آیا قرمزی پوست از علائم کرونا است؟

در اوایل دوره شیوع کرونا گزارش‌هایی حاکی از این بود که قرمزی و خارش پوست مثل کهیر و سرماسوزک می‌تواند علائم احتمالی کووید 19 باشد ولی این گزارش‌های اولیه بیشتر در میان افرادی بود که به‌خاطر کووید 19 در بیمارستان بستری بودند.

این مقاله اطلاعاتی را بررسی می‌کند که از 336 هزار فرد بزرگسال در بریتانیا به‌دست آمده است و برای استفاده از یک نرم‌افزار پیگیری علائم کرونا ثبت‌نام کرده‌بودند. در این مطالعه که 27 هزار نفر در مورد ابتلا به کرونا بررسی شدند، حدود 9 درصد از افرادی که نتیجه آزمایش‌شان مثبت بود، لکه‌های قرمز پوستی پوست داشتند. همچنین حدود 8 درصد از افرادی که از نرم‌افزار استفاده کرده‌ و آزمایش نداده‌بودند و علائم شایع کووید مثل تب و سرفه داشتند، لکه‌های قرمز پوستی را هم گزارش دادند. از شایع‌ترین انواع لکه‌های قرمز مرتبط با کووید 19 می توان به کهیر، برجستگی‌های قرمز همراه با خارش و لکه‌های قرمزی‌ مثل سرماسوزک روی دست‌ها و پاها اشاره کرد.

به‌نظر می‌رسد اطلاعات به‌دست آمده این موضوع را تأیید می‌کند که لکه‌های قرمز به‌عنوان یکی دیگر از علائم احتمالی کووید 19 محسوب می‌شود. البته با توجه به نظرات متخصصان پوست، لکه‌های قرمز پوستی در میان افراد به‌شدت شایع است بنابراین، ظاهر شدن این لکه‌ها روی پوست به‌تنهایی نمی‌تواند نشان‌دهنده بیماری کووید 19 باشد.

انواع علائم پوستی بیماران کووید 19

در ادامه، به برخی از علائم پوستی که ممکن است در بیماران مبتلا به کرونا ظاهر شود اشاره می کنیم:

کهیر

این لکه‌های قرمزی می‌توانند در اوایل دوره ابتلا ظاهر شوند ولی تا مدتی طولانی حتی وقتی بیمار، دیگر ناقل ویروس کرونا نیست روی پوست باقی می‌مانند. لکه‌های قرمز‌ خیلی ناگهانی روی نواحی مختلف پوست ظاهر می‌شوند و در طول چند ساعت چندین بار ناپدید شده و دوباره ظاهر می‌شوند و معمولا با خارش زیادی همراه هستند.

کهیر در بیماران کرونایی

لکه‌های قرمز پوستی می‌تواند در هر قسمتی از بدن ایجاد شود. اگر این لکه‌ها در صورت افراد ایجاد شوند، معمولا با التهاب لب و پلک‌ها همراه هستند. هم‌چنین لکه‌های قرمز می‌توانند با خارش شدید کف پا و کف دست‌ها شروع شود. این لکه‌های قرمز معمولا با داروی آنتی هیستامین درمان می‌شوند. اگر بیمار، التهاب لب دارد بسیار مهم است که چک کند آیا مشکل تنفسی دارد؟ یا موقع تنفس صدای خس خس از سینه او شنید می‌شود؟ در این شرایط بیمار نیاز به مراقت‌های اورژانسی دارد.

خطرات کهیر چیست؟

لکه‌های قرمز اریتماتو پاپولار یا اریتماتو تاولی

لکه‌های قرمز اریتماتو پاپولار (لکه‌های برآمده قرمز) یا اریتماتو تاولی (لکه‌های قرمز شبیه به آبله مرغان) با کهیر متفاوت هستند زیرا کهیر می‌تواند چند روز تا چند هفته ادامه پیدا کند. این مشکل پوستی برآمدگی‌های قرمزی هستند که در هرجایی از بدن اتفاق می‌افتند ولی بیشتر در آرنج‌ها، زانوها و پشت دست‌ها و پاها ظاهر می‌شوند.

این لکه‌های قرمز شبیه به زمانی است که پوست به‌شدت عرق‌سوز می‌شود. در بعضی مواقع برآمدگی‌های خیلی ریزی روی پوست مشاهده می‌شود و علائم، خیلی نامحسوس هستند و معمولا با خارش زیادی همراه است. لکه‌های قرمز بعد از این‌که مرحله واگیرداری بیماری تمام شد، بازهم روی پوست باقی می‌مانند و هم‌چنین ممکن است چندین هفته بعد از شروع بیماری ادامه داشته‌باشد.

اریتماتو پاپولار

بیماری انگشتان دست و پای کووید

این نوع لکه‌های قرمز مخصوص کووید است و انواع دیگر مشکلات پوستی، شبیه به این لکه‌ها ظاهر نمی‌شوند. به این ضایعه پوستی سرماسوزک می‌گویند که قبل از کووید نسبتا خیلی کم دیده می‌شد زیرا بیشتر در فصل سرما و هم‌چنین در افرادی که با گردش خون در انگشتان پا و دست‌هایشان مشکل دارند، اتفاق می‌افتاد. با این حال، با آغاز کووید متخصصان پوست متوجه شدند که این نوع لکه‌های قرمز را بیش از حد معمول مشاهده می‌کنند و در هوای گرم این شرایط غیرطبیعی است.

در نهایت رابطه لکه‌های قرمز با کووید مشخص شد و این لکه‌های قرمز بیشتر در افراد جوان‌تر مشاهده شد. این لکه‌ها مثل برجستگی‌های قرمز و بنفش روی انگشتان پا و دست‌ها ظاهر می‌شوند و بیشتر انگشتان را درگیر می‌کنند. این نوع از لکه‌های قرمز معمولا بعد از ابتلا ظاهر می‌شوند و بازهم ممکن است چندین هفته بعد از شروع بیماری روی پوست باقی بمانند. در این شرایط انگشتان پا و دست معمولا دردناک هستند ولی خارش ندارند. زمانی‌که لکه‌های قرمز از بین رفتند لایه سطحی پوست که برجستگی‌های بنفش روی آن بود، کنده می‌شود.

سرمازدگی انگشت کرونایی

تحقیقات درباره علائم پوستی کرونا

همانطور که پیشتر گفته شد، بر اساس داده های بدست آمده از یک نرم افزار پیگیری بیماران کرونا اطلاعات زیر بدست آمد:

  • آزمایش کرونا در 4/7 درصد از کسانی که در نرم افزار علائم خود را ثبت کرده بودند، مثبت بود.
  • 8 درصد از افرادی که نتیجه آزمایش آن‌ها مثبت بود، لکه‌های قرمز پوستی داشتند.
  • 9 درصد از افرادی که نتیجه آزمایش آن‌ها منفی بود نیز لکه‌های قرمز پوستی داشتند

محققان محاسبه کردند که از بین افرادی که آزمایش شده‌اند، افرادی که لکه‌های قرمز پوستی داشتند نسبت به افرادی که نداشتند، 67 درصد بیشتر احتمال داشته‌است که نتیجه آزمایش آن‌ها مثبت شود.

نزدیک به 60 هزارنفر از افرادی که از نرم‌افزار استفاده می‌کردند و آزمایش نشدند هم علائم مختلفی را گزارش دادند. 8 درصد از آن‌ها که علائم شایع کووید 19 مثل سرفه، تب و از دست‌دادن حس بویایی را گزارش دادند، لکه‌های قرمز پوستی را هم به علائم اضافه کرده اند.

در قسمت دوم تحقیقات، شش درصد از این افراد نتیجه آزمایش کلی و آزمایش آنتی بادی کووید 19 آن‌ها مثبت بود. تقریبا از هر پنج نفر یک نفر گزارش داده‌است که لکه‌های قرمز پوستی جزء اولین علائم و یا تنها علائم آن‌ها بوده‌است درحالی‌که، بیشتر افراد گزارش داده‌اند که لکه‌های قرمز پوستی همراه با دیگر علائم یا بعد از آن‌ها ظاهر شده‌اند.

یک متخصص پوست نمونه‌ای تصادفی از 365 عکس از کل گروه (افرادی هم که آزمایش نشدند هم شامل این گروه بودند) را ارزیابی کرد که 28 درصد از آن‌ها کهیر، 41 درصد پاپولار (توده‌های برآمده) داشته و در 23 درصد از افراد روی دست‌ها، پاها و صورتشان لکه‌های قرمز مشاهده می شد.

ما در لینک زیر به پر تکرار ترین سؤالات شما درباره بیماری کرونا پاسخ داده ایم:

پرسش و پاسخ کووید-19

آیا کووید 19 علائم پوستی دارد؟

در حال حاضر، لکه‌های قرمز پوستی در بین علائمی که در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا یا خدمات سلامت ملی بریتانیا ثبت‌ شده‌است، وجود ندارد. با این حال، سازمان سلامت جهانی این مشکل پوستی را در بین علائمی که کمتر شایع بوده، قرار داده‌است.

انجمن پوستی بریتانیا در وبسایت خود می‌گوید: «لکه‌های قرمز و ضایعه‌های پوستی مشکلات شایعی هستند و به تنهایی نباید دلیلی برای نگرانی ایجاد کنند.» هم‌چنین اضافه می‌کند: «افراد جامعه نباید فقط به‌خاطر علائمی مثل لکه‌های قرمز پوستی و دیگر ضایعه‌های پوستی کووید 19 را در خود تشخیص دهند. این علائم در بین افراد خیلی شایع است و به‌سختی می‌توان بدون دخالت متخصص تفاوت را تشخیص داد.»

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر لادن شنبه ۲۳ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 85 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید دکتر عزیز من اتفاق بدی برام افتاده و بسیار ناراحت و نگران من حدود 5 ماه پیش متاسفانه به دکتر پوستی اعتماد کردم و در ناحیه شقیقه فیلر ریووفیل تزریق کردم متاسفانه حجم فیلر بیش از حد بود و از زیر پوست ریخت روی ابروی سمت راستم و گیجگاهم متورم شد مراجعه کردم و 2 بار آنزیم تزریق کردم متاسفانه پایین ابرو کتار چشمم یه حالت گود افتادگی شد و گیجگاه همچنان متورم به دکتر پوست دیگری مراجعه کردم و 6 جلسه آراف حرارتی انجام دادم برای جذب فیلر آراف رو متوقف کردم چون گیجگاه همچنان تاب داشت سونوگرافی انجام دادم سونوگرافی نشون میداد که هیچ ژلی زیر پوست نیست اما همچنان ناجیه گیجگاه حالت تاب مانن داره میخوام بدونم ای نتورم پس چی می تونه باشه اگر فیلر نیست من واقعا بهم ریختم بابت این اتفاق لطفا بهم کمک کنید بزرگواری میکنید عکسهای سونو گرافی رو خدمتتون ارسال کردم سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر در رابطه با ابن مورد به هیچ عنوان با پیام یا عکس نمیشه نظر اصلی رو داد باید حتما به صورت حضوری تشریف بیارین و صورتتون از نزدیک بررسی بشه عزیزم
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سهیلا شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    باسلام ،من حدود یک سال تا دو ساله روی ساعد دستم و مقدار کمی بازو،رنگ دانه های قرمز بوجود اومده،که اینا از بین میرن دوباره جدید ایجاد میشن ،ایا همانژیوم هستن یا مسله نگران کننده ایی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر در رابطه با این مورد باید حتما ازمایش های مربوط رو انجام بدید تا علت دقیق مشخص شود به هیچ عنوان از طریق عکس نمیشه نظر قطعی داد
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      شمتا میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت روبراتون رزو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سمانه شنبه ۲۸ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباسید بچه من ۶سالشه از نوزادی کف دستش خشک بود الان یه دوسالی میشه که سرانگشتانش میترکه خون میاد هیچ چیز نمیتونه دست بزنه توی شهرما همه دکترابردم پماد ساختنی میدن میزنم خوب میشه بازم دوباره اوج میکنه خواهش میکنم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۸ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر در رابطه با خشکی بیش ازحد باید حتما توسط پزشک متخصص ویزیت بشین و دوره درمان شروع بشه براتون. لیف نکشید ودر اسرع وقت تشریف بیارین با پزشک محموعه ما ویزیت بشین
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۸ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      در صورتی که نمیخواین به صورت حضوری ویزیت بشین میتونین از لینک زیر استفاده کنید و به صورت انلاین وقت بگیرین پزشک مجموعه ما تماس تصویری خواهند داشت باهاتون
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۸ فروردین ۰( 2 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر