کاملترین مرجع پاسخ به سوالات درباره ویروس کرونا

در این مطلب، پوست پدیا تمامی سوالات درباره ویروس کرونا را گرداوری نموده و به صورت مفصل به پاسخ آنها پرداخته است. در صورت وجود هر پرسش دیگر درباره کووید 19 می توانید آن را در قسمت پرسش و پاسخ مطرح کنید.

ویروس کرونا چیست؟

ویروس های کرونا خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که می توانند سبب بیماری زایی در حیوانات یا انسان ها شوند. برخی ویروس های کرونا می توانند در انسان ها سبب بروز عفونت های تنفسی شوند که از سرما خوردگی تا بیماری های شدیدتر را در بر می گیرند. از جمله این بیماری های شدید تر می توان به سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) و سندرم تنفسی حاد و شدید (سارس) اشاره کرد. تازه ترین ویروس کشف شده از خانواده کرونا سبب ایجاد بیماری کووید 19 (COVID-19) می شود.

کووید 19 چیست؟

کووید 19 یک بیماری عفونی است که توسط ویروس کرونای جدید ایجاد می شود. این ویروس و بیماری جدید قبل از طغیان ماه دسامبر 2019 در شهر ووهان چین ناشناخته بودند.

منبع ویروس کرونا چیست؟

ویروس های کرونا خانواده بزرگی از ویروس ها هستند. برخی سبب بیماری زایی در انسان ها شده و برخی دیگر همچون کانین و فلین تنها حیوانات را تحت تاثیر قرار می دهند. ویروس های کرونای حیوانی به ندرت می توانند انسان ها را آلوده کرده و در میان آن ها انتشار یابند. ویروس کرونای جدید نیز مشکوک به این موضوع است. سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) و سندرم تنفسی حاد و شدید (سارس) دو نمونه از ویروس های کرونایی هستند که از حیوانات منشا گرفته و میان انسان ها انتشار یافته اند.

علائم کرونا چیست؟

رایج ترین علائم کووید 19 تب، خستگی و سرفه خشک هستند. امکان دارد، برخی بیماران به درد، گرفتگی عضلات، گرفتگی و آبریزش بینی، گلو درد یا اسهال نیز ابتلا یابند. این علائم معمولا خفیف بوده و به صورت تدریجی شروع می شوند. همچنین، برخی افراد پس از ابتلا علائمی از خود بروز نداده و احساس بیماری نمی کنند. اغلب افراد (80 درصد) بدون نیاز به درمانی خاص از این بیماری رهایی می یابند. تقریبا 1 نفر از هر 6 فرد مبتلا به کویید 19 به شدت بیمار شده و با تنگی نفس مواجه می شود. سالمندان و کسانی که به مشکلات زمینه ای همچون فشار خون بالا، دیابت یا مشکلات قلبی دچار هستند از نظر ابتلا به شدت بالای این بیماری، در معرض خطر بالاتری قرار دارند. مبتلایان به تب، سرفه و تنگی تنفس باید به دنبال مراقبت پزشکی باشند.

نقشه ویروس کرونا

کووید 19 چگونه انتشار می یابد؟

بیماری کووید 19 از طریق افراد مبتلا به دیگر افراد انتقال می یابد. این بیماری می تواند از طریق قطرات ریز خارج شده از بینی در حین سرفه یا بازدم، از فردی به فرد دیگر منتقل شود. این قطرات ریز بر روی اشیا و سطوح اطراف فرد مبتلا فرود می آیند. هنگامی که دیگران پس از لمس این اشیا و سطوح آلوده چشم ها، بینی یا دهان خود را لمس می کنند به این بیماری مبتلا می شوند. همچنین، با تنفس این قطرات ریز و آلوده به ویروس نیز می توان به این بیماری دچار شد. به همین دلیل، رعایت حداقل 1 متر فاصله با فرد بیمار اهمیت دارد. سازمان بهداشت جهانی هم اکنون در حال بررسی تحقیقات بر روی روش های انتشار کووید 19 بوده و یافته های جدید را به اشتراک خواهد گذاشت.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلبی را که درباره انتقال ویروس کرونا منتشر کرده ایم مطالعه نمایید.

در حال حاضر بر اساس دستور العمل های مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها، ترخیص افراد از قرنطینه به شرایط فرد بستگی داشته و باید تمامی موارد زیر رعایت شوند:

  • تب بیمار بدون استفاده از دارو های کاهنده تب رفع شده است.
  • نتیجه تست ترشحات تنفسی بیمار برای دو بار با حداقل 24 ساعت فاصله منفی بوده است.
  • بیمار هیچگونه علائمی از جمله سرفه کردن را از خود نشان نمی دهد.
افرادی که از قرنطینه ترخیص می شوند دیگران را در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار نمی دهند.

انتقال کووید 19 از افراد داخل قرنطینه

قرنطینه به معنای جدا کردن فرد یا گروهی از افراد است که در معرض یک بیماری واگیر دار قرار گرفته اما به علائم بیماری دچار نشده اند. هدف از قرنطینه پیشگیری از انتشار احتمالی بیماری می باشد. مدت قرنطینه معمولا به اندازه دوره نهفتگی بیماری است. دوره نهفتگی به مدت زمان قرار گرفتن در معرض ویروس تا بروز علائم بیماری گفته می شود. دوره نهفتگی کووید 19، 14 روز از آخرین روز قرار گرفتن در معرض بیماری است. مدت 14 روز بیشترین دوره نهفتگی است که در میان ویروس های مشابه خانواده کرونا دیده شده است. افرادی که از قرنطینه بیماری کووید 19 ترخیص می شوند، از نظر انتقال بیماری به دیگران خطرناک به شمار نمی آیند زیرا در طول دوره نهفتگی به علائم بیماری دچار نشده اند.

آیا کرونا از طریق غذا منتقل می شود؟

به طور کلی، تصور بر این است که ویروس های خانواده کرونا به وسیله قطرات ریز تنفسی و از طریق تماس فرد به فرد منتقل می شوند. در حال حاضر، هیچ شواهدی جهت حمایت از انتشار کووید 19 از طریق مواد غذایی وجود ندارد. قبل از تهیه یا مصرف مواد غذایی باید دست های خود را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون شستشو داد. همچنین، افراد باید در طول روز پس از هر بار خالی کردن بینی، سرفه، عطسه یا رفتن به دستشویی دست های خود را شستشو دهند.

امکان دارد، افراد با لمس سطوح یا اشیا آلوده و سپس لمس دهان، بینی یا چشم های خود به کووید 19 ابتلا یابند. البته، این روش به عنوان روش اصلی انتشار ویروس به شمار نمی رود. به طور کلی، از آنجایی که دوام ویروس های کرونا بر روی سطوح اندک است، احتمال انتقال آن ها از طریق مواد غذایی و بسته هایی که طی چند روز یا چند هفته در دمای محیط یا سرد قرار داشته اند، پایین می باشد.

آیا کرونا از طریق هوا منتقل می شود؟

مطالعات تاکنون نشان داده اند که این ویروس اغلب از طریق تماس با قطرات ریز آلوده منتقل می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر پاسخ سوال مقاله راه های انتقال ویروس کرونا را مطالعه کنید.

آیا انتقال کرونا از طریق مدفوع افراد مبتلا امکان پذیر است؟

احتمال انتقال بیماری از طریق مدفوع افراد مبتلا پایین است. در حالی که تحقیقات اولیه بیان دارند ویروس می تواند در مدفوع برخی افراد مبتلا یافت شود اما این روش از عوامل اصلی بروز طغیان این بیماری به شمار نمی رود. با این وجود خطر انتقال بیماری از طریق این مدفوع نیز وجود داشته و افراد باید بعد از رفتن به دستشویی و قبل از صرف غذا دست های خود را شستشو دهند.

احتمال ابتلای من به ویروس کرونا چقدر است؟

این خطر به محل زندگی و میزان انتشار بیماری در آن منطقه بستگی دارد. احتمال ابتلای افراد در اغلب مناطق هنوز پایین است. با این حال، این بیماری در حال انتشار در شهر ها و مناطقی جدیدی از جهان می باشد. احتمال ابتلا به بیماری در افراد ساکن این مناطق بیشتر است. دولت ها و مراجع بهداشتی در هر بار شناسایی یک مورد ابتلا به ویروس کرونا اقداماتی جدی انجام می دهند. افراد باید محدودیت های محلی در زمینه مسافرت، گردهمایی یا تجمع ها را رعایت کنند.

همکاری با تلاش هایی که در زمینه کنترل بیماری انجام می شود، احتمال ابتلا یا انتشار بیماری کووید 19 را کاهش می دهد. همانند آنچه که در چین و دیگر کشور ها رخ داد می توان طغیان های کووید 19 را مهار و از انتشار آن ها جلوگیری کرد. متاسفانه، طغیان های جدید این بیماری می توانند به سرعت رخ دهند. اگاهی از وضعیت ابتلای افراد محل زندگی یا مقصد مورد نظر خود بسیار اهمیت دارد. سازمان بهداشت جهانی روزانه اطلاعات جدیدی را درباره وضعیت بیماری کووید 19 در جهان منتشر می کند.

چه کسی در معرض خطر ابتلا به شدت بالای کرونا است؟

در حال که محققان هنوز در حال بررسی تاثیر کووید 19 بر مردم هستند، به نظر می رسد که سالمندان و افراد مبتلا به مشکلات زمینه ای (همچون فشار خون بالا، بیماری قلبی، ریوی، سرطان یا دیابت) بیش از دیگران به شدت های بالای این بیماری مبتلا می شوند.

شیوع ویروس کرونا

آیا کووید 19 نگران کننده است؟

این بیماری مخصوصا برای کودکان و جوانان خفیف است. با این وجود، ویروس جدید توانایی ایجاد بیماری شدید را نیز داشته و از هر 5 مبتلا 1 نفر به مراقبت بیمارستانی نیاز دارد. به همین دلیل، نگرانی افراد درباره تاثیر این بیماری بر خود و عزیزان آن ها طبیعی است. ما می توانیم به جای نگرانی اقداماتی را انجام دهیم که سبب مصونیت خود، عزیزان و جامعه می شود. اولین و مهم ترین اقدام شستن منظم و کامل دست ها به همراه رعایت بهداشت تنفسی مناسب است. دومین اقدام آگاهی و پیروی از توصیه های مراجع بهداشتی است. از جمله این توصیه ها می توان به محدودیت هایی اشاره کرد که در زمینه مسافرت، گرد همایی و تجمع ها بیان شده اند.

آیا دارو یا درمانی برای پیشگیری یا درمان کووید 19 وجود دارد؟

در حالی که امکان دارد برخی درمان های خانگی، سنتی و غربی سبب تسکین و رهایش از علائم این بیماری شوند اما شواهدی وجود ندارد که علم پزشکی توانایی پیشگیری یا درمان این بیماری را داشته باشد. سازمان بهداشت جهانی، خود درمانی با هیچ گونه دارویی را با هدف پیشگیری یا درمان این بیماری توصیه نمی کند. با این حال، در حال حاضر چندین تحقیق بالینی در زمینه طب سنتی و غربی در حال انجام است. این سازمان به محض در دسترس بودن اطلاعات، آن ها را با دیگران به اشتراک خواهد گذاشت.

آیا دارو های آنتی بیوتیک در پیشگیری یا درمان کووید 19 موثر هستند؟

خیر. دارو های آنتی بیوتیک تاثیری بر ویروس ها نداشته و تنها با عفونت های باکتریایی مقابله می کنند. بیماری کووید 19 توسط یک ویروس ایجاد شده و دارو های آنتی بیوتیک بر آن اثری نخواهند داشت. این دارو ها را نباید به عنوان روشی برای پیشگیری یا درمان بیماری کووید 19 استفاده کرد. آنتی بیوتیک ها تنها توسط پزشک و با هدف درمان عفونت های ناشی از باکتری تجویز می شوند.

آیا واکسن، دارو یا درمانی برای بیماری کووید 19 وجود دارد؟

تا به امروز هیچ واکسن یا داروی ضد ویروس خاصی برای پیشگیری یا درمان این بیماری وجود ندارد. با این حال، افراد مبتلا جهت رهایی از علائم مراقبت دریافت می کنند. افراد به شدت بیمار باید در بیمارستان بستری شوند. به لطف مراقبت های حمایتی اغلب بیماران بهبود می یابند. واکسن های احتمالی و برخی دارو های اختصاصی تحت بررسی بوده و از طریق آزمایش های بالینی ارزیابی می شوند. سازمان بهداشت جهانی در حال همکاری با محققان در زمینه تولید واکسن و دارو هایی جهت پیشگیری و درمان کووید 19 می باشد. موثر ترین روش ها برای محافظت از خود و دیگران در برابر این بیماری موارد زیر هستند:

  • شستن متداول دست ها
  • حفظ فاصله 1 متری از افرادی که سرفه یا عطسه می کنند.
  • پوشاندن دهان و بینی با دستمال یا آرنج در هنگام سرفه کردن

پیشگیری از ویروس کرونا

آیا کرونا مانند سارس است؟

خیر. با اینکه ویروس عامل کووید 19 و ویروس عامل سارس (سندرم تنفسی حاد و شدید) از نظر ژنتیکی با یکدیگر ارتباط دارند اما بیماری های ناشی از آن ها نسبتا متفاوت هستند. سارس کشندگی بیشتری داشته و میزان واگیری آن بسیار کمتر از کووید 19 است. از سال 2003 تاکنون طغیانی از بیماری سارس در هیچ نقطه ای از دنیا گزارش نشده است.

آیا باید جهت محافظت از خود ماسک پوشید؟

افراد تنها زمانی باید ماسک بپوشند که به علائم بیماری دچار شده یا از افراد مشکوک یا مبتلا مراقبت می کنند. ماسک های یک بار مصرف تنها همان یک بار قابل استفاده هستند. در صورت عدم ابتلا یا عدم مراقبت از افراد مبتلا استفاده از ماسک سبب به هدر رفتن آن می شود. از آنجایی که تمام دنیا با کمبود ماسک مواجه است سازمان بهداشت جهانی از مردم می خواهد تا به صورت هوشمندانه از ماسک ها استفاده کنند. این سازمان جهت اجتناب از هدر دادن منابع ارزشمند و استفاده نادرست از ماسک ها به افراد توصیه می کند که به طور معقول از ماسک ها استفاده کنند.

در لینک زیر درباره راه های پیشگیری از کرونا صحبت کرده ایم:

دستور العمل پیشگیری از ویروس کرونا

دوره نهفتگی کووید 19 چقدر است؟

دوره نهفتگی به فاصله زمانی ابتلا به ویروس تا شروع علائم بیماری گفته می شود. پیش بینی های مرتبط با این دوره معمولا از 1 تا 14 روز متغییر بوده اما به طور کلی 5 روز بیان می شود. با بدست آمدن اطلاعات بیشتر این اعداد نیز به روز رسانی خواهند شد.

آیا کرونا از حیوانات به انسان ها منتقل می شود؟

ویروس های کرونا خانواده بزرگی از ویروس ها بوده که در میان حیوانات نیز شایع هستند. انسان ها نیز گاه به گاه به این ویروس ها مبتلا شده و ممکن است آن را به دیگران نیز انتقال دهند. برای مثال، ویروس های کرونای عامل سارس و مرس به ترتیب از طریق گربه زباد و شتر یک کوهانه منتقل می شوند. منابع حیوانی ویروس کرونای جدید هنوز تایید نشده اند.

در مواقعی همچون بازدید از فروشگاه های حیوانات زنده باید جهت محافظت از خود از تماس مستقیم با حیوانات یا سطوح در تماس با آن ها اجتناب کرد. همچنین، باید همواره از مواد غذایی مناسب و ایمن استفاده کرد. افراد باید گوشت خام، شیر یا دیگر اندام های حیوانات را با دقت پخته تا از مواردی همچون ابتلا به آلودگی غذا های پخته نشده و مصرف محصولات حیوانی خام یا نیمه پخته جلوگیری شود.

آیا امکان انتقال این بیماری از حیوانات خانگی به افراد وجود دارد؟

با اینکه تاکنون تنها ابتلای یک سگ به ویروس کرونا در هنگ کنگ گزارش شده، هیچ شواهدی مبنی بر انتقال این ویروس توسط سگ، گربه یا هر حیوان خانگی دیگری وجود ندارد. کووید 19 بیشتر از طریق قطرات ریزی منتشر می شود که افراد مبتلا در هنگام سرفه، عطسه یا صحبت کردن به اطراف پخش می کنند. جهت محافظت از خود باید دست ها را به صورت مکرر و کامل شستشو داد. سازمان بهداشت جهانی به پایش آخرین تحقیقات درباره این موضوع و دیگر موضوعات مرتبط با کووید 19 ادامه داده و به محض در دسترس بودن یافته ها آن را با دیگران به اشتراک خواهد گذاشت.

آیا در صورت ابتلا به این بیماری باید از تماس با حیوانات خانگی یا دیگر حیوانات خودداری کرد؟

در صورت ابتلا به این بیماری باید تماس خود با حیوانات خانگی یا دیگر حیوانات را همچون تماس با افراد دیگر محدود کرد. با اینکه تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای حیوانات خانگی یا دیگر حیوانات به کووید 19 گزارش نشده است اما تا بدست آمدن اطلاعات بیشتر درباره این ویروس، مبتلایان بهتر است تماس با حیوانات را محدود کنند. در صورت امکان، باید نگهداری این حیوانات را به دیگر اعضای سالم خانواده واگذار کرد. در صورت الزامی بودن مراقبت از حیوانات، باید از ماسک صورت استفاده کرده و قبل و بعد از تماس با حیوانات دست های خود را شستشو داد.

ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح زنده می ماند؟

مدت ماندگاری این ویروس بر روی سطوح مشخص نیست اما به نظر می رسد که رفتاری همچون دیگر اعضای خانواده ویروس های کرونا داشته باشد. مطالعات بیان دارند که ویروس های کرونا می توانند از چند ساعت تا چند روز بر روی سطوح ماندگاری داشته باشند. میزان ماندگاری این ویروس ها بسته به شرایط مختلف متغییر است. از جمله این شرایط می توان به نوع سطح، دما یا رطوبت محیط اشاره کرد. در صورت تصور بر آلوده بودن یک سطح می توان جهت از بین بردن ویروس آن را با یک ماده ضد عفونی کننده به سادگی تمیز کرد تا از خود و دیگران محافظت شود. همچنین، علاوه بر اجتناب از لمس چشم ها، دهان و بینی باید دست های خود را نیز با محلول های الکل پایه یا آب و صابون شستشو داد.

آیا دریافت بسته پستی از مناطق مبتلا به کووید 19 ایمن است؟

بله. احتمال ابتلای افراد به بیماری از طریق کالا های تجاری آلوده یا بسته هایی که به مناطق دیگری آورده شده و در معرض شرایط و دمای متفاوتی قرار گرفته اند، پایین می باشد.

مواردی باید از آنها خودداری کرد

  • موارد زیر در برابر بیماری کووید 19 موثر نبوده و می توانند آسیب رسان نیز باشند:
  • مصرف سیگار
  • استفاده از چند ماسک به صورت همزمان

در صورت ابتلا به تب، سرفه یا تنگی نفس باید جهت کاهش خطر دچار شدن به عفونتی شدید تر فورا به پزشک مراجعه شود. همچنین، افراد باید پزشک یا پرستار خود را از سفر های اخیر خود مطلع کنند.

نحوه رفتار با مبتلایان به بیماری کرونا

مردم هر کشوری ممکن است نگران دوستان و آشنایانی باشند که ساکن یا در حال بازدید از مناطق مبتلا به کووید 19 باشند. ترس و اضطراب می تواند سبب نسبت دادن داغ ننگ یا انگ های اجتماعی به افراد دیگر شود. از جمله این افراد می توان به مردم چین، آمریکاییان آسیایی تبار یا کسانی اشاره کرد که در قرنطینه به سر برده اند. داغ ننگ یا انگ زدن تبعیضی است که در حق یک ملت، منطقه یا گروه از مردم انجام می شود. انگ زدن به دیگران با کمبود آگاهی از نحوه انتشار کووید 19، نیاز به مقصر دانستن فردی دیگر، ترس از بیماری و مرگ و همچنین شایعه ها ارتباط دارد. این کار با ایجاد ترس یا عصبانیت بیشتر نسبت به یک گروه، سبب آسیب رسانی بیشتر به همه افراد می شود.

مردم می توانند به وسیله ارائه خدمات اجتماعی با گسترش این نوع انگ ها مقابله کرده و به جای آسیب رساندن به دیگران به آن ها کمک کنند. با یادگیری و اشتراک گذاری حقایق می توان از گسترش چنین انگ هایی جلوگیری کرد. اشتراک گذاری نحوه انتشار کووید 19 و این حقیقت که ویروس ها یک گروه نژادی خاص را هدف قرار نمی دهند، می تواند به پایان یافتن چنین انگ هایی کمک کند.

آیا آب و هوای گرم سبب پایان بخشیدن به طغیان کووید 19 می شود؟

تاکنون مشخص نشده که دما یا آب و هوا چه تاثیری بر انتشار بیماری کووید 19 دارد. برخی ویروس های دیگر همچون سرما خوردگی و آنفلوآنزا بیشتر در طول ماه های سرد سال منتشر می شوند. البته این بدان معنا نیست که ابتلا به آن ها در طول ماه های دیگر سال غیر ممکن است. در حال حاضر، مشخص نیست که گرم شدن آب و هوا انتشار این بیماری را کاهش می دهد یا خیر. هنوز موارد ناشناخته بسیار زیادی درباره قابلیت انتقال، شدت و دیگر خصوصیات کووید 19 وجود دارد.

افراد پر خطر از نظر ابتلا چه اقداماتی را باید انجام دهند؟

  • این افراد باید اقدامات زیر را انجام دهند:
  • مواد ضروری و مورد نیاز خود را تهیه و در خانه انبار کنید.
  • فاصله خود را از دیگران حفظ کنید.
  • در هنگام بیرون رفتن از افراد بیمار فاصله بگیرید.
  • تماس نزدیک با دیگران را محدود کرده و دست های خود را به صورت مرتب بشویید.
  • از جمعیت ها، مسافرت های تفریحی و سفر های غیر ضروری اجتناب کنید.
  • در صورت وجود طغیان در جامعه محل زندگی خود، تا حد امکان در خانه خود بمانید.
  • خود را از نظر ابتلا به علائم و نشانه های اورژانسی پایش کنید.
  • در صورت بیماری، در خانه مانده و با پزشک خود تماس بگیرید.

چه اقدامات احتیاطی را باید در ارتباط با حیوانات تازه وارد شده از چین رعایت کرد؟

وارد کردن حیوانات از چین به آمریکا نیازمند رعایت قوانین سازمان CDC و وزارت کشاورزی آمریکا می باشد. حیواناتی که از چین وارد می شوند باید همانند هر حیوان دیگری که به محیط جدیدی آورده می شود به صورت روزانه از نظر ابتلا به علائم بیماری بررسی شوند. در حال حاضر هیچ شواهدی مبنی بر امکان انتشار این بیماری توسط حیوانات از جمله انواع خانگی وجود ندارد. حیوانات در صورت بیماری باید توسط دامپزشک معاینه شوند. قبل از بردن حیوان به دامپزشک باید با کلینیک دامپزشکی تماس گرفته و به آن ها اطلاع داد که حیوان به تازگی در کشور چین بوده است.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر