکدام باعث رفع دانه ها نشده؛
    از قسمت‌های مورد نظر عکس گرفتم و فایلشو براتون میزارم؛ لطفا رهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر احنمال حساسیت پوستی بسیار زیاد هست لطفا لیف نکشید و در اسرع وقت تشریف بیارین تا توسط پزشک متخصص ویزیت بشین و دوره درمان دارویی براتون شروع بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر bahar چهارشنبه ۲۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من صورتم وحشتناک جوش داره جوشا بزرگ و چرکی وزیر پوستی. روی شونه و کمرم هم جوش داشتم ولی حدود یک و نیم ماه هست دارم قرص راکوتان می خورم جوشا کمر و شانه ها کاملا از بین رفته ولی رو صورت تاثیری نداره و هر روز دارم بدتر می شم سنم هم ۲۳ سال هست
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر مصرف اکوتان بسیار میتونه در از بین رفتن جوش ها موثر باشه اما باید دوره درمان کامل بشه و به این سرعت نمیشه پاسخ گرفت و مصرف این قرص حتما باید زیر نظر پزشک متخصص باشه. در صورت تمایل شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کتتد
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      هم چنین شما میتونین از لینک زیر استفاده کنید و به صورت انلاین وقت بگیرین پزشک مجموعه ما با شما تماس تصویری خواهند داشت
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر هستی سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 352 مشاهده پرسش
    من دوماه و نیم پیش به خاطر کرونا ۲۰ روز هپارین تزریق کردم که جاش به شدت کبود شد . الان بعد دو ماه جای کبودی خوب نشده لطفا بفرمایبد چیکار کنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر با توجه به عکسی که فرستادین خیلی این لکه واضح نیست حتما باید به صورت حضوری تشریف بیارین تا از نزدیک بررسی شود.
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر