آنچه که باید درباره بیماری همانژیوم نوزادی بدانید

همانژیوم مادرزادی نوعی خال است که به دلیل گره خوردن عروق خونی روی پوست نوزاد یا زیر آن ایجاد می‌شود.

همانژیوم نوزادی در چند روز یا چند هفته اول پس از تولد ظاهر می‌شود. همانژیومی که در هنگام تولد قابل مشاهده است همانژیوم مادرزادی نامیده می‌شود که رشد و درمان آن متفاوت است. همانژیوم نوزادی نسبت به همانژیوم مادرزادی بسیار شایع‌تر است.

همانژیوم خارجی به شکل یک لک قرمز نزدیک به سطح پوست دیده می‌شود. برخی آن را «همانژیوم توت فرنگی» یا خال توت فرنگی می‌نامند چون به رنگ قرمز روشن است.

همانژیوم می‌تواند درون بدن هم ایجاد شود اما در این مقاله به همانژیوم پوستی می‌پردازیم. توجه داشته باشید که گشاد شدن عروق صورت تلانژکتازی پوست نام دارد و با همانژیوم متفاوت است.

همانژیوم چیست؟

همانژیوم نوعی تومور خوش‌خیم است که رگ‌های خونی را درگیر می‌کند. زمانی که تعداد عروق خونی بیش از اندازه رشد کند، این تومور خوش‌خیم ایجاد می‌شود.

همانژیوم در میان دختران شایع‌تر از پسران است. همچنین در میان نوزادان نارس، دوقلوها و نژاد سفیدپوست بیشتر دیده می‌شود. اکثر موارد همانژیوم پس از چند فاز رشد، خود به خود از بین می‌روند.

همانژیوم‌:

  • بیشتر در چند هفته اول پس از تولد ظاهر می‌شود و به مدت دو تا سه ماه به سرعت رشد می‌کند.
  • به مدت سه تا چهار ماه بعد از بروز ممکن است رشد آن کمتر شود.
  • سپس برای مدتی هیچ تغییری در آن ایجاد نمی‌شود.
  • در حدود یک سالگی، شروع به کوچک و کمرنگ شدن می‌کند. این فرایند در عرض یک تا ده سال بعد رخ خواهد داد. بسیاری از آنها در این مدت به طور کامل از بین می‌روند. تا حدود سن پنج سالگی، نیمی از همانژیوم‌ها صاف و کمرنگ می‌شوند. تا ده سالگی، بسیاری از آنها از بین می‌روند یا به سختی قابل دیدن هستند.

همانژیوم مادرزادی

انواع همانژیوم

دو نوع اصلی همانژیوم نوزادی شامل این موارد می‌شود:

همانژیوم توت فرنگی

همانژیوم سطحی که روی سطح پوست ایجاد می‌شود. همچنین به دلیل ظاهر قرمز رنگ و دانه دانه، خال توت فرنگی هم نامیده می‌شود.

همانژیوم عمقی

همانژیوم عمقی که زیر پوست رشد می‌کند و باعث برجستگی پوست می‌شود و بیشتر به رنگ آبی یا بنفش است. همانژیوم عمقی را همانژیوم زیرپوستی هم می‌نامند.

همانژیوم می‌تواند در اعضای بدن مانند کلیه، ریه، کبد یا مغز هم ایجاد شود که قابل دیدن نیست.

همانژیوم در کدام قسمت‌های بدن دیده می‌شود؟

اکثر موارد همانژیوم روی سر یا گردن، به ویژه روی گونه‌ها، لب و پلک بالایی ایجاد می‌شوند. اما ممکن است در هر جایی از بدن دیده شوند. برخی کودکان همانژیوم چندگانه دارند که بیشتر در میان دوقلوها یا چندقلوها دیده می‌شود.

همانژیوم ممکن است در اعضای بدن مانند کبد هم دیده شود. اما گاهی اوقات روی سیستم تنفسی، قلب و مغز هم ایجاد می‌شود. همانژیوم داخلی بیشتر زمانی رخ می‌دهد که کودک همانژیوم چندگانه دارد. بنابراین ممکن است برای کودکانی که بیش از یک همانژیوم دارند سونوگرافی تجویز شود تا مشخص شود که روی اعضای داخلی بدن همانژیوم وجود ندارد.

همانژیوم نوزادی

عوارض و مشکلات همانژیوم

همانژیوم ممکن است در موارد زیر باعث بروز مشکل شود:

  • ایجاد مانع برای دید یا حرکت چشم
  • کاهش جریان هوا در بینی و دهان
  • خونریزی
  • تخریب سطح پوست (زخم)
  • جریان خون در آن به اندازه‌ای باشد که بر قلب نوزاد فشار وارد کند
  • بر ظاهر کودک اثر نامطلوب می‌گذارد

همچنین همانژیوم بزرگ روی صورت نوزاد با ناهنجاری‌های عروقی در مغز مرتبط است. همانژیوم نوزادی اغلب روی گردن یا سر ایجاد می‌شود که می‌توان آن را به راحتی با لباس پوشاند. گاهی اوقات، ظاهر همانژیوم باعث می‌شود که کودک مورد تمسخر قرار گیرد.

عوامل ایجاد همانژیوم نوزادی

دلایل بروز همانژیوم نوزادی ناشناخته هستند.

افراد مستعد همانژیوم نوزادی

همانژیوم نوزادی بیشتر در نوزادان نارس، با وزن کم در هنگام تولد و یا چندقلوها دیده می‌شود. همانژیوم ممکن است در اعضای مختلف خانواده دیده شود اما هیچ دلیل ژنتیکی برای آن یافت نشده است.

تشخیص همانژیوم

همانژیوم نوزادی معمولاً از ظاهر و زمان بروز آن تشخیص داده می‌شود. آزمایشاتی مانند ام‌آر‌آی یا سونوگرافی می‌توانند مشخص کنند همانژیوم تا کجای پوست نفوذ کرده و اینکه آیا اعضای داخلی بدن را درگیر کرده است یا خیر.

درمان همانژیوم نوزادی

بیشتر موارد همانژیوم نوزادی درمان نمی‌شوند چون خود به خود از بین می‌روند. اگر همانژیوم درمان نشود و به خودی خود از بین برود، ظاهر پوست بهتر خواهد بود.

وقتی همانژیوم باعث بروز یک مشکل جدی شود، مانند خونریزی یا کاهش دید، درمان ممکن است بهترین گزینه باشد. این درمان‌ها ممکن است به تنهایی یا به صورت ترکیبی انجام شوند:

  • دارو:
  • تزریق دارو درون همانژیوم
  • تزریق وریدی دارو یا مصرف خوراکی دارو
  • عمل جراحی برای برداشتن کامل همانژیوم
  • بستن رگ خونی طی یک عمل جراحی
  • آمبولیزاسیون: مسدود کردن رگ از داخل با استفاده از یک لوله بلند و باریک به نام کاتتر که از طریق رگهای خونی به همانژیوم می‌رسند.
  • لیزر سطحی برای تغییرات رنگ پوست

مراقبت از همانژیوم

اکثر مواقع، همانژیوم تنها به مراقبت دقیق نیاز دارد. همانژیوم اگر خارانده شود ممکن است خونریزی کند. بنابراین باید ناخن‌های کودک همیشه کوتاه و صاف باشد تا سطح همانژیوم آسیب نبیند.

اگر همانژیوم خونریزی کند، با یک تکه پارچه تمیز به مدت پنج دقیقه روی آن فشار دهید. اگر پارچه خونی شد، یک پارچه دیگر روی آن قرار دهید و به فشار دادن ادامه دهید. از برداشتن پارچه برای چک کردن خونریزی خودداری کنید چون ممکن است دوباره خونریزی کند.

اگر خونریزی پس از پنج دقیقه فشار پارچه ادامه بابد، پیشنهاد می‌کنیم که به اورژانس مراجعه کنید.

سطح همانژیوم حساس است و ممکن است دچار خشکی شود. بنابراین از حمام کردن در وان خودداری کنید، شامپو و صابون را به طور کامل از سطح پوست بشویید و پس از آن به آرامی سطح آن را خشک کنید. روزی دو مرتبه یک لایه نازک وازلین روی سطح همانژیوم قرار دهید تا از خشک شدن آن جلوگیری شود.

قسمت پوشک نوزاد همیشه گرم و مرطوب است. بنابراین پس از هر بار تعویض پوشک یک لایه وازلین یا هر نوع کرم ضدآب دیگر روی همانژیوم قرار دهید. دستمال مرطوب نوزادان ممکن است باعث تحریک پوست شود پس بهتر است به جای آن از پنبه مرطوب استفاده کنید.

مانند بقیه قسمتهای پوست کودک، همانژیوم هم به محافظت از نور خورشید نیاز دارد. پس برای تمام قسمت‌های پوست که در معرض نور خورشید قرار دارند از ضدآفتاب با اس‌پی‌اف بالا استفاده کنید. برای محافظت از صورت کودک از کلاه یا چتر روی کالسکه استفاده کنید.

1.7/5 - (3 امتیاز)

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده

‎‎۰۲۱۲۶۸۰۶۵۹۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر منصوری دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 123 مشاهده پرسش
    سلام آیا خال این عکس نوزاد که مادر زادی است همانژیون است.وخطری دارد؟ د؟رمان چیست
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر درابطه با این مورد به هیچ عنوان نمیشه با عکس نظر قطعی داد باید حتما به صورت حضوری تشریف بیارین عزیزم و دوره درمان زیر نظر پزشک متخصص براشون شروع بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند.02126806595
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی شنبه ۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    لطفا همانژیوم به شعاع ۳ سانتی متر روی پلک ابرو وبالای ابرو سمت چپ پیشونی به رنگ بنفش قرمز تقریبا چقدر هزینه درمان لازم هست . و در مورد بیمه تعلق میگیره.
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر در رابطه با این مورد باید خدممتون عرض کنم که در بعضی از موارد نیاز به نمونه برداری هست هزینه درمان به صورت دقیق مشخص نیست باید حتما به صورت حضوری تشریف بیارین و توسط پزشک متخصص ویزیت بشین
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 صبح با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت روبراتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر mohammad چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام دو تا دونه قرمز حدود یک سالی هست که روی کیسه بیضه شده نمایان شده و بعضی مواقع خارش داره با پماد موپیروسین و ما بقیه پماد ها تست شد برای درمان ولی تاثیری نداشته حتی قرص آسیکلوویر هم مصرف شد اما تاثیری نداشت آیا امکانش هست راهنمایی کنید بعض
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۲ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر احتمال تشکیل قارچ پوستی یا زگیل تناسلی بسیار زیاد هست اما باید حتما به صورت حضوری تشریف بیارین و از نزدیک ویزیت بشین و دوره درمان براتون شروع بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۲ تیر ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزروکنند
    3. تصویر کاربر mohammad سه شنبه ۲۲ تیر ۰( 2 سال پیش)
      واقعا خسته نباشی خانم دکتر
      تبلیغ مطب میکنید 10 تومن هم میگیرید
      اگه میتونستم برم دکتر احتیاجی نبود اینجا ده تومن واریز میکردم خب میرفتم دکتر نزدیک منزل
      بعد هم کیفیت عکسی که من فرستادم از چشم قوی تره
    4. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۲ تیر ۰( 2 سال پیش)
      روش درمان به هیچ عنوان از روی عکس قابل تشخیص نیست و حتما نیاز به ویزیت حضوری میباشد
    5. تصویر کاربر mohammad چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش)
      خب وظیفتونه مشاوره بدین پولشو گرفتین من نگفتم درمان بدین
      راهنمایی کنید - قارچ پوستی چیه ؟ درمانش به چه صورته ؟
      و یا هر چیز دیگه ای
      نه ادرس مطب بفرستین
      در غیر این صورت به سازمان نطام پزشکی اطلاع و شکایت خواهم کرد .
    6. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر همان طور که در ابتدای سیستم پرسخ و پاسخ گفته شده این سیستم برای درمان نیست این گونه موارد حتما نیاز به ویزیت حضوری دارند که حتما باید تشریف بیارین به صورت حضوری این موارد بررسی بشه یا از لینک زیر استفاده کنید و به صورت انلاین وقت بگیرین پزشک محموعه ما با شما تماس تصویری خواهند داشت. در واقع این سیستم برای کسب اطلاعات و پرسش و پاسخ هست نه تشخیص .
    7. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش)
    8. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش)
      در نهایت باید خدمتتون عرض کنم که مسیر برای شما باز هست میتونین از هر روشی که علاقمند هستید پیگیری کنید .
    9. نمایش سایر 7 پاسخ
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۲۸ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    سلام از چندماه قبل ی نقطه روی گردنم خارش داشت و قرمز میشد حالا اونجا خوب شده ولی چندناحیه روی کمرمم هم ابنجوری شده..به نظرتون مشکل چیه
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۸ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر احتمال حساسیت پوستی بسیار هست به هیچ عنوان لیف نکشید و در اولین فرصت تشریف بیارین تا از نزدیک ویزیت بشین و درمان دارویی براتون شروع بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۸ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      اگر به صورت حضوری نمیتونین تشریف بیارین از لینک زیر استفاده کنید و به صورت انلاین وقت بگیرین پزشک مجموعه ما باهاتون تماس تصویزی خواهند داشت
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۸ فروردین ۰( 2 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر افرا شنبه ۲۸ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دوتا سوال دارمک وخواهشم اینه کامل منوراهنمایی کنید
    اول اینکه ایا میشه رنگ پوستی که براثر افتاب سوخته به رنگ اصلی پوست برگردوند؟یعنی رنگی که از اول داشته؟ من پوستم گندمی بود الان کاملا سبزه ست ده ساله که اینجوریم میشه رنگ پوستمو برگردونم؟

    دوم اینکه علاوه بر سبزگی مشکلی هست که چندماهه دارم اینه که دوطرف لبم کاملا تیره شده عکسش رو میفرستم بگید چکارباید کرد؟ درمان داره یانه؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۸ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر در رابطه با این مورد حتما باید تشریف بیارین به صورت حضوری ویزیت انجام بشه براتون و دوره درمان شروع بشه . این که بشه رنگ پوست رو تغییر داد از نظر علمی ثابت شده نیست عزیزم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر