رفتار اجتماعی در زمان شیوع کرونا

حالا با فراگیر شدن ویروس کورونا یا همان کووید ۱۹ می توانید برنامه ریزی کرده و تصمیماتی بگیرید که رفتار اجتماعی خود را در زمان شیوع این بیماری عوض کنید. این مقاله را مطالعه کنید تا به خوبی متوجه شوید چگونه باید با جامعه خود برخورد کنید.

این دستور العملی که مقابل روی شماست بر اساس هرآنچه که تاکنون در مورد بیماری کورونا می دانیم تنظیم شده است. پوست پدیا بر اساس منابع و مراجع معتبر دستورالعمل زیر را هر موقع نیاز باشد به روز رسانی خواهند کرد و اطلاعات بیشتری در دسترس قرار خواهد گرفت.

این دستور العمل آماده شده است تا به افراد جامعه در مقابله و برنامه ریزی در زمینه انتقال ویروس کورونا ( کووید ۱۹) در  ایران کمک کند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها افراد خانوار را تشویق می کنند تا خود را آماده کنند و در صورت احتمال پخش شدن کووید ۱۹ در جامعه بتوانند به مقابله با آن بپردازند.

کووید ۱۹ در اثر یک ویروس جدید به وجود می آید. در مورد انتقال ، شدت و دیگر ویژگی های مربوط به این بیماری هنوز هم اطلاعات زیادی را باید کشف کنیم. ما می خواهیم به همه کمک کنیم تا بتوانند واکنش خوبی نسبت به این خطر بزرگ برای سلامت جامعه داشته باشند.

در صورت شیوع ویروس کرونا چه کنیم؟

در زمان پخش شدن و فراگیری کووید ۱۹ در جامعه می توانید با اقدامات لیست زیر از خودتان و افراد دیگر جامعه محافظت کنید:

  • در صورتی که مریض هستید و علائم مربوط به کووید ۱۹ را دارید به مدرسه و سر کار نرفته و سایر فعالیت های خود را نیز لغو کنید و در خانه بمانید. از جمله علائم کووید ۱۹ می توان به تب ، سرفه و سختی در تنفس اشاره کرد.
  • دوری کردن از افراد دیگری که بیمار هستند
  • محدود کردن ارتباط و تماس با دیگران تا حد ممکن ( تا حدود فاصله چند متر)
  • سعی کنید اخبار مربوط به وضعیت منطقه خود و ابتلا به کووید ۱۹ را به خوبی دنبال کنید. اطلاعات به روز و دقیق مربوط به فعالیت کووید ۱۹ را باید از مراکز رسمی و قابل اعتماد دریافت کنید.
  • حواستان به تعطیلی های احتمالی مدارس در محل زندگی خود باشد چرا که این موضوع می تواند وضعیت روزمره خانه شما را دچار تغییراتی کند.
  • اگر مریض هستید در خانه بمانید. در صورت داشتن علائم مربوط به کووید ۱۹ از خانه خارج نشوید. اگر عضوی از خانواده شما مریض است نیز باید در خانه بمانید و از رفتن به مدرسه یا سر کار اجتناب کنید تا کووید ۱۹ به سایر افراد انتقال نیابد.
  • اگر افراد دیگری از کودکان شما مراقبت می کنند از آن ها بخواهید تا حواسشان به علائم مربوط به کووید ۱۹ باشد.
  • فعالیت های پیشگیرانه روزمره را منظم و به شکل ادامه دار دنبال کنید. سرفه ها و عطسه خود را با کمک دستمال بپوشانید و به شکل منظم دست های خود را با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه شست و شو دهید.
  • اگر آب و صابون در دسترس نیستند از یک محلول ضد عفونی کننده دست که حاوی ۶۰ درصد الکل باشد استفاده کنید. نواحی و سطوحی از خانه که به شکل مکرر لمس می شوند را با کمک مواد شوینده و آب تمیز کنید.
  • از اتاق و سرویس بهداشتی جداگانه برای خود استفاده کنید تا فاصله را با افراد مریض در خانه حفظ کرده باشید ( در صورت امکان ).
  • در مورد نحوه مراقبت از افرادی در خانه که به کووید ۱۹ مبتلا هستند اطلاعاتی جمع آوری کنید. از به اشتراک گذاشتن لوازم شخصی و همچنین غذا و نوشیدنی با این افراد اجتناب کنید.
  • ماسک های صورت تمیز و یک بار مصرف را در اختیار فرد مریض در خانه قرار دهید تا مرتب از آن ها استفاده کند. بدین ترتیب می توان از پخش شدن ویروس کووید ۱۹ و ابتلای سایر افراد خانه جلوگیری به عمل آورد.
  • در صورت نیاز اتاق فرد بیمار و سرویس بهداشتی وی را خالی کرده و وسایل مورد نیاز خود را خارج کنید تا میزان تماس و نزدیک شدن به فرد بیمار محدود شود.

تمیز کردن سطوح در برابر ویروس کرونا

اگر سطوح مختلف کثیف هستند باید آن ها را به کمک مواد شوینده و آب تمیز کرده و سپس از مواد خاص جهت ضد عفونی آن ها استفاده کنید. برای ضد عفونی کردن سطوح از ویروس مورد نظر لیستی توسط سازمان EPA مورد تایید قرار گرفته شده است که این محصولات را می توانید از مراکز مختلف تهیه کنید. در زمینه نحوه استفاده از محصولات حتما دستورالعمل تولید کننده بر روی محصول را با دقت دنبال نمایید.

در صورت ابتلا به کرونا چه کنیم؟

به کمک تلفن و ایمیل با سایر افراد در تماس باشید. اگر به تنهایی زندگی می کنید و در دوره پخش ویروس کووید ۱۹ بیمار شده باشید نیاز به کمک دارید.

اگر وضعیت سلامتی شما مناسب نیست و بیماری خاصی دارید ، در صورتی که تنها زندگی می کنید از خانواده یا دوستان و یا پزشک معالج خود بخواهید تا در حین دوره پخش شدن این ویروس به صورت مکرر وضعیت شما را کنترل کنند. همچنین اگر فردی در خانواده و دوستان شما با مشکلات و بیماری های خاصی دست و پنجه نرم می کند حتما با آن ها در تماس باشید.

کودکان و کرونا

حتما حواستان به سلامت روانی و احساسات اعضای خانواده باشد. دوره های پخش شدن ویروس و بیماری می تواند برای بزرگسالان و کودکان همراه با استرس زیادی باشد. کودکان به نسبت بزرگسالان واکنش های متفاوتی به چنین شرایطی دارند.

با کودکان خود در مورد این وضعیت حرف بزنید و سعی کنید آرام باشید. به آن ها اطمینان دهید که در جای امنی هستند و خطری آن ها را تهدید نمی کند. اگر کودک یا کودکان شما به کووید ۱۹ مبتلا شدند ، حتما این موضوع را به اطلاع پزشک وی و همچنین مدرسه برسانید.

با معلمان فرزند خود در مورد تکالیف و فعالیت هایی که کودک می تواند در خانه انجام دهد تا عقب نماند صحبت کنید و دستور العمل هایی را از آن ها دریافت نمایید.

در مورد تعطیلی های مربوط به محل زندگی خود آخرین اخبار را دنبال کنید. برای این کار می توانید از اخبار در تلوزیون و شبکه های اجتماعی یا اینترنت استفاده کنید. اگر مدارس به شکل موقت تعطیل هستند ، از روش های جایگزین مراقبت و نگه داری از کودکان استفاده کنید، البته در صورتی که به این کار نیاز دارید.

کودکان و نوجوانان را از جمع شدن در مکان های عمومی و شلوغ در حین تعطیلی مدارس منصرف کنید تا از پخش شدن ویروس کووید ۱۹ در جامعه خود جلوگیری نمایید.

تعطیلی مدارس در اثر کرونا

تغییر ساعات کاری در زمان شیوع کرونا

اگر نیاز به تغییر تقویم و ساعات کاری خود دارید حتما این موضوع را به اطلاع رئیس خود برسانید. این موضوع را هر چه سریعتر به محیط کار خود اطلاع دهید تا از طریق ساعات کاری شما مطلع شوند. از آن ها بخواهید تا از خانه کار کنید و یا درخواست مرخصی دهید و در خانه بمانید. ممکن است به دلیل بیماری یکی از اعضای خانواده، وجود علائم مربوط به کووید ۱۹ و یا تعطیل بودن کودک خود نیاز باشد در خانه بمانید و امکان رفتن به سر کار را نداشته باشید.

آنچه باید پس از انتشار ویروس کرونا انجام داد

فراموش نکنید که پخش شدن و فراگیری ویروس کورونا یا همان کووید ۱۹ می تواند تا مدت طولانی ادامه یابد. تاثیر این اتفاق بر روی افراد ، خانوار ها و جوامع می تواند بسیار زیاد باشد.

زمانی که مقامات سلامتی یک کشور تشخیص می دهند که همه گیری و پخش این ویروس در یک جامعه به اتمام رسیده است ، زمانی را اختصاص دهید و برنامه خانوار خود را بهبود بخشید.

همزمان با تلاش مسئولان و مقامات حوزه سلامت و پزشکی یک کشور برای کووید ۱۹ و دیگر بیماری های محتمل ، شما و اعضای خانواده نیز نقش مهمی در ادامه دار بودن این تلاش ها خواهید داشت.

میزان اثر گذاری و مثبت بودن برنامه ای که برای خود و خانواده خود در نظر گرفته اید را ارزیابی کرده و آن را بهبود بخشید.

در مورد تجربه ای که از شرایط قبل گرفته اید یادداشت هایی داشته باشد. آیا اقدامات آماده سازی که برای جلوگیری از پخش کووید ۱۹ در خانه، مدرسه و محل کار خود در پیش گرفتید موثر بودند؟

در مورد مشکلات موجود در برنامه ریزی خود و راهکار های موثر برای آن ها بحث کنید. منابع بیشتری که برای شما و خانواده لازم هستند را شناسایی کرده و مورد استفاده قرار دهید.

در بحث های اجتماعی پیرامون برنامه ریزی اضطراری شرکت کنید. به سایر افراد بگویید چه اقدامات موثر و خوبی را برای خود و خانواده انجام دادید.

خطوط ارتباطی خود با جامعه را از طریق شبکه های اجتماعی و لیست ایمیل ها حفظ کنید. داشتن عادات سالم و مناسب بهداشت شخصی را در جامعه تبلیغ کنید و از مزایای آن حرف بزنید.

در خانه میمانیم

اقدامات فردی روزانه و پیشگیرانه خود را ادامه دهید. وقتی مریض می شوید در خانه بمانید؛ عطسه و سرفه های خود را با دستمال بپوشانید؛ دست های خود را به شکل مکرر با آب و صابون بشویید. همچنین سطوحی ک دائما لمس می شوند را به شکل مرتب تمیز کنید.

حواستان به سلامت روانی اعضای خانواده ای که در آن زندگی می کنید باشد. زمانی را برای آرامش و ریلکس کردن اختصاص دهید و به خودتان یادآوری کنید که آن احساس ترس و استرس از بین خواهد رفت.

زمانی که به مشاهده ، خواندن و گوش دادن اخبار مربوط به کووید ۱۹ اختصاص می دهید را کاهش دهید. با دوستان و خانواده خود در ارتباط باشید. نگرانی های خود را با آن ها به اشتراک بگذارید.

به کودک یا کودکان خود کمک کنید تا با شرایط پس از دوره پخش ویروس و بیماری کنار بیایند. به کودکان خود اجازه دهید تا در مورد آنچه که گذراندند و احساساتی که داشتند حرف بزنند. یا اینکه بگویند در حال حاضر به چه فکر می کنند. آنها را تشویث کنید تا نگرانی های خود را مطرح کنند و سوال بپرسند.

Rate this post

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر